Gezocht: oplossing voor mondprobleem bij jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Gezocht: oplossing voor mondprobleem bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:42

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:49

Skaatje schreef:
@Simpelman:
Dat is wel een interessante insteek. Eigenlijk stom dat ik zelf niet aan heb gedacht.
Wij voeren de paarden in principe niet uit de hand, maar dit ga ik toch proberen..
De pony is alleen erg gevoelig voor suikers, dus daar moet ik nog even iets op ver-
zinnen..

Met gewone bix gaat het ook, grasbrok zoals wiesencobs kan ook. Met bitje in gewoon zijn brokjes voorzetten is ook een optie.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 11:32

Wat leuk dat er nog steeds mensen meedenken! Ik hoop dat ik niemand vergeet te antwoorden.. :o

@Abacab/Cemlys:
Daarin zitten we volgens mij aardig op één lijn. Helaas gaat om een kleine C pony, die ik zelf dus niet kan rijden. De twee meiden die hem grotendeels rijden zijn 11. Ze hebben er gevoel voor en doen ontzettend hun best, maar ze blijven natuurlijk 11 en zijn nog lang niet uitgeleerd. Ik geef de lessen (en ben ook nog lang niet uitgeleerd), maar ik vind dat je als instructeur niet moet denken dat je het wiel hebt uitgevonden. Ik vind het nuttig (en nodig) om je af en toe kwetsbaar op te stellen en eens kritisch te kijken of anderen soms een beter idee hebben.

Ik heb dit eerst bij collega instructeurs gedaan, maar helaas volgde na het advies tandarts al heel snel het advies neusriem/sperriem strakker.

@Simpelman:
Ik ben aan de slag gegaan met je advies. De sperriem heb ik weggehaald, deze komt zoals het er nu uitziet ook niet meer terug. In plaats van suikerklontjes heb ik stukjes wortel gebruikt, even nat gemaakt en door een beetje suiker gerold. Werkte als een trein! Al na het tweede stukje was hij lekker aan het kauwen op het bit en onstond een klein schuimrandje. Hier ga ik zeker verder mee aan de slag! Dankjewel!

@Starbreeze:
Bedankt voor de link, die ga ik nog even op m'n gemak bekijken!

@Smurffie:
Willem Oosterboer is onze paardentandarts. We zijn erg tevreden over hem. Hij vijlt onze paarden allemaal met de hand en doorgaans lukt dit ook prima zonder verdoving. Voor deze pony is hij wel terug gekomen met dierenarts voor verdoving, omdat hij erg gespannen was en we hem een goede ervaring en behandeling wilde kunnen geven.

Toen de pony op de kliniek in Utrecht stond hebben we uitgebreid mee kunnen kijken met de camerascope in zijn mond. Tanden en kiezen zagen er goed uit beaamde de dierenarts ook. Heel interessant trouwens! Ik heb uiteindelijk ook de operatie live mee gekeken.

.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:31

magda_90 schreef:
Dit zou inderdaad uit de rug/nek/hals kunnen komen. Heb je destijds ook de atlas/draaier op de foto gezet? En wat doet hij als je longeert/rijdt zonder bit? Als de tong dan ook naar buiten steekt, weet je i.i.g. zeker dat het niet per se het bit is, maar dat het ongemak elders vandaan kan komen. Houdt hij de tong dan wel binnen, dan zou je kritischer naar het bit/hoofdstel moeten kijken.

En had je deze ook gelezen? :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:55

Oké mijn tip; laat een tandarts komen ipv een gebitsverzorger. Iemand die ook zonder verdoving en handmatig werkt is iemand die geen problemen kan verhelpen en daarbij niet bij de achterste kiezen kan.
Waarschijnlijk zit het probleem dan gewoon in de kiezen en heb je een ontzettende leugenaar lopen als hij zegt het wel te kunnen.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:54

@Magda:
Sorry, ik had je berichtje wel gezien maar ben vergeten erop te reageren. Eerder in het topic kwam al aan bod dat ook bij longeren aan het hoofdstel en rijden zonder bit dezelfde 'symptomen' zichtbaar zijn. Longeren aan het halster gaat overigens wel met zijn mond dicht.

De atlas en de draaier zijn niet specifiek op de foto geweest. Aan wat voor probleem denk jij als je dat gebied op de foto zou willen zetten? De foto's die van het hoofd zijn gemaakt waren specifiek gericht op het vinden van de oorzaak van de bult op de kaak. Er werd behalve een ontsteking of een tumor ook nog even aan een gebroken kaak gedacht...

Interessante link trouwens in je onderschrift! Ik ben al even aan het lezen over alle bitten en materialen..

@Smurffie:
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het behandelen met of zonder verdoving en elektrisch of handmatig vijlen. Ik zie nu geen rede om een andere tandarts te laten komen. In de dierenkliniek werd bevestigd en hebben we zelf ook kunnen zien dat er geen probleem met de kiezen is.

.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:27

Oké maar je weet dat je de achterste kiezen hoe dan ook onbehandeld zijn? Zonder sedatie heeft een paard zo'n 1 a 2 over bij de achterste kiezen, raad maar is of daar met een handveil dan iets te verrichten is.
Ik vind de gang van zaken bij zowel je dierenarts als tandarts vreemd. Utrecht sta ik ook nooit ontzettend van te springen.

Te vraagt naar vrij flinke problemen terwijl er nog niet echt goed, maar wel duur ondertussen, naar gekeken is. Ontzettend zonde!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:50

@ts, bij aankeuning dient een paard zijn kaak ook te kunnen laten zakken (over elkaar heen schuiven) . Wanneer er handmatig geveild wordt kunnen de haken op de achterste kiezen niet gedaan worden omdat daar geen ruimte voor is. In die zin ben ik het met smurffie eens.

Eerst zou je tanden en zadel echt uit moeten sluiten, daarna zou je rijtechnisch de aanleining en verbinding van achter naar voren eens onder de loupe kunnen nemen. De tip van Simpelman zou bij aangeleert gedrag weer goed werken als je het mij vraagt :)

Indien je interesse hebt, weet ik nog een goede tandarts met opleiding in America. Stuur me dan een pb. Zij checkt eerst en behandeld pas als het echt nodig is.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:10

@Smurffie:
Misschien heb ik het niet duidelijk verwoord, maar de pony in kwestie is dus wel onder sedatie behandeld. Ik zie, omdat we alle kiezen op de kliniek nog eens goed hebben kunnen bekijken, geen rede om nu opnieuw te laten behandelen. Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je de andere paarden?

Wat vind je vreemd aan de gang van zaken bij tandarts en dierenarts? Misschien ligt het aan mijn manier van uitleggen, dan kan ik eventueel nog iets toevoegen. Wij zijn over Utrecht tot nu toe wel erg tevreden, we worden altijd goed geholpen en dat was (helaas) niet met de makkelijkste gevallen. Zo hebben ze een van onze pony's geopereerd aan een grote cyste in zijn hoofd (inhoud 1liter) en die is inmiddels weer helemaal fit!

@Starbreeze:
De gegevens van een goede tandarts zijn natuurlijk altijd welkom. Dan kunnen we overwegen of we bij de volgende controle eventueel overstappen. Het zadel is al gecontroleerd.

Aangeleerd gedrag is wat mij betreft ook zeker een optie. Het kan natuurlijk een gewoonte zijn die ontstaan is toen het gebit, bit, zadel, de rug en/of de rijstijl nog niet in orde waren. Het probleem bestond al toen hij bij ons kwam, dus het is lastig precies vast te stellen wanneer en waarom het is ontstaan.