Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:32

Altijd beginnen met een kleine hulp als hij daar niet op reageert een strengere hulp/zwiepje met de zweep (niet raak) en als hij nog niet reageert mag hij best een flinke tik, als hij daar niet op reageert gerust nog 1.
Als je paard weer terug valt gewoon weer beginnen met een kleine hulp.
Zo leert het paard vanzelf om op kleine hulpen te reageren.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:42

Als hij zachter gaat lopen moet je hem weer been geven, hij moet wel alert blijven.
Als men merrie terug valt spoor ik haar ook weer aan.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:46

_Milo schreef:
Als hij zachter gaat lopen moet je hem weer been geven, hij moet wel alert blijven.

Ja dat doe ik ook en dan reageert ie nog niet. Dan geef ik een tik en dan reageert hij eventjes. (Ik heb elke week les) ivm ziekte de laatste weken niet.

dresjoepie

Re: Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:04

Je paard moet in dat tempo lopen waarin je hem hebt verteld te lopen ! Pas als je je paard een hulp geeft om langzamer te gaan mag die langzamer Van steeds been geven raken ze juist afgestompt Je been aangesloten houden om je paard tussen beide benen te houden is iets anders dan Steeds been geven

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:11

_Milo schreef:

En hoe leert het paard dan dat hij niet terug mag vallen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:15

Door veel overgangen tempowisselingen te rijden Waarin je het paard korte duidelijke hulpen geeft Zodat het paard kan leren alleen terug te komen op een hulp

Zoek eens clinics van Anky en Edward die kunnen het heel goed uitleggen! Stik vermoeiend steeds maar voorwaarts houden

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:17

Ja dat is heel erg vermoeiend om hem voorwaarts te houden. Op een gegeven moment ga ik stappen om bij te komen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:20

Ik snap het wel hoor dresjoepie. Maar ik was juist heel benieuwd hoe Milo dacht dat het paard dat onderscheid nog kon maken op die manier.
Ik merk namelijk dat er vaak wordt gereden met de insteek dat het paard net zo denkt als een mens. Dat een paard (bijvoorbeeld) snapt dat hij na de derde waarschuwing ineens wel straf krijgt en daarvan dan leert. Dat is jammer, want dat maakt je vanuit het paard gezien onbetrouwbaar als ruiter en zorgt voor veel frustratie aan beide kanten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:31

LisaFaded schreef:
Ja dat doe ik ook en dan reageert ie nog niet. Dan geef ik een tik en dan reageert hij eventjes. (Ik heb elke week les) ivm ziekte de laatste weken niet.

Wat ik vaak doe bij een paard dat graag langzamer gaat is heel consequent net het tempo hoger leggen, elke keer als het paard in tempo terugzakt. Ben je normaal aan het stappen maar zakt hij terug? Dan eerst een stukje middenstap of draf voor er weer normaal gestapt wordt.
Daarbij altijd zelf het tempo ook weer terugnemen. Het vereist wel behoorlijk wat concentratie en zelf vind ik het knap lastig om consequent te zijn. Maar het werkt wel.

Verder helpt het ook om (zeker in het begin) gewoon niet te lang hetzelfde te doen, omdat dat gewoon uitnodigt tot inzakken. Lekker bezig houden dus, en veel overgangen rijden, verruimen en verzamelen, en die overgangen heel duidelijk maken.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:58

0000 schreef:
Ik snap het wel hoor dresjoepie. Maar ik was juist heel benieuwd hoe Milo dacht dat het paard dat onderscheid nog kon maken op die manier.
Ik merk namelijk dat er vaak wordt gereden met de insteek dat het paard net zo denkt als een mens. Dat een paard (bijvoorbeeld) snapt dat hij na de derde waarschuwing ineens wel straf krijgt en daarvan dan leert. Dat is jammer, want dat maakt je vanuit het paard gezien onbetrouwbaar als ruiter en zorgt voor veel frustratie aan beide kanten.

Ik ben nog vrij onervaren. Ben nu echt nog bezig om te zorgen dat ik bepaal wanneer we weer gaan stappen en niet men merrie.
Dus als ze terugvalt geef ik been zodat ze weer tempo maakt. En dan wanneer ik wil mag ze terug in stap.

