Toen ik mijn verzorgpony samen met mijn instructrice ging leren wijken, hebben we juist haar voor druk opzij gevraagd en gezorgd dat ze niet te veel tempo vooruit ging maken. Zij kende wijken voor druk al wel, dus misschien is het een idee om dat rustig op te bouwen vanaf de grond? Zodat je paardje wijken voor druk vanaf de grond begint te herkennen en je dat uit kan bouwen?
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, de eigenaresse van de pony heeft haar parelli opgeleid en het haar zo aangeleerd. Ik weet wel dat een vriendin van mij gewoon naast haar pony is gaan lopen en hem zeg maar opzij geprikt heeft, gewoon in zijn buik en elke keer dat ie dan een netjes pasje wijkte, beloonde ze hem uitgebreid en zo heeft ze het verder uit gebouwd
Als je pony er moeite mee heeft dan denk ik dat ie niet heel soepel in zijn lijf is. Probeer 'm eerst heel soepel te maken en recht gericht, dus aan beide kanten soepel maken (gymnastiseren). Een paard wat soepel is in zijn lijf kan veel makkelijker wijken. Dus als je begint met rijden eerst oefeningen doen om je paard los en soepel te maken, niet meteen recht vooruit of alleen voltes gaan rijden. Dus links en rechts inbuigen op zowel de volte als de rechte lijn, dus stelling naar binnen en naar buiten vragen. Daarbij je pony voorwaarts neerwaart rijden zodat hij over zijn rug loopt en zijn rug bol maakt. Zorg daarbij dat je pony lengtebuiging heeft (want dat vergeten heel veel mensen), dus dat de pony over zijn hele lijf gebogen is in de volte van zijn staart tot zijn neus. Als je pony alleen zijn hals namelijk naar links of rechts buigt in een wending of volte dan blijft hij recht in zijn lijf en train je de lengte spieren niet. En deze lengte spieren moeten soepel zijn om oefeningen als wijken, travers, keertwending enz goed uit te kunnen voeren. Heel veel ruiters zeggen "Ja maar ik rijd al heel veel voltes en slangevoltes en gebroken lijnen", maar als je dat doet zonder lengtebuiging gymnastiseer je je paard niet. Ik ben zelf jury (15 jaar heel actief jury geweest en de laatste jaren minder actief) en zie zo veel ruiters met te stijve, niet rechtgerichte paarden. Ongeveer 7 van de 10 ruiters die ik in de ring krijg hebben problemen met het wijken. Probeer ook eens schouder voor op een volte en rechte lijn, probeer een volte groter en kleiner te rijden met lengtebuiging en een beetje wijken. Probeer de schouder van je pony te controleren door deze oefeningen te doen. Dan zal je merken dat het wijken op een gegeven moment wel lukt.
Wauw wat een super fijne reactie!! Ik rijd veel slangevoltes en kleine en grotere achtjes met hem, dit probeer ik in allerlei verschillende halshoudingen te doen. We oefenen vooral tijdens de les ook met stellingen en klein beetje schouder voor. Net zoals dingen als buitenstelling vragen op de volte. Al gaat dit nog lang niet perfect, zijn we er wel mee bezig!
Vind je dit een fijne halshouding om hem lang en laag te laten lopen? (tevens geen fijn beeld wat mijn houding betreft)
Ik hoor graag meer tips AstridKlomp!
marjotje82
Geplaatst: 01-12-14 22:22
Lees gelijk even mee...de mijne vind het ook moeilijk. Slechte instructie ben ik ook niet zo mee eens. Als je alles in 1 les goed zou kunnen zouden we allemaal volgend jaar grand prix kunnen rijden
Inderdaad Marjotje82. Ik weet zeker dat ik dit ook zonder de tips van bokt en alleen met mijn instructrice zou kunnen oplossen. Maar het is altijd bruikbaar om meerdere tips te horen en verschillende methodes , te proberen!
Schouder voor is een goede oefening om je paard los te krijgen. Wat bij mij ook werkt is om in stap op de lange zijde in te buigen naar links rn naar rechts en dan laten zakken op die stelling.
