Bit tussen de tanden dan er vandoor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:34

midgie schreef:
Ik geloof niet in keten bij een paard, zeker als hij altijd braaf is geweest,
Wat heb je b.v al gedaan om hem te laten nakijken?
Je moet het allemaal zelf weten, maar bij mij zou er een bel gaan rinkelen als het in een keer anders is,
Van braaf dier naar weg rennen, is toch vreemd??

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:35

Als je wil dT de pony gehoorzaam is, is het toch verstandig om eerst in de bak te gaan rijden voordat je naar buiten gaat. De pony staat duidelijk niet netjes aan de hulpen, dus voorlopig niet naar buiten gaan om ongelukken te voorkomen en met goede hulp ervoor zorgen dat ze hen in de bak wel aan de praat krijgt. Pas als dat goed is, weer naar buiten. Veiligheid voor alles.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 11:57

Maar rug is na gekeken. Is niets mis mee. Tanden zijn gedaan, is ook niets mis mee.
Ik vraag alleen of iemand een eenvoudige oplossing weet om dit zo snel mogelijk af te leren. Kijk als je het af kan leren door een rollenbit. Dan begin je met rollenbit en zodra hij weer goed gaat, ga je weer over op een gewoon bit.

janahxginger

Re: Bit tussen de tanden dan er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:59

Zonder dat je een duidelijke oorzaak weet?

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 12:02

Ik ben dus ook voor veiligheid. Het stomme is wij hebben geen bak, alleen een weiland met inloopstal. Ik longeer hem op het veldje naast ons weiland. Ga ook eerst rustig longeren en wandelen en even rust geven en daarna kijken hoe het gaat. In de bak loopt hij ook echt niet, maakt niet uit wie er op zit.
Over paar maanden kan ik waarschijnlijk gebruik maken van een bak iets verderop en dat gaan we ook zeer zeker doen. Maar nu even doen zonder bak. Het plan is ook om hem in de toekomst helemaal bitloos te gaan rijden, maar dan moet hij dit eerst afleren.

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:07

Hmmm je vraagt om advies maar ook eigenlijk weer niet. Vreemd topic dit!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:48

Het wegrennen bij een paard is echt 9/10 resultaat van pijn of zich niet goed in z'n vel voelen. Ik zou het risico echt niet willen nemen het dier z'n mond ongevoelig te maken, voordat ik echt 110% zeker weet dat hij nergens last van heeft. Zadel al laten nakijken? Gediplomeerde zadelpasser erbij gehad? Want echt, een goed passend zadel is echt een wereld van verschil...
Nu is mijn Haf op wandeling ook wel meer vooruit dan in de piste, maar echt wegrennen doet ze niet.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:55

Of het bit past niet goed, of ze is gewoon ontzettend gevoelig in haar mond (met of zonder tandproblemen).
Denk wel dat het ijzer is wat je erin doet. Dat is koud en het beweegt niet echt mee. Sommige (ik heb het nu dus niet over alle) paarden kunnen daar gewoon niet zo goed tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:59

Als een pony al niet braaf is in de bak, waarom zou hij buiten dan wel braaf zijn? Heeft puur te maken met overwicht, niks met pijn oid. Als je niet de mogelijkheid hebt om in de bak te rijden, laat je dochter dan vanaf de grond werken, laat haar longeren. Zij moet leren hem de baas te worden, ze heeft er niks aan als jij dat voor haar doet. En zo lang dat niet lukt, niet opgeven maar juist doorgaan met goede hulp erbij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:18

Eens met Joolien, dit is geen teken van pijn. Pony draait altijd al blijkbaar om terug te gaan naar stal. Nu heeft hij het een stapje verder gedaan: bit vast houden en door rennen. Resultaat Pony wint en is thuis.
Je dochter is niet handig en snel genoeg nog. De training zit hem bij je dochter, die moet sneller en slimmer worden onder jouw begeleiding.
Want al lukt het iemand anders om hem wel te stoppen en te draaien: hij zal het blijven proberen: hij kent dit spelletje nu.

Herprogrammeren, daar is geen snelle weg voor.
Aan de hand mee lopen en je dochter leren hoe ze hem bij de les kan houden.
Leuk moeder - dochter project.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:25

Ja ik help haar ook altijd. En ze heeft al veel geleerd. Als hij terugdraaide, draaide zij zijn hoofd al om, maar hij weet dat hij wint als hij door trekt. Dus idd. weer even herprogrammeren.
Mijn dochtertje kan voor haar leeftijd al best goed rijden, alleen ontbreekt de kracht om hem tussen benen op te sluiten en in te houden. Dus nu even leren dat hij dit bij haar niet meer doet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:13

Heb al eerder verwoord wat ook Joolien ( die het iets compacter, helderder weet te zeggen) en Janouk zeggen.

Punt is gewoon dat er maar 2 mogelijke opties zijn:

- probleem is rijkunstig/dan wel overwicht hebben of
- probleem is fysiek.

Meer opties zijn er imo niet. Scherper bit/ ander bit gaat dan niet helpen. Is gewoon een kwestie van tijd voordat pony er harder op wordt, en dan gewoon weer het oude kunstje doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:17

Paarden plannen echt nooit iets om tegen jou in te gaan, als ze het wel doen dan is dat omdat het hun zo beter uit komt.
Dus de fout zit bijna altijd bij de ruiter, uiteraard moet je er wel zeker van zijn dat niets hem hinderd, dus harnachement is in orde en past, en er zijn geen medische probleempjes.
Een paard dat niet wil lopen in de bak, tjaaaa dan stel je de vraag verkeerd ieder paard wil eigenlijk niets liever dan meewerken, maak het leuk, maak het een uitdaging, beloon voor het goede, geef vertrouwen, ......

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:55

Ik heb de vraag al twee keer voorbij zien komen mast mis het antwoord; heeft jendochter les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:35

Over je dochter begeleiden, dat klinkt leuk maar wil niet altijd helpen. Dan neemt het kind de moeder noet serieus. Voorbeeldje, ik heb een jongen van 7 jaar les gegeven die van zijn moeder de beginselen had geleerd. Alleen kon hij niet lichtrijden, z'n moeder probeerde alles maar niks lukte. Toe ging ik m lesgeven, en warempel hij kon binnen 1 les lichtrijden.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat soms mensen van buitenaf een betere invloed hebben dan als moeder zijnde.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:09

Als er zeker geweten is dat pony niks mankeert dan zou ik toch echt wel les adviseren voor je dochter. Van iemand anders dan jezelf om redenen die Joolien hierboven ook al aangeeft.
Als symptoombestrijding zou je de pony eventueel ook als handpaard mee kunnen nemen als je eigen paard braaf is.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 18:25

Ga voorlopig niet buiten rijden, maar longeren. Mjn verzorgstertje gaat in de kerstvakantie even proberen (zonder mijn paard erbij) en kijken wat hij doet. Als hij er bij haar ook vandoor gaat dan gaat hij paar weken niet naar buiten en alleen aan de longeerlijn. Daarna gaat hij dan mee als handpaard en leen ik even paard van mijn vriendin. Mijn eigen paard is nl. 3 en is wel braaf maar speels en gaat wedstrijdje, is dan ook niet te houden. Dus met mijn eigen paard gaat het niet lukken.