Ik vind het fijn dat je die vragen stelt want zo leer ik veel bij!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:07

Soms ben je juist beter af met minder doen dan meer. Probeer hem fanatiek in draf te zetten. Stop dan met geven van de hulp bij eerste reactie vooruit. Valt hij terug moet je bij het gevoel terug komen meteen weer aanpakken dit mag met tik. Krijg je reactie voorwaarts meteen stoppen met al je hulpen (niet blijven drijven). Valt hij terug in tempo combineer nu de been eens met klik van je stem. Maak veel overgangen van stap naar draf en van draf naar stap en schijnovergangen. Dus doe alsof je terug wil naar stap maar net niet helemaal. Valt hij dan stil zet je hem zonder iets met je handen tegen te houden naar voren hoe maakt niet uit al gaat hij schijn weg. herhaal de schijnovergang en hij zal snel weten dat het de bedoeling is dat jij doorzet met wat je vraagt dus scherp zijn op jou als ruiter.

ook je manier van lichtrijden kan tegen werken. Rijdt vanuit je enkels verend ligt dus niet klemmen met je knieen zoals je nog zo vaak hoort. Zorg dat je in balans zit en heel licht mee beweegt. Zorg voor een duwende hand..zoals je een kruiwagen zou duwen naar voren. niet met je handen terug rijden in geen enkel moment. als je stapt meeveren met je handen in de beweging van het hoofd en overdrijf eens met je bekken mee te bewegen in het ritme van de stap. dus los laten van je lichaam alles onafhankelijk bewegen. Dat helpt de pony makkelijker te blijven lopen ook:)

het is niet simpel opgelost in 1 uurtje rijden..dat is het jammere van de manege pony. Dan moeten alle ruiters hetzelfde doen. De pony klinkt als afgestomd in het werk in de manege..te weinig variatie waarschijnlijk te weinig prikkels om erbij te blijven. Dan gaan ze remmen. Of fysiek is iets niet in orde of zijn zadel past niet lekker. Kunnen allemaal reden zijn. maar is niet op te lossen als je er niet dagelijks op dezelfde manier mee bezig bent.

Je kan wel resultaat in je uurtje bereiken want ze weten vaak wel welke ruiter op hun rug zit en welk type ruiter het is;) dus of ze er mee kunnen spelen:0 Als je dit volhoudt elke keer dat jij rijdt..weet de pony ohoh..die meent het..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:30

Kostolany schreef:
het is niet simpel opgelost in 1 uurtje rijden..dat is het jammere van de manege pony. Dan moeten alle ruiters hetzelfde doen. De pony klinkt als afgestomd in het werk in de manege..

Wil dat toch een beetje nuanceren:

- Je kunt in 1 uur echt heel veel bereiken als je er met overtuiging in gaat en consequent bent.

- de ruiters hoeven zeker niet allemaal hetzelfde te doen om dat mogelijk te maken. Je dwingt dat zelf als persoon af. Het betekent wel dat je, zeker de eerste 5 minuten, heel duidelijk moet maken wat de pony aan je heeft, en dat je het echt meent en dat 'ie jou kan en mag vertouwen, maar dan kun je echt wel een paard krijgen dat behoorlijk aan je been is.

- de meeste manegepaarden zijn helemaal niet zo afgestompt maar letten nog steeds best goed op hun ruiter - alleen letten ze op andere dingen. Veel van hun ruiters willen bv helemaal niet te hard, omdat ze het nog spannend vinden. Ik ken heel wat paarden die niet zozeer traag zijn, maar meteen terugnemen als de ruiter aangeeft het eng te vinden. Die bv ook heel makkelijk uit draf of galop vallen. Dat lijkt sloom of afgestompt of slecht voor het been, maar soms als je beter kijkt blijkt dat ze dat niet zomaar doen.

(Nou vinden veel pony's het ook best prima om gebruik te maken van die situaties hoor. Maar het punt is: ze letten nog steeds op. Ze letten nog steeds op kleine signalen, en daar kun je mee werken.)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:35

Om dat 'af te dwingen' moet je wel enigsinds kunnen rijden. Ik rijdt nu 2 jaar, ben 1,5 jaar geleden beginnen op de manege, kreeg paard x eerste paar lessen nooit in gallop, heel gevecht, etc etc. Nou rijdt ik sinds een jaar 5x id week en ben ik dus best gegroeid. Paar weken terug weer op paard x, reed er zo op weg paard liep als een zonnetje.

Het is altijd makkelijker gezegt dan gedaan, zeker als beginnende ruiter.

