Wwijk23 schreef:ik denk niet dat het alleen met voer, buiten staan of de manier van houden te maken heeft. zoals je aangeeft is hij 4. hij is dus nog niet super lang onder het zadel. ik neem aan een jaartje hoog uit anderhalf? elk jong paard krijgt een keer een terug val. ik werk met jonge paarden en zie dit erg vaak gebeuren ook om me heen. het eerste jaar zuigen ze alles zo snel op en zijn ze super leergierig en ineens zijn het draken en gaan ze proberen hun eigen maniertjes aan te wennen. ik zou hem een maandje stil zetten in de wei en daarna weer gaan rijden alsof je net begint zoals met inrijden. dus stukje stappen, halt houden, stappen, halthouden en dit gewoon vaak herhalen en zelfde met draf. 7 pasjes draven, terug naar stap, halthouden, stappen, halthouden, stappen, draven, stappen. pas als hij dit weer helemaal fatsoenlijk kan probeer je galop. rustig aan laten springen, 5-10 stappen, terug naar draf, stap, draf enzovoorts. en alles maar met weinig pasjes. dus gewoon niet de hele bak door. desnoods span je een draad door je bak zodat je maar de helft ter beschikking hebt. ik weet zeker dat als je deze manier van rijden even een maand of 2 door pakt hij daarna weer precies weet wat je verwacht.
Ik weet niet zeker of ik dit een fijne oplossing vind, hij is nog steeds super leergierig en hij wil heel graag aan het werk. Ik denk niet dat ik hem blij maak met op wei staan.