Wat ook kan helpen voor ontspanning is over 4-5 balkjes draven of stappen
Voor het wijken zelf werkt het soms om ook tr kriebelen met een zweepje tegen de kont(aan de binnenhand) dus niet slaan maar gewoon rustig ertegenaan leggen, dat werkt goed om de achterhand mee te nemen
Dankje voor je reactie! Balkjes draven vind ie geen zak aan haha, record is 12 achter elkaar, maar zelfs daar draait ie zn hoef niet voor om
Idd met zweepje de achterhand proberen mee te nemen heb ik geprobeerd, helaas is ie echt 100% zweep proef en doet t m helemaal niks
AstridJ
Geplaatst: 01-12-14 22:47
Oké hier komen nog meer tips
Let erop bij het voorwaarts neerwaarts rijden dat je pony niet op je handen steunt (dat lijkt namelijk wel zo op je foto). Je moet licht contact hebben, er mag zeker geen spanning op staan. Als je pony namelijk op je handen 'hangt' heeft hij steun aan je handen, en hij moet zichzelf leren dragen, zelf in balans lopen. Dus hij moet wel je hand naar beneden volgen als je voorwaarts neerwaarts rijd maar hij mag niet op je hand steunen. Hij moet altijd van achter naar voor blijven lopen, dus zijn achterhand er onder brengen en niet op de voorhand gaan lopen.
Let bij die verschillende 'halshoudingen' (ik neem aan dat je trouwens bedoeld linker en rechter stelling) op dat je dus ook die lengtebuiging hebt. Als alleen de de hals naar links en rechts buigt blijft de rest van zijn lichaam te recht.
Verder zie ik op de foto dat je je rug iets te hol maakt. Je moet je bekken iets kantelen om goed met je zit in te kunnen werken. Die inwerking van de zit heb je nodig om je paard van achter naar voren te kunnen rijden. Als je je paard op de juiste manier van achteren naar voren rijd wordt hij lichter aan de voorkant en in de mond en is zijn schouder beter te controleren.
Een foto is trouwens een moment opname en lastig te beoordelen. Heb je misschien een filmpje waar je aan het rijden bent?
ElineCath
Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-14 23:07
Super!
Grappig dat dit inderdaad op deze foto te zien is! Ik heb werkelijk op al mijn protocollen een 7 voor het hals strekken en letterlijk overal staat bij 'contact houden' dus dan zal dit inderdaad een moment opname zijn dat er wel contact is haha.
Met halshoudingen doelde ik vooral op lengte buiging, ene keer wat lager instellen en vervolgens weer wat oppakken!
Ik ga zeker proberen mn bekken te kantelen, vind dat inderdaad nog erg lastig.
Dit is trouwens een b proefje op een onofficiële wedstrijd waar wij 213 punten voor hadden, maar ik denk dat als dit officieel was geweest we zeker 20 punten lager hadden gehad haha.
Dit is een filmpje van eind september, hij loopt nu iets hoger ingesteld (op goede dagen) maar verder niet een groot verschil.
Ik vind m soms wel wat hangerig ogen let ook op dat je m niet te diep laat lopen
Over de balkjes draven is ook niet de bedoeling dat het er veel zijn, maar juist dan hij daarvan ontspant, zoals ik al zei, afgewisseld met verschillende hoofd hals houdingen werkt erg goed voor mij.
Ook kun je de volte sluiten en openen, door op de grote volte stelling naar binnen te vragen en te eindigen op een 10-15m volte vervolgens wanneer het paard daar binnen met de goede stelling loopt vraag je je paard door middel van naar buiten wijken om de volte weer te openen, gewoon een paar pasjes per keer, afhankelijk hoe goed het gaat.
Ik vind t lastig om het zo op te schrijven voor mij is het echt een gevoelskwestie, afhankelijk van hoe het paar is die dag
Ja dat klopt hij heeft een tijd erg gehangen! Gelukkig zijn we die periode nu uit, als t m nu te moeilijk word gooit ie even zn kop in de lucht, maar dat is binnen een paar seconde gelukkig weer opgelost
Die volte openen en sluiten ga ik is proberen! Dat vind ik een erg goeie!
Volte groter en kleiner maken heb ik inderdaad ook als tip gegeven.
Wat ik zie in jou filmpje is toch te weinig lengtebuiging. Dus een te stijf paard in de lengtespieren. Af en toe loopt hij ook niet helemaal regelmatig maar dat kan ook door het hobbelige grasveld komen. Ook kruipt hij inderdaad achter de teugel. Het achter de teugel kruipen komt door het niet goed van achter naar voor gereden zijn. Hij heeft daardoor moeite met zijn balans. Als je een wending of volte neemt zie je dat je paard zijn achterhand niet naar binnen krult maar iets naar buiten zet, dus te recht blijft. Hij zwaait een beetje uit dus en heeft geen lengtebuiging. Hij houd zijn lijf dus als het ware stijf. Zijn hals buigt hij wel (stelling) maar zijn lijf dus niet. Je pony is dus niet soepel genoeg in de lengte van zijn lichaam. Ik moet eerlijk zeggen dat heel veel instructrices hier niet aan werken. Het is niet verkeerd om eens een les te nemen of een clinic te volgen van iemand anders. En dan raad ik een recht-richt instructeur aan. Met recht richten wordt er precies aan die lengtebuiging gewerkt die zo belangrijk is om een soepel paard te krijgen.
