Van Pessoa naar Pelham bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:29

jaleesa89 schreef:
Ongebroken pelham werkt super, liefst dan een rubberen (die zijn ietsje vriendelijker dan de ijzeren. Veel springruiters verkiezen ook de rubberen variant boven de ijzeren juist om die reden.
De bitten van Trust zijn echt super qua kwaliteit, die gaan zowat een mensenleven mee maar daar betaal je dan ook voor ;)
Heel veel succes met je zoektocht.

Idd, die had ik ook voor mijn pony (ik heb heb overigens maar twee keer gebruikt :+ )

Maar ik wil je toch nog een beetje overhalen om het niet te doen :Y)
Ik heb ook een enorme heethoofd en in het begin kon ik er ook niet mee naar buiten, want dan 'schrok' ze van iets en draaide ze 180° om haar as, om terug naar stal te crossen.
En nee, er was geen houden aan :=

Dus mensen zeiden me ook, doe het beest weg, het wordt nog je dood!
Of koop op z'n minst een pelham :+
Maar ik heb het zelf hardhandig geleerd dat dat alleen maar symptoombestrijding is.
Het lag namelijk aan mij, ik had geen vertrouwen in haar en elke keer als we naar buiten gingen bouwde ik erg veel spanning op. Ik heb een gevoelige pony dus die maakte daar gebruik van
En nu rij ik met een gewoon stalhalstertje rond aan een lekker lang teugeltje.

Dus probeer eerst een naar jezelf te kijken; gedraag je je anders buiten dan normaal? Neem je haar onbewust toch wat strakker vast? Wat bij mijn pony hielp is wat ruimte geven als ze er toch vandoor ging, dus even teugels wat losser en rustig met zit en stem proberen te kalmeren. Want aan de teugels trekken had bij haar het omgekeerde effect, daar ging ze nog harder van :=

Simpelman

Re: Van Pessoa naar Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:49

It needs brains to work with brains.
Wanneer je een stalen mondklem in je paard hangt waarmee je je paard een aanzienlijke hoeveelheid pijn kunt doen dan zou het gebruik wel eens ten koste kunnen gaan van het vertrouwen van het paard in zijn ruiter lijkt mij.
Voor het paard dan een reden er vandoor te gaan.
Een paard gaat logischerwijze weg van pijn en voor zijn bescherming hoeft hij niet meer te blijven.
Helaas neemt hij de oorzaak van zijn ellende mee en dat is voor hem reden om er nog harder vandoor te gaan.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:38

Oliiviia schreef:
jaleesa89 schreef:
Ongebroken pelham werkt super, liefst dan een rubberen (die zijn ietsje vriendelijker dan de ijzeren. Veel springruiters verkiezen ook de rubberen variant boven de ijzeren juist om die reden.
De bitten van Trust zijn echt super qua kwaliteit, die gaan zowat een mensenleven mee maar daar betaal je dan ook voor ;)
Heel veel succes met je zoektocht.

Idd, die had ik ook voor mijn pony (ik heb heb overigens maar twee keer gebruikt :+ )

Maar ik wil je toch nog een beetje overhalen om het niet te doen :Y)
Ik heb ook een enorme heethoofd en in het begin kon ik er ook niet mee naar buiten, want dan 'schrok' ze van iets en draaide ze 180° om haar as, om terug naar stal te crossen.
En nee, er was geen houden aan :=

Dus mensen zeiden me ook, doe het beest weg, het wordt nog je dood!
Of koop op z'n minst een pelham :+
Maar ik heb het zelf hardhandig geleerd dat dat alleen maar symptoombestrijding is.
Het lag namelijk aan mij, ik had geen vertrouwen in haar en elke keer als we naar buiten gingen bouwde ik erg veel spanning op. Ik heb een gevoelige pony dus die maakte daar gebruik van
En nu rij ik met een gewoon stalhalstertje rond aan een lekker lang teugeltje.

