Geen balans meer zodra paarden harder gaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Geen balans meer zodra paarden harder gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:42

Ik herken dit probleem. Niet omdat ik het zelf heb, maar omdat mijn moeder hiermee te maken heeft (gehad). Ik zeg gehad tussen haakjes, omdat het inmiddels steeds beter gaat, maar in stressvolle situaties (een paard dat bijvoorbeeld plotseling wegspringt, of loslopende honden waar zij zelf wat spanning voor heeft) het nog wel eens terug wil komen.

Mijn moeder heeft, net als jij, scoliose.

Wij zijn zelf ten eerste gaan kijken naar een ander zadel. Wij reden met een Kieffer Genff, zat prima, lag (tot voor kort) goed op ons paard, maar mam kon er niet in zitten. Ze zat wel, maar op haar 'doos' om het maar even zo te noemen.
Nu hebben we een aantal plattere zadels uitgeprobeerd (o.a. een Stübben Icelandic) en daarin kan ze wel zitten. Zitten als in, op haar zitbeenknobbels zitten.
Ik ben dus het een en ander gaan opzoeken over zadels, ervaringen en dergelijke, en wat blijkt nu: in een hoog dressuurzadel als de Kieffer Genff is het vele malen lastiger je rug te bollen. Zelfs als je, zoals ik, totaal geen moeite hebt met het bollen van je rug.
Zadelprobleem was dus probleem één dat we aangepakt hebben.

Onze instructrice is bezig gegaan met haar houding. Meer op de zitbeenknobbels zitten. Alsof je met je stuitje het zadel wilt aanraken. Dat is natuurlijk extreem, maar het komt daar wel op neer.

Daarnaast is mijn moeder op de grond oefeningen gaan doen. Als je zoekt op "ruiter balans" of "ruiter evenwicht" krijg je behoorlijk wat nuttige hits.
De scoliose gaat er niet mee weg, maar je krijgt wel meer controle over de spieren die jou in balans moeten gaan houden.
Naast een aantal oefeningen, hebben we een grote fitnessbal aangeschaft. Hier zit ze regelmatig op. Ook daarvoor zijn verschillende oefeningen te vinden, maar in mijn moeders geval was de scheefheid dusdanig dat alleen recht erop zitten al een hele opgave was.

Wat verder nog een rijtechnisch ding kan zijn, is dat jij zelf naar binnen gaat hangen als je in galop wilt aanspringen. Of naar voren valt. Of juist naar buiten gaat hangen. Dat is iets wat je aan je instructrice zou kunnen vragen, of laat iemand je - het liefst vanuit verschillende hoeken - eens filmen.
In het geval van mijn moeder ging ze zowel naar voren hangen als naar binnen. Paard enigzins in onbalans, paard moet flink de zeilen bijzetten om haar balans te houden, mam schrikt van de aansprong et violà weer onbalans bij mijn moeder. Terwijl als ze recht blijft, probeert het paard niet in galop te 'duwen' maar gewoon een lichte hulp geeft, er niks aan de hand is.

Succes!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:45

Je kunt ook mailen en vragen of ze oplocatie komen

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:47

Heb je bij andere dingen ook last van balans? Niet op de rug van een paard maar gewoon in het dagelijkse leven?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:23

BernetteO schreef:
Ik herken dit probleem. Niet omdat ik het zelf heb, maar omdat mijn moeder hiermee te maken heeft (gehad). Ik zeg gehad tussen haakjes, omdat het inmiddels steeds beter gaat, maar in stressvolle situaties (een paard dat bijvoorbeeld plotseling wegspringt, of loslopende honden waar zij zelf wat spanning voor heeft) het nog wel eens terug wil komen.

Mijn moeder heeft, net als jij, scoliose.

