Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BernetteO schreef:Ik herken dit probleem. Niet omdat ik het zelf heb, maar omdat mijn moeder hiermee te maken heeft (gehad). Ik zeg gehad tussen haakjes, omdat het inmiddels steeds beter gaat, maar in stressvolle situaties (een paard dat bijvoorbeeld plotseling wegspringt, of loslopende honden waar zij zelf wat spanning voor heeft) het nog wel eens terug wil komen.
Mijn moeder heeft, net als jij, scoliose.
Wij zijn zelf ten eerste gaan kijken naar een ander zadel. Wij reden met een Kieffer Genff, zat prima, lag (tot voor kort) goed op ons paard, maar mam kon er niet in zitten. Ze zat wel, maar op haar 'doos' om het maar even zo te noemen.
Nu hebben we een aantal plattere zadels uitgeprobeerd (o.a. een Stübben Icelandic) en daarin kan ze wel zitten. Zitten als in, op haar zitbeenknobbels zitten.
Ik ben dus het een en ander gaan opzoeken over zadels, ervaringen en dergelijke, en wat blijkt nu: in een hoog dressuurzadel als de Kieffer Genff is het vele malen lastiger je rug te bollen. Zelfs als je, zoals ik, totaal geen moeite hebt met het bollen van je rug.
Zadelprobleem was dus probleem één dat we aangepakt hebben.
Onze instructrice is bezig gegaan met haar houding. Meer op de zitbeenknobbels zitten. Alsof je met je stuitje het zadel wilt aanraken. Dat is natuurlijk extreem, maar het komt daar wel op neer.
Daarnaast is mijn moeder op de grond oefeningen gaan doen. Als je zoekt op "ruiter balans" of "ruiter evenwicht" krijg je behoorlijk wat nuttige hits.
De scoliose gaat er niet mee weg, maar je krijgt wel meer controle over de spieren die jou in balans moeten gaan houden.
Naast een aantal oefeningen, hebben we een grote fitnessbal aangeschaft. Hier zit ze regelmatig op. Ook daarvoor zijn verschillende oefeningen te vinden, maar in mijn moeders geval was de scheefheid dusdanig dat alleen recht erop zitten al een hele opgave was.
Wat verder nog een rijtechnisch ding kan zijn, is dat jij zelf naar binnen gaat hangen als je in galop wilt aanspringen. Of naar voren valt. Of juist naar buiten gaat hangen. Dat is iets wat je aan je instructrice zou kunnen vragen, of laat iemand je - het liefst vanuit verschillende hoeken - eens filmen.
In het geval van mijn moeder ging ze zowel naar voren hangen als naar binnen. Paard enigzins in onbalans, paard moet flink de zeilen bijzetten om haar balans te houden, mam schrikt van de aansprong et violà weer onbalans bij mijn moeder. Terwijl als ze recht blijft, probeert het paard niet in galop te 'duwen' maar gewoon een lichte hulp geeft, er niks aan de hand is.
Succes!
_mexx_lady_ schreef:Heb je bij andere dingen ook last van balans? Niet op de rug van een paard maar gewoon in het dagelijkse leven?
LotteIsabel schreef:misschien heb je een filmpje/foto? Dan kunnen we je houding zien, misschien ligt het daaraan
Nikass schreef:Yoga of pilates voor je balans![]()
Mijn instructrice komt op locatie maar ik denk niet hoger in NH dan Amsterdam. Ze geeft alleen privé lessen en is niet goedkoop. Geen CR maar ADB.
Ik heb zelf een slechte, kromme houding en daardoor ook altijd last van mijn spieren. Door mijn lessen is mijn houding erg verbeterd.
_Snow_White schreef:Ik hebzelf ook last van scoliose en iets wat mij goed heeft geholpen is naar de sportschool te gaan
Ik doe zelf aan crossfit om zo sterker te worden in mijn core-spieren, hierdoor kan ik mij dmv mijn buikspieren in balans houden. Het is niet makkelijk, maar door mijn hele lichaam sterker te maken, zit ik nu juist lichter en stiller op mijn paard.
Als dit een optie voor jou is, zal ik wel aanraden om op advies van een professional te gaan werken en niet zomaar oefeningen te gaan doen
0000 schreef:Wow, als je ooit in de toekomst nog eens een thiedemanteugel gebruikt, wel even correct vastmaken (met het martingaaldeel dat om de hals hoort) Heel erg gevaarlijk zo!
