Springpaard [naam] in de dressuurtraining!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:59

haha niet bepaald nee, maar jullie hebben [naam] wel in t echt gezien, kan je je t nog een beetje herinneren hoe ze liep? Zo 'vast' liep ze toch niet door d'r lijf? Dat is het enige waarvan ik nog niet helemaal snap waar sommige dat vandaan halen :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:50

Ik denk omdat ze een wat strakkere bovenlijn heeft. Dan oogt dat snel zo, ze loopt niet stug of stijf oid, maar denk dat daar nog wel winst te halen is ( mijne heeft dat van nature ). Goed op je lengtebuiging letten maar dat zal je instructie ook vast zeggen. Rekken en strekken zeg maar dat je haar overal in kan stellen waar je zou willen, hoog, laag middel links rechts. Ik vind haar al wel veeeel minder puppy om te zien, begint al flink spieren te kweken dus zo verkeerd zal je niet bezig zijn :D.

Urielle heeft goed tips :)

Sjolvir niks gezegd dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:23

Oji, ik zeg toch ook nergens dat ze omdat ze een springpaard is ze geen dressuur kan? ;) Ze pakt het allemaal super op ondanks dat ze het zo lastig vind, al merk ik zeker wel dat ze beter is in springen en de techniek daarvan nog beter en vooral sneller oppakt. Die lange benen van d'r doen alleen nog niet altijd wat zij en ik wil :)
Verder snap ik wat je bedoelt, en klink het eigenlijk ook heel logisch. Echter heb ik het gevoel dat als ik d'r voor niet laag houdt dat ze juist d'r rug wegdrukt. Kan aan mij liggen, kan ook aan mijn paard liggen, maar ik merk dat hoe meer ik van d'r achterkant ga vragen hoe meer ze zelf al omhoog komt voor. Ik vraag d'r dan ook niet gelijk weer lang-laag, probeer echt een middenweg hierin te vinden, maar dat is nog best lastig.
Wat dit betreft 'wisselen' we ook nog wel is van training. De ene keer wat meer de focus op de voorkant en de andere keer wat meer de focus op de achterkant.
Maar even back to my question, heel simpel gezegd, hoe zou jij [naam] dan het liefst zien lopen? Meer "opgericht" of gewoon helemaal niks?

Urielle, ze loopt inderdaad niet zonder verbinding achter de loodlijn haha! De verbinding zelf met d'r mond is fijn, ze trekt niet en neemt fijn m'n hand aan.
Manier één die jij noemt is eigenlijk precies wat we nu veel doen. Echt met zit (en been uiteraard) naar voren rijden, en aan de voorkant zo min mogelijk doen, enkel een kleine ophouding als ondersteuning. En vooralkorte stukjes. De ene keer gaat het super en voel ik d'r echt vanuit achter vertrekken, zeker in stap! In draf daarintegen valt ze sneller uit elkaar, of maakt ze tactfouten oid.
Ik vind het dan vooral heel lastig wat ik voor nou moet doen. Ik kan d'r niet 'losgooien' of dit aan een lossere teugel doen, want dan valt ze gelijk uit elkaar. Maar ik wilt d'r ook niet voor vasthouden/tegenhouden. Ze is echt een paard wat begeleiding van alle kanten nodig heeft, en dat maakt het niet makkelijker ;)
De tweede manier ga ik is wat meer gebruiken, dit klink heel fijn, bedankt!
Uiteraard rijden we voltes en slangevoltes, maar ik zal de voltes is wat kleiner maken, meestal houden we het op zo'n 15 mtr. Alleen "renvers"? Daar heb ik nog nooit van gehoord?
Schoudervoor doen we korte stukjes. Schouderbinnen doen we wel vaker, en travers zal ik is met m'n instructie overleggen!

En Vendedor, dat is idd wat de juf altijd zegt haha :D
Maar dat instellen in 'verschillende houdingen' vind ik nog best lastig, moet daar zelf ook nog even handig in worden, en dan vooral omdat [naam] van zichzelf zo achter de ll loopt. Maakt voor mij het wat hoger instellen lastiger, omdat ik al snel bang ben dat je dan zo'n rollkur-idee krijgt...

vencedor

Re: Springpaard Eternity in de dressuurtraining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:43

Oefening baard kunst, als je er bewust mee bezig bent komt dat vast goed. Kleine stapjes, eerst dat voorwaarts neerwaarts van achter naar voren voor elkaar krijgen dan komt de rest van zelf. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Ik heb voor dat stukje ook de tijd genomen en kan nu pas zeggen dat mij en paard makkelijker af gaat. Ze moeten daar ook de kracht en balans voor krijgen en als ruiter het gevoel krijgen waar je heen wilt / kunt :). Gewoon lekker door knutselen!

