Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:07

ElineCath schreef:
Wat zonde van de reacties weer he ts..

ja idd.. ik wordt er een beetje verdrietig van omdat iedereen altijd tegen mij zegt dat ik zo rustig rij op jonge paarden en dat dit één keer was dat ik even streng moest zijn.. jammer hoor, moeten ze er zelf maar eens op gaan zitten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:09

Goed zo, een jong paard dat aangeeft dat er 'iets' mis is laten lopen 'tot hij niet meer kan' lost alles op. Dat het paard daarna nog harder protesteert zet de grijze cellen nog steeds niet aan het werk? Blijkbaar worden dan eerst de grove middelen ingezet!

Ik weet niet of je kinderen hebt Celina, maar sla je daar ook op als ze iets niet begrijpen? Ja, ik weet het, een heel harde vergelijking maar in dit geval volgens mij op zijn plaats.

Je hebt het hier over een beestje van 4.5 jaar oud. Da's een puber! Hij spreekt onze taal nog niet maar je verwacht dat hij dat wèl doet. Zou het niet eens tijd worden dat jij als mens, zogezegd een intelligente diergroep, eerst de taal van het paard leert?

Zoek niet meteen naar een oplossing van het tegen de muur lopen, zoek eerst naar de oorzaak!
En zoek "de fout" niet meteen bij het paard. Die ligt waarschijnlijk bij jou omdat het paard jou niet begrijpt. En het is aan jou, intelligente mens, om het paard jou te laten begrijpen.
Daar heb je al je intelligentie maar ook al je empathie bij nodig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:10

Op de binnenhoefslag gaan rijden of in een weiland. Veel rechtuit in het bos gaan trainen.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:18

danzzz schreef:
Goed zo, een jong paard dat aangeeft dat er 'iets' mis is laten lopen 'tot hij niet meer kan' lost alles op. Dat het paard daarna nog harder protesteert zet de grijze cellen nog steeds niet aan het werk? Blijkbaar worden dan eerst de grove middelen ingezet!

Ik weet niet of je kinderen hebt Celina, maar sla je daar ook op als ze iets niet begrijpen? Ja, ik weet het, een heel harde vergelijking maar in dit geval volgens mij op zijn plaats.

Je hebt het hier over een beestje van 4.5 jaar oud. Da's een puber! Hij spreekt onze taal nog niet maar je verwacht dat hij dat wèl doet. Zou het niet eens tijd worden dat jij als mens, zogezegd een intelligente diergroep, eerst de taal van het paard leert?

Zoek niet meteen naar een oplossing van het tegen de muur lopen, zoek eerst naar de oorzaak!
En zoek "de fout" niet meteen bij het paard. Die ligt waarschijnlijk bij jou omdat het paard jou niet begrijpt. En het is aan jou, intelligente mens, om het paard jou te laten begrijpen.
Daar heb je al je intelligentie maar ook al je empathie bij nodig.

Hé meid, je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen. Het enige wat ik vraag zijn tips. Moet ik hem er mee weg laten komen als ie steigert? Kom nou, het kan geen feest voor hem blijven. Kinderen moet je ook straffen als ze iets fout doen en ja, ik zal ook wel eens iets niet goed aanpakken (aangezien ik pas vijftien ben en nog mijn hele leven heb om te lerrn) maar dat ie een klap krijgt omdat ie steigert vind ik niet onterecht. Ik ken het paard beter dan jij, ik weet wanneer hij iets niet fijn vindt en wanneer het puur klieren is.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:19

Het zou trouwens ook heel goed een balans probleem kunnen zijn, dat hij bij lastige oefeningen extreem gebruik maakt van de randen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:20

Het staat er idd een beetje krom en als ik nu lees wat je met ze doet moet ik mijn post ook herzien aangezien je ruim voldoende afwisseling bied en ze verder ook niet overvraagt.
Mocht het niet iets lichamelijks zijn is Gert van den Hof een goede optie, bekwaam, nuchter en rustig man. Hij heeft idd de Sjiem gedaan, die liet zich ook te kust en te keur vallen.

