Vooruitgang met Bynck

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Re: Vooruitgang met Bynck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:34

Ik begin ook medelijden met TS te krijgen. Hopelijk voelt ze zich niet persoonlijk aangevallen door onze commentaren. Beschouw ze als opbouwend en niet als afbrekend. Er worden een heleboel tips gegeven waar je wat mee kunt. Ga er mee aan de slag. Zoek goede instructie en jullie gaan er zeker komen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:31

Terug naar de basis! Voorwaarts en neerwaarts.. ik kan bijna niet geloven dat je m1 gaat starten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:10

Oh oh , lijkt hier haast de richting als mijn topic toen uit te gaan :n
Ik ken het gevoel wat jij nu ervaart..
Leuk dier TS, ik moet een van mijn paarden ook zo rijden, ziet er niet uit momenteel maar blijkbaar zou dat wel goed komen naarmate de training.. maar goed zullen velen het ook niet mee eens zijn en heb ik ook m'n vraagtekens bij.
Hoe loopt jouw paardje als ge gewoon ontspannen rijd?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:34

_Alarm_wlkp schreef:
Oh oh , lijkt hier haast de richting als mijn topic toen uit te gaan :n
Ik ken het gevoel wat jij nu ervaart..
Leuk dier TS, ik moet een van mijn paarden ook zo rijden, ziet er niet uit momenteel maar blijkbaar zou dat wel goed komen naarmate de training.. maar goed zullen velen het ook niet mee eens zijn en heb ik ook m'n vraagtekens bij.
Hoe loopt jouw paardje als ge gewoon ontspannen rijd?

Wij geven ts alleen advies. Hoop dat ze er wat mee doet.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:35

waarom beginnen aan traver en keertwending als fatsoenlijk wijken er nog niet in zit. Je bent met iets bezig wat super is maar het paard doet maar wat. Het gebruikt zijn lichaam niet en hij lijkt veel op de pony van mij en die zijn moeilijk daar doorheen te krijgen maar het kan wel. Terug naar basis en alles over de rug en de schoft rijden. Op lichte druk wijken zonder je hak in zijn lies te leggen en hem vloeiend met zijn achterhand erbij doorzetten. Vanuit die reactie kan je eens werken aan een schouder voor en traver. Keert wending is nog erg ver weg.

Zadel mag naar mijn idee ook wel wat naar achter. helemaal als jij je sterk maakt zit je zowat op zijn schoft.

verder is het een leuk beestje en wil die echt wel met je werken. probeer iets meer samen te werken en vanuit daar dingen te doen. :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:40

Wat ik me nog afvraag.. krijg je geen kramp in je benen?
Je lijkt zo kort te zitten. Misschien beugels een gaatje langer?

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:15

Allereerst, je hebt een leuke pony! Vat dit alsjeblieft ook niet verkeerd op. Het zijn alleen maar tips hé!
Ik zie ook dat je de pony terug houd in beweging, en ja dat voorwaarts lopen is heel erg belangrijk. Het eerste wat mij opviel is dat je je benen zo hoog optrekt en de terug houding in de beweging. Zorg dat die goed voorwaarts draaft en stapt. Dat is ontzettend belangrijk, ik zie dat de pony ook graag wat harder zou willen lopen maar dat je hem vooral tegen houd. Doe dat niet, laat hem maar eens wat harder door stappen en draven. Je zult zien, dat die dan fijner gaat lopen. Voorwaarts = neerwaarts! :) Ook moet je goed letten op je benen, je hoeft je benen echt niet zo hoog op te trekken. Je beugels mogen ook wel een gaatje langer, dan zal je zelf ook wat prettiger zitten denk ik. Maar je geeft al aan, dat je een nieuw zadel krijgt. Een dressuurzadel, dat zit toch al wat beter! Verder zijn de tips eindelijk al wel gegeven. In elk geval, denk heel goed aan het voorwaarts rijden. Ik heb daar ook last van gehad, nu loopt die ontzettend voorwaarts en zakt die er mooi in. Probeer het maar eens! En heb je les?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:56

zozooo... :') Sorry voor late reactie, maar had geen tijd om uitgebreid te reageren, maar nu wel & wil toch wat dingen zeggen haha :D

Ten eerste: ik heb zeker les, 2x per week van verschillende instructeurs. (+ nog springles).
Ten tweede: Weet wel, dat ik op (volgens mij al van) die filmpjes, hem verzameld probeer te rijden, dit is niet mijn arbeidstempo.
Ten derde: Travers & keerwending... die gebruik ik zeker weten niet als doel, maar als middel. omdat ik weet, dat hij hierdoor meer om mijn been gaat buigen en er gewoon los van word.
Ten vierde: mijn wijken, dit was misschien niet zo'n goed beeld. Maar hij zit er zeker wel in. (misschien niet perfect, altijd wel wat op aan te merken, maar wel beter dan op dat filmpje :')) Hier klein voorbeeld:

