Voor het eerst een echt parcourtje met Roos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:09

Dat een paard een stopper wordt als je hem stilzet voor de sprong is helemaal niet waar. Je moet het ook niet op een manier doen waar het paard onzeker van wordt, bijv. dat ie net stil staat voor de balk, doordendert of zoiets dergelijks. Het is gewoon dressuur rijden, het paard verbeteren, goed aan de hulpen zetten, terwijl er toevallig een hindernis in de buurt staat :)

bruintje123

Re: Voor het eerst een echt parcourtje met Roos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:23

Daar zijn de meningen over verdeeld.tussen de hindernis wel, maar was besloten op de sprong aan te rijden dan geen volte of gang terug.
Persoonlijk deel ik die mening van de diverse instructeurs die me dat hebben geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:33

Tja het is niet iedereen zn voorkeur, maar ik weet dat het werkt, maar voor anderen werkt bijv een volte rijden. Iets waar ik weer niet van ben want dan trek je ze weg voor de sprong, iets wat je neit wilt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:41

Mee eens weg voor de sprong wil je niet.
Maar voor mij is stoppen voor een sprong ook iets wat je niet wilt.
Op zich mag je blij zijn met die drang naar voren. Het afstemmen van de snelheid doe je imo niet meer als je bedacht hebt ik ga de sprong nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:49

Ik zal het trouwens nog eens goed uitleggen.

Het halthouden voor de sprong.
Paarden die te hard aantrekken op de sprong en te weinig controle hebben, moet je beter aan de hulpen gaan zetten. Dit kun je doen door halt te houden voor de sprong. Het gaat hier over gehoorzaamheid op de hulpen en een paard die op de ruiter gaat letten. Dit doe je gewoon met een klein kruisje, niet te hoog en met voorkeur een drafbalk ervoor.

Rijd aan zoals je normaal ook aanrijd, in draf of galop. In dit geval ga je ruim voor de drafbalk een overgang maken naar de stap en daarna naar het halthouden. Vind je paard dit moeilijk, oefen dit dan eerst een paar keer buiten de hindernis om.
Je gaat naar het halthouden, even ontspannen, en dan rustig van de hindernis weg stappen.
Als je dit een paar keer doet, kun je steeds dichter naar de hindernis halthouden, het ultieme doel is halthouden op/over de drafbalk.
Dit hoef je meestal maar een stuk of 4 keer te doen, je paard gaat dan meedenken en zal uiteindelijk op een lichte hulp netjes terugkomen.
Als je het gevoel heb dat je de controle goed hebt, rijd je weer een keer aan, meestal denkt het paard dat hij ook nu terug moet, dus zal hij omlaag gaan in tempo. Dit stukje is belangrijk, probeer je paard hier rustig in been aan te vullen zodat hij wel door blijft draven en in rustig tempo over de hindernis heen gaat. Wees duidelijk, dan geeft dit geen problemen.

Dit kun je op ieder paard toepassen, zowel voor als na de sprong. Het gaat er niet om dat het paard laat weigeren, maar puur dat je het paard weer aan de hulpen zet.
Als je dit regelmatig doet, kun je dit even als een soort geheugensteun toepassen, dan weet het paard wel vaak weer hoe laat het is en krijg je een paard die op langere termijn goed op je hulp terug reageert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:50

Een volte ben ik ook echt niet van, zit ook wel veel verschil tussen een paard stilzetten als hij uit zichzelf teveel tempo neemt, en voor de sprong wegdraaien. Dat eerste is een leermoment voor het paard (hulpen), dat tweede is geen leermoment, enkel voor misschien heel erg intelligente paarden die het springen heel erg leuk vinden. :+

Hoezo zou je je snelheid niet meer veranderen als je op de sprong afrijdt? Ook in de lijn naar de sprong toe is ruimte voor verbetering. :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:58

Heb geen verstand van springen, dus kom hier alleen even zeggen: Waauw! jouw paard!! <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:07

Bedankt voor de duidelijke uitleg joolien.

Toch deel ik je mening niet.
Aan de hulpen zetten doe je overal. Alleen niet meer richting sprong. Als het dan nog moet ben je te laat.
Net als mensen die in stap op een hindernis af gaan en op het laatst aandraven. Dan krijg je paarden die leren vanuit het niets aan te vliegen.

