paard te voorwaards met rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:32

sallandval schreef:
een kilo brok voor een tinker? Geen wonder dat 'ie zowat opstijgt, dat is echt nergens voor nodig. Tinker is een sober ras, die heeft voldoende aan ruwvoer. Tenzij je meer temperament wilt maar het klinkt niet alsof dat nodig is in deze situatie.

Ik zal de brok afbouwen naar niks. Denk ook dat het niet echt meer nodig is. Bedankt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:32

Super dat je wat met de gegeven tips doet +:)+

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:35

Pacific schreef:
Super dat je wat met de gegeven tips doet +:)+

Ik ben super blij met de tips die ik krijg :D Ik moet toch echt alles gaan proberen om te kijken of het werkt, ik denk trouwens dat paard lief straks ook een stuk lekkerder in zijn vel zit.

Icrack

Re: paard te voorwaards met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:38

Je krijgt hem wel op een grote volte als hij er weer zin in heeft? :-D

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:39

Icrack schreef:
Je krijgt hem wel op een grote volte als hij er weer zin in heeft? :-D

Hangt er vanaf, soms wel soms totaal niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:39

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:41

sallandval schreef:
Je zou voor nu alvast de one-rein stop kunnen aanleren als noodrem zodat hij niet meer voor gevaarlijke situaties kan zorgen. http://www.bokt.nl/wiki/One_rein_stop

Zal ik ook proberen, dankje!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:48

Mijn merrie is ook 4, staat 4-6 uurtjes in de buitenbak en is nu het kouder is een stuk frisser. Nu laat zij het wel uit haar hoofd om er vandoor te gaan, maar soms heeft haar energie net even de overhand. Ze wil snel? Dan krijgt ze snel, maar wel op een grote volte. Zodra zij er genoeg van heeft en terugkomt, krijgt ze als toegift van mij extra rondjes. Ze mag in draf of stap, maar wel pas wanneer ik het aangeef. Zo leuk vinden ze het dan niet meer hoor :-)
Bij ons heeft het geholpen in ieder geval.

Wat die kilo musli aangaat, mijn Welsh cob is ook een sober ras en krijgt ook een kilo daags, als ik haar minder of niks meer zou geven valt ze in. En dat wil je ook niet. Ze mogen best wat over hebben voor groei e.d.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:03

Ik zou idd niet van 1kg meteen naar helemaal geen krachtvoer meer gaan. Voerverandering beste altijd geleidelijk. Is het over meerdere voerbeurten verdeeld? Ik voer hier 1/2 muesli natures best per dag aan mijn draver, en hier doet hij het goed op. Hij is 4,5 en ik rijd doorgaan maar 2-3x per week 20 minuutjes. Aan de teugel is wel vragen met kneepjes/weerstand bieden, maar het moet wel van achteruit komen. Vaak zoeken paarden op gegeven moment zelf je hand wel op. In geen geval forceren in ieder geval. Paardje moet eerst leren op eigen benen te lopen. EN wat betreft streken, tuurlijk kan een paard weleens ondeugend zijn, maar dit klinkt meer als een rijtechnisch probleem. Hoe lang is hij al onder het zadel? EN longeer je met een bijzet oid of gewoon echt alleen maar rondjes lopen aan n longeerlijn?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:07

darkadia schreef:
Ik zou idd niet van 1kg meteen naar helemaal geen krachtvoer meer gaan. Voerverandering beste altijd geleidelijk. Is het over meerdere voerbeurten verdeeld? Ik voer hier 1/2 muesli natures best per dag aan mijn draver, en hier doet hij het goed op. Hij is 4,5 en ik rijd doorgaan maar 2-3x per week 20 minuutjes. Aan de teugel is wel vragen met kneepjes/weerstand bieden, maar het moet wel van achteruit komen. Vaak zoeken paarden op gegeven moment zelf je hand wel op. In geen geval forceren in ieder geval. Paardje moet eerst leren op eigen benen te lopen. EN wat betreft streken, tuurlijk kan een paard weleens ondeugend zijn, maar dit klinkt meer als een rijtechnisch probleem. Hoe lang is hij al onder het zadel? EN longeer je met een bijzet oid of gewoon echt alleen maar rondjes lopen aan n longeerlijn?