Dus probeer eerst een naar jezelf te kijken; gedraag je je anders buiten dan normaal? Neem je haar onbewust toch wat strakker vast? Wat bij mijn pony hielp is wat ruimte geven als ze er toch vandoor ging, dus even teugels wat losser en rustig met zit en stem proberen te kalmeren. Want aan de teugels trekken had bij haar het omgekeerde effect, daar ging ze nog harder van :=

Tijdens het buitenrijden ben ik zelf ontspannen, de teugels moet ik juist niet te strak nemen anders wordt ze heel heet onder je. Wel lichtjes contact maar niet te veel.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:20

Hier geen tips, maar vind het wel een interessant topic, vooral die uitleg van Airnt.
Ben het met je eens dat het buiten veilig moet zijn, en als dat op dit moment betekent dat er een zwaarder bit in moet, dan is dat zo. Je komt op mij in ieder geval over alsof je weet hoe je ermee om moet gaan. En op deze manier kan je het buiten rijden oefenen, waardoor je in de toekomst weer op een gewoon bitje naar buiten kunt.
Maargoed, misschien moet je gewoon simpelman maar eens uitnodigen voor een ritje op je paard, want dan heb je geen pelham meer nodig, volgens hem. Stemhulpen zijn mooi, maar veiligheid voor alles wat mij betreft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:40

Ik ga er even van uit dat men niet zo onverstandig is met een paard dat door gebrek aan beweging of te rijk voer bulkt van energie en verlangen om stoom af te blazen en te gaan crossen.... naar buiten gaat.

Wanneer dat niet het geval is dan heeft een paardje dat er vandoor gaat gewoon de kleuterschool overgeslagen.
Dat is niet zo erg, dat proces kun je gewooon opnieuw doorlopen en dan komt het allemaal nog nog goed.
Simpelman heeft er zo echt al heel wat gezien.
Het probleem zit hem nooit in het paard maar in de gebrekkige africhting. (of de ruiter, maar dat is een ander verhaal)

Ik probeer mensen te verleiden na te gaan denken en zoeken naar een stabiele oplossing.
Van de spierkracht van een paard kun je het beter niet winnen met dwang dat keert zich op den duur altijd tegen je.
Het paard bouwt zijn verdediging steeds beter op, het kan op den duur steeds meer pijn trotseren maar wordt daarmee ook steeds onbeikbaarder.
Wanneer je het zoekt in de stapsgewijze opbouw van begrip met positieve bevestiging gebeurt het tegenopvergestelde.
Hier komt het paard steeds meer naar je toe, het krijgt steeds meer vertrouwen, het gaat je nodig hebben.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:27

Simpelman schreef:
It needs brains to work with brains.
Wanneer je een stalen mondklem in je paard hangt waarmee je je paard een aanzienlijke hoeveelheid pijn kunt doen dan zou het gebruik wel eens ten koste kunnen gaan van het vertrouwen van het paard in zijn ruiter lijkt mij.
Voor het paard dan een reden er vandoor te gaan.
Een paard gaat logischerwijze weg van pijn en voor zijn bescherming hoeft hij niet meer te blijven.
Helaas neemt hij de oorzaak van zijn ellende mee en dat is voor hem reden om er nog harder vandoor te gaan.

Maak je geen zorgen, ik heb er nooit een ijzerwinkel ingehangen :)
Dan nog had je haar niet kunnen stoppen...
En op stemhulpen alleen zou mijn pony denk ik, toch niet stoppen, wel in combinatie met ...

