Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loismooij15

Re: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:23

gaaf paardje! fijn dat het rijden zo goed gaat!
als ik mijn mening mag geven krijg ik het gevoel dat je er wat gespannen op zit, een beetje krampachtig/ stijf.. probeer lekker losjes en lekker ontspannen te zitten, is voor mij de gouden tip geweest!

succes!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:02

Wat een gave pony zeg! :)

Ik zie in jouw houding veel dingen die ik zelf ook doe: af en toe teveel naar voren zitten en jezelf uit het zadel drukken in de galop. Ik deed dat veel omdat ik me teveel aanspande en wellicht ook wat gespannen was, en mijn instructeur gaf mij de tip om bewust te gaan ontspannen (een liedje neuriën, denken aan relaaaaxen) en meteen ging ik inderdaad minder mijn benen aanspannen/optrekken. De tip van een extra steuntje in de galop, in de vorm van een riempje aan het zadel, vind ik ook een goede! :j

Veel succes met deze toffe pony! <3

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:47

Ik heb wel een tip voor goede laarzen/chaps: probeer eens de ariat concord minichaps. Die vallen best ruim en zijn goed elastisch. Grote kans dat je die past! Door de suede binnenkant heb je ook goed grip en zal je dus minder hoeven klemmen.

B2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:06

Probeer je vooral eerst aan je eigen houding te werken.
Wat meer rechter zitten, je benen niet te hard optrekken.
Daarna kun je verder werken aan je lief en knap paardje dat je hebt!
Vooral eerst actief rijden en dan 'kneedbewegingen' maken.
Geleidelijk aan je teugels wat korter nemen.

Komt goed met jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:01

Oh is niet mijn eigen pony hoor! Maar ik ben wel heel blij dat ik hem af en toe mag rijden. Houding, check! Die chaps ga ik ook even opzoeken :j

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:50

Wat betreft de galop: ik heb daar zelf ook moeite mee. Ik heb de tip gekregen om met mijn heupen mee te gaan in de beweging van het paard. Met mijn houding hield ik het paard eigenlijk tegen om vloeiend te kunnen bewegen, waardoor de galop rommelig werd. Als je je benen dan goed hebt, ga je misschien meer mee met het paard :) Ik ben niet heel goed in uitleggen, maar misschien heb je er wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:53

Dank voor de tip, ik begrijp 'm wel hoor! Heb laatst een stukje gestapt op een andere pony met m'n ogen dicht, en ik vind dat toch wel heel moeilijk..
Eigenaresse van de pony had dit topic gezien en heeft voorgesteld om 'm aan de longeerlijn te knopen zodat ik me goed kan concentreren op m'n houding en dan hoef ik er iets minder op te letten dat hij ook eventjes blijft galopperen. Lijkt mij al heel fijn.

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:57

Misschien werken balans oefeningen doen in stap draf en galop. En misschien dat het werkt om met de hand aan de kant van het het hek je zadel vast te houden. Dat vast houden doe ik zelf ook en met de andere hand kan ik nog stuuren. Dat werkt bij mijn wel. Ik doe zelf balans oefeningen in stap en
draf. Balans oefeningen kan je met en zonder zadel doen. Wat ik dan doe is draaien met me armen, armen omhoog en opzei. Oren en staart aan raken. Me eigen tenen aan raken. Handen op me rug. En daar bij in draf door zitten of lichtrijden (net wat de instrictiese zegt). Later is het misschien ook goed om daar bij ook ovet een balkje te stappen of draven.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:48

Probeer eens minder gespannen te zitten. Ik heb het idee dat je je bovenbenen erg klemt, waardoor je je onderbenen en hakken iets optrekt. Hierdoor valt je bovenlichaam wat naar voren en raak je uit balans. Probeer er op te letten dat je schouders, heupen en hakken in 1 rechte lijn naar beneden moeten lopen.

Je opmerking over je ellebogen kan ik me minder in vinden. Ten opzichte van je teugels vind ik je onderarmen er netjes uitzien (moet in 1 rechte lijn lopen en dat doet het naar mijn inzicht).