Ten vijfde: ik moet inderdaad nog 2 puntjes in de L2, maar heb al tijd geen wedstrijden meer gereden, ivm het weer. Hier voorbeeldje van 1 van mn proeven:

Ik weet dat de reacties goed bedoeld zijn, haha & ik hoop dat jullie hierdoor misschien een ander beeld krijgen? lig bedankt! :D

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:08

Ik moet zeggen dat dat wijken op het laatste filmpje er een stuk beter uit ziet! Misschien moet je pony nog wat sterker worden voor de verzameling. Goed dat je zo veel lest! Tip voor de verzameling, doe het in korte stukjes. Beter een korte zijde goed en dan weer ruimte geven, dan een volledige ronde die niet correct is

Probeer wel echt je benen lang te houden. Kan je paard ook makkelijker ontspannen als jij er ontspannen op zit

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:09

Ts, als eerste, top dat je alles zo goed opvangt! +:)+ krijg je van mij!

Ik heb beide filmpjes gekeken, en valt mij op dat je pony veel zwiept met zijn/haar staart, komt dit door been of is het een tik van m?

Probeer je handen stiller te houden, als je de hoeken inrijdt viel het me op dat je ze wiebelt. Is lastig, maar probeer het wel!
Verder als je aanspringt in de rechtergalop, gooit ie zn bips naar binnen, zonde, want een jury ziet dat! Probeer zn bips naar buiten te houden, voor je gevoel iets schoudervoor rijden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:30

Ts ik snap je intentie, maar je rijdt de verzameling van voor naar achteren. Je probeert hem korter in het lijf te maken door hem voor hoger in te stellen, wat er dan gebeurt, is dat hij de onderhals erop zet, maar de rug weg drukt en impuls, takt en activiteit verliest. Je zou je paard moeten sluiten door hem er van achter bij te krijgen met been en zit. Wel een begrenzende hand, maar de hand is niet allesbepalend. Een paard moet gaan zitten zodat hij hoger ingesteld kan worden, een paard kan niet gaan zitten als hij aan de voorkant hoger ingesteld wordt.

Helaas gaat dit bij instructeurs ook nog heel veel fout, en dat is jammer want daardoor ga je het vekeerd aanleren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:44

tja...ik zie hem op de laatste filmpjes ook nog niet lekker voorwaarts en door de rug lopen.

Als je hem vaak rijdt zoals in het eerste filmpje verknal je zijn gangen en houd je een krabbelend paard er aan over.Ik sta soms verbaast van de soort ''instructie'' die mensen krijgen :7

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:22

Ik vind het 2de filmpje wel veel vriendelijker uitzien als het eerste filmpje, het wijken is ook niet correct. De pony verbuigt. Maar inderdaad is de pony niet over de rug en niet van achter naar voren gereden! Ik ben het volledig met Joolien eens! Ze beschrijft erg goed wat er mis gaat. Probeer ten aller tijden vriendelijk en eerlijk tegenover je pony te blijven, ik vind het eerste filmpje echt niet oke... sorry.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:44

Sorry, ik vind de filmpjes in je OP er niet fijn uitzien. filmpjes in je andere post wat fijner.
Ten eerste stop alsjeblieft met dat gepluk in de mond. Houd je handen mooi stil en constant voor je. Volgens mij konden je teugels ook nog korter, zo kun je meer achterop zitten en achter activeren zonder voor in de weg te zitten.
Nageeflijk rijden doe je vanuit achter. Jij doet het vanuit voor.
Als je dit vanuit achter doet wordt je pony fijner, zal zijn passen afmaken en actiever worden.
Ik zou als je echt effect wil hebben, terug beginnen bij de basis en vanuit daar mooi over de rug leren rijden en door trainen. Dan maar even geen wedstrijden starten in de M1. Vind het namelijk niet M1 waardig. Dit bedoel ik niet banketstaaf, maar dit is een tip, Wat je er zelf mee doet moet je zelf weten.
Iig veel succes, je hebt een leuke pony.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:35

Als je travers, keertwendingen, appuyementen etc als middel wilt gebruiken om je paard soepel om je been te krijgen, is het wel zo handig om ze dan correct uit te voeren, en dat gebeurt niet in jouw filmpje. Dit soort oefeningen kan je ook doen als je paard laag, over de rug met een actieve achterhand doet. Lukt het daar, dan moet je eens gaan nadenken aan deze oefeningen in verzameling te rijden. werk eerst aan het activeren van de achterhand. Stukje sluiten, terug op het achterbeen zetten en weer vooruit. Dat alles op rechte lijnenen grote voltes.
En in dit zadel moet je eigenlijk al niet eens denken aan dit soort oefeningen. Wacht dan tot je dressuurzadel er is.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:36