@Fu_Qi: klinkt erg als mijn merrie dan, ik heb er het eerste jaar bijna niet mee kunnen galopperen omdat ik haar te kort hield (eigenlijk normale lengte in manege-termen) en ze dan 'ontplofte in galop :=
Ik rij nu overigens ook bitloos en dat werkte echt super voor haar, omdat ze haar bit nogal eens tussen haar tanden wou nemen en ze erg goed reageert op de minste druk.
Misschien kan je eens kijken of dat werkt? (I know het is veel werk, maar als je een gevoelig paardje hebt, lijkt me dat ook wel een optie :) )

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:37

Naturlijk hoort opvoeden erbij. Maar ik snap t wel. Soms is opvoeden niet genoeg en heb je gewoonweg te maken met 500 kilo ongeleid projectiel. Mijn Fjinker is in de bak ontzettend braaf. Buiten eigenlijk altijd ook erg braaf. Loppt voorop want nergens bang voor. Hij zorgt evroor dat iedereen achter hem blijft. En hij haalt geen gekke dingen uit. Maar met dit weer of als hij 'iets' in zn hoofd haalt veranderd de vriendelijke teddybeer in buldozer zonder rem. Iedere harde of zachte hulp -been, teugel, stem- heeft geen enkel effect. Alsof ik niet op zn rug zit.

Ik rij met een gebroken kimblewick. In de bak de teugels gewoon in de ringen of op de 1e sleuf. Maar naar buiten heb ik de teugels in de onderste sleuf. Net iets meer te vertellen.
En met dit vriesweer, ga ik niet naar buiten. Niet te doén! Wat een opgewonden standje.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:42

Ik heb serieus een bitloos geprobeerd, maar mevrouw profiteerde er alleen maar van en ree ook nog in bak :')
Idd, ''voeding'' van het paard is belangrijk. Wat ik nog steeds doe met haar in de kleinste dingetjes, van netjes stil blijven staan tot aan wachten wanneer ze mag eten.
Ik hou het ook op een ongelijk projectiel, want ze gewoon haar manieren als paard.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:50

Simpelman heeft vanzelfsprekend gelijk dat een bit geen africhting kan vervangen, maar de TS had vrij duidelijk aangegeven daar niet naar te vragen, bovendien is bij verstek paardrijtechnisch advies geven giswerk.

Ik heb geprobeerd met een technisch verhaal over de inwerking van bitten de gedachte los te maken dat je niet gewoon harder mot remmen, maar dat bitten heel specifieke werkingen hebben voor een specifiek doel.

Ik ben het ook heel erg eens met het idee van correcte moment ophouden... Maar dan moet je dat moment eerst maar eens laten gebeuren, en snel genoeg herkennen ;)

Maar goed, als je naar je paard luisterd verteld ie heel duidelijk welk bit hij wil... Klinkt raar maar is zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:39

Met een Pessoa kun je ook een teugel aan de grote ring maken waarmee je daar een inwerking hebt als bij een normaal bit, tweede teugel zou je dan op een van de kleine ringen kunnen doen.
Ik denk dat een Thiedemann ook wat voor je zou kunnen zijn, is op vele manieren te gebruiken.

Maar daarnaast, als je je paard niet onder controle hebt, hoor je eigenlijk niet buiten te rijden. Hoe goed is de controle in de bak daadwerkelijk? En hoe correct rijd je als je buiten bent? Ik zou je instructrice eens vragen mee te gaan naar buiten en je daar van tips te voorzien. Dat je dit probleem op wilt lossen met een scherper bit, geeft al aan dat je denkt de meeste controle te hebben dmv het bit, of dat je moet remmen op een bit. Daar zit al een grote fout en een hiaat in de opleiding van jou en/of je paard.
Op welk niveau rijd je?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:46

Hier een tevreden gebruiker van een ongebroken pelham met buiten tijden. En ik ken alle adviezen. Maar soms moet je.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:25

Nee ts, je maakt een heel ernstige denkfout.
Wat "Simpelman" hier neerschreef dat geldt echt voor alle paarden, dus ook voor jouw paard, het maakt niet uit of het een heviger type paard is, ieder paard kan rustig en beheerst zijn taak uitvoeren, het is enkel een kwestie van hoe er samengewerkt wordt.
Wie de leiding heeft, het niveau van vertrouwen, de rust die jij je paard kan aanbieden, de veiligheid die jij je paard kan aanbieden, .....
Die "Tom" waar "Simpelman" het over heeft is echt een fenomeen, en idd niet iedereen zal het hem zomaar nadoen, hij was een echte meester in het omgaan met paarden, maar het bewijst wel dat het echt wel kan.