Wij zijn zelf ten eerste gaan kijken naar een ander zadel. Wij reden met een Kieffer Genff, zat prima, lag (tot voor kort) goed op ons paard, maar mam kon er niet in zitten. Ze zat wel, maar op haar 'doos' om het maar even zo te noemen.
Nu hebben we een aantal plattere zadels uitgeprobeerd (o.a. een Stübben Icelandic) en daarin kan ze wel zitten. Zitten als in, op haar zitbeenknobbels zitten.
Ik ben dus het een en ander gaan opzoeken over zadels, ervaringen en dergelijke, en wat blijkt nu: in een hoog dressuurzadel als de Kieffer Genff is het vele malen lastiger je rug te bollen. Zelfs als je, zoals ik, totaal geen moeite hebt met het bollen van je rug.
Zadelprobleem was dus probleem één dat we aangepakt hebben.

Onze instructrice is bezig gegaan met haar houding. Meer op de zitbeenknobbels zitten. Alsof je met je stuitje het zadel wilt aanraken. Dat is natuurlijk extreem, maar het komt daar wel op neer.

Daarnaast is mijn moeder op de grond oefeningen gaan doen. Als je zoekt op "ruiter balans" of "ruiter evenwicht" krijg je behoorlijk wat nuttige hits.
De scoliose gaat er niet mee weg, maar je krijgt wel meer controle over de spieren die jou in balans moeten gaan houden.
Naast een aantal oefeningen, hebben we een grote fitnessbal aangeschaft. Hier zit ze regelmatig op. Ook daarvoor zijn verschillende oefeningen te vinden, maar in mijn moeders geval was de scheefheid dusdanig dat alleen recht erop zitten al een hele opgave was.

Wat verder nog een rijtechnisch ding kan zijn, is dat jij zelf naar binnen gaat hangen als je in galop wilt aanspringen. Of naar voren valt. Of juist naar buiten gaat hangen. Dat is iets wat je aan je instructrice zou kunnen vragen, of laat iemand je - het liefst vanuit verschillende hoeken - eens filmen.
In het geval van mijn moeder ging ze zowel naar voren hangen als naar binnen. Paard enigzins in onbalans, paard moet flink de zeilen bijzetten om haar balans te houden, mam schrikt van de aansprong et violà weer onbalans bij mijn moeder. Terwijl als ze recht blijft, probeert het paard niet in galop te 'duwen' maar gewoon een lichte hulp geeft, er niks aan de hand is.

Succes!

Ik ben zo onwijs blij met dit bericht! Ontzettend bedankt, ik ga eens kijken wat ik ermee kan, want dit zijn natuurlijk ontzettend goede tips!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:24

_mexx_lady_ schreef:
Heb je bij andere dingen ook last van balans? Niet op de rug van een paard maar gewoon in het dagelijkse leven?

Jazeker. Ik kan bijv niet te lang op 1 been staan. Daar begint het eigenlijk al.. Dat is natuurlijk je balans ook.

en wat betreft domi: kan ik doen inderdaad! Binnenkort eens doen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:08

Misschien een keer naar de dokter om testen te doen op evenwicht? Het kan zijn dat er iets mis is met je evenwichtsorgaantje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:20

Yoga of pilates voor je balans :)

Mijn instructrice komt op locatie maar ik denk niet hoger in NH dan Amsterdam. Ze geeft alleen privé lessen en is niet goedkoop. Geen CR maar ADB.

Ik heb zelf een slechte, kromme houding en daardoor ook altijd last van mijn spieren. Door mijn lessen is mijn houding erg verbeterd.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:27

Ik hebzelf ook last van scoliose en iets wat mij goed heeft geholpen is naar de sportschool te gaan :)

Ik doe zelf aan crossfit om zo sterker te worden in mijn core-spieren, hierdoor kan ik mij dmv mijn buikspieren in balans houden. Het is niet makkelijk, maar door mijn hele lichaam sterker te maken, zit ik nu juist lichter en stiller op mijn paard.
Als dit een optie voor jou is, zal ik wel aanraden om op advies van een professional te gaan werken en niet zomaar oefeningen te gaan doen :)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:31

misschien heb je een filmpje/foto? Dan kunnen we je houding zien, misschien ligt het daaraan

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:00

LotteIsabel schreef:
misschien heb je een filmpje/foto? Dan kunnen we je houding zien, misschien ligt het daaraan

Ik heb alleen mijn houding op mijn paard de eerste keer na 2 weken dat ik er weer even op zat haha. Maargoed wie weet heb je er wat aan.

