Buitenrit met deze januari temperatuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:24

Zomer of winter, regen of zon, ik rij altijd buitenritten. Liever nog met dat het vriest dan dat het boven de 20 graden is... muts onder mn cap, sjaal om, winterhandschoenen aan en tempo maken. Heerlijk :D
Vorige week zondag zonder zadel een lekker stapritje gemaakt omdat de grond hard bevroren was.

Lovetanja17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:25

Horsa schreef:
Twee weken geleden heb ik een buitenrit gedaan. Het was toen zo rond de 10 graden, nadat het enkele dagen daarvoor gevroren en gesneeuwd had.

De paarden waren hieper, en hebben het verschillende keren op eigen initiatief op een galop gezet.

... Paarden in de verte, een eng struikje, bij de draf al in de galop, ... vuurwerk in de verte, ...

De temperatuur viel nog alleszins mee maar uiteindelijk zijn we gaan stappen en dan wordt het wel koud.

Zijn er nu mensen die nu buiten rijden, en is dat verantwoord?

Kan makkelijk doe het zelf ook vaak!! :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:27

Ik rijd t/m -10 buiten als de bodem het toelaat. Als het kouder is niet, vanwege de koude lucht en de luchtwegen. Verder is het geen kwestie van temperatuur maar van opvoeding. Die van mij is ontiegelijk heet als het koud is, maar hij blijft nu wel bij me en gooit me er ook niet meer af als we een flinke galop aanzetten. En daar is best wat werk overheen gegaan. En verder als je het (nog) niet vertrouwd, gewoon thuis blijven. Zo breng je jezelf, je paard en anderen niet in gevaar.

Suzan_bobar

Re: Buitenrit met deze januari temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:42

Ik heb zelfs 30 januari tussen het vuurwerk en carbid nog een rondje gereden. Nu is het juist weer veilig zonder vuurwerk. Lekker rustig in het bos, paard wat makkelijk doorloopt. Heerlijk. Hier ook een boscrosser. Door de weeks is het donker en train ik alleen als ik tijd heb op de cirkel. In de weekenden buitenritjes. Wel kortere afstanden dan de zomerdag natuurlijk ivm het weinig door de weeks trainen. Maar joh, opzadelen en gaan!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:45

Uitrijdekentje erover, en wij gaan gewoon naar buiten hoor. Paard wat beweegt krijgt het niet snel koud, de ruiter daarentegen.. :)).

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:59

Hier gaan we ook naar buiten, heerlijk met dit weer zelfs :D Soms wel frisse paarden maar ben zelf ook meer als ik naar buiten ga, ga ik ook lekker ontspannen. Dus paar drafjes. Heer-lijk.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:01

Verantwoord hangt imo af van combinatie ruiter en paard. Als je paard gewoon lekker buiten staat en z'n energie kwijt kan en jij kent als ruiter je paard goed, dan lijkt me het niet onverantwoord.

Ik ga zelf met dit weer ook rustig naar buiten, zelfs liever dan wanneer het zo warm is. Ze is wel wat voorwaartsen dan zomers, maar dat vind ik juist wel fijn. En mocht ze toch drammen en uit zichzelf sneller willen, dan mag ze eerst weer terug naar stap of halthouden. Zolang je de controle zonder al te veel moeite kunt behouden over je paard, vind ik het zelf niet onverantwoord.

Zulke schrikreacties zoals in de openingspost staan komen denk ik vooral doordat paarden 's winters meer op stal staan, minder beweging hebben, veel krachtvoer krijgen (vaak evenveel als zomers met minder beweging), en ook door ruiters die ('s winters) niet vaak met hun paard naar buiten gaan waardoor paarden alles extra spannend vinden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:05

ja hoor vanmiddag nog prima weertje, iedereen lekker de afgevallen takken aan opruimen met kettingzagen haha, zal je net zien, nou geeft die van mij er totaal niet om

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:22

Tuurlijk kan je lekker buitenrijden met de kou!
Oefening baart kunst, hoe vaker ze naar buiten gaan hoe minder ze schrikken.
Zelf zou ik als ze zo schrikkerig zijn eerst lekker een stuk gaan draven (na kort instappen) even de energie er uit en lekker warm worden. Veel stappen zou ik juist niet doen op een dergelijke buitenrit. Ik ben wel eens in een handgalopje door een klein dorpje gegaan, gewoon omdat ze dan minder tijd hebben om ergens bang voor te zijn.

Om je zelf warm te houden als je paard rustiger is en je wel veel gaat stappen: legging onder je rijbroek, fleece gevoerde handschoenen en ski sokken.

Je kunt er ook voor kiezen om vooraf je paard eerst even in de bak te rijden/longeren of lekker even los te gooien in de bak ( vooral als hij weinig buiten komt)

Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:18

Wij laten ons door het koude weer niet tegenhouden ook een regenbui nemen wij voor lief. Echter als het hard waait dan ga ik niet de weg op en blijven wij in de rijbak.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:41

uitkijken nu, de bomen die door de sneeuw al behoorlijke klappen hebben gehad kunnen nu afbreken door de harde wind

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:44

Het is onverantwoord om naar buiten te gaan met een paard wat niet luisterd. Heeft niets met de weersomstandigheden te maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:50

Mijn 3-jarige gaat met elk weer op buitenrit (samen met een braaf paard) alleen kijken we per keer of we een drafje of zelfs galopje aandurven met mijne :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:53

Ik rij altijd buiten ja maar mijn pony is het gewend. Ze is wel wat drukker ivm dat ze geschoren is en het wat kouder is. Maar wel heel goed te hanteren en super braaf.