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:54

Spring je ook met haar? Om haar sterker te maken kun je erop of er naast, haar in-uitjes laten springen. Mijn ervaring is namelijk ook dat ze sterker worden door te galopperen, dit zie je dan ook weer terug in draf. Omdat je zegt dat ze galop moeilijk vind kun je haar uitdagen met in-uitjes. Ze moet dan echt zelf nadenken over wat ze met haar lijf doet en het is een goede krachttraining.
Verder ga ik met met hetgeen Urielle schrijft, misschien nog een klein puntje: van achter naar voren rijden, dat begrip zei me eerst dus helemaal niks. Wat bij mij geholpen heeft is de teugels korter nemen. Eigenlijk reed ik dus altijd met te lange teugels, en m'n paard lekker dweilen door de bak. Nu heb ik de teugels standaard vóór mijn zadel, hoe dichter je de teugels naar je toe 'trekt' hoe meer weerstand jouw hand gaat bieden. Volg je het nog? Succes! Jullie zijn een leuke combinatie en fijn dat je een nieuw zadel krijgt!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:55

Misschien eventjes het topic doorlezen voor je reageert! :D
Staat meerdere keren in vermeld dat ze er mee springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:58

Heb je anders eens filmpjes? Ben wel benieuwd hoe ze dan loopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:48

Ik wou afgelopen zondag mn vader inderdaad laten filmen! Maar hij vond het te koud om langs te bak te blijven staan dus is in de kantine gaan zitten :')
Ik heb alleen oude filmpjes, omdat ik vaak alleen naar stal ga :) Maar ik heb vrijdag weer les, ik zal mn instructrice vragen of ze een stukje wilt, filmen, heb je nog van me tegoed dan Joolien! ;)

Liespr, ik spring inderdaad met dr! In-uitjes zijn we niet zo'n fan fan, gewoon omdat ze het liefst alle in-uitjes in éen sprong neemt :') Maar we doen het wel, want het moet van onze springinstructrice haha, en het gaat wel steeds beter :j
Van achter naar voren rijden zei mij wel wat, ik weet ook wat ermee bedoelt wordt. Teugels kort houden is sowieso een puntje bij mij waar ik zelf erg aan werk, ik heb dan ook de grootste collectie verschillende teugels omdat ik alles al is geprobeerd heb :') Heb nu iets gevonden wat mij erg helpt, alleen heb ik die op deze foto's niet omdat ik met springen andere gebruik, ga ze gelijk weer veranderen haha! Ik snap wat je bedoelt ja, ik ga er is op letten, bedankt!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:31

Dat jouw paard moeite heeft met in-uitjes heeft allemaal te maken met het feit dat hij moeite heeft met sluiten en buigen. Kan ie niets aan doen, is zijn bouw. Hij wil zich graag lang maken en van het achterbeen af. Maar in je training moet je dat "gebrek" dus juist trainen. Maar hier loop je dus zowel in dressuur als springen tegenaan. Juist met springen is het ook heel belangrijk dat een paard buigzaam in de rug is, de achterhand goed onder de massa kan brengen en dus het bekken kan kantelen. Hoe moeilijk hij het ook misschien vindt, in-uitjes zijn dus wel een hele goede oefening! Langzaam opbouwen van 3 naar 4 naar 5 of meer kleine stijltjes op 3 meter afstand van elkaar. Heel langzaam, bij voorkeur in draf inkomen om te voorkomen dat hij dus meerdere tegelijk gaat nemen en hem daarin zelf zijn ritme tussen de hindernissen laten vinden. Wat ook een goede oefening is, een lijntje van 2 sprongetjes op 6 meter afstand en in het midden een galopbalk, waardoor hij zich dus niet lang/plank kan maken maar terug moet springen en zijn lijf rond moet maken. Hij zal dan leren veel meer vanuit vermogen ipv vanuit snelheid leren springen. In dressuur zou ik heel veel korte stukjes schakelen (maar dat doe je al zo te lezen), overgangen zodat ie snel aan het been wordt maar vooral ook snel leert sluiten en aan elkaar komen. Heel veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:46

