Hulpteugels!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:00

magriet schreef:
Mijn bijrijdpaard reed ik in het begin ook met martingaal. Deze had de neiging om haar hoofd heel erg omhoog te gooien en daardoor de rug weg te drukken. Dit omdat ze een tijdlang door een onervaren amazone is gereden. Na een paar weekjes (2x per week rijden) heb ik de teugel eerst losser gegooid en later eraf. Ging ook prima. Maar het was wel goed in het begin want anders hield ik haar echt als sterrenkijker.

Simpelman Les nemen

foutje in de tekst Martingaal moet Thiedeman zijn

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:01

magriet schreef:
Mijn bijrijdpaard reed ik in het begin ook met martingaal. Deze had de neiging om haar hoofd heel erg omhoog te gooien en daardoor de rug weg te drukken. Dit omdat ze een tijdlang door een onervaren amazone is gereden. Na een paar weekjes (2x per week rijden) heb ik de teugel eerst losser gegooid en later eraf. Ging ook prima. Maar het was wel goed in het begin want anders hield ik haar echt als sterrenkijker.

Simpelman Les nemen

Foutje in de tekst gemaakt. Martingaal moet Thiedeman zijn

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:26

Geef een paard eens de tijd en de kans om uit zichzelf te ontspannen en de juiste houding op te zoeken, en concentreer je als ruiter ondertussen op zo goed mogelijk meezitten in de beweging, zodat je je paard daarbij helpt in plaats van hindert. Een slofteugel is voor mij een teken dat de betreffende ruiter ofwel geen geduld heeft ( shortcut naar nageeflijkheid of wat ze denken dat dit is) ofwel bang is voor het paard (slof als controlemiddel/noodrem). Beide lijken me onwenselijk want je werkt niet aan het eigenlijke probleem: de communicatie met je paard.

Yenni

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:56

Volgens mij heb je mijn post niet begrepen. Mijn vriendin rijd zo ik niet. Ik rijd zonder hulp teugels.
:)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:00

Ik rijd met thiedeman. MN haf word erg enthousiast op de terug weg en heeft dan bijna geen rem. Ik heb dan net FF meer te vertellen. Maar meeste tijd hangt dat ding gewoon los en rijd ik met een los teugeltje.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:02

Ik rij buiten eigenlijk altijd met thiedeman, binnen heel af en toe. Paardjes zijn net iets beter te houden als ze er iets te veel zin in krijgen tijdens het buitenrijden.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:10

Een slof wordt vaak onkundig gebruikt.

Waar ik mijn slof voor gebruik. Zo 1x in de week/ 1x in de twee weken wanneer het voor mijn gevoel nodig is, gebruik ik het als hulpmiddel.

Bij het stukjes wat op de achterhand zetten, waarbij de hals wat meer bovenin komt.

Met de slof kan ik mijn paard het soms net wat makkelijker maken, door de grens aan te geven mbt zijn hoofd/halshouding.
Aangezien dit kleine stukjes zijn, zijn van deze training ook maar kleine stukjes slof in gebruik..

Wanneer ik dit zo heel af en toe is mee neem, merk ik dat mijn paard het de dagen erna makkelijker mee heeft.

Wanneer ik dit dagelijks zou doen, of meerdere malen in de week, zou mijn Slof als "hulpmiddel" verdwenen zijn.

Maar hierover heeft iedereen een andere mening

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:49

Simpelman schreef:
Maar wat nu te doen wanneer een paard sterker is dan een slof?

Loslaten en voorwaarts rijden. De meeste dressuur ruiters rijden teveel terug. Ga maar eens bij de springring kijken.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:56

Angela schreef:
Een juist gebruikte hulpteugel kan het paard iets uitleggen, helpen de juiste weg te vinden. Een slecht gebruikte hulpteugel zal het paard echter geen weg wijzen, maar een weg dwingen, en daardoor zal het paard zich er bijna altijd tegen verzetten. Dit geeft spanning, en tijdens die spanning leert een paard niets. Het heeft dan ook geen zin om de hulpteugel te gebruiken, zonder die hulpteugel zal het paard immers nog gewoon doen wat het daarvoor deed, blij van de druk af te zijn. .

klopt, daarom heb ik een poosje met een LOS stiekje/ halsverlenger gereden tegen het vervelen met het hoofd.
daarvoor is het gebit al nagekeken dit heeft echt gewerkt nu ligt het stiekje in de kast omdat ze het nu snapt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 11:20

Als mijn pony irri doet of omhoog komt met zijn hoofd (rij Zonder slof) dan rij ik gewoon naar voren help goed. :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:40

Mijn pony had gauw de neiging om er vandoor te gaan, en zn hoofd achterover te klappen, waardoor ik geen rem en stuur meer had. In overleg met mijn instructrice hebben we besloten een martingaal te kopen. Deze is afgesteld door mijn instructrice en hebben we in totaal (ik geloof) 2maand gebruikt. Daarna had ponylief door dat het echt fijner loopt met je hoofd laag ipv hoog. Sinds dien noog meer gebruikt en hangt nu een beetje beschimmeld in mn kast :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:10

Een slof is in mijjn ogen juist de beste en vriendelijkste hulp teugel die er is. Je hebt hem letterlijk zelf in de hand en je kan meer meegeven dan welke hulpteugel dan ook.