Misschien is het handig voor jou om met een heel mak paard buitenritten te maken in deze periode?

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:57

Wij gaan ook gewoon naar buiten, brave paardjes :) Maar soms wandelen als het te koud is (voor ons, wel te verstaan :brr: )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:14

Ben je met je eigen paard naar buiten geweest TS, of met een manege/ groep manege paarden?
Dat maakt wel wat uit vind ik.
Kijk, als je eigen paard gewoon zomer en winter lekker buiten staat, en ook gewoon buiten doorgewerkt wordt, dan kun je natuurlijk rustig buiten rijden, zowel in een buitenbak (als deze niet bevroren is) als gewoon een buitenrit. Sommige paarden reageren natuurlijk wel op temperatuur en zijn swinters wat frisser, looplustiger als zomers, maar als je deze gewoon direct lekker aan het werk zet, kun je gewoon buiten rijden hoor.

Het wordt wat mij betreft wat anders als je met een groep manege paarden naar buiten gaat, waarvan de paarden nu ivm winter/kapot lopen weides niet meer of heel veel minder buiten komen, en die dan ook niet meer in een buitenbak, maar in een binnenbak gereden worden.

Als je met zo'n groepje paarden nu eens een enkele keer naar buiten gaat, vind ik het qua verantwoord zijn, toch een ander verhaal. Je hebt dan paarden die zowel fris zijn door het weer, áls door het feit dat ze eigenlijk te weinig buiten komen én te weinig vrije beweging hebben. Dat kan het geheel best "explosief" maken. Dit dan in combinatie met het feit dat ze dan gereden worden door mogelijk minder ervaren (manege) ruiters ( en gezien de tekst van TS er zelfs kinderen mee rijden), maakt dat ik het dan toch minder verantwoord vind. Feit dat de paarden al de ruimte hebben genomen om te gaan galopperen waar dat niet te bedoeling was, vind ik daarbij toch een duidelijk signaal: dit was gewoon níet veilig... Groep gaat zo makkelijk aan de kletter!

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:57

Punz schreef:
Ben je met je eigen paard naar buiten geweest TS, of met een manege/ groep manege paarden?

Met een groep manage paarden die op stal staan.

Nu ja, ik wil er binnenkort weer op uit. Ik ga het doen. Ik weet nu dat het wilder kan zijn. Mijn zit heeft inmiddels zich een dozijn keer bewezen op buitenritten.

Wel spannend.

Morgen in ieder geval niet, dan gaat het fors waaien.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:59

Ik rij buiten wanneer ik wil, dus ook als het vriest of regent..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:02

TS, staan de paarden op stal in de winter of komen ze geregeld buiten? Dat kan er ook wel mee te maken hebben, met dat hyper zijn.
Ik rij al een jaar of zes alleen maar buiten, omdat m'n Haf artrose heeft en pistewerk niet echt aan te raden is. Daarbij hebben we zelf geen piste, dus ben ik echt aangewezen op het bos en het veld.
Deze foto's zijn van begin deze week, helaas is de sneeuw ondertussen weg en heeft ze plaats gemaakt voor regen en veel wind... Maar, het kan dus best!
Mijn Haf wordt meestal wat heviger van wind, maar van koude meestal niet. Ze staat wel 24/7 op de wei met vier vriendjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:50

tess wat een geweldig mooie plaatjes.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:52

Ik heb geen bak dus ben altijd buiten. Beetje frissigheid moet je gewoon aankunnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:57

Horsa schreef:
Punz schreef:

Met een groep manage paarden die op stal staan.

..........

Wel spannend.

Morgen in ieder geval niet, dan gaat het fors waaien.

Zie hierboven.
Nogmaals; vind ik toch een ander verhaal. Met een groep manege ruiters naar buiten gaan met manege paarden die nu níet buiten staan, níet buiten gewerkt worden, veel meer op stal staan dan zomers, mét weer wat paarden toch wat frisser maakt, waarbij er ook kinderen in de groep meerijden, én de paarden kennelijk al een paar keer gewoon op eigen initiatief in galop gegaan zijn..

Dat maakt het verhaal echt anders.
Ik rijdt ook gewoon buiten, moet het doen met een buitenbak, maar mijn paarden staan ook de hele dag buiten, krijgen voldoende vrije beweging, zijn niet anders gewend, en hoewel niet zeer getalenteerd, ben ik wél een ervaren ruiter. Dat maakt gewoon uit.

In de condities die TS beschrijft vind ik het eigenlijk niet echt slim om zo met een groep paarden naar buiten te gaan, daar waar ik tegelijkertijd van mening ben dat je in principe gewoon zomer en winter buiten kunt rijden ( doe ik zelf dus ook)

Mel1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:28

Ik rijd ook nog vaak buiten. Waar mijn pony staat is geen binnen bak dus moet ik als ik wil rijden wel buiten

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:30

Punz, ik geef je groot gelijk hoor. Daarom zeg ik er ook wel bij dat mijn Haf 24/7 buiten staat en dus sowieso haar energie kwijt kan. Bovendien ken ik mijn paard wel en kan ik haar zeker de baas. Beetje zoals jij dus, niet echt getalenteerd, maar ik kan er wel in 99,9% van de gevallen zeker van zijn dat ik haar onder controle heb. Hoe braaf ze bij mij ook is, ik moet er geen beginnend ruiter op zetten op buitenrit, want de kans dat ze dan haar kans ziet en er van door gaat, is vrij groot.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:33

Ja hoor, maar ik heb geen andere keus: heb geen piste dus wij rijden altijd buiten.

Vroeger op de manege met de manegepaarden werd er nooit buitengereden in de winter, pas in de lente weer.