Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:31

Ik vind het gewoon jammer en doet het me pijn dat ze nog veelal voor velen beroerd loopt...
Ik werk er al 3 jaar aan en hoop nu wat bereikt te hebben met haar.
Dat gevoel heb ik nu ook en ze loopt nu heel luchtig, dat was in het begin anders...
En ik weet dat er goedbedoeld advies bij zit maar sommigen dingen komen hard aan.
Denk ik bij mezelf, had beter niets geopend had ik dit nu niet.. maar ik ben dan van goede wil en dan zo...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:42

Er is al genoeg gezegd over je rijden, dus daar zeg ik niks over..
Maar ik vraag me wel af hoe strak je de kinketting hebt zitten?
Op de 2e foto sta je stil en is goed te zien dat het bit de verkeerde kant op kantelt als je de onderste teugel losser laat..
En dat is iets wat alleen mogelijk is als je kinketting te strak zit.. dus die zou ik losser doen.. :j
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-12-14 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:43

_Alarm_wlkp schreef:
Ik vind het gewoon jammer en doet het me pijn dat ze nog veelal voor velen beroerd loopt...
Ik werk er al 3 jaar aan en hoop nu wat bereikt te hebben met haar.
Dat gevoel heb ik nu ook en ze loopt nu heel luchtig, dat was in het begin anders...
En ik weet dat er goedbedoeld advies bij zit maar sommigen dingen komen hard aan.
Denk ik bij mezelf, had beter niets geopend had ik dit nu niet.. maar ik ben dan van goede wil en dan zo...

Lees het met andere ogen, wij zijn ook van goede wil. En inderdaad JIJ weet van waar je bent gekomen, dus JIJ weet dat je al zo sterk bent verbeterd! Wij niet. Wij lezen jouw info en zien de foto's en maken daar niet van dat ze beroerd loopt of dat jij niet kan rijden. Maar dat er het een en ander aan schort wat in onze ogen wel belangrijk is en wat gemist lijkt te worden. ;-)
Dat ze al verbeterd is is super, maar dat geldt voor ieder paard, ook Totilas was ooit een guppie dat slungelig was en de hulpen voor de galop maar niet leek te snappen, mag hij daardoor nu niet afgestraft worden voor een slechte pirouette? Omdat hij vroeger niet eens kon galopperen? Snap je wat ik bedoel?
Iedere combinatie moet ontwikkelen en wat hier al eerder werd aangegeven. Jij kijkt waarschijnlijk (mits je je zo positief blijft ontwikkelen) over een jaar terug op je foto's en ziet wat wij nu zien. Dat is een stukje ervaring maar ook gewoon een blanco oordeel. Waar je geen waarde aan HOEFT te hechten. We kennen jouw paard niet, we kennen jou niet. Maar we zien wel dingen en zijn het hier aardig met elkaar eens, kan er dan een kern van waarheid inzitten?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:44

Mooi dier zeg! Ik houd wek van die dravers :)
Wat het rijden betreft, ik ben het met de meesten eens hier. De middendraffoto is zo ongeveer de enige foto waar ze goed ruggebruik vertoont (daar is de rug veel rechter, bij de meeste foto's trekt die hol voor t zadel).
Wat je zegt, ik moet haar meer verzameld rijdem voor het trainen van de achterhandspieren. Ik ben het hier niet echt mee eens. Het begint juist bij het voorwaartse, 2 paar benen die samen, tegelijk en met een goede verbinding een voorwaartse beweging maken. (Verzameling is pas een later stadium in training waar veel lracht voor nodig is. Tempowisselingen zijn uiteraard tijd goed). Het paard maakt ruimere passen zonder over het tempo te lopen. Van daaruit bouwen ze achterhandspieren en buikspieren op en ontspannen ze de hele bovenlijn, ze zakken vanuit de schoft en krijgen de juiste bespiering. Hoe ze nu loopt voegt niet veel toe aam de bespiering, ze loopt in een houding. Dat kan mede door het bit komen. Waar loopt ze nu op bitloos? Heb je al eens gedacht aan een hackamore met korte scharen? Of een enkelgebroken trensje die bij druk ongebroken wordt? Heb je in ieder geval geen notenkrakerseffecr, ligt misschien wat rustiger.
Dus mijn advies is eigenlijk, laat de voorkant wat los en ga werken aan het voorwaartse, met name de achterhand. De voorkant komt 'vanzelf'.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:47