Fu_Qi schreef:
Simpelman schreef:
Het is slimmer met 500 gram hersenen te werken dan tegen 500 kilo spieren.
Neem de tijd om een paard aan de longe en een stalhalster, in een beschermde omgeving, uit te leggen wat Ho! betekent.
Neem de tijd om dit te bevestigen met beloning.
HO!, boem stop beloning, klaar.

Leer je paard aan de longe om stil te blijven staan.
Neem de tijd om dit te bevestigen met beloning.
Staan blijven, op stem, 10 seconden, beloning, klaar.

Leer je paard, op stem, aan de longe achterwaarts te stappen op beloning.
Neem de tijd om dit te bevestigen.
Eén pas, beloning, klaar.

Als bovenstaande is bevestigd neem je paard dan mee naar andere plaatsen en vraag hetzelfde tot dit ook bevestigd is.

Ga dan met hem aan de longe naar buiten, in het begin heel kort en steeds hetzelfde.
Als het goed gaat een beetje verder.

Een paard, zo opgeleid, hoe heet ook, gaat na een paar maanden aan een losse teugel over de kermis.
Paarden zijn kuddedieren, ze volgen als ze begrijpen en vertrouwen, anders gaan ze er vandoor.

En probeer dit te doorgronden:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Ik begrijp je punt, maak gebruik van je stem en niet alleen van het bit.
Nu komt het, ik gebruik mijn zit, beenhulp en stemhulp. Eigenlijk toch niks aan de hand ?
Mijn paard houdt van een sprintje trekken op de meest onverwachtste momenten, ik haal haar dan terug op de tweede teugel. Eenmaal terug, rij ik veder op de eerste teugel.
Ik vind het serieus een interessant aanbod, maar bij dit paard wordt hem niet. Als zij wilt gaan dan gaat zij ook met genoegen. En er is bij mij een grens, maar die grens kan ik niet alleen aangeven met stem gebruik helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:52

Daar ben ik het ook mee eens en wat je daar zegt bevestigd ook wat ik al eerder zei: 'ik haal haar terug op de teugel', daar is ze dus niet goed opgeleid.
Aan het paard ligt het niet, niet in dit geval en in geen enkel geval. 'bij dit paard wordt het hem niet' moet dus eigenlijk zijn 'bij mij wordt het hem niet', jóúw kunde of ervaring is niet toereikend om je paard dit te leren. Eigenlijk is dat nog veel simpeler, want jij hebt verstand en kunt dat gebruiken om te leren, dus het is makkelijker om jou te trainen dan om je paard te trainen. ;)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:04

maar het wort erg abstract om dat hier te bespreken, vooral omdat het topic dat expliciet uitsluit.

in een perfecte wereld gaan we gezellig allemaal als Nezgorov hoge school doen zonder enige uitrusting...
klinkt misschien cynisch, maar er is een realiteit dat je soms maar een pas de impulsie hoeft te verliezen en je paard reageert dan... je hoeft maar een keer een foutje te maken...

natuurlijk moet je je dat realiseren en jezelf verbeteren, maar als je net om de hoek rijdt, daar de ondergrond ineens heel glad is en daar vrachtwagens om de hoek raggen die jouw paard niet aan ziet komen... dan kan het soms toch heel belangrijk zijn om een directe oplossing ter beschikking te hebben.... dan krijg je voor een ophouding niet een schoonheidsprijs, geen volle punten, maar er rijdt niet 26 ton vrachtwagen over jouw paard.
daarna moet een goeie ruiter denken:'potverdorie! die situatie heb ik niet correct voorbereid!' en daar lering uit trekken.