Afbeelding

Wat betreft de strijklap die verkeerd om zit, ik weet het :p, en wat betreft de Thiedemann, die gebruik ik nu al een weekje niet meer.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:01

Nikass schreef:
Yoga of pilates voor je balans :)

Mijn instructrice komt op locatie maar ik denk niet hoger in NH dan Amsterdam. Ze geeft alleen privé lessen en is niet goedkoop. Geen CR maar ADB.

Ik heb zelf een slechte, kromme houding en daardoor ook altijd last van mijn spieren. Door mijn lessen is mijn houding erg verbeterd.

Weet niet precies of Alkmaar hoger ligt dan Amsterdam :+ . Maargoed wat is niet goedkoop..

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:03

_Snow_White schreef:
Ik hebzelf ook last van scoliose en iets wat mij goed heeft geholpen is naar de sportschool te gaan :)

Ik doe zelf aan crossfit om zo sterker te worden in mijn core-spieren, hierdoor kan ik mij dmv mijn buikspieren in balans houden. Het is niet makkelijk, maar door mijn hele lichaam sterker te maken, zit ik nu juist lichter en stiller op mijn paard.
Als dit een optie voor jou is, zal ik wel aanraden om op advies van een professional te gaan werken en niet zomaar oefeningen te gaan doen :)

Naar de sportschool gaan is helaas géén optie. Ik heb hier een tijdje aan gedacht maar het kost onwijs veel geld(ik weet dat je er veel voor krijgt, maar ik ben 16 jaar en zou het dan zelf moeten betalen, wat gewoon geen mogelijkheid is..) en ik heb helaas niemand om met me mee te gaan en dat zou ik liever wel hebben.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:04

Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 05-01-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:05

Wow, als je ooit in de toekomst nog eens een thiedemanteugel gebruikt, wel even correct vastmaken (met het martingaaldeel dat om de hals hoort) Heel erg gevaarlijk zo!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:07

0000 schreef:
Wow, als je ooit in de toekomst nog eens een thiedemanteugel gebruikt, wel even correct vastmaken (met het martingaaldeel dat om de hals hoort) Heel erg gevaarlijk zo!

Ik heb me rot gezocht naar manieren hoe de Thiedemann om moest! Kon werkelijk niks vinden(of ik ben blind). Dankjewel voor je reactie! Ik ga hem de volgende keer anders omdoen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:09

Even linkje gezocht: Afbeelding

Zie je dat deel dat om de hals heen gaat? Dat zorgt dat je paard als het de hals laat zakken er niet in gaat staan! Je kunt een thiedemann namelijk niet zelf korter nemen zoals een slofteugel bijvoorbeeld wel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:11

0000 schreef:
Even linkje gezocht: [ Afbeelding ]

Zie je dat deel dat om de hals heen gaat? Dat zorgt dat je paard als het de hals laat zakken er niet in gaat staan! Je kunt een thiedemann namelijk niet zelf korter nemen zoals een slofteugel bijvoorbeeld wel.

Hé wat gek, dat lag er helemaal niet bij de EJ!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:37

O TS, wat is jouw houding vergelijkbaar met die van mijn moeder!
Opgetrokken hakken, zitten op de 'doos' in plaats van op de kont.

Wat ik nu ga zeggen is niet wat men graag als goede houding zou zien. Probeer dit te zien als uitgangspunt, vanwaaruit je later weer terug gaat werken.

Ga zitten in je zadel. Voel je zitbeenknobbels, allebei. Probeer nu je stuitje het zadel te laten raken, dit bevordert de bolling in je rug. Je onderrug mag voor je gevoel iets inzakken, maar je mag niet je schouders ook in laten zakken.
Wat kan helpen bij het écht gaan zitten, is je benen iets naar voren afsteken. De instructrice van mijn moeder beschreef het als: een beetje als een cowboy gaan zitten.

Afbeelding
Een beetje dit idee dus. Het mag de eerste keer dat je dit probeert best extreem. Je zal vanzelf anders gaan zitten. Bedenk dat het even niet om de schoonheidsprijs gaat, maar om hoe jij je balans kunt houden en hoe jij dus veilig kunt rijden.