Tempo wisselingen overal maar niet richting sprong.
Draf is draf galop galop.

En ook daar reageren veel paarden goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:33

Dus als het paard eenmaal gaat fan moet je m laten gaan?
Een paard moet je altijd controleren, okk voor de sprong. Jij moet als ruiter immers ook bepalen wat de afstanden zijn dus moet je weldergelijk tempo regelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:09

Daarom schreef ik er ook bij galop is galop, draf draf.

Ja wil je een paard houden dat graag naar de overkant wil ga je die niet voor een sprong stil zetten.

Maar vraagje
Je geeft aan in je profiel les te geven.
Maar hoeveel paarden heb jij succesvol M/Z gereden vanuit groen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:43

bruintje123 schreef:
Daarom schreef ik er ook bij galop is galop, draf draf.

Ja wil je een paard houden dat graag naar de overkant wil ga je die niet voor een sprong stil zetten.

Maar vraagje
Je geeft aan in je profiel les te geven.
Maar hoeveel paarden heb jij succesvol M/Z gereden vanuit groen?

Niet, ik heb enkel paarden zadelmak gemaakt en in B/L uitgebracht. Maar maakt dat iets uit?

Ik wil ook een paard hebben dat naar de overkant wil, maar wel veilig, dus in controle van het tempo. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:53

Natuurlijk maakt dat uit.
B en L kan iedereen rond komen, vanaf M komt de kwaliteit van de ruiter pas naar boven. En of zijn basis dus echt wel klopte.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:18

Okee, dit begint een beetje persoonlijk te worden. Jullie hebben allebei een punt, maar het zou beter zijn om daar een discussie topic over te beginnen ;)
Ik ben het met beiden eens, stilzetten kan een goede methode zijn mits het paard zelfvertrouwen heeft. Als het alleen zo haast om er zo snel mogelijk over heen te komen zou ik het persoonlijk niet stilzetten. Vooral bij een jong dier niet, laat die eerst maar eens over de sprong durven komen zonder bang te zijn dat die bijt.
Bij een wat ouder, of zelfverzekerder (richting arrogant misschien zelfs) paard is het een fijne manier om controle te krijgen die ik zelf ook al een aantal maal heb toegepast.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:40

Even voor Jolien!! Ik ben het wel met je eens... Zo hebben wij ook de paarden goed leren wachten naar de sprong toe! Van jonge tot oude paarden. Dit ook geregeld van ervaren/bekende springruiters/instructeurs als advies mee gekregen/les gehad! De basis van het springen is toch echt dat een paard leert wachten op jouw hulp en niet dat hij zelf tempo bepaald en op een hindernis afstormt. Nu op deze lage hoogte zal dat nog geen problemen leveren,maar als het wat hoger word klapt het paard er straks in. Nou dan wil die straks echt niet meer springen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:25

Citaat:
Dit ook geregeld van ervaren/bekende springruiters/instructeurs als advies mee gekregen/les gehad

Ik had het ook niet zelf verzonnen ;)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:32

Joolien schreef:
Ik zal het trouwens nog eens goed uitleggen.

Het halthouden voor de sprong.
Paarden die te hard aantrekken op de sprong en te weinig controle hebben, moet je beter aan de hulpen gaan zetten. Dit kun je doen door halt te houden voor de sprong. Het gaat hier over gehoorzaamheid op de hulpen en een paard die op de ruiter gaat letten. Dit doe je gewoon met een klein kruisje, niet te hoog en met voorkeur een drafbalk ervoor.

Rijd aan zoals je normaal ook aanrijd, in draf of galop. In dit geval ga je ruim voor de drafbalk een overgang maken naar de stap en daarna naar het halthouden. Vind je paard dit moeilijk, oefen dit dan eerst een paar keer buiten de hindernis om.
Je gaat naar het halthouden, even ontspannen, en dan rustig van de hindernis weg stappen.
Als je dit een paar keer doet, kun je steeds dichter naar de hindernis halthouden, het ultieme doel is halthouden op/over de drafbalk.
Dit hoef je meestal maar een stuk of 4 keer te doen, je paard gaat dan meedenken en zal uiteindelijk op een lichte hulp netjes terugkomen.
Als je het gevoel heb dat je de controle goed hebt, rijd je weer een keer aan, meestal denkt het paard dat hij ook nu terug moet, dus zal hij omlaag gaan in tempo. Dit stukje is belangrijk, probeer je paard hier rustig in been aan te vullen zodat hij wel door blijft draven en in rustig tempo over de hindernis heen gaat. Wees duidelijk, dan geeft dit geen problemen.