en dan moet je weten waarom je welk instrument hoe gebruikt. dat is de discussie...

we zijn allemaal mensen, en allemaal hebben we tekortkomingen, en we moeten allemaal leren.

het maakt de opmerkingen (van simpelman e.d.) niet minder waar, natuurlijk werkt een programma van rustig opbouwen voor elk paard, natuurlijk is bevestiging effectiever dan straf, natuurlijk hadden we dit en hadden we dat...
ik wil daar ook echt niks aan af doen. Maar het is off topic... plain and simple.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:23

In de perfecte wereld zitten we niet op n paard. Want daar zijn ze niet voor. TS vraag niet om boomloosbitloosparelligrondwerk
mentalweetikveelwat. Ze vraagt advies over'n bit. Je weet wel. Zo'n ding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:36

Fu_Qi schreef:
Zoals ik zei ik heb les, op een watertrens enkel gebroken in een bak. Dat gaat allemaal prima, leuk paard wat lekker loopt.
Maar als ik 1 stap in het bos zet met haar, dan wordt ze zo enthousiast.
Zo is mijn paard, kan er niks aandoen. Zelf als ik dressuur matig buiten rij, wordt ze zo heet onder je.

De afgelopen 4 jaar heb ik dus met een Pessoa bit buiten gereden, laatste jaar met dubbele teugels.
Als je met een Pessoa bit met dubbele teugels rijdt heb je nog steeds een hefboom werking, dat wil is dus niet.
Daarom keek ik rustig naar een ander bitje waar je gewoon een normale inwerking hebt, maar als het paard te heet wordt weer terug kan pakken met de andere teugel.
Ik kwam uit op een Pelham bit enkel gebroken, heb op Bokt heel veel tocpis door gelezen en concludeerde dat een enkel gebroken Pelham niet bepaald vriendelijk kan inwerken dan een stang.
Zelf rij ik op een enkelgebroken Pessoa bit, dus neig ook voor een enkelgebroken Pelham bit. Maar als dat veel meer inwerking heeft, dan wat ik zelf wil. Zeg ik eerlijk doe dan maar een stang.
Naast dat, zoek ik ook een bit die rustiger in de mond ligt.
Bedankt alvast :)

@Airnt,
Ik quote nog even de openingstekst van TS.
Deze geeft aan dat TS een ander probleem probeert op te lossen dat dat van jouw vrachtwagen.
Het lijkt mij voor haar op lange termijn interessanter om wat aanbvevelingen aangereikt te krijgen die haar echte probleem kunnen oplossen.
De "oplossing" van het bit brengt haar alleen maar verder het grote bomenbos is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:40

Het gaat er helemaal niet om wat jullie vinden. Het gaat er ook niet om of jullie gelijk hebben of niet. Het gaat er wel om dat jullie geen antwoord geven op de vraag van TS. Net zo iets als: "Heb je een glas cola voor mij?" "Cola is slecht, het tast je tanden aan je wordt er bla bla bla bla bal." Zeg dan gewoon "nee, geen cola". Dat is antwoord op de vraag namelijk.
"Ga je paard gehoorzaam maken, doe dit doe dat neem les, geloof in jezelf bla bla bla" is geen antwoord op de vraag van TS namelijk; advies over een bit. Ik vind dat jullie wel heel erg je gelijk proberen te halen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:53

Okay, op langertijm is idd die longeerlijn mogelijk.
Maar het draait bij mij ook om veiligheid.
Ik kan we een watertrens in doen omdat het vriendelijker oogt, maar dan handteer ik niet vriendelijker in de mond buiten. Dan wordt het steeds in een volte zetten.
Ik denk: soms kan je beter een scherper bit in doen en zodat je hand vriendelijker wordt.
En dit is zo'n ''geval''.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:27

Een kleutertje moet je niet meenemen in het diepe zwembad, ook niet met zwembandjes bij het minste onvoorziene loopt dat fout af.
Hij moet eerst leren zwemmen, dat kost wat tijd en geduld, eenmaal goed geinstalleerd zal hij er zijn hele leven op voort kunnen.