En dat moet je niet meteen willen kunnen in galop. Je spieren hebben tijd nodig hieraan te wennen. Je spieren hebben er meer moeite mee iets te leren als je het heel snel wilt doen. Vergelijk het met dansen: als jij meteen alle passen in één keer op vol tempo wilt uitvoeren, gaat dat je niet lukken. Ga je stap voor stap langzaam door een routine, zal het je veel beter lukken.
Nou is stap voor stap enigzins lastig op een paard. Maar, wees in het begin tevreden als je continu goed kunt zitten in stap. Daarna pas iets anders dan dat.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:45

BernetteO schreef:

Wat ik nu ga zeggen is niet wat men graag als goede houding zou zien. Probeer dit te zien als uitgangspunt, vanwaaruit je later weer terug gaat werken.

Ga zitten in je zadel. Voel je zitbeenknobbels, allebei. Probeer nu je stuitje het zadel te laten raken, dit bevordert de bolling in je rug. Je onderrug mag voor je gevoel iets inzakken, maar je mag niet je schouders ook in laten zakken.
Wat kan helpen bij het écht gaan zitten, is je benen iets naar voren afsteken. De instructrice van mijn moeder beschreef het als: een beetje als een cowboy gaan zitten.

[ Afbeelding ]
Een beetje dit idee dus. Het mag de eerste keer dat je dit probeert best extreem. Je zal vanzelf anders gaan zitten. Bedenk dat het even niet om de schoonheidsprijs gaat, maar om hoe jij je balans kunt houden en hoe jij dus veilig kunt rijden.

En dat moet je niet meteen willen kunnen in galop. Je spieren hebben tijd nodig hieraan te wennen. Je spieren hebben er meer moeite mee iets te leren als je het heel snel wilt doen. Vergelijk het met dansen: als jij meteen alle passen in één keer op vol tempo wilt uitvoeren, gaat dat je niet lukken. Ga je stap voor stap langzaam door een routine, zal het je veel beter lukken.
Nou is stap voor stap enigzins lastig op een paard. Maar, wees in het begin tevreden als je continu goed kunt zitten in stap. Daarna pas iets anders dan dat.

Je benen iets naar voren afsteken =?? Niet met de bal van je voet leunen op je beugels of iets?

Pff dit word nog een hele opgave wat jij nu allemaal zegt. Ik krijg namelijk bij het bekken kantelen een ontzettend zere rug en dan heb ik meteen al geen zin meer in het rijden. Dus wat jij zegt dat mijn stuitje het zadel moet raken.. dat word moeilijk. Ik zal het proberen..

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:52

Wel met de bal van de voet je beugels raken. Echt je benen naar voren doen, met druk op de beugels, maar zónder jezelf uit het zadel te duwen. Dat moet je even voelen, maar je merkt denk ik zelf wel wanneer je zitbeenknobbels het zadel raken ;)

Ja het is moeilijk. Heel moeilijk. Mams heeft er ook genoeg op gevloekt. En weet je? Ze begon met nog geen tien minuten stappen. Dan had ze een zere rug en stapte ze af. Ze kan nu, na enkele weken al, ruim dertig minuten stappen.

Probeer dus echt niet meteen een vol uur dit te doen. Begin hiermee met in en uitstappen. Denk verder tijdens je gewone rijden af en toe aan je zitbeenknobbels, die moet je goed (en allebei!) kunnen voelen.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:01

OneAndOnlyx schreef:
BernetteO schreef:

[ Afbeelding ]

Je benen iets naar voren afsteken =?? Niet met de bal van je voet leunen op je beugels of iets?

Pff dit word nog een hele opgave wat jij nu allemaal zegt. Ik krijg namelijk bij het bekken kantelen een ontzettend zere rug en dan heb ik meteen al geen zin meer in het rijden. Dus wat jij zegt dat mijn stuitje het zadel moet raken.. dat word moeilijk. Ik zal het proberen..