Ook wordt ik zo moe over het commentaar op de knevel trens, ik blijf maar horen hoe zielig het is om met dat bit te rijden. Zelfs als je ergens een foto plaatst met kneveltrens kan je mailtjes verwachten met commentaar....... waarom?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:16

Als het niet nodig is, geen.
Als het wel nodig is en het wordt fatsoenlijk gebruikt, is er niks mis met hulpteugels. Maar helaas gebruikt een groot deels van de ruiters deze verkeerd waardoor het averechts werkt.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:41

Ik ben niet zo'n fan van al die hulpteugels, ik doe het liever gewoon zonder hulp van een hulpteugel. Ik geef het gewoon de tijd. Ja natuurlijk heb ik liever dat die aan de teugel loopt dan dat die met zijn hoofd in de lucht loopt, maar dat kun je ook de tijd geven. Niet alles gaat even makkelijk, ik vind dat een paard zoals je al zegt gewoon op eigen benen kan lopen. Ik doe er liever wat langer over dan dat het met een hulpteugel gaat. Ik ben er ook absoluut niet op tegen, als het maar goed gebruikt word. Maar liever niet dan wel natuurlijk! Bij mij liep die eerst altijd vreselijk hoog, dit hebben we samen opgebouwd en nu loopt die al veel meer ontspannen en netter! Dus ik ben liever van het zonder hulpteugel maar dat is mijn eigen mening! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:58

Diegeen die voldoende kennis en ervaring heeft om een slofteugel te kunnen gebruiken heeft hem niet nodig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:59

Simpelman schreef:
Diegeen die voldoende kennis en ervaring heeft om een slofteugel te kunnen gebruiken heeft hem niet nodig.

Beter zou ik het niet kunnen zeggen :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:59

Ik vind het persoonlijk allemaal ondingen. Ik weet het, als ze echt goed worden gebruikt zijn ze niet erg, maar ze worden veelste veel niet goed gebruikt en ze zijn vrijwel altijd onnodig. Ze worden teveel als shortcuts gebruikt.
Voor controle heb ik er al helemaal een hekel aan, controle zit voornamelijk tussen de oren, waarom jarenlang met een controle probleem rondlopen en die verbloemen met dit soort zaken ipv eens 2 maanden eraan te werken en het probleem echt op te lossen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:25

Ik heb laatst nog eens staan kijken hoe mijn vriendin reed en ze had de slof echt strak staan. Ik mag er niks meer over zeggen van mijn ouders, gewoon om het punt dat haar instructrise het haar zo aanleerd. Maar wat ik zie bij het paard van me vriendin is een paard wat vast zit, een ruiter die niet genoeg kennis heeft en haar ouders die er geen ostiopaat bij willen halen en denken dat ie moet wennen.....
Heb soms zo zin om me mond open te trekken en het te zeggen! Haha

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:30

De kwpn van mijn man rijd ik soms met slof, omdat zij erg omhoog komt met haar hoofd, rug weg drukt en de achterbenen ergens laat slingeren.
Dit om haar bewust te maken dat zij ook compacter kan lopen en daarmee haar rug gebruikt.
De slof vind ik een voordeel dat ik kan bepalen hoe ik deze instel en dat horizontaal, daarboven komt zij de slof tegen.

Typisch geval van verkeerd bereden en beleerd op de manege.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:39

Ik heb er ooit een gereden die gewoon niet naar beneden wilde met het hoofd, voor de rest was deze wel goed voorwaarts. Toen twee weken met een thiedemann gereden, waarbij ze dus eigenlijk naar beneden 'moest', nadat deze er weer af was heeft ze nooit meer het hoofd omhoog gedaan en ging eindelijk ontspannen over de rug lopen. Dus ja, ik denk dat hulpteugels goed zijn voor een paard wat iets niet begrijpt, maar weet wanneer je ermee moet stoppen of wanneer je te ver gaat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:25

Ik gebruik ze wel met longeren, maar met rijden eigenlijk niet.

Soms een martingaal op mijn paard buiten, maar verder niet eigenlijk

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:36

Dankje was erg benieuwd!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:50

Ik moet er niks van hebben -O-