Een niet goed beleerd paard neem je niet mee op een buitenrit, ook niet met een scherp inwerkend bit, bij het minste onvoorziene loopt dat fout af.
Hij moet eerst leren communiceren, gehoorzamen en zich te beheersen, eenmaal goed geinstalleerd zal hij er zijn hele leven op voort kunnen.

Daar komt bij dat wanneer je druk/pijn op een paard uitoefent je paard "van je af gaat".
Paarden wijken voor druk, dat is hun natuur, niet alleen voor lichamelijke maar ook voor geestelijke.
Met een scherper bit verhoog je het niveau van druk en je paard zal nu een uitweg gaan zoeken.
Aangezien ze niet in staat zijn om echt na te denken zal hij bij het zoeken naar een uitweg zijn instinct volgen, hij gaat er vandoor, lichamelijk maar ook geestelijk.
Het gaat hem hier om het deel geestelijk.
Ook al ben je in staat om met een scherp bit zoveel druk uit te oefenen dat het paard eieren voor zijn geld kiest en zich lichamelijk laat beheersen dan zal het geestelijk van je weg gaan, je bent hem in feite kwijt.
Hij verliest zijn vertrouwen in je.
Dat kom je dan verder voortdurend tegen, je zult in iedere situatie opnieuw druk moeten inzetten, je paard leert hiervan en zal steeds harder worden in zijn verdediging en zich geestelijk steeds verder van je verwijderen.

Het winnen van vertrouwen is heel moeilijk, het verliezen ervan heel makkelijk.
Een maal verloren is het 10X zo moeilijk het terug te winnnen.

Als je een slim meisje bent neem je de tijd om je paard eerst goed door de kleuterschool heen te helpen pas dan ga je naar "het diepe".
Verdiep je in het beleren van je paard, daar wordt je en passent ook nog een rijker mens van.

Neem van mij aan, ik heb heel veel gezien, ik heb me jaren met dit soort van problemen van paarden ruiters bezig gehouden en ze opgelost dat IEDER paard, goed beleerd aan een simpel trensje gehoorzaamt.
Een paard kan schrikken, opzij springen, zich omdraaien, maar dat vermijd je toch niet met een bit, daar ben je altijd te laat voor.
Het gaat om het er daarna vandoor gaan, dat gebeurt alleen als een paard geen vertrouwen in zijn ruiter heeft of niet begrijpt wat er van hem gevraagd wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:39

Maar deze moeder vraagt "mijn kleuter kan nog niet goed zwemmen. Welke bandjes zal ik gebruiken? " en jullie antwoorden: je moet niet gaan zwemmen met je kind, etc etc etc

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:53

"Rien" en natuurlijk "airnt" het is niet je mag niet gaan zwemmen, nee je mag enkel onder bepaalde omstandigheden nu op deze manier nu zwemmen.
En dat is met paardrijden net hetzelfde, de aard en graad van opleiding, zowel van ruiter als van paard bepaald wat je als realistisch en veilig zou mogen uitvoeren.
De meeste ruiters willen heel veel meer dan hetwelke waartoe ze eigenlijk in staat zijn, dat is een deel overschatting en onbegrip over de risico's die ze nemen.
Ik zag de opmerking van airnt er kan altijd iets onverwachts gebeuren het is een dier , en idd er kan altijd iets gebeuren, maar bij een goed opgeleid paard is die kans echt zo klein dat ze bijna onbestaande wordt. En dat heeft niets met het hevig zijn of ik heb een volbloed of een Arabier of andere uitspraken te maken, dat heeft enkel te maken met goede afspraken maken met je paard.
Dus om heel kort te antwoorden welke is de goede keuze van bit, eigenlijk is deze keuze bijna gelijk, aan het bit zal het echt niet liggen. Een strenger bit werkt duidelijk ook strenger in, maar maakt het bestaande probleem alleen maar groter.
Dus is dat eigenlijk een verkeerde denkwijze.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:59