Hou voor je zelf de 3 maal is scheepsrecht aan. Wees hier echt consequent in. Eerst vriendelijk, dan stevig, dan tik. Rijdt veel overgangen. Als je dit consequent doet en veel oeffent zal je merken hoe snel daar verbetering in is!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:41

Het kan wel, en heel gauw ook, maar je moet het even kunnen... Dit is wat ik zelf deed toen ik nog op de manege reed.

-Rustig opstappen, beugels op maat, even goed installeren. Dan in een hand je teugels en in de andere de zweep in de aanslag.

-Heel lichtjes je kuit aandrukken.

-Binnen een halve seconde heb je waarschijnlijk al wel door dat je hier geen of te weinig reactie op gaat krijgen. Daarom had je in je ene hand je zweep al klaar. Hier geef je een aantal keer achter elkaar een tik mee. Ik haalde eerlijk gezegd gewoon met volle kracht uit. :o Zorg dat je niet tegenzit in de beweging op dit moment, je paard gaat flink naar voren schieten.

-Uitgebreid belonen nu. Mischien is het nog 1 of 2 keer nodig om de teugels in 1 hand te nemen en een zwieper te geven. Daarna schieten ze meestal al vooruit als ze merken dat je de teugels in 1 hand neemt.

Nadelen: Je zult een paar flinke kledders moeten uitdelen.

Voordelen: Uur lang voorwaartse reacties wanneer je je kuit zachtjes aanlegt. Je hoeft niet te schoppen, en ook niet 30 keer je zweep te gebruiken terwijl je er toch geen reactie op krijgt.

Persoonlijk vind ik al dat doelloze geram van hakken op een ribbenkast, gecombineerd met om de minuut een tik, zieliger. Of de ts dat ook vind laat ik aan haar over.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:12

Heb het geprobeerd en zijn reactie werd veel sneller! Als je gewoon 1 flinke tik geef weten ze het wel. Daarbij heb ik ook een eigen pony en niet een manege..

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:21

Gypsy schreef:
Het kan wel, en heel gauw ook, maar je moet het even kunnen... Dit is wat ik zelf deed toen ik nog op de manege reed.

-Rustig opstappen, beugels op maat, even goed installeren. Dan in een hand je teugels en in de andere de zweep in de aanslag.

-Heel lichtjes je kuit aandrukken.

-Binnen een halve seconde heb je waarschijnlijk al wel door dat je hier geen of te weinig reactie op gaat krijgen. Daarom had je in je ene hand je zweep al klaar. Hier geef je een aantal keer achter elkaar een tik mee. Ik haalde eerlijk gezegd gewoon met volle kracht uit. :o Zorg dat je niet tegenzit in de beweging op dit moment, je paard gaat flink naar voren schieten.

-Uitgebreid belonen nu. Mischien is het nog 1 of 2 keer nodig om de teugels in 1 hand te nemen en een zwieper te geven. Daarna schieten ze meestal al vooruit als ze merken dat je de teugels in 1 hand neemt.

Nadelen: Je zult een paar flinke kledders moeten uitdelen.

Voordelen: Uur lang voorwaartse reacties wanneer je je kuit zachtjes aanlegt. Je hoeft niet te schoppen, en ook niet 30 keer je zweep te gebruiken terwijl je er toch geen reactie op krijgt.

Persoonlijk vind ik al dat doelloze geram van hakken op een ribbenkast, gecombineerd met om de minuut een tik, zieliger. Of de ts dat ook vind laat ik aan haar over.

Ik ben ook tegen steeds aan sporen, maar dit vind ik toch vrij wreed, zo'n pony weet niet wat hem overkomt, normaal als hij zo'n lichte hulp krijgt moet hij er vaak juist niet op reageren want dan is het onbewust of perongeluk door de ruiter gedaan. Ik vind het een beetje overdreven..
Ik vind het beter om gewoon bij een kleine hulp te beginnen en daarna een stevigere en daarna een tik als hij daar na niet reageert gewoon nog 1 tot hij reageert. Zo kan je paard leren dat hij bij jou wel op een kleine hulp moet reageren. De volgende keer gewoon weer van voren af aan.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:29

Ja dat vind ik ook sneu. Je kan beter 1 harde tik uitdelen ipv je steeds tikken en schoppen uitdeelt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:49

Nog een onorthodoxe oplossing. In plaats van de harde tik, geef je een luide schreeuw (gecombineerd met je eigen voorwaartse beweging) waardoor je paard schrikt en naar voren schiet. Je trainer moet er achterstaan, maar ik heb het tijdens twee lessen gedaan, en mijn paard is sindsdien heel alert.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:54

EvelienKiss schreef:
Nog een onorthodoxe oplossing. In plaats van de harde tik, geef je een luide schreeuw (gecombineerd met je eigen voorwaartse beweging) waardoor je paard schrikt en naar voren schiet. Je trainer moet er achterstaan, maar ik heb het tijdens twee lessen gedaan, en mijn paard is sindsdien heel alert.