Ik ben al enkele jaren op en heb mij er ook aan laten vangen. Je hebt een moeilijk paard, je werkt er aan, al dan niet met hulpteugels, en dan ben je een stapje vooruit en je bent zo trots op die vooruitgang. Dan wil je dat met de wereld delen ( bij wijze van spreken) en dan wordt je letterlijk de grond in geboord. Verscholen achter een onbekende naam, is elke "wannabee" ruiter plots expert en is het makkelijk om te bekritiseren. Jonge meiden verliezen hun zelfvertrouwen, krijgen het gevoel dat ze hun paard of pony aan het martelen zijn ( nee, ik overdrijf niet ) terwijl dat ze alleen goed willen doen.
Veel mensen op bokt snappen niet dat ze de, meestal goedbedoelde, kritiek slecht verwoorden. Het gaat er om hoe je het schrijft, beseffen dat misschien een kind aan de andere kant van de computer zit, die hoopt leuke reacties te lezen over zijn pony/paard en heel veel tips wil krijgen.
Het is psychologisch heel belangrijk om te beginnen en te eindigen met iets positiefs. Zo vermijd je automatisch de zelfbeschermende houding, krijg je meer respons en een open gesprek met de TS.

Edit, zie dat heel veel mensen nu al zo reageren hierboven! Leuk om te lezen!
Laatst bijgewerkt door webster543 op 30-12-14 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:48

Leuk paard en je doet erg je best. Dat geloof ik graag. Als je paard bitloos fijn loopt, dan zou ik bitloos dressuren. Waarom niet? En dan opbouwen. Misscbien kan je dan over op een trens of je blijft bitloos. Heel wat vriendelijker dan dit bit. Proberen!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:53

Casarell : dat kan wel zijn dat kinketting te strak zit (heb altijd bang voor te los hangen en doorkantelen)
juliedo : ik heb altijd het gevoel dat ze rennerig word met het voorwaarts rijden, dan voelt het niet alsof ze haar rug niet gebruikt en onder me uit loopt.
Dus ik vind die ene foto net degene waar ze niet goed loopt en strak in het lijf oogt..
webster543 : jij zegt idd wat ik denk en voel over sommigen dingen die gezegd worden.
Jetta: hier kan je amper bitloos starten in dat Belgenlandje... dat is zo jammer...
Dus ik doe voor de verandering met bit.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:55

Afbeelding
Hoe ze liep in het begin....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:07

Voorwaarts op jou tempo is iets anders anders als klakkeloos je paard snel te laten lopen. Dus voorwaarts op je zit en vanuit daar jou tempo en laag rijden in dit tempo. Laat ze je hand maar opzoeken dan gaan ze ook zoeken naar hun eigen benen. Ze loopt nu vooral op je hand /bit. En dan maakt het niet uit wat voor bit erin zit

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 01:14

Als ik ze voorwaarts naar m'n hand toe moet laten lopen durft ze aardig in verzet te komen, ongeacht of er een bit in zit.
Ik heb qua gewicht niets in m'n handen nu , bitloos ook niet.

Mss dat ik binnenkort, als ik het nog zie zitten een topic open bitloos of met een simpel bitje.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 06:33

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal berichten verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen. Graag ontopic blijven en dus rijtechnisch commentaar geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:56

_Alarm_wlkp schreef:
Als ik ze voorwaarts naar m'n hand toe moet laten lopen durft ze aardig in verzet te komen, ongeacht of er een bit in zit.

Mss dat ik binnenkort, als ik het nog zie zitten een topic open bitloos of met een simpel bitje.

Ik ben wel benieuwd wat ze dan doet? Want in prinicpe moet een paard dat gewoon kunnen. Je kunt je hulpen voerigens tegenstriujdig gebruiken. Is wel lastig maar zo kun je tempo en activiteit uit elkaar houden. Drijf met je been naar je hand toe en vang het tempo op met je zit door langzamer te gaan lichtrijden. Niet doorzitten want dan verstoor je het ruggebruik, maar het tempo heel licht vertragen, een paard gaat dan mee in jouw beweging. Oefen dit eerst een paar keer door op deze manier een overgang te maken naar de stap, hier mag je in het begin best even over doen hoor, sommige paarden vinden reageren op een zithulp wat moeilijker. Je mag een keer een ophouding maken als je paard door je zithulp heen loopt.

Als je niks in je handen hebt betekend het toch echt dat je paard niet voldoende contact zoekt. Als je bijv je hand naar voren doet, volgt ze deze dan?