Dat weet ik. En ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt.
Ik zeg dat je een antwoord geeft op een vraag die TS niet gesteld heeft. Zie mijn opmerkingen eerder.
TS vraagt advies over een bit. Jullie geven opleidingsadviezen. Daar vraagt TS niet om.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 17:25

Dus je wilt zeggen dat een Pessoa bit minder streng is dan een Pelham bit ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:37

Nee. Ik begin niet over een bit discussie. Dat doen de andere die reageren. Ik zeg: geef antwoord op de vraag als je dat antwoord weet. Geef geen antwoord op vragen die TS niet stelt (rij- of africhtingsadvies).
Wat niet wegneemt dat mensen gelijk kunnen hebben. Maar het is gewoon niet het antwoord op de vraag.
"zal ik blauw of paars doen?" antwoord: "geel is beter dan blauw, want blauw is...." Zeg dan niets. Dat is mijn punt.

En dat heb ik ook al een keer of vier hier gezegd. Maar dat wordt niet gelezen of niet goed gelezen of niet goed geïnterpreteerd.

On topic: of en pelham beter is? Weten doe ik het niet. Wel heb ik ervaren dat onze pony prima te rijden is op de pelham in het bos. Verder heeft hij een trens in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:48

Airnt schreef:
natuurlijk moet je je dat realiseren en jezelf verbeteren, maar als je net om de hoek rijdt, daar de ondergrond ineens heel glad is en daar vrachtwagens om de hoek raggen die jouw paard niet aan ziet komen... dan kan het soms toch heel belangrijk zijn om een directe oplossing ter beschikking te hebben.... dan krijg je voor een ophouding niet een schoonheidsprijs, geen volle punten, maar er rijdt niet 26 ton vrachtwagen over jouw paard.
daarna moet een goeie ruiter denken:'potverdorie! die situatie heb ik niet correct voorbereid!' en daar lering uit trekken.

En de conclusie is dan een scherper bit te pakken of opnieuw in scholing te gaan?
Als je op dat punt bent en er is niets gebeurd dan is er dus eigenlijk niets aan de hand, want je paard reageerde op je ophouden met het bit wat erin hing.
Zo'n situatie kun je altijd tegenkomen en het gebeurd de besten. Dat is geen reden om op zoek te gaan naar een ander bit.

Het punt is (ook antwoord voor rien) dat je niet simpelweg met een scherper bit controle krijgt over een heet/nerveus/zenuwachtig paard. Dat scherpe bit zal in eerste instantie nog wel werken omdat het paard ervan schrikt, na een paar keer rijden went hij aan de inwerking en zul je al harder moeten inkomen voor hetzelfde effect en na een tijdje steekt die gebrekkige opleiding de kop weer op en loopt hij door het bit heen. Dan heb je dus dezelfde reactie die je bij je huidige bit ook hebt.
Wat óók kan, is dat het bit dermate scherp is, dat het paard er zeer gevoelig van wordt. Dan denk je in eerste instantie; o dit werkt prachtig, super gehoorzaam paard. Tot er werkelijk een keer iets gebeurd en je iets meer inwerkt en het paard fel tegen dat scherpe bit in verzet gaat. Als je dat gebeurd in een situatie als Airnt beschrijft (gejat van de horsewhisperer? ;)) dan maak je het probleem alleen maar erger en zal dat paard in zijn verzet zonder nadenken die gladde weg opspringen voor die vrachtwagen. En zie jezelf daar dan nog maar uit te redden.
Spoiler:
dat lukt niet