Oji, ik zal het daar is met mijn springinstructrice over hebben, maar zij laat ons dit bewust nooit doen. [naam] wordt veelste enthousiast van springen, en om ongelukken te voorkomen doen wij nooit in-uitjes. Ik kan je namelijk bijna 100% garanderen dat ze gaat springen, maakt niet uit wat de afstanden zijn (we hebben het echt wel geprobeerd namelijk) en ik ben veelte bang dat ze op éen van die 'hindernissen' landt... We hebben heel erg moeten werken aan controle tijdens het springen dus vandaar dat we dit nooit deden. Inmiddels heb ik die tempocontrole over het algemeen altijd wel, dus ik zal het nog eens vragen. :)
En wat dus heel apart is, met springen heb ik met 9 vd 10 "problemen van de dressuur" dus geen probleem. Ze kan buigen, springt door d'r hele lijf, kan "sluiten" (= netjes wachten voor de sprong, dus netjes terug in tempo) en zet prima d'r achterhand eronder! Springen vind ze leuk, en is ze van zichzelf gewoon erg goed in, ze weet allemaal precies hoe het moet, of in ieder geval, dat denkt ze haha ;) (ik zal is kijken of ik hier wel een filmpje van heb, met de springles in mn vader er vaak namelijk wel!) Dressuur vind ze gewoon lastiger, en ik ook, we leren dus echt samen ;)
Met het sluiten en de rest ga ik zeker aan de gang, en ook die dubbelsprong met galopbalk zal ik is om vragen, bedankt!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:26

Vooral lekker lang en laag blijven rijden met je paard. Wisselen in tempo en halslengte. Denk voorlopig al helemaal niet aan oprichting. Eerst moet de bovenlijn sterker worden. Je paard komt nu omhoog als jij achter meer vraagt omdat hij gewoon de kracht hier niet voor heeft. Datzelfde geldt voor aan de longe. Ik vind je paard veel te strak ingesteld waardoor hij in een positie gedwongen wordt. Ga lekker longeren met bijzet op de juiste lengte (dus lekker lang) zodat je paard ook aan de longe zijn rug en buikspieren kan trainen. Dat doe je door je paard te laten stretchen naar het bit. Je paard zsl dat even moeten leren maar als hij eenmaal het contact met het bit in de strech gaat opzoeken zal je zien hoe anders je paard gaat lopen. Succes met je leuke paardje.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:09

Jullie passen goed bij elkaar! paard loopt achter de loodlijn. mischien hals strekken en overgangen rijden komt hij wat naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:49

Sorry @Damian23, ik had je reactie wel al gelezen alleen nog geen tijd gehad te reageren.
Oprichting zijn we ook totaal niet mee bezig wat ik al zei ja. En hoezo te strak? Ik vond m wel prima hangen zo. Als ik m nog losser hang heeft dat ding toch totaal geen effect? Ze kan nogsteeds zakken met dr hoofd (richting halsstrekken) wat ze ook regelmatig doet. (en aan de longe ziet dat er nog perfect uit ook :') ) En ze kan er ook nog uit (hoofd omhoog) wat ik galop nog wel is wil gebeuren, (al gaat het de laatste tijd super) dus ik denk niet dat ie te strak hangt nee :) Zeker niet als je bedenkt dat de pessoa meegeeft :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:13

Het filmpje zwerft hier op bokt, maar ik vind het bijzonder fijn om er naar te verwijzen om uit te leggen waarom je eerst de bovenlijn van je paard moet ontwikkelen zodat hij sterk genoeg is om ons te dragen.
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Je ontwikkeld de bovenlijn voor veel te stretchen en te wisselen in hoofdhalshouding. Ik longeer ook met lange bijzetteugels en je paard zoekt dan echt de ontspanning en het contact met het bit op. En traint in de tussentijd zijn buik en rugspieren zodat hij ook de kracht krijgt om te doen wat wij van hem verlangen. Hoofd omhoog doen, wat jouw paard doet is een teken dat hij de kracht aan de achterkant nog niet heeft.
http://yvonhoogervorst.nl/bijzetteugels-bij-longeren/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:48