Even over het negatieve. Niemand zegt hier dat je paard hier beroerd loopt, ik schrik alleen altijd van ruiters die denken heel goed bezig te zijn maar dat de foto's iets anders laten zien. Je uitgangspunt is heel goed, en ik denk dat je al best op de goede weg bent, maar ik denk dat je meer voldoening eruit haalt en eerlijker bent naar je paard als je dit op een andere manier aanpakt, dus met een ander bit bijv.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:11

_Alarm_wlkp schreef:

Maar dat is dus jullie grootste oefenpunt voor nu zou ik zeggen hand volgen en op zit tempo rijden. Qua bit zou het dan niet uit moeten maken maar mijn lijkt een enkele teugel makkelijker rijden e te overzien voor jezelf

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:06

Je vertelt dat je niet bitloos mag starten. Nou en? Dan start je toch niet? Op een goede manier je paard rijden, een manier die bij je paard en jou past, dat is vele malen belangrijker. En je zult er meer een kik van krijgen als het lukt en je paard fijn loopt, dan van een winstpunt.
De foto hoe je paard eerst liep: wat is daar niet goed aan? Hoe zie jij dat? Ik zie een betrekkelijk jong paard( of in ieder geval nog niet lang bereden onder het zadel) dat nog veel moet leren. De voorkant in de krul is toch niet je doel?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:14

Jolien, als ze zich verzet drukt ze haar rug weg en hoofd de lucht in.
Blijf ik door vragen gaat ze gewoon kaarsrecht omhoog.
En aangezien dat mij bij een ander paard voor ongeval heeft gezorgd wil ik dat voorkomen...
Ze is vrijwel gevoelig op zit maar ikzelf kan niet altijd dat vragen omwille van m'n rug.
(m'n spieren blijven telkens onder spanning staan waardoor ik niet kan bekken kantelen, ontspannen,... wegens val)
Als in niks in m'n handen hebben bedoel ik dat ze niet gaat hangen, wat ze met een trens wel doet...
Ik vind dat een paard zowel bitloos als met bit netjes moet lopen...
En nogmaals ik trek ze niet in de krul.

En hoe ze in het begin liep? Ze liep de benen onder haar lijf uit, sterrenkijken, rug wegtrekken en heel onregelmatig in haar tempo, net alsof ze mankte.
Ik heb dit moeten oplossen met slofteugel (waar ik zelf niet graag en amper mee rijd) omdat het zo niet aangenaam rijden was.
Toen ze snapte dat ze haar hoofd naar beneden mocht dragen ging ze wel beter lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:15

Maar dan vind ik het zo typisch dat ze dat met een pelham niet doet? Wat voor mondstuk is dat dan?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:21

Het in de krul lopen van een paard en in de krul trekken hoeven niet altijd wat met elkaar te maken te hebben. Sommige paarden lopen in een voor hen makkelijk houdinkje en dat noemen we ook 'in de krul lopen'. Ik zie heel duidelijk op de foto's dat jij je paard absoluut niet in de krul trekt. Wel loopt je paard in een houdinkje. Misschien ook wel om het bit te ontwijken, maar zoals ik al eerder zei kan ik op basis van je foto's deze conclusie niet trekken. Kijk eens naar de foto's en kijk naar het stuk tussen schoft en 'de knik' in de hals. Dat is het gebied waar je nog meer op mag trainen. Probeer die knik te vermijden en je paard vanuit de schoft laag te rijden. Neem als uitgangspunt dat de schoft onderhand het hoogste punt is.

Succes!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:22

Dubbelgebroken watertrens of bustrens > finaal verzet
Enkelgebroken watertrens > blijft ze op rommelen
Enkelgebroken bustrens > blijft ze rustig op en gaat enkel fel hangen
Bit met blokkeringssysteem > gaat ze met haar hoofd slaan
D trens met rolletjes > kwijlen maar niet willen aannemen
Correctietrens > gaat ze extreem hangen en moeilijk te sturen
Pessoabit > kruipt ze echt achter de teugel
Kneveltrens (ongeacht mondstuk) > slaat met haar hoofd
Happy mouth bitten > knabbelt ze amper en geen schuim
Ongebroken bustrens > neemt ze vast
Myler bitten > verzet, hoofd slaan en zelfs dan met haar tong zwaaien
Sprenger > loopt ze ook niet beter op
...

