En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:32

TS...hoeveel ervaring heb jij met paarden?Heb de vorige twee topics ook even vluchtig doorgelezen ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:35

geerke schreef:
TS...hoeveel ervaring heb jij met paarden?Heb de vorige twee topics ook even vluchtig doorgelezen ;)

Ik rij zo'n 9 jaar op een manege. Verder heb ik vanaf mijn 9de tussen eigen paarden gelopen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:38

Kendra: Dat klopt! Ik kan soms wat negatief uit de hoek komen(soms = best wel vaak) maar dat ben ik totaal niet over haar. Ik wil gewoon te weten komen waarom ze sommige dingen doet en wat ik fout doe. Over het algemeen is het altijd de ruiter z'n schuld, ben ik aangeleerd. Ik vraag me alleen af waarom, en hoe op te lossen.

Equilibiria: Ze luistert wel ontzettend braaf naar stemhulpen, dus dit kan ik inderdaad overwegen!

Voor de mensen die zich zorgen maken over haar gezondheid: Hoefsmid komt morgen, tandarts ga ik regelen en binnenkort word ze weer geeënt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:39

Jij hebt nu al veel topics geopend sinds je je paard hebt, misschien kun je beter eerst eens aan je lesgever vragen hoe je al je problemen moet oplossen. Volgens mij heb je er nogal wat met je paard.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:41

bigone schreef:
Jij hebt nu al veel topics geopend sinds je je paard hebt, misschien kun je beter eerst eens aan je lesgever vragen hoe je al je problemen moet oplossen. Volgens mij heb je er nogal wat met je paard.

Ik ben gestopt met topics openen? Maargoed maakt niet uit, ik heb haar gevraagd wat de juiste oplossing is voor dit(lees titel) probleem en zij zei 'Zweep erbij'. Zelf heb ik niet het idee dat dit het beste idee is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:43

OneAndOnlyx schreef:
geerke schreef:

Ik rij zo'n 9 jaar op een manege. Verder heb ik vanaf mijn 9de tussen eigen paarden gelopen.

dat is niet veel...en nu gaat half bokt over mij heenvallen uiteraard. :+
Op een manege rijden houd in 1 uur per week.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:46

geerke schreef:
dat is niet veel...en nu gaat half bokt over mij heenvallen uiteraard. :+
Op een manege rijden houd in 1 uur per week.

1 uur per week rijden ja, maar ik begon toen ik 7 was en toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste eigen pony. Hier heb ik zo'n beetje elke dag wel op gezeten tot ik rond de 12/13 was. Toen hebben we een nieuw vriendje gevonden, hier zat ik min. 5 dagen in de week op. En nadat deze te klein werd ben ik naar mijn huidige gegaan. Haar rijd ik nu 4x in de week waarvan 1x op de manege.(met mijn eerste pony reed ik wel lessen maar bij iemand anders, niet op de manege, met mijn 2de pony ging ik later pas op de manege rijden)

geerke

Re: En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:53

Tja...ik ga liever geen discussie met je aan hierover.Er is een verschil tussen vijf uur per dag op een pony zitten en iets rijtechnisch weten op te lossen.Met dat laatste heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg ervaring.Anders had je dit probleem niet gehad.Het is trouwens geen schande om op je 16 de nog niet erg veel ervaring te hebben.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:29

geerke schreef:
Tja...ik ga liever geen discussie met je aan hierover.Er is een verschil tussen vijf uur per dag op een pony zitten en iets rijtechnisch weten op te lossen.Met dat laatste heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg ervaring.Anders had je dit probleem niet gehad.Het is trouwens geen schande om op je 16 de nog niet erg veel ervaring te hebben.

Je hebt gelijk. Maar ik wilde duidelijk maken dat ik dus niet één keer in de week rij.
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 28-01-15 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:36

Grondwerk vind in met dit echt totale onzin. Het is rijtechnisch. Als je het paard achteruit gaat laat hem lekker achteruit lopen. Gaat hij stilstaan? In z'n achteruit want op een gegeven moment gaat het zeer doen. Net zo lang naar achter als jij wilt. Lukt dit niet? Misschien werkt het wel als ze 1 stap vooruit gaat te belonen, en zo opbouwen? Ja het is Wss staken doordat ze jou probeert het komt sowieso weer een x weer goed!!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:39

Francieen schreef:
Grondwerk vind in met dit echt totale onzin. Het is rijtechnisch. Als je het paard achteruit gaat laat hem lekker achteruit lopen. Gaat hij stilstaan? In z'n achteruit want op een gegeven moment gaat het zeer doen. Net zo lang naar achter als jij wilt. Lukt dit niet? Misschien werkt het wel als ze 1 stap vooruit gaat te belonen, en zo opbouwen? Ja het is Wss staken doordat ze jou probeert het komt sowieso weer een x weer goed!!

