Inrijden, maar tijdens draf rennen en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:13

m1992 schreef:
Ook in stap wel al licht gereden en gerommeld aan het zadel? Wij logeerden ze ook altijd eerst aan de bijzet zodat ze niet zouden schrikken van druk in de mond.

Nee nog niet licht gereden in stap, gaan we meenemen!
Paarden worden bitloos ingereden zodat er bij dit soort schikreacties geen pijn in de mond kan ontstaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:14

vencedor schreef:
Dubbel

vencedor schreef:
Gert van t hof? Hoeft niet eens perse gewoon iemand die veel ervaring heeft met inrijden en corrigeren. Want dit gaat onder corrigeren vallen. ( ivm met negatieve ervaring en niet meer blanco erin staan)

Dan zou ik proberen om ze eerst even te longeren en daarna met de longe er aan iemand vast laten houden bij het wegdraven en heel langzaam iets meer ruimte geven.

Zorg ook dat het paard goed op stemhulp reageert want been begrijpen ze nog niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:15

Gert van t Hof is leuk voor probleemgevallen, maar dat zijn die van jou (nog) niet.

Afblijven en iemand het laten doen die wel weet waar die mee bezig is.. :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:15

Dorith schreef:
Schiet ie al weg met het wegstappen, meteen bij het aandraven of als je al aan het draven bent er er spanning is?

Betreft de 6 jarige, een paar passen na het aan draven, stappen gaat prima

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:16

Sorry,..quote verkloot....de verkeerde

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:17

Ideevan natasja hierboven is goed maar dan moet je er wel op kunnen blijven zitten mochten ze paniek raken, en dan een longe eraan is ook niet altijd zaligmakend... stapje ervoor. Vooruit rammelen aan longe met losse beugels. Dan wennen ze wat aan het geklapper en gewiebel.

Gert is denk ik ook( nog) een stapje te ver
Laatst bijgewerkt door vencedor op 06-01-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:18

mag ie verplaats worden. dan weet ik wel een adres die vooral probleem paarden corrigeren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:18

Er af vallen is enorm traumatisch voor het paard bij het inrijden.
Je kunt ze best thuis houden maar zorg dat er iemand bij je langs komt die gegarandeerd niet valt. Dat is echt belangrijk.
Een beetje goede springruiter voldoet al aan die eis, die laten alles onder zich door bokken.

Ik heb ook ervaring genoeg, maar heb sinds mijn zwangerschap spanning in mijn lichaam omdat ik weet dat ik niet meer zo zadelvast ben als daarvoor waarop mijn 4 jarige reageerd met bokken. Ik moest ook echt even mijn trots aan de kant schuiven, maar ik ben blij dat ik meteen iemand anders erbij heb geregeld, het paard gaat bij haar als een zonnetje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:18

gekvanfleur schreef:
Gert van t Hof is leuk voor probleemgevallen, maar dat zijn die van jou (nog) niet.

Wij weten waar we mee bezig zijn, maar iedereen zal wel eens ergens tegen aan lopen toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:19

vencedor schreef:
Idee hierboven is goed maar dan moet je er wel op kunnen blijven zitten mochten ze paniek raken, en dan een longe eraan is ook niet altijd zaligmakend...

Gert is denk ik ook nog een stapje te ver

Klopt,..en de persoon op de grond moet heel handig zijn...mag het paard niet de kans geven om zich om te draaien.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:19

Wat heb je aan voorbereidend werk gedaan dan met die paarden?

Als jullie een beetje jd best gedaan hebben zou je paard de basis al kennen en het enige verschil in werk zijn dat er iemand op zit. En als ze een rodeo geven dan heb je heel wat subtiele signalen over het hoofd gezien. Al is het al iets simpels zoals het knijpen van de kin
Ik zou er iemand bij halen die die signalen wel kan zien en die jullie en jullie paarden goed kan begeleiden. Dan kun je zonder stress en zonder onbegrip van beide kanten je paard opleiden.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:20

annebe schreef:
m1992 schreef:
Ook in stap wel al licht gereden en gerommeld aan het zadel? Wij logeerden ze ook altijd eerst aan de bijzet zodat ze niet zouden schrikken van druk in de mond.