In ieder geval bedankt voor je reactie!

bekken kantelen? klinkt bekend :+ Volgens mijn osteopaat moet je dan veel hoelahoepen, word je bekken losser :j werkte bij mij ook!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:18

Erika van Leeuwen komt volgens mij niet op locatie, die heeft dagbesteding op haar eigen locatie (het bezoekadres), maar je kunt haar altijd mailen natuurlijk.

Ik heb zelf les van Eva de Vries, zij komt naar mij in Bergen (dicht bij Alkmaar) en bij een vriendin van mij in Bakkum. Binnen een straal van 10km vanaf Heiloo rekent ze geen reiskosten, mits het een les is van minimaal 45 minuten.
Ik vind haar manier van met paarden (en mensen) omgaan super fijn en leer heel veel van haar, juist omdat ze heel veelzijdig is. Je kunt altijd contact opnemen om te zien of er iets mogelijk is om aan je probleem te werken. http://www.paardenjij.nl/

Een andere optie is zonder paard. Ik heb bij een open dag op stoeterij 't Ilperveld (is ook nh, maar wel iets ver weg) een demo gezien van een bewegende zadelkruk (de Anky noemde ze hem, maar ik weet niet of dat een grapje was of de officiële naam), daarop kun je aan je houding werken en aan de beweging wennen zonder je paard in de weg te zitten, zo kun je je spieren sterker maken. http://www.stoeterijvantilperveld.nl/

Prive lessen en aparte dingen kosten vaak wel meer, maar je leert er vaak ook veel van!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:22

Voor wat betreft een Centered Riding instructeur vinden ik weet niet of je deze link al had gevonden ?

Daar staan alle CR instructeurs op (met recente licentie), als je doorklikt op de naam kom je op een pagina met contactgevens en/of website (visit my website)

De oprichtster van CR (Sally Swift) had zelf ook scolliose en heeft daarom deze "methode" ontwikkeld.
Als je googled op CR kom je heel veel informatie tegen, teveel om hier allemaal in te typen.
Stand van je bekken (zitbenen recht naar beneden) en loodlijn tussen oren, schouders, heup en enkels is heel belangrijk inderdaad voor een gebalanceerde zit. Maar er is nog zoveel meer ...

In omgeving Alkmaar ken ik zelf niemand helaas

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:31

Bernette0 : Bedankt voor je tips!
LotteIsabel: Hoelahoepen.. niet mijn sterkste kant :+ . Heb het al geprobeerd maar het verveelt echt snel en ik kan het gewoon niet :P.
Klokjes: Ik heb even gekeken bij Eva de Vries, maar 40 euro per les.. dat gaat hem helaas niet worden. Ik weet best dat de paardensport duur is maar als ik les wil waarvoor ik zoveel betaal zeggen mijn ouders al gauw nee. Helaas dus. Ilperveld is waarschijnlijk in Ilpendam en dat is de andere kant van NH voor mij.. Word ook niks helaas!

En wat je zegt over die lessen klopt, vind ik ook. Maar ik betaal het niet zelf en betaal op de manege voor 2 á 3 lessen zoveel geld. Dan zeggen mijn ouders al gauw 'aju paraplu' haha. Ik heb trouwens een hele tijd les gehad privé en dat kostte 10 euro per les. Had ik dan zeker mazzel mee haha.

Jetm: Heb even gekeken, maar helaas niemand hier in de buurt. Amsterdam is toch al gauw 35 km hiervandaan..

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:42

of 20 voor een half uur als je in de buurt woont en daar heen kan... ik doe zelf 3 kwartier want 40 is me ook echt te veel, zowel qua geld als qua concentratie :o. En niet standaard elke week. Als je iets echt wilt (een probleem oplossen) kun je bv ook ervoor kiezen een deel zelf betalen, hoeft niet voor altijd, zoiets kun je ook als `project` zien.

Wat iemand vraagt voor les is oa afhankelijk van diploma´s, ervaring, locatie/reistijd, wel of niet ingeschreven staan bij de KvK, eigen prestaties in de sport enz, de prijs is niet zo zeer op mazzel gebaseerd ;).

Sally Swift heeft ook boeken geschreven! Misschien kun je kijken of je deze kunt lenen in de bibliotheek.