Ik hoop dat het goedkomt! Heb vele tips hier gehad en ga ze allemaal even proberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:00

Equilibria schreef:
Als je wat wil doen op het moment dat ze vervelend is, achteruitloopt, bokt en dergelijke, kun je ook overwegen een flinke stemhulp te geven. Het ligt een beetje aan wat je onder je hebt, maar dit kan bij sommige paarden goed werken. Dan hoef je niet meteen naar de zweep te grijpen.

Je mag nooit naar je zweep grijpen , zweep is geen straf middel,
Ik denk dat de ts moet luisteren naar haar paard , die is niet vervelend maar maakt iets duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:07

Paard heeft overduidelijk ergens last van. Gezien de andere topics.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:14

Ja. Het paard heeft last van een onkundige ruiter en een incapabele instructeur. De ruiter wil.er wat aan doen. Tip 1: zoek een instructeur die begaan is met het welzijn van het paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:09

Grondwerk doen is echt geen totale onzin en kun je veel profijt van hebben bij je rijden, als de basis op de grond goed zit heb je minder problemen met rijden. Je wilt toch niet serieus op een paard stappen waarover je op de grond geen controle hebt?? Dat is levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:13

Bizzybijtje schreef:
Paard heeft overduidelijk ergens last van. Gezien de andere topics.

Dat was ook mijn idee. En TS, dat is niet rot en banketstaaf bedoeld maar op je 16e is het geen schande om nog niet alles op de planeet te weten en te kunnen oplossen.

Ik zou inderdaad ook bij het begin weer beginnen met een kundige instructrice/teur en inderdaad eens op de grond beginnen.

Je hebt dit paard toch ook nog niet zo gek lang? Dan is het nog niet zo gek dat het dier misschien nog steeds onwennig is. Om dan met het dier naar buiten te willen in je eentje als je weet dat je 'm aan de hand dus buiten ook absoluut niet de baas bent, los je niet op met 'ik wil de baas zijn' maar met een goede instructie en simpelweg niet gelijk alleen naar buiten willen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:47

Jetta schreef:
Ja. Het paard heeft last van een onkundige ruiter en een incapabele instructeur. De ruiter wil.er wat aan doen. Tip 1: zoek een instructeur die begaan is met het welzijn van het paard.

vermoedelijk de beste post uit dit topic... :j

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:14

Ervaring mist hier, want paard heeft absoluut geen respect voor je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:48

Lifestyle14 schreef:
Ervaring mist hier, want paard heeft absoluut geen respect voor je.

Ervaring mist er zeker, maar miss heeft het paard wel respect maar geen vertrouwen, miss mist de ruiter het respect.

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:16

Ik heb je andere topics niet gelezen maar ik zou zeggen:

Gaat hij achteruit? Zet hem dan maar 10 passen verder achteruit. Staat hij dan stil? belonen. Doet die weer een pas? Zet hem maar 100 meter verder terug, tot hij het niet meer leuk vind. Belonen als hij doet wat je wil (stilstaan of naar voren) of aan het werk zetten als hij naar achter wil, zet hem maar verder dan hij wil, desnoods draai je kleine voltes achterwaarts

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:13

Ik denk dat het allebei zin heeft: zowel grondwerk als rijtechnisch verbeteren, zal de band met je paard versterken. Als je hem op de grond niet in de hand hebt, kan je niet verwachten dat het in het zadel anders is. Maar grondwerk alleen zal dit niet volledig oplossen denk ik.
Het belangrijkste voor jou is, denk ik, eerst uitsluiten dat je paard medische problemen heeft. Die kunnen dingen verklaren en zo niet dan kan je verder gaan kijken naar ruiter en paard.

Je geeft zelf al aan dat je van mening bent dat je eerst naar de ruiter moet kijken en dat vind ik heel goed van je! Daarvoor is het belangrijk dat je een goede instructrice hebt. De zweep zal ongetwijfeld wel wat uithalen, maar of dat het resultaat is wat je wil.. Ik vind dat je een zweep wel mag gebruiken, maar om iets kleins te corrigeren. Je paard weigert nu gewoonweg en dat is naar mijn mening niet op te lossen met de zweep.