Paarden worden bitloos ingereden zodat er bij dit soort schikreacties geen pijn in de mond kan ontstaan.

Persoonlijk zou ik echt niet gaan rommelen aan het zadel.. schikken ze alleen maar van, beter zo stil mogelijk zitten als je al een zenuwachtig paard hebt. Of vanaf de grond natuurlijk meer hangen tot ze meer gewend is.
Zit de ruiter wel stil en licht genoeg?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:21

paardje1983 schreef:
mag ie verplaats worden. dan weet ik wel een adres die vooral probleem paarden corrigeren

Dit is geen probleempaard, maar een paard wat zich even niet zeker voelt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:22

Wij kruipen nergens op voordat het ontspannen aan de lijn met bijzet loopt incl. klapperende beugels naar beneden. Ze worden echt doorgelongeerd zodat ze goed aan de hulpen staan. Ze kennen dan ook buigen en volte openen en sluiten en verruimen en terug komen in tempo. Zoals ik als zei kent het paard dan de druk van het bit. Ook leert hij zo over de rug te lopen en te ontspannen aan de bijzet. Eerste keer komen ze echt wel tegen de bijzet in maar ze hebben dit heel snel door. Liever een keer tegen de bijzet steigeren dan tegen de teugel met een ruiter erop.
Doordat ze kennen dat er aan de mond gezeten wordt zijn ze ook niet zo in paniek als ze een keer een rukje krijgen. Ook zijn ze makkelijker naar beneden te houden waardoor echt hard kletteren eigenlijk niet voorkomt. Normaal gesproken rijden wij na een keer of 3 los rond met een ontspannen paard dat al redelijk nageefelijk loopt en dan stap, draf en galop. En ze knijpen hier ook echt wel een keer met de eerste keer aandraven of galloperen maar zorg dat je ten allen tijde mee bent met je paard en niet onverwachts beweegt of plukt, ga niet te zwaar zitten en geef hem vertrouwen door duidelijk te zijn. Bij knijpen hier wat spelen en stug doorrijden, neem de leiding. Geef hem het gevoel dat er niets aan de hand is en maak in het begin je volte niet te groot zodat hij niet teveel ruimte krijgt om gang te pakken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:23

Wat je wel kan doen is longeren met los hangende beugels. Wennen ze al wat aan het geklapper en gewiebel.zonder grote gevolgen.

En dit is niet ergens tegenaan lopen, dit is zo ongeveer het ergste wat er mis kan gaan en ook de reden waarom veel mensen het laten doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:23

Dit is niet even ergens tegenaan lopen, het overslaan van bepaalde basisoefeningen is een fout bij het beleren.
Een paard bokt echt niet zomaar hoor, en wegspurten en wegvluchten is altijd een onzekerheid die eigenlijk niet had mogen plaatsvinden, training is net voor die dingen heel belangrijk.
Zoek hulp.

annebe schreef:
gekvanfleur schreef:

Wij weten waar we mee bezig zijn, maar iedereen zal wel eens ergens tegen aan lopen toch?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:25

Jammer dat er niet gelezen worden door sommige bokkers.
De gegeven tips nemen we mee in de verdere training,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:26

Hoe vraag je het paard aan te draven?
Doet de ruiter dat of de longeur?
Geef je been of alleen stem?
maak je je licht in de beugels zodat het paard de ruimte heeft?
Gebruik je een balans touwtje om de hals?
Zoekt het paard aanleuning in stap?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:27

aeolusnr1 schreef:
Dit is zeer zeker af te raden, en supergevaarlijk.

m1992 schreef:

Vertel!
Doe het altijd zo en nooit pony's die schrikken van lichtrijden in draf. Eerst ernaast lopen, beetje met de beugels rommelen. Vind paardlief dat prima eens hangen, wrijf ik ook altijd met m'n hand overal langs, ook over t zadel dat geluid maakt. Dan er op.. Stappen.. Daarna even staan zit in stap, reageren ze daar niet op dan in draf. Wat is daar gevaarlijk aan? Lijkt mij beter dan dat paardlief zich rot schrikt als de ruiter ineens in draf gaat bewegen en er dan bokkend vandoor gaat.