Verder valt me op dat je erg veel moet drijven. Je paard is dus niet goed genoeg voor je been. Heb je wel eens met een spoortje gereden? Je kan beter af en toe met een spoor flink aansporen zodat je echt reactie krijgt dan de hele tijd zonder spoor constant drijven. Je hebt een drijvende hulp en een aansporende hulp. De drijvende hulp doe je met je zit, benen en kuit, de aansporende hulp met je hak/spoor. Deze aansporende hulp gebruik je zo min mogelijk, je paard hoort meteen te reageren op je aansporende hulp en moet daar licht voor zijn. De aansporende hulp gebruik je alleen als je je paard iets wil aangeven, dus bv om te wijken, om aan te draven, om de achterhand iets naar binnen of naar buiten te zetten enz. Deze is dus ondersteunend en altijd in combinatie met je drijvende hulpen. De aansporende hulp gebruik je dus nooit constant, je moet het eigenlijk zien als een knopje op de radio om hem op een andere zender te zetten. Je zet 'm op een andere zender en verder blijf je er vanaf. Als je dat knopje te vaak induwt wordt hij 'lam' en zal steeds minder goed werken. Dus als je constant die aansporende hulp gebruikt krijg je steeds minder reactie.
Wat ik wel zie is dat jullie er wel zullen komen. Het begin is gemaakt, je zal echt merken dat als je je pony soepeler maakt en gevoeliger voor je hulpen dat je met sprongen vooruit gaat, dat wijken komt dan echt wel!
AstridJ
Geplaatst: 02-12-14 01:06
Oh ik vergeet nog erbij te zeggen wat je met je drijvende hulp doet. Met je drijvende hulp drijf je je paard van achter naar voren, dus de achterhand er meer onder (verzamelen). Dit doe je dus met je zit, benen en kuit (niet met je hak!). En eigenlijk moet je dit niet aan de buitenkant zien, deze drijvende hulp is millimeter werk (gevoel en timing is hierbij heel belangrijk). Je drijft als het ware je pony van achter naar voor in je handen. Het doel van deze drijvende hulp is dus uiteindelijk steeds meer verzameling hoe hoger je komt. Veel ruiters gebruiken alleen de aansporende hulp, of doen wel wat met de zit en benen erbij maar niet op de juiste manier.
Probeer overigens ook het tempo te controleren met je zit en drijvende hulp. Eigenlijk moet je het hele paardenlichaam kunnen controleren met je zit en benen. De teugels moet je zo min mogelijk gebruiken, alleen om je paard voor iets op te sluiten om naar meer oprichting te komen. Ik rijd zelf sinds een aantal jaren western, waarbij je dus een paard verzameld rijd en controleert met een losse teugel. Het enige verschil met dressuur is de oprichting en het lichte contact met de mond bij de dressuur, verder is de basis exact hetzelfde. Maar omdat je dus die verzameling wil zonder contact met de mond in de western, is dat wel eens stuk moeilijker.
Toevallig heb ik vorige week aan een kennis met een probleem via foto's wat uitleg gegeven over het verzameld rijden met een losse teugel en lengtebuiging. Misschien dat dat ook wat duidelijk maakt. Met lengtebuiging moet je paard trouwens zijn buitenachterbeen schuin naar binnen brengen onder de massa, hij loopt dan met zijn buiten achterbeen in het spoor van zijn binnen voorbeen. Dan is hij dus goed gebogen in de lengte.
Hier dus wat foto's met uitleg van mij en mijn Quarter Roxy, met een lange teugel dus, dus anders dan bij dressuur, maar voor de rest komen de hulpen overeen. Ik rijd hier trouwens zonder sporen met een gewoon bit en met 1 hand. Ik rijd 90% op mijn zit en met mijn benen, 10% is af en toe oppakken met mijn hand en vragen. Ik zeg altijd: "Een paard moet je vragen om iets te doen, krijg je niet het juiste antwoord dan stel je de vraag niet goed." Soms moet je in het begin iets duidelijker vragen en meteen laten weten wanneer het goed is (dus niets meer doen = belonen). In het begin is dit soms maar 1 seconde, en dit bouw je op zodat je uiteindelijk steeds zachter kan vragen en het paard steeds sneller met het antwoord komt.