Persoonlijk denk ik dat het nog best wel vroeg is om van je paard lange buitenritten te verwachten. Jullie zijn nog maar kort bij elkaar en voor een buitenrit moet je elkaar wel (kunnen) vertrouwen. Je paard gaat alleen op pad, zonder leider in zicht. Dat is spannend voor hem en spanning is denk ik iets dat wat je wil voorkomen.

Zelf zou ik beginnen met wandelen. Je paard heeft dan een leider voor zich en dat voelt waarschijnlijk vertrouwder/natuurlijker voor hem. Begin met een korte wandeling en bereid die uit. Wanneer dit goed gaat kan je hetzelfde proberen op zijn rug.

Verder wilde ik nog even zeggen dat ik denk dat het (mits het geen medisch probleem is), wel een vorm van uit proberen is. Uit ervaring weet ik dat dit wel degelijk gebeurt. Je paard leert jou en jullie grenzen kennen en dat is toch een vorm van uit proberen. Op zich is dat helemaal niet erg, want daar leren jullie samen ook weer van.

Tot slot: ik denk dat Florionn ook wel een goede tip geeft, maar voor in een later stadium. Het paard moet eerst vertrouwen in je hebben en jullie grenzen kennen. Dit is meer een tip voor als hij echt aan het 'klieren' is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:25

Idd andere instructie zoeken lijkt mij hier de beste oplossing. En dan iemand die niet de tradiotionele oplossing wil pakken (geef m maar n klap met die zweep), maar samen met jou gaat werken aan die vertrouwensband, dat hij jou als leider gaat zien en je ook kan gaan helpen met buiten rijden. Lukt samen buiten wandelen wel, of wil hij dan ook alleen maar achteruit en terug naar stal? (miss heb ik erover heen gelezen, topic even vluchtig gelezen).

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:52

Je hebt al veel tips gekregen en oh wat herken ik jou verhaal.
Mijn paardje heeft de eerst zes weken alleen maar in een hoekje gestaan van het weiland en durfde niets. Het land af het bruggetje over mijn paardje wilde alleen maar achteruit... vooruit hij wist het niet... nee sterker nog IK wist het niet. Hulp gezocht en veel rust genomen en tevreden zijn met kleine stapjes. Eerst maar eens rustig en vooruit het land af en lekker poetsen, buiten wandelen en iedere keer een stukje verder.
Wanneer ik op stal kwam en het voelde niet goed, begon ik niet aan iets nieuws, voelde het wel goed, legde ik de lat wat hoger en nu gaat het echt veel beter, we zijn er nog niet maar hij vertrouwd mij en ik hem en er zit iedere keer vooruitgang in.
Wanneer ik met een ander paard het land afging was er geen probleem, het ging echt om het alleen alles doen.
Een stalgenoot van mij pakte alles zo snel aan met haar paard, hij moest maar de trailer op hij moest maar buitenritten maken, alles alles alles en is het zover dat het paardje niet fijn meer buiten rijdt en ze bijna niet mee op hem rijdt omdat ze niet meer durft, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Zoek een fijne instructeur die jou en je paard op weg kan helpen. Luister naar je eigen gevoel en werk aan een fijne band met je paard. Jullie kennen elkaar nog maar pas. Je zult zien dat je over twee jaar veel verder bent dan waar je nu staat en dan kun je er om lachen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 18:16

Florionn: Bedankt voor je tip! Miramii geeft al aan wat ik ook denk; dit is een onwijs goede tip voor later!
Miramii: Grondwerk doen we veel samen, elke week gaan we op les(de gw-lessen stoppen binnenkort, maar ik ga thuis lekker verder :D ) en leren we weer bij over elkaar. Ik longeer ook veel, daarin merk ik ook haar karakter en hoe vurig ze eigenlijk is(als ik begin met longeren gelijk gaan draven, wat ik uiteraard niet beloon maar dit merk ik toch vaak). Verder vind ik haar ontzettend fijn aan de longe vooral omdat ze graag haar best doet. Daar word ik blij van :) . Wat rijtechnisch verbeteren betreft heb ik les op een manege, en ik vind zelf dat ze goede tips heeft. Binnenkort gaat er misschien privéles komen(daarover ben ik in gesprek met mijn ouders) en dan gaat mijn houding zeker verbeteren.
Wat betreft de lange buitenritten ben ik het deels met je eens, aan de ene kant omdat we het vertrouwen inderdaad nog niet hebben, maar toen ik haar pás had ging ik al naar buiten(eerste paar keer met maatje) en ze was onwijs braaf. Ook de keren alleen deed ze het keurig!!(overigens heb ik voordat mijn zadel er was elke keer met haar aan de hand gewandeld, eerst liep ze onwijs tegen m'n hielen maar dit is verbeterd, mede door het grondwerken!)