Ja klopt, dat weet ik, ze doet het ook steeds minder maar af en toe nog wel. Dus de lijnen nog langer? Kan ik dat niet het beste de pessoa achterwege laten en gewoon bijzettouwtjes gebruiken? Want ik ben bang dat als ik de pessoa nog lossen doe dat ie aan de achterkant te laag gaat hangen, snap je?
Ik ga je filmpjes is bekijken, dankjewel!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:55

Joolien schreef:
Hate to say it, maar je paard is nergens nageeflijk. Ze blijft veel te recht in de hals, voornamelijk richting de schoft. Daarbij loopt ze ook echt van de achterhand af(stuwend) en loopt ze wat de grond in hier en daar. Voornamelijk bij de fotos die jij een goed beeld vind geven. Hier is ze bijna helemaal recht van staart tot oor.
Dit was het paard waarvan ik eerder zei dat ze zo stijf in het achterbeen was toch? Dat gaat al en stuk beter, maar er moet veeel meer lossigheid komen vanuit de rug. Lang en laag rijden, maar in dit geval ook wat ronder, het paard moet de hals en rug gaan bollen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, daar moet je handigheid voor hebben.
Verder vooral focussen op activiteit, zodat ze het lijf beter gaat gebruiken. Actief maken met been en tempo opvangen met zit. Niet te moeilijk maken, enkel wat volte rijden om haar ook in buiging en stelling losser te maken. Nog niet gaan galopperen, enkel in stap en draf, en veel herhalen. Geef haar de tijd om te leren haar lijf te gebruiken.
Ik zou dit echt als prioriteit gaan zien, want anders loopt je hele basis mis.

Eens.
Met dit soort paarden heb ik altijd de neiging om ze los te gooien en gewoon te rijden. Hij hangt. dat geconcentreerde koppie vind ik eerder een naar gezicht.

een paard kun je niet 'oppakken' alsin de teugels korter pakken. je zal veel overgangen moeten rijden, veel tempowisselingen en veel figuren! :) je moet je paard echt wijs maken aan je been, en DAN gaat hij pas echt lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:57

Aparte reactie Femo, want ze hangt absoluut niet in mn hand ;) En ze is ook prima aan het been, wat bedoel je daar mee?

Het valt me trouwens gelijk op hoeveel verschillende manieren er eigenlijk zijn, door al die verschillende reacties!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:08

Anoniem schreef:
Aparte reactie Femo, want ze hangt absoluut niet in mn hand ;) En ze is ook prima aan het been, wat bedoel je daar mee?

Het valt me trouwens gelijk op hoeveel verschillende manieren er eigenlijk zijn, door al die verschillende reacties!

Hoezo aparte reactie?

Ik zie je paard hangen, Je paard loopt als een plankie de baan door.
(niet gemeen bedoeld, maar dat is wat ik zie op de foto's)

heb je misschien een filmpje? misschien heb ik het wel volledig mis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:10

Ik had Joolien vorige week ook een filmpje belooft van de les, was het alleen helemaal vergeten, vanavond weer een poging!
Ik bedoel apart dat je d'r ziet hangen, want dat doet ze absoluut niet. Ze neemt eerder niks aan dan dat ze gaat hangen, vandaar dat ik t zo apart vind dat je dat ziet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:22

;) Zal wel morgenavond worden tegen de tijd dat ik ze kan uploaden. Vanavond pas om 20:00 les en daarna nog een paard doen, en morgen de dag werken, dus je ziet ze wel verschijnen :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:47

Ik vind het al een heel fijn beeld TS. Denk dat je nu wel op een punt bent waar je even moet doortrainen aan die impuls. Zolang ze die nog verliest moet je niet verder willen uitbouwen. Kun je geen 'trottings' met je paard op regelmatige basis gaan doen. Dit houdt in dat je een kein stukje naar buiten gaat in een actieve draf zo'n 20-30 minuten is genoeg. Krijgen ze echt meer spieren van en kun je ook meteen werken aan dat impuls probleempje en ook gezond voor het koppie natuurlijk zo even stoom afblazen in draf.