Ik doe dat bij het springen of buitenrijden wel altijd, stem gebruiken ter motivatie en boos klinken indien nodig. Bij de dressuur heb ik mn zweep 9 vd 10 keer niet eens nodig door veel overgangen te rijden en anders wel zweep om ff allert te maken. Vind zweep bij echt dressuurmatig trainen net wat gepaster en doel treffender dan stem :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:59

EvelienKiss schreef:

Is het dan niet zo dat ie schrikt van andere mensen die schreeuwen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:02

Niet te veel trutten met te milde maatregelen. Geen reactie op je eerste normale hulp, dan een grote hulp die gegarandeerd overkomt. Alles wat vooruit is is braaf. Zelfs wegvliegen in galop. Jij vroeg om harder, niet te kieskeurig zijn dus. Allen wat harder gaat goed belonen, niet aan de teugels komen om verwarring te voorkomen. Daarna even het gewenste tempo vasthouden en meteen opnieuw dezelfde overgang oefenen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:18

En heel belangrijk, wat ik hier nog mis, is als je op lichte beenhulp geen reactie krijgt, niet 5 passen wachten, maar direct binnen enkele seconden de hulp duidelijk herhalen en een tikje erbij. Als je eerst drijft, paard reageert niet en je geeft m later ineens een tik zal hij de link niet leggen met de hulp waar hij niet op reageerde. En inderdaad manegepaarden zijn doorgaans erg slim.
Ik reed ooit mijn proefje op een manegepaard, die ook in carroussel mee liep. Paard had voor mij een F3 proef gelopen met redelijk onervaren ruiter, alles in een sukkeldrafje. Ik had welgeteld 5 minuten om in te rijden voor de F6. Ik ben direct veel gaan schakelen (hij was immers al losgereden), en hem aan mijn been gezet. In de proef was ie zelfs iets te fanatiek af en toe :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:22

darkadia schreef:
En heel belangrijk, wat ik hier nog mis, is als je op lichte beenhulp geen reactie krijgt, niet 5 passen wachten, maar direct binnen enkele seconden de hulp duidelijk herhalen en een tikje erbij

Dat is wel een goede inderdaad. Ik zit soms namelijk eerst nog te denken of ik het wel goed doe.
Ik hoop dat het zadel snel klaar is, dan kan ik dit allemaal gaan toepassen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:44

Niet erg, maar bij twijfel dan gewoon nog eens de lichte hulp herhalen ;) beter dan iets straffen wat eigenlijk jouw fout was :) en nee ik ben ook geen z ruiter, leer nog elke dag bij en maak ook fouten hoor.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 03:23

Wow nog heel veel meer tips. Erg fijn.

Even een paar korte reacties:
Idd timing is iets waar ik nog echt sneller in moet worden. Ik krijg een of geen reactie - denk : o ja dat betekend dit - ik will eigenlijk dit - dus moet ik nu dit doen" nu is dan idd al een paar stappen verder :D

Stemhulp/schreeuwen is een goed idee maar zal mijn pony niet op reageren :) Een paar lessen geleden liep iemand te telefoneren langs de bak en begon op eens uit het niets te schreeuwen. Ik was geconcentreerd bezig en schrok zelf ;) Pony keek op, maar meer van mij schrik reactie dan van het geluid geloof ik. Zodra ik gekalmeerd was was hij ook weer rustig.

Het enige waar ik "bang" voor ben is dat hij gewoon zelfs mijn stevige tik negeert. Is dan echt de enigste oplossing harden meppen?

Ik herken ook erg zoals hier boven geschreven het "moeten" blijven drijven - ontzettend vermoeiend. Vooral tijdens figuren. Echt een ontzettend werkpunt. Ik ga eerst maar eens het "start" probleem onder handen nemen - hopelijk krijgen ik hem dan iets meer voorwaarts en verminderd het moeten blijven drijven dingetje ook. Anders is dat stap twee.