Darkadia: Samen wandelen gaat prima, aan het begin ging dit wat stroef(lees bericht aan miramii) maar het zeker verbeterd. Ik ben zelf tevreden over mijn instructrice en mijn ouders(zij betalen..) en ik zijn dan ook van mening dat de lessen op de manege(waar echt 8/10 eigen paarden lopen) naar wens zijn. Ik heb gezocht naar een privéinstructrice maar dit hebben mijn ouders afgewezen helaas. Er is een kans dat ik privéles mag van mijn ouders, op de manege. Dit zou ik zelf al een hele verbetering vinden.

2IJsjes: Ik merk ook nu ik al een tijdje niet buiten heb gereden dat ze erg rustig is en contact zoekt. Zo kon ik vorige week haar neus niet eens aanraken en nu mag ik er uitgebreid over aaien :D :D .

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:53

OneAndOnlyx schreef:
Florionn: Bedankt voor je tip! Miramii geeft al aan wat ik ook denk; dit is een onwijs goede tip voor later!
Miramii: Grondwerk doen we veel samen, elke week gaan we op les(de gw-lessen stoppen binnenkort, maar ik ga thuis lekker verder :D ) en leren we weer bij over elkaar. Ik longeer ook veel, daarin merk ik ook haar karakter en hoe vurig ze eigenlijk is(als ik begin met longeren gelijk gaan draven, wat ik uiteraard niet beloon maar dit merk ik toch vaak). Verder vind ik haar ontzettend fijn aan de longe vooral omdat ze graag haar best doet. Daar word ik blij van :) . Wat rijtechnisch verbeteren betreft heb ik les op een manege, en ik vind zelf dat ze goede tips heeft. Binnenkort gaat er misschien privéles komen(daarover ben ik in gesprek met mijn ouders) en dan gaat mijn houding zeker verbeteren.
Wat betreft de lange buitenritten ben ik het deels met je eens, aan de ene kant omdat we het vertrouwen inderdaad nog niet hebben, maar toen ik haar pás had ging ik al naar buiten(eerste paar keer met maatje) en ze was onwijs braaf. Ook de keren alleen deed ze het keurig!!(overigens heb ik voordat mijn zadel er was elke keer met haar aan de hand gewandeld, eerst liep ze onwijs tegen m'n hielen maar dit is verbeterd, mede door het grondwerken!)

Darkadia: Samen wandelen gaat prima, aan het begin ging dit wat stroef(lees bericht aan miramii) maar het zeker verbeterd. Ik ben zelf tevreden over mijn instructrice en mijn ouders(zij betalen..) en ik zijn dan ook van mening dat de lessen op de manege(waar echt 8/10 eigen paarden lopen) naar wens zijn. Ik heb gezocht naar een privéinstructrice maar dit hebben mijn ouders afgewezen helaas. Er is een kans dat ik privéles mag van mijn ouders, op de manege. Dit zou ik zelf al een hele verbetering vinden.

2IJsjes: Ik merk ook nu ik al een tijdje niet buiten heb gereden dat ze erg rustig is en contact zoekt. Zo kon ik vorige week haar neus niet eens aanraken en nu mag ik er uitgebreid over aaien :D :D .

Klinkt alsof jullie groeien! En dat is zeker positief! Mooi dat het grondwerk geholpen heeft, hopelijk uit zich dat ook in het rijden! Ik kan natuurlijk niet oordelen over de kunden van je instructeur, heb gekeken naar zijn/haar opmerking van de zweep. Dat lijkt mij niet de beste oplossing namelijk. ;) Wat je ook kan doen is het nog eens voorleggen aan haar. Geef aan dat de zweep je geen geschikte oplossing lijkt en vraag of ze een andere oplossing weet!

Wat ik bedoelde met de buitenrit is dat ik denk dat een lange buitenrit alleen wat veel is. Met een ander paard erbij heeft ze daar ook steun aan op een spannend moment. :)

Ik hoop dat jullie samen je weg erin kunnen vinden en uiteindelijk gewoon lekker samen op pad kunnen.