Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Milo schreef:Als hij zachter gaat lopen moet je hem weer been geven, hij moet wel alert blijven.
Als men merrie terug valt spoor ik haar ook weer aan.
LisaFaded schreef:Ja dat doe ik ook en dan reageert ie nog niet. Dan geef ik een tik en dan reageert hij eventjes. (Ik heb elke week les) ivm ziekte de laatste weken niet.
0000 schreef:Ik snap het wel hoor dresjoepie. Maar ik was juist heel benieuwd hoe Milo dacht dat het paard dat onderscheid nog kon maken op die manier.
Ik merk namelijk dat er vaak wordt gereden met de insteek dat het paard net zo denkt als een mens. Dat een paard (bijvoorbeeld) snapt dat hij na de derde waarschuwing ineens wel straf krijgt en daarvan dan leert. Dat is jammer, want dat maakt je vanuit het paard gezien onbetrouwbaar als ruiter en zorgt voor veel frustratie aan beide kanten.
Kostolany schreef:het is niet simpel opgelost in 1 uurtje rijden..dat is het jammere van de manege pony. Dan moeten alle ruiters hetzelfde doen. De pony klinkt als afgestomd in het werk in de manege..
Gypsy schreef:Het kan wel, en heel gauw ook, maar je moet het even kunnen... Dit is wat ik zelf deed toen ik nog op de manege reed.
-Rustig opstappen, beugels op maat, even goed installeren. Dan in een hand je teugels en in de andere de zweep in de aanslag.
-Heel lichtjes je kuit aandrukken.
-Binnen een halve seconde heb je waarschijnlijk al wel door dat je hier geen of te weinig reactie op gaat krijgen. Daarom had je in je ene hand je zweep al klaar. Hier geef je een aantal keer achter elkaar een tik mee. Ik haalde eerlijk gezegd gewoon met volle kracht uit.Zorg dat je niet tegenzit in de beweging op dit moment, je paard gaat flink naar voren schieten.
-Uitgebreid belonen nu. Mischien is het nog 1 of 2 keer nodig om de teugels in 1 hand te nemen en een zwieper te geven. Daarna schieten ze meestal al vooruit als ze merken dat je de teugels in 1 hand neemt.
Nadelen: Je zult een paar flinke kledders moeten uitdelen.
Voordelen: Uur lang voorwaartse reacties wanneer je je kuit zachtjes aanlegt. Je hoeft niet te schoppen, en ook niet 30 keer je zweep te gebruiken terwijl je er toch geen reactie op krijgt.
Persoonlijk vind ik al dat doelloze geram van hakken op een ribbenkast, gecombineerd met om de minuut een tik, zieliger. Of de ts dat ook vind laat ik aan haar over.
EvelienKiss schreef:Nog een onorthodoxe oplossing. In plaats van de harde tik, geef je een luide schreeuw (gecombineerd met je eigen voorwaartse beweging) waardoor je paard schrikt en naar voren schiet. Je trainer moet er achterstaan, maar ik heb het tijdens twee lessen gedaan, en mijn paard is sindsdien heel alert.
EvelienKiss schreef:Nog een onorthodoxe oplossing. In plaats van de harde tik, geef je een luide schreeuw (gecombineerd met je eigen voorwaartse beweging) waardoor je paard schrikt en naar voren schiet. Je trainer moet er achterstaan, maar ik heb het tijdens twee lessen gedaan, en mijn paard is sindsdien heel alert.
darkadia schreef:En heel belangrijk, wat ik hier nog mis, is als je op lichte beenhulp geen reactie krijgt, niet 5 passen wachten, maar direct binnen enkele seconden de hulp duidelijk herhalen en een tikje erbij