[video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: [video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 05:15

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 08:57

@ CM: persoonlijk denk ik eerder dat ik mij nu eerst nog moet focussen om paard sterker te krijgen. Daarna kan het in de proef pas technischer worden, tuurlijk wordt dit thuis wel meegenomen hoor. Maar eerst sterker maken en gaande weg de puntjes op de i zetten :D . Mijn voordeel is wel dat ik een zeer fijne ijverige merrie heb, welke veel lossigheid van zichzelf heeft. Die kan je echt te ver pushen als je wilt, maar dat gaan we natuurlijk niet doen :D . Gezond en blij vind ik belangrijker dan het uiterste vragen als ze er nog niet klaar voor is. Maar ben een softie hoor haha.

Het gaat er denk ook niet om of een bokker dit wel/niet M-waardig vindt, want daar hecht ik minder waarde aan want dat laat ik aan de juryleden over waarbij ik start. Die zijn vrij constant met hun commentaar. De opbouwende kritiek maar ook natuurlijk de complimenten in dit topic, daar wordt ik blij van en leert mij proeven en onszelf nog beter te beoordelen. Dankjewel!

@ dresjoepie: dankjewel voor de tip en de link!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:41

Nu zou ik een paard dat zoveel moeite heeft met galop eerder thuis houden of buiten wedstrijd een niveau of twee lager starten eerlijk gezegd. Wb die puntjes snap ik CM wel... Ik stel me ook een ander niveau voor bij M-'waardig' maar das ieder zijn mening. Gezien je eerste plek waren er die het minder goed deden ook dusja... :) en of je er 'elders' niet mee gewonnen zou hebben of wel doet er feitelijk niet toe. Van die proef/wedstrijd vond deze jury jullie het beste en daar mag je best trots op zijn imo zo lang je, zoals jij doet TS, de werkpuntjes niet uit het oog verliest.
Je bent kritisch naar jezelf en trots. Das een mooie combi.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:11

Ik zie zelf niet een paard dat zoveel moeite met de galop heeft. De oefeningen mogen meer gemarkeerd zijn, vooral in de 1e proef, maar dat is al gezegd. Wat iemand wel/niet M-waardig vind is persoonlijk, de mensen in mijn omgeving, op wedstrijd en juryleden vinden dit wel gelukkig, dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn hihi.

Krijg nu het gevoel alsof we een zeer slechte proef hebben neergezet en dat we maar beter thuis hadden kunnen blijven, maar dat is imo toch echt niet zo. En om nou te zeggen dat we beter L1/L2 kunnen starten, in die klasses hebben we echt niks meer te zoeken. Dat zou pas vervelend zijn haha. Ze is enorm gegroeid de afgelopen maanden en dat is ook echt te zien! De groei die jullie natuurlijk niet mee hebben gemaakt, maar die evt. wel beschikbaar is via pb.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 07-01-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:30

Ziet er fijn uit hoor Cardy!

Beetje bevestigen en dan wordt het al een stuk anders om naar te kijken volgens mij. Beetje denken aan de afwerking, hoeken rijden zodat je oefeningen beter kan afmaken en voorbereiden (tijd creëren). En wat meer expressie, het is niet traag maar het oogt een beetje 'saai' en langzaam. Als je paard wat meer bevestigd is op dit niveau kan je met wat meer actie gaan rijden.

Ik lees nu alleen je laatste opmerking en ik kwam ergens tegen dat iemand zich niet kon voorstellen dat je hebt gewonnen met deze proeven. Nou, ik kan me dat wél voorstellen! Want wat jij voor hebt op al die anderen is dat het er heel erg rustig en constant uit ziet. Paard loopt heel constant door alle oefeningen, moet je kijken hoeveel er in het M1 terugkomen door het schouderbinnenwaarts. Of die op spanning komen door te veel op achter te moeten en er nog niet aan toe zijn. Je ziet dat jouw paard er ook wel wat moeite mee heeft om op achter te blijven, maar dat uit zich maar een heel klein beetje door wat huppeltjes. Maar je hebt hierdoor geen impulsverlies of spanning in het verdere lijf.