0000 schreef:Even linkje gezocht: [ Afbeelding ]
Zie je dat deel dat om de hals heen gaat? Dat zorgt dat je paard als het de hals laat zakken er niet in gaat staan! Je kunt een thiedemann namelijk niet zelf korter nemen zoals een slofteugel bijvoorbeeld wel.
BernetteO schreef:O TS, wat is jouw houding vergelijkbaar met die van mijn moeder!
Opgetrokken hakken, zitten op de 'doos' in plaats van op de kont.
Wat ik nu ga zeggen is niet wat men graag als goede houding zou zien. Probeer dit te zien als uitgangspunt, vanwaaruit je later weer terug gaat werken.
Ga zitten in je zadel. Voel je zitbeenknobbels, allebei. Probeer nu je stuitje het zadel te laten raken, dit bevordert de bolling in je rug. Je onderrug mag voor je gevoel iets inzakken, maar je mag niet je schouders ook in laten zakken.
Wat kan helpen bij het écht gaan zitten, is je benen iets naar voren afsteken. De instructrice van mijn moeder beschreef het als: een beetje als een cowboy gaan zitten.
[ Afbeelding ]
Een beetje dit idee dus. Het mag de eerste keer dat je dit probeert best extreem. Je zal vanzelf anders gaan zitten. Bedenk dat het even niet om de schoonheidsprijs gaat, maar om hoe jij je balans kunt houden en hoe jij dus veilig kunt rijden.
En dat moet je niet meteen willen kunnen in galop. Je spieren hebben tijd nodig hieraan te wennen. Je spieren hebben er meer moeite mee iets te leren als je het heel snel wilt doen. Vergelijk het met dansen: als jij meteen alle passen in één keer op vol tempo wilt uitvoeren, gaat dat je niet lukken. Ga je stap voor stap langzaam door een routine, zal het je veel beter lukken.
Nou is stap voor stap enigzins lastig op een paard. Maar, wees in het begin tevreden als je continu goed kunt zitten in stap. Daarna pas iets anders dan dat.
OneAndOnlyx schreef:BernetteO schreef:O TS, wat is jouw houding vergelijkbaar met die van mijn moeder!
Opgetrokken hakken, zitten op de 'doos' in plaats van op de kont.
Wat ik nu ga zeggen is niet wat men graag als goede houding zou zien. Probeer dit te zien als uitgangspunt, vanwaaruit je later weer terug gaat werken.
Ga zitten in je zadel. Voel je zitbeenknobbels, allebei. Probeer nu je stuitje het zadel te laten raken, dit bevordert de bolling in je rug. Je onderrug mag voor je gevoel iets inzakken, maar je mag niet je schouders ook in laten zakken.
Wat kan helpen bij het écht gaan zitten, is je benen iets naar voren afsteken. De instructrice van mijn moeder beschreef het als: een beetje als een cowboy gaan zitten.
[ Afbeelding ]
Een beetje dit idee dus. Het mag de eerste keer dat je dit probeert best extreem. Je zal vanzelf anders gaan zitten. Bedenk dat het even niet om de schoonheidsprijs gaat, maar om hoe jij je balans kunt houden en hoe jij dus veilig kunt rijden.
En dat moet je niet meteen willen kunnen in galop. Je spieren hebben tijd nodig hieraan te wennen. Je spieren hebben er meer moeite mee iets te leren als je het heel snel wilt doen. Vergelijk het met dansen: als jij meteen alle passen in één keer op vol tempo wilt uitvoeren, gaat dat je niet lukken. Ga je stap voor stap langzaam door een routine, zal het je veel beter lukken.
Nou is stap voor stap enigzins lastig op een paard. Maar, wees in het begin tevreden als je continu goed kunt zitten in stap. Daarna pas iets anders dan dat.
Je benen iets naar voren afsteken =?? Niet met de bal van je voet leunen op je beugels of iets?
Pff dit word nog een hele opgave wat jij nu allemaal zegt. Ik krijg namelijk bij het bekken kantelen een ontzettend zere rug en dan heb ik meteen al geen zin meer in het rijden. Dus wat jij zegt dat mijn stuitje het zadel moet raken.. dat word moeilijk. Ik zal het proberen..
In ieder geval bedankt voor je reactie!