help, paard struikelt veel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:55

Ik herken het ook als artrose.

Zou in dit geval zeker eerst medische oorzaken laten uitsluiten.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:58

Ik zou ook zeggen osteopaat erbij halen. Struikelen duid heel vaak op problemen in de wervelkolom of wat ik bij mijn paard heb gehad, die zat ontzettend vast op de borst Door een val.

geerke

Re: help, paard struikelt veel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:33

hoe oud is het paard?Struikelt ze voor en glijdt ze daardoor achter weg of glijdt ze ook weleens alleen achter weg?
Bij het laatste kun je denken aan een probleem met het bekken.Waar wel meer dravers last van hebben.Teveel gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:54

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:
Hmm, ik zou toch eerst denken aan de hoeven. Hoeft niets engs te zijn, maar misschien toch wat (te) hoge hielen waardoor het paard op de toon land en wellicht ook niet goed kan doorrollen?

In de OP staat dat de smid al heeft gekeken en in de stand van de hoeven geen oorzaak voor het struikelen kan vinden.

Volgens die smid. Maar de ene smid is de andere niet :)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:55

Ik zal even langs de dierenarts gaan of de oude eigenaar bellen om te vragen of toen hij/zij dit paard had of die er toen ook last van had

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:39

TS als je de (medische) geschiedenis van je paard wil weten neem dan eens contact op met Cees Imming Deze was de fokker/trainer van het paard. Die kan je vast verder helpen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:23

Ik heb dan toch echt een ander beeld van Une, zo vaak sprong ze niet. Daarnaast is het ook niet zo dat springen gelijk staat aan medische problemen.

Une is voor jouw tijd als fokmerrie gebruikt, wat doe je nu qua training? Is het wel goed opgebouwd?

Ze heeft al wel wat kilometers op de teller staan, een keer een check up kan geen kwaad :)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:47

iedereen onwijs bedankt voor de reacties! ik heb haar wegens mijn eigen gezondheid een dikke maand stil moeten zetten, vervolgens weer veel met haar gaan wandelen en longeren om zo te kijken hoe het nu met haar ging en het was een wereld van verschil! ben er 6 maart maar weer eens opgestapt onder begeleiding die zag direct wat het probleem was! gelukkig niks met haar rug op wat dan ook, maar ondanks haar voorwaartse stap was ze niet echt actief! ze slofte maar wat en had de ogen zowat dicht tijdens het lopen :z merkte direct verschil toen ik haar wat actiever aan het been probeerde te krijgen! waar ze normaal zowat om de 5 minuten zich wel verstapte was dit nu maar 5 keer in de hele rit! waarvan 1 keer mijn schuld :')

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:09

Gelukkig niets ernstigs. Gister reed in met het paard van mijn moeder door het bos en die struikelde en verstapte zich ook veel. Het was behoorlijk blubberig en ze was ook over boomwortels gestruikeld nu wist ik dat de smid zaterdag komt en het is ook wel weer nodig volgens mij moeder. Toen ik het mijn moeder vertelde van dat struikelen toe zei ze dat toen ze haar merrie pas had de merrie ook veel struikelde. De merrie was alleen gewend aan een mooi glad gesleepte dressuurbak en mijn moeder had haar hoefijzers laten verwijderen (omdat zijn van mening is dat een recreatiepaard wat alleen op zachte bospaden loopt geen ijzers nodig heeft). Die merrie moest even wennen aan op blote voetjes door het bos sjouwen.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:12

over de hoefijzers ben ik het sowieso helemaal eens! al hoewel sommige paarden het wel nodig hebben (zowel recreatie als sport) maar denk dat dit ook een gevalletje gewenning en luiheid was :') want op de eerste 2 dagen na is er niet heel veel actie meer uit haar gekomen, al moet ik dat natuurlijk niet te vroeg roepen :=

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:49

Struikelen komt ook als ze moe worden bijvoorbeeld na lange bosrit of als je rij instructrice jou en het paard toch wel flink laat werken, af en toe en dagje rust na zoiets is ook fijn voor je paard.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:36

dat sowieso en denk dat die rust periode die Una en ik nu hebben gehad door mijn gezondheid ons onwijs goed gedaan heeft :o

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:47

ze kan het gelukkig ook wel! want met alleen al wat actiever op het been is het probleem al zowat verholpen! verder ben ik in de tijd dat ik met haar ben gaan wandelen omdat ik niet kon rijden ook wat vaker over dingen heen gaan lopen om te kijken of ze hier bij er tegen aan zou tikken of aan zou geven dat ze er last van had, dit was niet het geval. Hier door denk ik, samen met mijn eerdere ervaringen met haar dat ze pas echt haar voeten goed opgaat tillen als ze wat meer aan het werk wordt gezet, want om heel eerlijk te zijn liet ik haar in het begin lekker een beetje slenteren aan een lang teugeltje, niet dat daar iets mis mee is, maar ik ben er van overtuigt dat sommige paarden toch net iets actiever gereden moeten worden.