Opstappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:38

Er zijn ook metingen gedaan.
Bij opstijgen vanaf de grond is de druk zo hoog dat het in de pijngrens komt.
Soms stap ik ook wel eens vanaf de grond op als het even niet anders gaat, maar als je de kans hebt zou ik zeker een krukje nemen.
Ik ook beter voor je zadel trouwens.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:40

Ik stap ook altijd op met een krukje, of ik krijg een voetje. Dat gehang aan het zadel en dus aan de rug wil ik het paard niet aandoen, omdat het weinig moeite kost om even via iets op te stappen.
Sommige mensen zeggen wel eens 'je moet nog verwender worden', maar daar heeft het niks mee te maken. :') Als het niet slecht zou zijn, zou ik ook wel zonder een krukje of iets dergelijks opstappen.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:42

Blue_Eyes schreef:
Gydja schreef:
Ik stap vaak op met een krukje. Als ik geen krukje bij de hand heb vraag ik of iemand aan de andere kant van het zadel wil leunen zo dat het gewicht deels gelijk is.

Dat doe ik vaak ook nog inderdaad!

Ik doe zelfs beide vaak. Geef paar lessen per week en dan laat ik ze opstappen met krukje terwijl ik de andere kant tegen hou.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:47

ik krijg een zetje van de instructeur maar erg vloeiend gaat het nog niet. Afgelopen week lukte het niet eens bij de eerste poging -O-

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:04

Pantykous schreef:
Een mening is wat anders dan een feit. Feit is dat het slecht is voor de rug. Krukje, emmer, hek, is toch altijd wel iets te vinden?

is het ooit medisch bewezen dan?..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:05

Ik ben niet meer zo sterk in mijn armen en benen, wat het opstappen wat moeilijker maakt. Om het mijn paard zo aangenaam mogelijk te maken stijg ik altijd op vanaf het hek of een krukje. Buiten is er altijd wel een paaltje of boomstronk die dienst kan doen als opstapje.

Ineke2

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:15

Ik kan niet eens opstijgen zonder krukje en dan is mijn Ijslander rond de 1,41m. Als ik er buiten dan ook afgevallen ben moet ik net zolang lopen tot ik iets vind om op te kunnen stappen. Valt niet mee soms zo in de randstad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:27

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:01

dankje ik lees het ff door!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:17

vroeger steeg ik nooit op met krukje.
Nu 9/10 keer wel.
Alleen als ik mijn paardje van de wei haal durf ik er wel eens zo op te springen...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:20

opstijgen zonder krukje kan best, enkel zie ik steeds meer slechte opstappers. Dus met moeite omhoog heissen, en lang aan de zijkant blijven hangen om been eroverheen te krijgen (en dan heb ik het nog niet over de met-de-tenen-in-de-buik-prikkers)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:50

Ladypaard waarop baseer jij het dat zonder krukje of verhoging niet slecht voor een paard is. Met een groot gewicht(meer dan 100 kg) aan de ruggegraat te trekken is niet slecht voor een paard ?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:14

Ik stijg ook met een krukje op, prettig voor het paard en voor jezelf ook!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:17

Ik stap meestal met krukje op omdat ik dat zelf veel makkelijker vind :P
En het lijkt mij ook fijner voor het paard

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:48

Ik stap ook altijd met krukje op. Mijn paard haalt de 1.62 nét en ik ben zelf ook zoiets, het lukt wel zonder, maar ik vind dat ook niet goed voor zijn rug en mijn zadel.

Vorig jaar winter was ik een keer te lui om er een te pakken, koude spieren, je kent het wel... blesseer ik gewoon een spier in mn lies... :') Toen dik een half jaar last gehad van een soort van spierscheuring.

Dus tegenwoordig gebruik ik naast bovengenoemde redenen m'n leeftijd ook maar als excuus om met krukje op te stappen :+

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:12

ik ben zelf 1,57m weet niet hoe soepel sommige mensen zijn hier maar op een paard van 1,80 pak ik geen krukje maar een laddertje haha!

maar zonder ouwehoeren, ik had idd de artikelen na gelezen zoals deze me aangeboden werden en het is idd bewezen ook maar ergens ook wel logisch, als ik de filmpjes bekijk wat het doet met de wervel op zon moment snap ik wel dat als het 1x is dat het wel kan maar elke dag 7 dagen in de week, dat kan nooit goed zijn.

maja eerlijk is eerlijk ik doe het in eerste instantie gewoon uit gemakzucht. zelfs bij de pony's pak ik een krukje, gewoon omdat ik dat op trekken in het zadel van jezelf verschrikkelijk vind. en nu ik herstellende ben van een breukje in men ruggenwerven, ben ik zo stijf overal dat ik constant men laddertje pak. de jonge paarden willen er nog wel eens voor weg lopen, een krukje snappen ze maar het laddertje is zo spannend maar dan doe ik het vriendelijke verzoek een beetje rekening te houden met mijn rug, niet altijd met evenveel begrip hahaha maar het lukt toch altijd wel.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:29

Wat is het verschil tussen het met een krukje van ca. 30cm op een paard van 1,70m stappen en zonder krukje op een pony van 1,40m?

In principe is het altijd beter om het hangen aan je paard te vermijden en dus inderdaad met een kruk op te stappen. Voor ts zal het minder uitmaken dan voor degenen hier die op paarden rijden. Denk dat het ook beter is om links en rechts af te wisselen, zeker als je geen krukje gebruikt. Ik ben bijvoorbeeld ooit door een krukje gezakt toen ik op wilde stappen. No way dat mijn paard in de maanden daarna naast een krukje ging staan. Nu doe ik het alleen als er gelegenheid voor is, voornamelijk uit luiheid, want als je een beetje zoekt is die gelegenheid er altijd. :+ Ben wel 1,80m met een paard van ong. 1,65m

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:13

Ik stap "gewoon" op omdat mijn pony net mijn krukje niet blijft staan. Maar ik zorg er wel altijd voor dat k zachtjes in het zadel ga zitten en niet neerplof ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:53

Misschien moet je je pony dan eerst wat grondbeginselen bijbrengen? (Ho is ho)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:54

Ikzelf ben een onwijs stijve hark maar mede daarom stap ik eigenlijk altijd op gewoon vanaf de grond. Ik vind dat ik maar wat leniger moet worden :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:56

Dus omdat jij leniger wil worden heeft je paard gewoon pech :?
Lenig worden kan ook zonder paard.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:56

Sizzle schreef:

nou indd..

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:57

Sizzle schreef:

In de meeste gevallen denk ik ah laat maar en pak ik toch een krukje hoor.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:03

daphiena schreef:
Wat vinden jullie dan van deze manier van opstappen?

https://www.youtube.com/watch?v=TgKcduXebNA

Maakt helemaal niks uit. Feit is gewoon dat je een tijdje met je volledige gewicht aan één kant van het paard hangt.