Nou, zo verschrikkelijk dramatisch als sommigen het doen voorstellen vind ik het niet. De pony is wat arm in de bespiering inderdaad, maar als ik zo lees hoe de TS erin staat, geloof ik wel dat dit de goede kant op kan gaan.
Wel ga ik mee met een paar dat een osteopaat geen gek idee is. Het kan je een heel end op weg helpen en dingen losmaken die je met rijden niet voor elkaar krijgt.
Qua rijden zou ik er op letten dat je niet teveel voorover gaat zitten. Als ik zo lees waar je tegenaan loopt, zijn het voornamelijk balansproblemen. De scheefheid, het kantelen, scheef achterwaarts, hoofd omhoog gooien, dat komt allemaal omdat hij moeite heeft de balans te houden op zijn eigen benen. Dus wat je nu eerst zou moeten doen, is hem leren meer op zijn eigen benen te lopen. De zijgangen even laten voor wat het is en op een volte wat meer op lang laag laten lopen in een laag tempo. Laat hem maar zoeken. In het begin zal je dan merken dat hij alle kanten op zwalkt en gaat zoeken in het tempo, dit is allemaal niet erg. Hij moet het zelf gaan doen, maar het zal even duren voordat hij snapt dat jij hem niet meer helpt én dat hij de balans vindt. Daarna kan je verder en langzaam iets meer tempo proberen te rijden. Maar dit gaat niet van de een op andere dag en zal echt wel wat tijd vragen.
Voor het kantelen kan je dan op de volte wat stelling naar buiten vragen. Dit is ook weer een balansding; hij wil tegen jouw buitenbeen aan vallen, zodat hij het binnenachterbeen minder hoeft te gebruiken. Dus: stelling naar buiten en van het buitenbeen af zetten, zodat hij dat binnenachterbeen moet gebruiken. Als hij daar loslaat en doorkomt, dan recht maken en pas binnenstelling vragen. Merk je dat hij weer gaat kantelen, weer terug naar die buitenstelling. Als je dit voor elkaar hebt, dan kan je weer de zijgangen erbij pakken. Je zal zien dat de zijgangen dan geen problemen meer opleveren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat ik zo lees, heb je wel een goed idee van waar je naartoe moet, maar mis je nog een duidelijke weg daarnaartoe. Hoe was die centered riding les gegaan trouwens?