Dit kun je op ieder paard toepassen, zowel voor als na de sprong. Het gaat er niet om dat het paard laat weigeren, maar puur dat je het paard weer aan de hulpen zet.
Als je dit regelmatig doet, kun je dit even als een soort geheugensteun toepassen, dan weet het paard wel vaak weer hoe laat het is en krijg je een paard die op langere termijn goed op je hulp terug reageert.

hier ben ik het mee eens! :j mijn paard scheurt ook als een gek die bak door als er hindernissen staan. ik spring hem niet zelf maar een ervaren iemand springt met hem en doet deze oefening ook met hem! en het werkt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:51

Ik heb ook zo'n onwijs heethoofd, op de wedstrijden krijg ik het er helaas nog niet helemaal af maar ik kan niet anders dan mee gaan met wat Joolien ook zegt.

Dit kun je ook al doen met balken. Iedere keer weer overheen galoperen. Een keer stil zetten er voor of eens een keer tussen twee balken. Je gaat voelen dat je paard gaat mee denken en daardoor terug komt. Je paard rent echt op de sprong af en als hij nu in de ankers gaat weet je niet waar je blijft. En nogmaals, ik herken het hoor en ik zeg maar zo liever zo'n 1 dan 1 die je moet aantrappen ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 15:12

Ik denk persoonlijk bij mijzelf ligt, dat ik zelf te bang ben dat ze weigert en dat ik haar zelf liever laat rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:53

SophieFT schreef:
Ik denk persoonlijk bij mijzelf ligt, dat ik zelf te bang ben dat ze weigert en dat ik haar zelf liever laat rennen.

Nja ik kan je daar altijd mee helpen natuurlijk :D Komt wel goed!

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:25

Joolien schreef:
SophieFT schreef:

Nja ik kan je daar altijd mee helpen natuurlijk :D Komt wel goed!

+:)+ +:)+

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:17

Dat zou natuurlijk altijd fijn zijn :D

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:49

Ik ben het helemaal eens met de reacties maar ik zou niet te kort voor de sprong halthouden of een volte rijden, dan leert je paard weigeren. Wel een super mooi paard

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:58

Ten eerste vind ik dat je hem heel vriendelijk rijdt :)

Ik vond het zelf altijd goed werken om mijn stem te gebruiken, als je een ophouding maakt is het de bedoeling dat hij rustiger gaat maar dat was bij die van mij niet altijd zo als ik een parcours reed.
Ik ging dan vaak vast blijven houden, maar dan worden ze alleen maar sterker.
Ik moest altijd van mijn instructeur ongeveer 10 meter voor de hindernis stilstaan, en dat hielp erg goed bij mij!

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:47

Respect hoor! Mooi paard en ook goed gereden. Ik ben zelf niet zo'n goede springruiter als ik erop zit maar als ik er zo naar kijk heb ik nog 1 tip! Probeer tijdens de sprong je handen iets verder naar voren te houden. Wanneer je paard neer komt krijgt hij dan geen ruk in zijn mond en jij nniet aan je handen. Ik kon het niet bij elke sprong zien maar het viel me een keer op. Nogmaals respect want volgens mij was hij/zij behoorlijk heet en ik zou het niet zo goed kunnen!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:55

maudjeuh_xx schreef:
Respect hoor! Mooi paard en ook goed gereden. Ik ben zelf niet zo'n goede springruiter als ik erop zit maar als ik er zo naar kijk heb ik nog 1 tip! Probeer tijdens de sprong je handen iets verder naar voren te houden. Wanneer je paard neer komt krijgt hij dan geen ruk in zijn mond en jij nniet aan je handen. Ik kon het niet bij elke sprong zien maar het viel me een keer op. Nogmaals respect want volgens mij was hij/zij behoorlijk heet en ik zou het niet zo goed kunnen!

Bedankt!