Jeetje dacht dat mijn eerste post beetje bot was maar deze voor me slaan alles..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:22

Ho, ho, ho

Het mag wat mij betreft hier heel wat rustiger van toon. Mán jullie doen tov TS het zelfde als wat TS tov haar pony gedaan zou hebben! ( domweg "uithalen") Hier heeft ze niets aan.

Ik denk dat TS er best mee eens is dat er een probleem is, en dat er gekeken moet worden naar wat de oorzaak van het probleem kan zijn. Gezien het feit TS dat het probleem toch ontstaan is terwijl jij hem reed,en je niet direct weet hoe dit nu op te lossen is het enige wat je wat mij betreft kunt doen, is hulp in schakelen

Wij kunnen vanaf hier niet zien of er mogelijk iets medisch aan de hand is, of er rijtechnisch iets mis is ( overvraagd, of wie weet.. .misschien ben jij wel een beroerde ruiter die een pony aan het verkloten is ;) ;) ;) ) óf je heb te maken met gewoon een slimme,karaktervolle, lástige pony)

In alle gevallen heb je de hulp van een deskundige nodig om hier uit te komen. Dus, als je het voor elkaar kunt krijgen met de eigenaar, eerst maar eens de DA langs laten komen ( en eventueel de fysio), daarna een écht goede ( en die zijn lastig te vinden) instructeur mee laten kijken om te kunnen beoordelen of het een rijtechnisch probleem is ( dat zou nog het makkelijkst zijn: want dan ben jij de enige die moet veranderen( is hoe dan ook de goedkoopste en toch makkelijkste optie :+ :+ ) óf dat het zo is dat je de pech hebt dat het een echt moeilijke pony is. In dat geval zou de pony dan een tijdje (door)gereden moeten worden door een pro. ( het liefst van het kaliber Gert vh Hof)

Edit: Jaleesa: ik heb het met het rustiger moeten doen niet tegen jou hoor, mijn post kwam alleen toevallig onder die van jou
Laatst bijgewerkt door Punz op 31-01-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:22

Ik heb door dat ik het allemaal niet zo goed heb beschreven aangezien ik bijna alleen maar haat berichten krijg maar ik kan situaties niet zo goed beschrijven via typen. Ik hou van dieren en zou ze nooit onterecht pijn doen, daarom raken die reacties me echt...

Punz

Re: Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:26

TS. Zie mijn bericht hierboven.
Ik wil iedereen die hier zo reageert nog wel eens zien wat ze doen als een paard fijn hun been tegen de bakrand plet.
En ik weet niet of je ter plekke goed gereageerd hebt, ik ben er niet bij geweest... maar dat je op zo'n moment niet "sorry pony, misschien heb ik je overvraagd" zegt.. maar vóór alles zorgt dat hij stopt met je been pletten, dat snap ik best!

Vind het wel goed dat je vandaar uit wel bent gaan nadenken op te kijken wat het probleem is, en hoe je dit op kunt lossen.

Beste advies is dan toch dat je er misschien even niet meer op moet stappen, voordat helder is wat de oorzaak van het probleem kan zijn. En een gewoonte heb je sneller aangeleerd dan afgeleerd!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:29

hoe doet hij het aan de longe?. Longeer je los of met bijzet kijkt hij naar buiten kop in de lucht of lekker of de rug en lendenen los

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:29

Punz schreef:
Ho, ho, ho

Het mag wat mij betreft hier heel wat rustiger van toon. Mán jullie doen tov TS het zelfde als wat TS tov haar pony gedaan zou hebben! ( domweg "uithalen") Hier heeft ze niets aan.