Gewoon lekker zo doorgaan, komt vast en zeker wel goed!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:47

@ Janine: Dankjewel! Zo zie en voel ik het ook! En ook fijn dat een ander dat bevestigd, zeker wat je hier zegt over het constant zijn in de oefeningen en de schouderbinnenwaarts. Daar zie je ook goed de werkwilligheid van de merrie, ze vindt het moeilijk maar probeert het zo goed mogelijk te doen. Terugkomen omdat ze het moeilijk vindt (impulsverlies) komt niet eens in haar woordenboek voor, ze probeert de oefening uit te vogelen en wilt deze daarna zo goed mogelijk uitvoeren voor mij.

Het braafjes rijden wat je noemt (saai en langzaam) is zeker een ding, mag veel meer expressie hebben inderdaad! En dat vind ik dan weer erg lastig haha.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:01

Wat een discussie weer.

Ik zie een fijn paard met mogelijkheden dat de proef beter/netter kan dat zeker! en ik denk met mij en vele andere juryleden die dat ook vinden en ja ook juryleden uit Brabant. Dit is toch een prettig beeld om naar te kijken (ondanks de 4en en een 3 die je zeker wel een x kon uitdelen), daar tegenover kun je aan deze proef ook 8ten kwijt (en een 4 +8) is nog steeds een 6 gemiddeld, dus WP waardig. Tel daarbij op dat het paard zo te zien goede gangen heeft (achteraan krijg je dus ook goede cijfers), amazone een mooie rustige zit heeft...dan tikken de punten achteraan ook lekker door hoor. En dan kun je inderdaad nog aardig wat steekjes laten vallen/verbeter punten hebben in de proef zelf.

Daarnaast is na even zoeken in haar posts TS na een paar wedstrijden L1 te hebben gereden naar de L2 gegaan en heeft zich vervolgens zich weten te kwalificeren voor de Hippiade. Blijkbaar vind een gedeelte het nog niet eens L1/L2 waardig en dan zakt mijn broek toch af hoor. Dat het wellicht in de ene provincie wat eenvoudiger is dan de andere dat zul je altijd houden. Maar dan nog is de prestatie wel iets om bij stil te staan voor een gewone amateur ruiter. Je ticket voor de Hippiade krijg je nu ook niet cadeau bij een pakje boter.

Zonder bergen geld om paard door een ander te laten trainen. Want mensen kunnen wel roepen..iemand heeft talent...ja talent door te rijden op een paard wat alles al kent...zet je zo'n blijkbaar goede ruiter op een ander paard wat net wat lastiger is...dan hoor je er niets meer van (en verdwijnt paard naar de achtergrond en vertrekt via de achterdeur).

Daarnaast vind ik het vrij triest van mensen die tot het maximale aantal punten in dezelfde klasse blijven hangen om zo 2x in dezelfde klasse op de hippiade te mogen starten (indoor en outdoor). Ipv gewoon door te stromen naar een niveau hoger. (maar ja dan hebben ze minder kans op prijs he....)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:03

Ik vind het een fijn beeld en leuk paard om te zien. Inderdaad mist hij nog wat kracht en moet alles nog wat afgesteld worden, maar je rijdt nog geen grand prix dus dat komt vanzelf. Ik zou nog wel een paar maandjes door trainen voor de overstap naar de M2. Ik heb zelf ook een groot lang paard gehad en in de M1 kreeg ik altijd mijn winstpunten wel en prijsjes, maar in de M2 kwam ik ineens niet meer mee. Alles gaat nog sneller en moet nog meer op de achterhand. Toen thuis een paar maand door geoefend en kreeg ik de punten wel.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:30

@ B2000: Dankjewel!

@ Studiemiep: Ontzettend leuk dat wat jij zegt ook zeker overeenkomt met de protocollen die ik van juryleden terugkrijg, dus dat klopt zeker wel!

En qua talent.. ik denk dat paard meer talent heeft dan ik hoor haha. ik ben gewoon hartstikke fanatiek en ijverig, wat dat een beetje verbloemt haha.

@ Jantine_: Echt? Wat leuk! Ik start overigens a.s. zaterdag niet bij Lisse, zit sinds dit jaar bij een andere kring. Jij alvast heel veel succes zaterdag! Wat start je?