Ik ga met voer verandering ook geleidelijk afbouwen, hij krijgt gewoon bij 1 voerbeurt brok. Hij is nu al meer als een jaar onder het zadel. (beleerd toen hij net 3 was, ik weet dat dat veel te vroeg is maar dit is helaas zo gebeurt) Ik longeer met bijzet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:27

En eerder geen problemen gehad met rijden?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:25

ik denk niet dat het alleen met voer, buiten staan of de manier van houden te maken heeft. zoals je aangeeft is hij 4. hij is dus nog niet super lang onder het zadel. ik neem aan een jaartje hoog uit anderhalf? elk jong paard krijgt een keer een terug val. ik werk met jonge paarden en zie dit erg vaak gebeuren ook om me heen. het eerste jaar zuigen ze alles zo snel op en zijn ze super leergierig en ineens zijn het draken en gaan ze proberen hun eigen maniertjes aan te wennen. ik zou hem een maandje stil zetten in de wei en daarna weer gaan rijden alsof je net begint zoals met inrijden. dus stukje stappen, halt houden, stappen, halthouden en dit gewoon vaak herhalen en zelfde met draf. 7 pasjes draven, terug naar stap, halthouden, stappen, halthouden, stappen, draven, stappen. pas als hij dit weer helemaal fatsoenlijk kan probeer je galop. rustig aan laten springen, 5-10 stappen, terug naar draf, stap, draf enzovoorts. en alles maar met weinig pasjes. dus gewoon niet de hele bak door. desnoods span je een draad door je bak zodat je maar de helft ter beschikking hebt. ik weet zeker dat als je deze manier van rijden even een maand of 2 door pakt hij daarna weer precies weet wat je verwacht.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:35

darkadia schreef:
En eerder geen problemen gehad met rijden?

Nee nog nooit, ja hij was vorige winter ook wat voorwaards maar prima controleerbaar.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:36

Wwijk23 schreef:
ik denk niet dat het alleen met voer, buiten staan of de manier van houden te maken heeft. zoals je aangeeft is hij 4. hij is dus nog niet super lang onder het zadel. ik neem aan een jaartje hoog uit anderhalf? elk jong paard krijgt een keer een terug val. ik werk met jonge paarden en zie dit erg vaak gebeuren ook om me heen. het eerste jaar zuigen ze alles zo snel op en zijn ze super leergierig en ineens zijn het draken en gaan ze proberen hun eigen maniertjes aan te wennen. ik zou hem een maandje stil zetten in de wei en daarna weer gaan rijden alsof je net begint zoals met inrijden. dus stukje stappen, halt houden, stappen, halthouden en dit gewoon vaak herhalen en zelfde met draf. 7 pasjes draven, terug naar stap, halthouden, stappen, halthouden, stappen, draven, stappen. pas als hij dit weer helemaal fatsoenlijk kan probeer je galop. rustig aan laten springen, 5-10 stappen, terug naar draf, stap, draf enzovoorts. en alles maar met weinig pasjes. dus gewoon niet de hele bak door. desnoods span je een draad door je bak zodat je maar de helft ter beschikking hebt. ik weet zeker dat als je deze manier van rijden even een maand of 2 door pakt hij daarna weer precies weet wat je verwacht.

Ik weet niet zeker of ik dit een fijne oplossing vind, hij is nog steeds super leergierig en hij wil heel graag aan het werk. Ik denk niet dat ik hem blij maak met op wei staan.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:41

Johanna59 schreef:
Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.

Mmeen je dit nou?! Paarden zitten niet zo in elkaar. Bij mensen met dit soort uitspraken ligt vaak het meeste leed.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:45

femo schreef:
Johanna59 schreef:
Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.

Mmeen je dit nou?! Paarden zitten niet zo in elkaar. Bij mensen met dit soort uitspraken ligt vaak het meeste leed.

Ik ben hier zelf ook niet echt fan van, ik wil best een meer ervaren ruiter erop willen laten om te kijken hoe hij reageerd. Maar ik hoef mijn paard niet kapot te hebben.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:41

Ik denk ook dat het weinig uit zal halen om er een ander op te zetten. Grote kans van dat hij hetzelfde weer bij jou gaat doen of na een korte periode weer de draad oppakt van zijn "gewoonte". Uiteindelijk zal dit opgelost moeten worden met de huidige rijder. Wat mss wel een optie zou kunnen zijn is om er eerst iemand anders op te zetten welke met respect voor je paard het probleem concludeerd en vervolgens er zelf weer op om te leren hoe je het beste kan handelen als de situatie zich voordoet. Persoonlijk denk ik dat je daar voor beide de meeste winst uithaald.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:45

Wwijk23 schreef:

En jong paard met teveel energie maak je knettergek met bovenstaande. De kans dat hij gaat ontploffen als hij zo weinig mag doen en zoveel moet halthouden en terug moet is heel groot.

Vanaf het internet is niet te vertellen wat de reden is dat hij dit doet. Het klinkt als een stout kereltje die zijn grenzen wil verleggen :D Wat je kan proberen, mits je dat durft, als hij met je aan de haal gaat,gewoon doorgalopperen, niet de handrem erop, en als hij moe is nog een paar rondjes doorgaan.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:37

leren afremmen met je buitenteugel en met je binnenteugel stellingen vragen en nagefelijkheid met beide teugels.