Ik denk dat TS er best mee eens is dat er een probleem is, en dat er gekeken moet worden naar wat de oorzaak van het probleem kan zijn. Gezien het feit TS dat het probleem toch ontstaan is terwijl jij hem reed,en je niet direct weet hoe dit nu op te lossen is het enige wat je wat mij betreft kunt doen, is hulp in schakelen

Wij kunnen vanaf hier niet zien of er mogelijk iets medisch aan de hand is, of er rijtechnisch iets mis is ( overvraagd, of wie weet.. .misschien ben jij wel een beroerde ruiter die een pony aan het verkloten is ;) ;) ;) ) óf je heb te maken met gewoon een slimme,karaktervolle, lástige pony)

In alle gevallen heb je de hulp van een deskundige nodig om hier uit te komen. Dus, als je het voor elkaar kunt krijgen met de eigenaar, eerst maar eens de DA langs laten komen ( en eventueel de fysio), daarna een écht goede ( en die zijn lastig te vinden) instructeur mee laten kijken om te kunnen beoordelen of het een rijtechnisch probleem is ( dat zou nog het makkelijkst zijn: want dan ben jij de enige die moet veranderen( is hoe dan ook de goedkoopste en toch makkelijkste optie :+ :+ ) óf dat het zo is dat je de pech hebt dat het een echt moeilijke pony is. In dat geval zou de pony dan een tijdje (door)gereden moeten worden door een pro. ( het liefst van het kaliber Gert vh Hof)

Edit: Jaleesa: ik heb het met het rustiger moeten doen niet tegen jou hoor, mijn post kwam alleen toevallig onder die van jou

Dankje dat je met respect reageert. Het ligt allemaal heel ingewikkeld. Hij werd eerst door andere (meerdere) personen gereden en ik vond dit altijd al een probleem voor een jong beestje. Maar hij is aardig fors, sterk en zijn karaktertje wel dus ik hoopte dat het niet te veel impact op hem zou hebben en dat ie snel verkocht zou worden. Ik was zo blij dat ik gevraagd werd om hem te gaan rijden, want ik zat al helemaal met het idee in mijn hoofd dat ik hem rustig en beheerst zou leren worden onder alleen mijn kont. Ik gun het beestje zo erg een goed tehuis. Ik sta altijd open voor fysio en betere ruiters, maar het is en blijft het paard van een man die zijn eigen manier van doen en laten heeft wat betreft paarden enzovoort. Ik probeerde alleen alles alleen maar met goede bedoelingen :(
Laatst bijgewerkt door celina_bruce op 31-01-15 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:30

Zirano schreef:
hoe doet hij het aan de longe?. Longeer je los of met bijzet kijkt hij naar buiten kop in de lucht of lekker of de rug en lendenen los

Ik longeer hem altijd puur om hem even beweging te geven, dus alleen hoofdstelletje om aan de longe

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:31

Als eerst na laten kijken of hij geen last heeft van zijn rug etc inderdaad. Als dat goed is zou ik hem eerst weer terug zetten naar basis, eerst longeren in de bak, doet hij dat zonder zich te laten vallen dan erop en iemand in het midden met een zweep zodat mocht hij het proberen die hem vooruit kan houden, dan weer zonder iemand de basis stap draf galop en daarna pas weer bezig met tempowisselingen etc.

En als hij het een keer goed doet niet direct naar de volgende stap, zeker een paar keer doen. Het klinkt misschien wel saai maar zo doen wij het ook met jonge paarden en werkt echt goed.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:32

Als je hem dan longeerd hoe loopt hij dan lang laag uit zichzelf. of gaat hij uit zijn dak. Of kijkt hij naar buiten en hoofd in de lucht

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:33

Tuurlijk raakt het je, je bent nog maar een gup van 15, je moet gewoon nog veel leren.
Wat je aan de longe doet is meer als zat voor een 4,5 jarige, zeker omdat hij verder ook onder het zadel komt.
Komt ie verder eigenlijk ook nog in een paddock (dag vrij) dan kunnen ze lekker uitwaaien en alles in hun hoofd een plek geven. Doen we hier ook met de jonge dieren, werkt heel goed.