@ Daantjuh88: Dat is ook zeker de bedoeling. Zat eerst aan maart te denken, maar dit zal denk eerder april/mei worden dat we eens M2 gaan starten. Wat jij had in de M2, heb ik nu een beetje in de M1. De L1 en L2 gingen zo makkelijk! hoge punten, hoge plaatsingen, goeie scores op de kring en regio en daarna ook nog eens door naar de Hippiade.

Planning is dus deze maand meedoen met de selecties samen met mijn zusje (ik M1 en zij L2 met Roma) en dan doortrainen voor het M2.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:14

Cardy schreef:
@ Janine: Dankjewel! Zo zie en voel ik het ook! En ook fijn dat een ander dat bevestigd, zeker wat je hier zegt over het constant zijn in de oefeningen en de schouderbinnenwaarts. Daar zie je ook goed de werkwilligheid van de merrie, ze vindt het moeilijk maar probeert het zo goed mogelijk te doen. Terugkomen omdat ze het moeilijk vindt (impulsverlies) komt niet eens in haar woordenboek voor, ze probeert de oefening uit te vogelen en wilt deze daarna zo goed mogelijk uitvoeren voor mij.

Het braafjes rijden wat je noemt (saai en langzaam) is zeker een ding, mag veel meer expressie hebben inderdaad! En dat vind ik dan weer erg lastig haha.

Gewoon eerst werken aan de afwerking, dus meer tijd nemen om alles voor te bereiden en oefeningen echt van letter tot letter rijden. Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met rust en ontspanning in je eigen hoofd dan met je paard. Ik doe het zelf namelijk ook :')

Maar als dat lukt en je hebt de tijd voor het voorbereiden dan kan je de oefeningen ook expressiever rijden :) Het heeft voornamelijk te maken met het creëren van tijd in je proef.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:03

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 07:45

Mooi beschreven janine en ga ik zeker meenemen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:36

Ik vind het er over het algemeen netjes uit zien.
Longeer je ook? Soms is dat een erg fijne manier om het achterbeen te trainen :)

Je zit netjes, maar voor mijn gevoel zou je in de galop iets minder mogen 'mee helpen'. Het is net alsof je de galop er een beetje uit wilt duwen. Misschien kun je proberen je bovenlichaam iets stiller te houden, boven het paard en meer in het zadel te blijven zonder te veel te schuiven.

Veel succes met je mooie merrie!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:26

Het beeld ziet er heel vriendelijk uit, misschien iets te zelfs. Je verliest in de eerste proef regelmatig tact en impuls.
Je paard mag inderdaad meer van achteruit gaan bewegen waardoor je van voren meer oprichting krijgt. Je praat over het sterker krijgen van je paard en dat je daar nu eerst mee bezig bent/gaat voor je je meer met het technische bezig gaat houden? Dat snap ik niet helemaal. Wil je je paard sterker krijgen, dan heb je techniek nodig. Juist met het rijden van schouderbinnenwaarts, travers, wijken etc krijg je je paard sterker. Juist op zo'n gebroken lijn in galop kan je je paard sterker krijgen. Dat vraagt om inzicht in de techniek die je daarbij nodig hebt om je paard in dat ieniemini stukje contra op het achterbeen te houden. Gebruik de oefeningen uit de proef om je paard sterker te maken. Schakelen is basis maar schakelen kan je ook in een schouderbinnenwaarts. Daarmee krijg je je paard sterker.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:36

@ vulina: ja ik longeer ook.
Kan het niet helemaal volgen qua houding in de galop, maar toch bedankt!

@ karijn: ik heb gezegd dat we met les erg focussen op het technische, maar dat ik thuis ook wat meer nadruk leg op het sterker worden. Het is niet of/of.

Thuis rijd ik er veel meer aan en het is nu belangrijk dat ik dit op wedstrijd ook ga doen.