Als je wil weten hoe ik het doe kan je mailen. Rij een connemara die alleen maar voorwaarts wil. je moet er ook niet met je been aan zitten na 10x rijden is hij al stuk rustiger

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:05

xGwennn_94 schreef:
leren afremmen met je buitenteugel en met je binnenteugel stellingen vragen en nagefelijkheid met beide teugels.

Als je wil weten hoe ik het doe kan je mailen. Rij een connemara die alleen maar voorwaarts wil. je moet er ook niet met je been aan zitten na 10x rijden is hij al stuk rustiger

Sorry, maar je moet je been er juist wel aanhouden. Hij moet leren dat been niet altijd voorwaarts is, behalve als jij het vraagt. Anders moet hij dat later weer leren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:33

FriesWytske schreef:
xGwennn_94 schreef:

Sorry, maar je moet je been er juist wel aanhouden. Hij moet leren dat been niet altijd voorwaarts is, behalve als jij het vraagt. Anders moet hij dat later weer leren.

Benen idd zeker niet aan afsteken. En terug rijden doe je niet enkel op je teugels, maar ook op benen en zit. In draf bijvoorbeeld langzamer gaan lichtrijden (dus tegen ritme in) als hij te hard gaat. Is hij überhaupt bekend met sturen met been en gewichtshulpen? Gezien je hem soms ook niet op de volte krijgt. Mijn verzorgpaard als ze druk is loopt ze ook weleens door mijn hand heen maar kan haar met been en zit altijd nog prima sturen en corrigeren.

Zoek een goede prive instructrice en ga samen aan de slag, dan komt t helemaal goed :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:40

Dit komt me erg bekent voor.
Heb een paard gereden die het zelfde deed. Met stappen was het een super lief beest maar als je wilde gaan aan draven ging hij er vandoor in de volle galop.
Hij is toen na gekeken door een dieren arts en die heeft ontdenkt dat hij kompleet vast zit en heeft hem gekraakt toen was het gedrag ook kompleet over.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:30

R12312 schreef:
Wwijk23 schreef:

En jong paard met teveel energie maak je knettergek met bovenstaande. De kans dat hij gaat ontploffen als hij zo weinig mag doen en zoveel moet halthouden en terug moet is heel groot.

Vanaf het internet is niet te vertellen wat de reden is dat hij dit doet. Het klinkt als een stout kereltje die zijn grenzen wil verleggen :D Wat je kan proberen, mits je dat durft, als hij met je aan de haal gaat,gewoon doorgalopperen, niet de handrem erop, en als hij moe is nog een paar rondjes doorgaan.

ik zie dit dagelijks om me heen met de jonge paarden waarmee ik werk. hij probeert ze grens te verleggen daar heeft hij de leeftijd na en hij zit ook precies in de " half jaar tot jaar onder het zadel" periode. hij moet gewoon weer even terug na het inrij begin. tis een korte periode waarin je even duidelijk stelt wat ook alweer de bedoeling is. heeft niks met te veel energie of ontploffen te maken want halt houden en overgangen rijden is vaak zwaarder voor ze dan domweg uit draven of galopperen. ik heb ze sneller in het zweet als ze voltes moeten rijden in overgangen dan dat ik 10 minuten ze laat gaan. daarbij moet hij juist leren wat terug komen op de teugel is dus dan is weg laten galopperen ook geen optie want daar leert hij niks van en als je dit nu niet aan pakt hou je gewoon een groot probleem er aan over.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:41

darkadia schreef:
xGwennn_94 schreef:

Benen idd zeker niet aan afsteken. En terug rijden doe je niet enkel op je teugels, maar ook op benen en zit. In draf bijvoorbeeld langzamer gaan lichtrijden (dus tegen ritme in) als hij te hard gaat. Is hij überhaupt bekend met sturen met been en gewichtshulpen? Gezien je hem soms ook niet op de volte krijgt. Mijn verzorgpaard als ze druk is loopt ze ook weleens door mijn hand heen maar kan haar met been en zit altijd nog prima sturen en corrigeren.

Zoek een goede prive instructrice en ga samen aan de slag, dan komt t helemaal goed :)

Hij is zeker bekent met been en gewichts hulpen :) ik probeer hem zo min mogelijk op teugel te rijden en vooral op been en zit. Ik heb inmiddels een leuke instructeur gevonden dus ik denk dat het allemaal wel goed komt :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 03:13

lees aub even beter dit MOET ik doen bij die pony. maar dat is lastig als jullie niet zien hoe hij is als hij al iets been krijgt sta ik niet voor de gevolgen in en ik ben niet bang. maar dat risico neem ik niet