Punz je verwoord precies wat ik denk en ik had wel gesnapt dat je mij niet bedoelde ;)
Dus hop hop lekker na laten kijken die hap en dan goede instructie/doorrijder erbij, tenminste als de eigenaar dat wil.

edit: toevoeging

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:40

TS: weet je verder wel heel zeker dat de pony dit probleem niet al had, voordat jij er op stapte.
Ik wordt eerlijk gezegd wat wantrouwend als je vertelt dat de pony eerst door meerderen werd gereden, en dat jij vervolgens gevraagd bent om hem alleen te rijden.

Kan me voorstellen dat je daar, uit zorg voor de pony, blij mee was. En misschien heb je je ook wel vereerd gevoeld. Maar kán het zijn dat de eigenaar mogelijk probeert om op een goedkope manier deze pony gecorrigeerd te krijgen, en jou daar voor gebruikt/misbruik...Ik zie in je onderschrift dat je Z1 start, met een, als ik goed tussen de regels doorlees, zelf opgeleide pony. Dus je kunt best wat, en dat heeft de eigenaar van deze pony mogelijk ook gezien.. Optie dat iemand mogelijk op een goedkope manier een probleem opgelost wil hebben ( en misschien niet eerlijk is geweest tegen jou) kán dus spelen..

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:42

Zirano schreef:
Als je hem dan longeerd hoe loopt hij dan lang laag uit zichzelf. of gaat hij uit zijn dak. Of kijkt hij naar buiten en hoofd in de lucht

Hij gaat alleen uit zijn dak als hij los loopt in de bak. In de longeercirkel verschilt het een beetje met zijn koppie. Op het ene moment kijkt hij de hele tijd omhoog en dan weer lang laag als ie zich ontspant. Wisselt elkaar een beetje af

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:49

dan is mijn advies als sportmasseur om toch eens naar de rug te laten kijken. Zijn mond na te laten kijken en ook het zadel

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:51

celina_bruce schreef:
quintusgl schreef:
Sorry, maar de hele manier waarop je met hem bezig bent......ik zou me ook tegen de wand aan gooien als ik hem was.
Jong paard (hoe jong als ik vragen mag), elke dag rijden, oefeningen die ik niet zou vragen alvorens hij geleerd heeft zijn balans onder de ruiter te bewaren, oplossen door hem een klap voor de kop te geven, (dan wil ik niet weten hoe hard je gemept hebt toen je er zgn "klaar" mee was.
Ga eens naar het paard kijken, geloof niet altijd dat je goed moet zorgen dat jij de baas bent. Sommige paarden hebben meer aan een samenspel. Kijk wat hij aangeeft en reageer erop. Leer het paard eerst kennen (en dan bedoel ik niet qua tijd, maar hoe hij reageerd op dingen). Stap terug eventueel.
Maar los het eens op zonder meteen te meppen.
Als je wederzijds respect hebt dan kan je zoveel meer! En je zult zien dat je dan pas kan genieten.

ten eerste, ik heb hem ten alle tijde met respect en rust behandeld voordat hij dit deed, ik weet hoe dat moet met jonge paarden en ten tweede, wat is dat nou voor XXX opmerking dat jij je ook tegen de wand aan zou laten vallen en hoe hard ik gemept zou moeten hebben? Je kent me XXXXXX toch niet? Ik was er klaar mee omdat mijn been pijn deed en mijn geduld op was. dat betekend niet dat ik mijn frustratie op hem ging uiten want daar schiet niemand iets mee op, dat betekend, zoals ik al had beschreven dat ik met hem heb gedraafd en gegaloppeerd tot hij moe was.

Hoho, je hoeft niet zo te reageren.
Je hebt het zelf onduidelijk beschreven, daar kunnen wij niks aan doen.