Gister een pittig lesje gehad en hebben o.a. gewerkt aan:

- tempo controle
- meer opgericht houden en meer op achter zetten
- verschillende oefeningen om de rechter schouder holler te krijgen en beide kanten losser te krijgen (travers, renvers, appuyeren, schouderbinnenwaarts en schouderbinnenwaarts. (Geen wedstrijd oefeningen, maar meer gebruikt om te gymnastiseren)
- rechtsom de hoeken in travers rijden
- linksom hoeken renvers rijden
- binnenhand meer ontspannen op lange zijde zodat ik haar niet met stelling reed
- in de hoeken meer op achter zetten en laten wachten
- aandraven meer achterbeen activeren door eerst soort aan te dribbelen. Waardoor ze eerst haar achterbenen activeert ipv steeds zo'n rare hups te maken met haar voorbenen.
- rechtrichten, rechtrichten, rechtrichten

Zij denkt dat het hinkepinken komt doordat ze scheef is en waren daardoor vooral bezig met die rechter schouder erbij te houden. En daarom hinkepinkt ze ook meer linksom dan rechtsom.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:15

Dat laatste herken ik heel goed. Dat is inderdaad een uiting van scheefheid en niet tussen twee teugels en twee benen zijn. Ik ga er vanuit dat je het volgende ook doet, op de rechte lijnen linksom en rechtsom inbuigen in de hals? Zodat ze begrijpt dat ze op beide zijden net achter de kaak geen druk mag zetten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:42

Ja dat doen we ook! En dan zonder verandering in de rest van haar lichaam.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:00

Zoals je zelf al zegt, je paard moet echt sterker worden. Hij moet meer vanuit achteren lopen. Je ziet dan ook in die middengangen dat hij wat gaat hangen aan de voorkant.
Ik vind ook dat hij voor de M wat meer opgericht mag zijn, het neusje mag er wat meer uit.
Probeer ook in je proef te blijven rijden, je zit heel netjes en heel stil, maar probeer je oefeningen beter voor te bereiden door je hoeken goed mee te pakken en hem dan wat scherper eraan zet, of haar net wat meer oppakt.
Je voltes ogen ook wat groot, hier zou je daar een 3 voor krijgen...
In de sbw heeft ze wat takt verlies, waardoor het er heel hakkelig en lastig uitziet, terwijl het volgens mij een super fijn paard is.

Ik wens je heel veel succes met je mooie paard!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:31

Bedankt weer! Alles is denk al gezegd, en nogmaals een 3 voor een ietswat grote volte is imo overdreven. Een volte bestaat meer dan alleen uit het formaat. Zal wat zijn als het formaat er alleen aan toe doet haha.

Ik heb de afgelopen tijd er flink aan gewerkt en afgelopen wedstrijd gaf een heel ander beeld! Helaas moest een oud hoofdtrauma roet in het eten gooien en liet ze mij soms alle hoeken van de bak zien tijdens de selecties :') . Andere momenten liep ze echt heel gaaf!

Wat resulteerde in wat lage punten, maar wel een winstpunt. En toch weer juryleden die haar kwaliteit konden waarderen.

Heb er flink aan gereden, misschien net iets te veel in combi met haar stress ivm haar hoofdtrauma. Maar ging ondanks de punten en haar gedrag met een tevreden gevoel naar huis! Was een zeer leerzame wedstrijd en nu eerst paard weer op de rit krijgen wat betreft haar hoofd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:30

Wat voor hoofdtrauma dan?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:57

Fijn dat je met een tevreden gevoel naar huis ging! Het is inderdaad een erg kwalliteitsvol paard als je haar zo ziet!
Ik herken het zelf ook hoor, jury's die (in mijn geval) een goede pony erg waarderen.

Ik zou als jury zijnde ook niet zo gauw een 3 geven voor een iets wat te grote volte, maar hier zelf helaas wel meegemaakt.

Ben je wel door naar de Regiokampioenschappen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:44

@ karijn: als je meer wilt weten, stuur maar even een pb als je wilt :) . Wordt anders wel heel erg off topic.
@ sannedeedee1: Dankjewel! Helaas niet door, maar in dit geval zou ik het ook niet eens zijn geweest als ik door was. Met een paard zonder haar kwaliteiten waren we zeker een heel stuk lager geëindigd qua scores. Kwamen amper de baan door en de wissels vlogen om mijn oren :') . Dus genoeg 3-en maar ook 7-s en 8-en hoor. Maar goed... Goeie leerschool en we gaan nu lekker doortrainen en haar terugslag met haar hoofd weer op orde krijgen.