Het is dus vooral je zit, probeer wat minder gespannen te zitten. Door je bovenbenen te klemmen, druk je jezelf als het ware uit het zadel waardoor je je bovenlichaam naar voren drukt. Succes :)

Wat een super leuk paardje heb jij onder je billen bytheway!!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:50

gothicpizza6 schreef:
Misschien werken balans oefeningen doen in stap draf en galop. En misschien dat het werkt om met de hand aan de kant van het het hek je zadel vast te houden. Dat vast houden doe ik zelf ook en met de andere hand kan ik nog stuuren. Dat werkt bij mijn wel. Ik doe zelf balans oefeningen in stap en
draf. Balans oefeningen kan je met en zonder zadel doen. Wat ik dan doe is draaien met me armen, armen omhoog en opzei. Oren en staart aan raken. Me eigen tenen aan raken. Handen op me rug. En daar bij in draf door zitten of lichtrijden (net wat de instrictiese zegt). Later is het misschien ook goed om daar bij ook ovet een balkje te stappen of draven.

Dat is een hele goede tip, dank daarvoor, alleen het probleem is dat ik een beschadigd evenwichtsorgaan heb en dat het daarom - ook op de grond - moeilijker is om mijn evenwicht te bewaren. Als ik dan met mijn ogen dicht in stap een balans oefening ga doen, mieter ik er bijna vanaf :( Maar goed, ik ga de eigenaresse van het paardje toch maar eens vragen om te helpen met deze oefening.

Samantha ook bedankt voor de tip! Ik vond het er niet zo goed uit zien, maar als het wel in orde blijkt te zijn is dat al een puntje van aandacht minder :')

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:23

ziet er vriendelijk uit :)
probeer wel wat meer op je zitbeenknobbels te gaan zitten dus meer op je kont
wat je ook eens kan proberen is je beugels vast zetten dan moet je de juiste spieren wel gebruiken en voel je zelf goed hoe je moet zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:46

Vandaag weer eens de camera meegenomen en de eigenaresse wat foto's laten maken. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb de beugels een gaatje langer gemaakt en bewust proberen te letten op m'n houding. Volgende maand, als ik iets meer geld heb, ga ik leren rijlaarzen aanschaffen.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb op deze foto m'n gezicht maar even zwart gemaakt, want ik trok een hoofd waar je bang van werd :')

Ik kon in galop al iets langer normaal blijven zitten dan normaal en een redelijk fatsoenlijke volte sturen, maar ik merk dan wel dat ik na verloop van tijd m'n beugels verlies of dat ze te ver om m'n voet komen te zitten zeg maar.. Oefening baart kunst, ik blijf gewoon doorgaan en ik krijg nu gelukkig ook tijdens het rijden feedback van de eigenaresse :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:29

Ik zie dat je in galop redelijk verkrampt gaat zitten, om het paard in galop te houden??
Dat werkt een beetje averechts. Hou een zweepje bij de hand om het paard in galop te houden en maak dan je been lang. Wanneer je je been lang houdt kan je paard makkelijker door galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:35

Klopt, hij is moeilijk voorwaarts te houden en ik ben niet zo'n fan van een zweep :n
Maar dat is nu toch misschien wel noodzakelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:43

Renee1991 schreef:
Klopt, hij is moeilijk voorwaarts te houden en ik ben niet zo'n fan van een zweep :n
Maar dat is nu toch misschien wel noodzakelijk.

Waarom niet? Vind je het lastig combineren met je teugelhulpen? Of...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:47

Dat inderdaad vooral, maar ook omdat het mijn paard niet is en ik niet streng voor een beestje dat zo lief is wil zijn. Slaat natuurlijk nergens op, dat weet ik, maar dat zit vooral tussen m'n oren :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:58

Renee1991 schreef:
Dat inderdaad vooral, maar ook omdat het mijn paard niet is en ik niet streng voor een beestje dat zo lief is wil zijn. Slaat natuurlijk nergens op, dat weet ik, maar dat zit vooral tussen m'n oren :+

Nouja, als het mag van de eigenaar, zou ik het gewoon doen.
Bovendien, hoef je je zweep niet altijd te gebruiken.