Ik zie in het filmpje van die dressuur proef wel iet verbetering maar nog steeds niet goed. ik ga dan mee in de tips en beweringen van joolien sharonaa_ en geerke. ik zie ook dat je paard niet blij wordt van jou hand. Dat uit zich in het feit dat ie tijdens het aangaloperen zn neus dr helemaal uit gooit en in het tempo versneld. Ook zie ik veel scheve bochten en een onrustige aanleuning. Ga lekker aan je basis werken. Denk even niet aan wedstrijden maar vooral aan de juiste manier van rijden. en dit bedoel ik niet gemeen hoor, ik zou graag verbetering zien in je rijden want ik vindt jullie een leuke combinatie en jou manier van reageren is ook ontzettend positief.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:45

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien. Het eerste filmpje is wat minder, omdat je probeert te verzamelen en dit misschien niet op de goede manier aanpakt. Je handen zijn wat onrustig, dat is iets waar je aan kan werken. Maar nogmaals, ik vind het allemaal wel meevallen. Gewoon les blijven nemen!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:55

Ik stoor me aan een aantal dingen bij dit filmpje.

- je benen, ik weet niet wat ik zie, maar het lijkt alsof je beugels wat langer moeten. Ik heb het idee dat je erg gespannen op je paard zit, wat jouw houding en de bewegingen van je paard niet ten goede komen.
- je paard loopt 'opgekropt', hij loopt veel stukken achter de loodlijn (zijn neus valt te ver naar zijn borst) hierdoor raakt hij uit balans en ziet er gewoon niet zo fijn uit. Probeer je paard eens los te laten. Laat hem eens lang en laag lopen en vanuit daar proberen contact te houden en te maken.
- je armen draag je erg hoog. Om goed contact te houden is het belangrijk dat je onderarmen in 1 rechte lijn lopen met de teugels, hierbij heb je de meeste verbinding.

Ondanks dit vind ik het er niet slécht uit zien. Maar het zijn wel wat punten om op te letten en waar je aan kunt werken, maar ach, we zijn nooit uitgeleerd. Ik begrijp heel goed dat je trots bent op het beeld wat je hier gecreëerd hebt, maar probeer nog even de puntjes op de i te zetten. Probeer weer even terug te durven stappen naar de basis, want daar is de 'i' nog niet helemaal compleet. Verder vind ik jullie wel een super leuke combi! :)

(deze reactie was op het filmpje waarmee je het topic startte)

Ik vind het filmpje van je proef er al stukken beter uit zien! Ik had beter mijn mond kunnen houden hahaha.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:01

Helaas is het wijken op het tweede ook niet correct. Het paard heeft stelling wat eigenlijk niet moet met wijken. Goed dat je alles zo sportief opneemt. Alleen op die manier kom je verder. Ga eens balkjes lopen en voorwaarts neerwaarts rijden op die manier kan je pony zijn rug beter leren gebruiken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:50

Moderatoropmerking:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! +:)+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:25

karijn schreef:
Als je travers, keertwendingen, appuyementen etc als middel wilt gebruiken om je paard soepel om je been te krijgen, is het wel zo handig om ze dan correct uit te voeren, en dat gebeurt niet in jouw filmpje.

Om ze correct uit te voeren moet je eerst oefenen en dat doe je in de training. Eventueel in eerste instantie enkel onder begeleiding (zodat TS sowieso de juiste hulpen geeft en voelt wanneer de oefening goed gaat) en hele korte stukjes.

Citaat:
Dit soort oefeningen kan je ook doen als je paard laag, over de rug met een actieve achterhand doet. Lukt het daar, dan moet je eens gaan nadenken aan deze oefeningen in verzameling te rijden.

Helemaal mee eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:41

Paard moet met correct ruggebruik lopen ,dat is de basis,daar begin je mee.En daarna eens andere kunstjes zoals appuyeren.Wat inderdaad alleen zin heeft als het paard correct door de rug loopt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:38

Vraag je instructrice hoe je diverse oefeningen moet doen. Verdiep je erin door op internet veel filmpjes te kijken. Het kan enorm helpen in de beeldvorming.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:10

Wat een leuk dier! En tof dat je zoveel lest,en knap hoe je met de commentaren omgaat.Ik ben 't wel volledig met Joolien eens, verzameling is kracht van achter naar voren laten opbouwen.Jij zit te wringen in je eerste filmpje, daarmee verpest je eigenlijk de natuurlijke,flitsende reactie die voorafgaat aan de verzameling.Probeer echte tempowisselingen te rijden, op voltes,lange en korte zijden, daar wordt ie sterker en handiger door,en dan komt verzameling echt een keer zomaar vanzelf :-)

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:29

Leuke pony, dat zeker!

Misschien is het een tip om het aan het begin van de training lang en laag te rijden, lekker over de rug, en dan na een half uurtje rustig oppakken, zo is je pony lekker los en als je hem goed opvangt blijft hij zijn rug gebruiken zodat de oefeningen hem ook 10x makkelijker af zullen gaan!
Daarnaast; probeer eerst goed stelling te vragen voordat je keertwending inzet
en probeer in galop niet zo aan de teugels te hangen, ga meer 'zitten', zodat jij de pony meer van achter uit kunt rijden, pony komt dan hoger van voren en lager van achteren, dan heb je verzameling.
Succes !