Heb je (professionele) hulp?
Laatst bijgewerkt door Urielle op 01-02-15 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: krachttermen uit quote verwijderd

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:51

celina_bruce schreef:
Ik ken het paard beter dan jij, ik weet wanneer hij iets niet fijn vindt en wanneer het puur klieren is.

Dat is nu precies waar ik je op wilde wijzen. Jij dènkt het paard te kennen maar je hebt hier wel met een tiener te maken!
Kijk eens anders. Jou mama weet alles en stuurt jou in alles, toch? Maar jij bent ook een tiener en je gooit ook je kop in de wind. Pas als je leert praten kan er iets groeien.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:55

Pff wat een reacties..

Ts, ik zou op de binnenhoefslag blijven rijden, en veel buiten. Steeds iets verder naar de hoefslag toe, als hij t weer doet iets verder naar binnen. Zo is er voor jullie allebei niets aan :(
Ik hoop dat het snel beter gaat!

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:56

Punz schreef:
TS: weet je verder wel heel zeker dat de pony dit probleem niet al had, voordat jij er op stapte.
Ik wordt eerlijk gezegd wat wantrouwend als je vertelt dat de pony eerst door meerderen werd gereden, en dat jij vervolgens gevraagd bent om hem alleen te rijden.

Kan me voorstellen dat je daar, uit zorg voor de pony, blij mee was. En misschien heb je je ook wel vereerd gevoeld. Maar kán het zijn dat de eigenaar mogelijk probeert om op een goedkope manier deze pony gecorrigeerd te krijgen, en jou daar voor gebruikt/misbruik...Ik zie in je onderschrift dat je Z1 start, met een, als ik goed tussen de regels doorlees, zelf opgeleide pony. Dus je kunt best wat, en dat heeft de eigenaar van deze pony mogelijk ook gezien.. Optie dat iemand mogelijk op een goedkope manier een probleem opgelost wil hebben ( en misschien niet eerlijk is geweest tegen jou) kán dus spelen..

Ik denk niet dat dit speelt. Ik heb mijn eigen pony van deze man gekocht en een aantal jaar ook les van hem gehad. Ik ben hiermee gestopt en bij mijn huidige instructrice gaan rijden omdat ik meer over paardrijden te weten kwam en het niet eens was met zijn methode. Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor hem. Hij heeft me wel leren rijden en hij heeft heel veel tijd en moeite in mij gestopt vroeger. Hij deed dat omdat hij er van genoot om mij dingen te leren. Dus ik denk niet dat hij met die bedoeling mij vroeg, maar omdat hij me een paar weken geleden vroeg of ik een keer op zijn pony wilde rijden. Hij was zo enthousiast dat ie dat toen gelijk vroeg. Hij betaald alles dus ik vind het best haha. Ik zal het hem voorstellen over de fysio enzo en ik vraag een keer of er iemand anders van stal (ze kan perfect rijden en ik ken geen liever persoon) op hem wil rijden of in ieder geval mij wil helpen

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:58

prugelpiet schreef:
Hoho, je hoeft niet zo te reageren.
Je hebt het zelf onduidelijk beschreven, daar kunnen wij niks aan doen.

Heb je (professionele) hulp?

Als zij zo reageert en het maakt mij boos mag ik toch ook wel mijn emotie uiten? Je reactie heeft trouwens helemaal geen betrekking op de vraag om tips...

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:59

Zirano schreef:
dan is mijn advies als sportmasseur om toch eens naar de rug te laten kijken. Zijn mond na te laten kijken en ook het zadel

Dankjewel voor je advies! Ik waardeer het erg.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:00

danzz, prugelpiet.... enne.. ik zie dat je in reactie weer wat geplaatst hebt TS, dus jij ook TS, :D : De toon in het topic is inmiddels een stuk respectvoller geworden, dus eehmmmm.. Zou fijn zijn als jullie daar in mee gaan !! :j