Voor het schouderbinnenwaarts is het kwestie van oefenen. Zoals iemand hierboven al zei kun je eerst wat minder stelling vragen en beetje bij beetje uitbouwen.

Je houding is wel een werkpuntje. Op sommige foto's zit je naar voren en op andere dan weer naar achter en dat zie je ook terug in de houding van je paard. Ben benieuwd hoe dit vordert met het nieuwe zadel, want verder vind ik je wel netjes rijden +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:08

Betadine, ik ga vaak met d'r naar buiten, vooral om lange stukken rechtuit draven om zo aan dr balans te werken zonder enige aanleuning van een muur oid. Het jammere is dat ik daar eerst best een stuk voor moet stappen en daar niet altijd tijd voor heb :( Nu het weer minder glad is ben ik wel van plan het weer meer te gaan doen :)
En bedankt! Inmiddels is ons "zadelprobleem" ook opgelost :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:08

Oeh, ontzettend herkenbaar alles. Mijn paard is bijna precies hetzelfde, beetje overbouwd, traag achterbeen ect.
Allereerst complimenten hoe vriendelijk je rijd, ook dat je aangeeft dat het allemaal niet snel hoeft enzo.

Ik wil je aanraden om toch te gaan galopperen, ik deed het eerst ook niet omdat mijn paard dat inderdaad uit elkaar viel, het zat voor mij ook echt niet fijn. Maargoed, heel veel geoefend met balken en galopsprongen en nu is zijn galop beter, nog steeds niet altijd goed, maar vaak wel. Springles heeft bij mij ook ontzettend geholpen, vooral de lijntje en de in uitjes. Feit dat jouw paard in uitjes moeilijk vind betekend ook gewoon dat ze het sluiten lastig vind, maar hoe vaker je het oefent hoe makkelijker het uiteindelijk gaat.
Verder wat iedereen al zegt... tempowisselingen, figuren, (schijn)overgangen...nog meer balkenwerk... gewoon geduld en dan komt het vanzelf goed.

Oh, een fijne balkenoefening die ik graag gebruik:
3 balken op een volte, afstand in het midden ongeveer 1,20 meter. Omdat ze in een volte liggen is de afstand aan de buitenkant van de volte groter, en aan de binnenkant kleiner. Na een paar keer over het midden gedraafd te hebben ga ik afwisselend iets naar binnen of naar buiten, de balken dwingen haar om haar passen kleiner of groter te maken ;). Kunst is dus om haar actief te houden, maar wel zo dicht mogelijk naar het midden, dus richting een verzamelde draf zonder impuls verlies.

Heel veel succes, dit kost gewoon een hoop tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:39

Hee Ilse, ik had je bericht wel al gelezen en zal nog even reageren.
Allereerst bedankt voor je compliment :) Galop ben ik inderdaad toch wat meer aan het meepakken, en in-uitjes hebben we afgelopen les weer geprobeerd. Ging al veel beter, alleen het laatste in-uitje neemt ze met een megasprong waarna ik dr een paar meter helemaal kwijt ben, hier moet nog wel flink aan gewerkt worden..
Die balkjesoefening ga ik is meenemen, slimme manier en klinkt heel nuttig!

En wat betreft mn beloofde filmpjes, ik moet daar echt is aan gaan denken -O-
Al is [naam] op het moment moeilijk te rijden. Ze zijn onze buitenbak aan het verplaatsen wat een hoop lawaai en rare dingen oplevert. Hier is ze helaas erg gevoelig voor waardoor ik al meerdere keren als rodeo door de bak gevlogen ben... Een filmpje voor een goed beeld zal nog even op zich moeten laten wachten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:42

FILMPJE! :D Eindelijk :')
View My Video

Filmpje is van vanavond.
Moet er even bijzeggen dat we normaal niet met borsttuig + martingaal rijden, maar omdat ze bij ons nu alles aan het verbouwen zijn is [naam] al ruim 2 weken niet normaal te rijden, omdat ze zo heftig reageerd op alle chaos en lawaai op stal. Dus voor eigen veiligheid en die van m'n mede-ruiters zit ie er even omheen :)
Verder is dit ook de eerste keer dat we een beetje ontspannen door de bak reden, van echt trainen komt niet zo veel, eerst weer die ontspanning. Maar dan hebben jullie wel een beeld nu :j