Met bijzet logeren lijkt me ook niet gevaarlijk :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:29

Bijzet bij jonge dieren heb ik er toch wel aantal gezien die erbij gingen liggen of achterover gingen van schrikt.. paard vastbinden zodat hij getrek maar vast kent slaat ook nergens op. Gewoon van de mond blijven, gewoon lichte aanleuning en bij wegspurten beugelriem vastpakken die je om de nek bindt. Zit je ook gelijk stabieler. daarnaast heeft ts het over bitloos, waar maak je die bijzet dan vast?
Laatst bijgewerkt door vencedor op 06-01-15 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:30

poown schreef:
Wij kruipen nergens op voordat het ontspannen aan de lijn met bijzet loopt incl. klapperende beugels naar beneden. Ze worden echt doorgelongeerd zodat ze goed aan de hulpen staan. Ze kennen dan ook buigen en volte openen en sluiten en verruimen en terug komen in tempo. Zoals ik als zei kent het paard dan de druk van het bit. Ook leert hij zo over de rug te lopen en te ontspannen aan de bijzet. Eerste keer komen ze echt wel tegen de bijzet in maar ze hebben dit heel snel door. Liever een keer tegen de bijzet steigeren dan tegen de teugel met een ruiter erop.
Doordat ze kennen dat er aan de mond gezeten wordt zijn ze ook niet zo in paniek als ze een keer een rukje krijgen. Ook zijn ze makkelijker naar beneden te houden waardoor echt hard kletteren eigenlijk niet voorkomt. Normaal gesproken rijden wij na een keer of 3 los rond met een ontspannen paard dat al redelijk nageefelijk loopt en dan stap, draf en galop. En ze knijpen hier ook echt wel een keer met de eerste keer aandraven of galloperen maar zorg dat je ten allen tijde mee bent met je paard en niet onverwachts beweegt of plukt, ga niet te zwaar zitten en geef hem vertrouwen door duidelijk te zijn. Bij knijpen hier wat spelen en stug doorrijden, neem de leiding. Geef hem het gevoel dat er niets aan de hand is en maak in het begin je volte niet te groot zodat hij niet teveel ruimte krijgt om gang te pakken.

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, behalve de bijzet en druk op de mond.
En het werk uitgebreid met lange lijnen, cavaletti, wandelen, handpaard en aan de fiets...

Word het bij ons ook zo gedaan.
Misschien toch die druk in de mond leren voelen.

Dank! Hier kan ik wat mee

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:30

annebe schreef:
m1992 schreef:

Persoonlijk zou ik echt niet gaan rommelen aan het zadel.. schikken ze alleen maar van, beter zo stil mogelijk zitten als je al een zenuwachtig paard hebt. Of vanaf de grond natuurlijk meer hangen tot ze meer gewend is.
Zit de ruiter wel stil en licht genoeg?

Als dat zo is heb je mijn inziens niet goed op de grond met je paard getraind.... Als ie panisch reageert op een zadel stap ik er echt niet op hoor, dát vind ik gevaarlijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:31

vencedor schreef:
Bijzet bij jonge dieren heb ik er toch wel aantal gezien die erbij gingen liggen of achterover gingen van schrikt.. daarnaast heeft ts het over bitloos, waar maak je die bijzet dan vast?

Als we bijzet geven dan aan een enigzins vriendelijk bitloos hoofdstel met een brede neusdruk

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:32

vencedor schreef:
Bijzet bij jonge dieren heb ik er toch wel aantal gezien die erbij gingen liggen of achterover gingen van schrikt.. paard vastbinden zodat hij getrek maar vast kent slaat ook nergens op. Gewoon van de mond blijven en bij wegspurten beugelriem vastpakken die je om de nek bind. daarnaast heeft ts het over bitloos, waar maak je die bijzet dan vast?

Dan heb je dit niet goed opgebouwd, heb dit nog nooit gezien, hooguit even achteruit, stilstaan of een keer omhoog. Paard vastbinden en rustig losjes bijzetten zit nogal verschil in vind je niet? :Y)

NatasjavE

Re: Inrijden, maar tijdens draf rennen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:35

Ik doeook altijd een bijzet losjes erbij. Niet om in de krul te trekken maar dat er wat aan het hoofd zit. Slechts een klein beetje begrenzen.