Ongeacht het materiaal van de mondstukken, want dat is van argentan, aurigan, RVS, koper, sweet iron,... ook allemaal getest
Pelhambit is een ongebroken RVS met lange scharen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:48

Wie zegt dat het perfect moet? Je maakt dit topic aan om verbeterpunten te vragen. Die worden gegeven. Niemand kraakt iemand af en ze wordt niet de grond in geboord. Nu gaan mensen voor haar opkomen omdat ze niet tegen de gegeven kritiek kan. Dit topic is er toch niet voor om de mensen die verbeterpunten geven te gaan beledigen? Ik hoop dat dit topic voor ts een eye-opener is dan haar paard inderdaad niet perfect loopt en dat ts met de adviezen in acht genomen door gaat trainen met deze perfectie als doel. En dan doel ik niet op de doorgetrainde grand prix dressuur perfectie, maar de basis goed door het lijf happy athlete perfectie...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 15:56

Ik zeg nergens dat het perfect is maar ze loopt ook niet slecht, wat blijkbaar hier en daar wel een ondertoon is in bepaalde berichten...

Ik kan wel tegen kritiek, maar 't is maar hoe je brengt.
Ik heb geen paard staan voor de nodige dressuurpotentie, ik rijd nog altijd voor m'n plezier.
En dat word blijkbaar wel vergeten, niet enkel omdat ze een draver is.

Als ze door de osteo/fysio word nagekeken en zo nodig behandeld word krijg ik toch telkens te horen dat ze overal goed los is en nergens pijn vertoont.
Dus ik neem aan dat dat wel iets zegt?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:15

webster543 schreef:
Ik vind het beeld dat de foto's weergeven niet slecht. Rekening houdend met de achtergrond van het paard, ben je zeker op de goede weg.
De juiste optoming vinden voor zo'n paard is niet makkelijk, maar eens een stabiele, correcte en ontspannen aanleuning is een eerste stap. Op deze foto's zie ik duidelijk stabiliteit en ontspanning in de aanleuning.
Ruggebruik is niet top, daarvoor zou ik nog meer werken op overgangen in en tussen de gangen.
En wat betreft het commentaar, tja... Bokt is bokt. Ze zouden iedereen een cursus coaching moeten geven, want sommige mensen beseffen niet hoe pijnlijk sommige opmerkingen zijn. Iedereen heeft het beste voor met zijn paard, en het is altijd "work in progress". Dus hou vol, je komt er wel!!!

Ik ga hierin met jou mee. Er worden vaak zulke harde opmerkingen gemaakt..

Ts. het paard loopt niet correct. maar ik weet natuurlijk helemaal niet hoe hij hiervoor aan het lopen was. Ik zie ook een fijne stabiele aanleuning! geen stress, niks. in een ander topic met een grand prix hengst vond ik het er eerlijk gezegd slechter uitzien. (het gebruik van het bit) Ik vind eigelijk dat je dat erg netjes doet hoor! :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:18

daarmee bedoel ik dat hij zijn lichaam moet los gaan laten (schoft, rug, zijn hals mooi gaan dragen) maarja, daar ben je niet zomaar.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:26

Heb ff foto's gevonden hoe ze eerst liep...
Afbeelding
oren plat, lip optrekken, ...
Afbeelding
hoofd erop en gaan...

Dit dus met gewoon bitje

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:31

Jeetje wat een reacties allemaal... wat mij vooral opvalt is dat mensen denken dat het rijdrn perfect is in TS haar ogen. En vooral dat mensen denken dat het perfect moet gaan als een paard dit bit in heeft, "dat is immers iets voor hoge dressuur paarden, dus dit paard moet ook heel goed lopen" Stereotypjes noemen we dat. :roll:
Topicstarter is geen hoge dressuurfanaat ofzo wat ze zelf ook weet, dit is grwoon basis en dan zijn er inderdaad genoeg fouten, maar ook goede punten

@TS ik vind het er best netjes uit zien, soms valt ze nog op de voorhand maar dat heb je zelf al aangegeven, gewoon vooral lekker doorrijden en dan komt de achterhand vanzelf :) Verder zal ik haar iets lager instellen, dit kan ook voor de acgterhand helpen door het betere ruggebruik. Ga zo door :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:34

WildDreams : Dank je! Lager instellen doe ik meestal wel, enkel nu voor de foto's ff niet.
Als ik een magisch simpel bitje vind dan gaat ze daar gewoon op lopen hoor, nu momenteel gewoon zo.