Ik rij ook eentje sinds kort, die linksom wat moeizamer galoppeert, valt naar binnen enzo. Ik kan hem dan ook niet zo makkelijk aan de praat houden. Dus pak ik er even een zweepje bij, hoef niets met het zweepje te doen. De wetenschap is voldoende. En als het zweepje er aan te pas komt dan raak ik hem alleen maar aan met de zweep en is het alweer klaar. Ik kan mijn been lang houden en maak het daarmee het paard niet onnodig moeilijk. Hij moet alleen wat sterker worden en daar moet hij niet in belemmerd worden ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:32

Kinke schreef:
geweldig leerzaam filmpje over wat je lijf moet doen in galop :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9 ... CF89BD079C

Ziet er inderdaad heel goed uit, en het wordt ook heel logisch uitgelegd! Maar als ik in galop ben, lijkt het me enorm moeilijk om dit tegelijkertijd te bedenken en in de praktijk te brengen :')
We gaan in elk geval binnenkort de pony aan de longeerlijn knopen, zodat ik beter op m'n houding kan letten zonder dat ik alleen maar bezig ben met de pony in galop te houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:37

Renee1991 schreef:
Kinke schreef:
geweldig leerzaam filmpje over wat je lijf moet doen in galop :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9 ... CF89BD079C

Ziet er inderdaad heel goed uit, en het wordt ook heel logisch uitgelegd! Maar als ik in galop ben, lijkt het me enorm moeilijk om dit tegelijkertijd te bedenken en in de praktijk te brengen :')
We gaan in elk geval binnenkort de pony aan de longeerlijn knopen, zodat ik beter op m'n houding kan letten zonder dat ik alleen maar bezig ben met de pony in galop te houden.

Alleen jammer dat je geen praktijk voorbeelden ziet van hoe het niet moet.

Het vergt ook veel controle over je lichaam en met name die diepe buikspieren en alles rond het bekken, zoals ze ook aangeeft. Daar heb ik redelijk snel vooruitgang mee geboekt toen ik een fitnesshoepel aanschafte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:39

Ach ja, een aantal zitlessen zouden me ook niet misstaan. Geld is alleen een beetje een dingetje op 't ogenblik, omdat ik nog studeer en niet zoveel verdien. Komende maand hebben fatsoenlijke leren rijlaarzen dus de hoogste prioriteit, misschien helpt dat ook al een heel eind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:41

ik zou het zelf omdraaien, je kunt wel mooie laarzen aanschaffen, maar als je dingen doet met je lijf die verkeerd zijn dan helpen die laarzen ook niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:43

Haha nee, dat begrijp ik. Maar ik denk dat het een beetje een combinatie van meerdere dingen is.. Dus beugels langer, bewuster worden van m'n houding en deze aanpassen, betere steun en grip door betere laarzen/chaps, etcetera. Los daarvan wil ik ook gewoon graag normale rijlaarzen want ik heb nu alleen afgetrapte stalschoenen en thermolaarzen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:45

Kinke schreef:
ik zou het zelf omdraaien, je kunt wel mooie laarzen aanschaffen, maar als je dingen doet met je lijf die verkeerd zijn dan helpen die laarzen ook niet :D

Eens... :j

Ik kan ook prima zonder laarzen rijden, m'n benen slingeren dan wat meer, maar ik kan het wel.

Goed, een fitnessbal is goedkoper dan een hoepel, maar vergt wat meer tijd en discipline dan dagelijks 5-10 minuten hoepelen :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:46

Ik ben daar een zeur in, ik wil juist zonder hulpmiddelen goed kunnen zitten, dus zonder laarzen of bijvoorbeeld een zadel met diepe zit :D