Kale Harry aan de dressuur.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:42

Kale Harry! :D

Ik vind het vooral heel goed dat je naar oplossingen zoekt ! Ik kan je echt geen tips geven want ik ben verre van dressuurmuts en zou niet weten hoe wat echt op te lossen. Wel herken ik het lusteloze en zou ik hem misschien wat meer krachtvoer geven :j. Is het geen idee om hem als jij er bent een schep muesli, met eventueel haver, te geven ?

Mijn fjorden gaan daardoor ineens heel anders tonen. Frisser zeg maar

Marjo

Re: Kale Harry aan de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:05

Ik denk niet dat dat een oplossing gaat zijn amber. Bij het springen is hij fris zat en niet te houden haha! Hij vind het dressuur werk wat minder leuk.

Hoe lang het al gaande is weet ik niet precies. Het is ook niet altijd daar zeg maar. Het verschilt heel erg. Als hij lastiger te motiveren is dan gebeurt het sneller. Met springen doet hij het nooit terwijl ik daar ook dressuur matig werk vraag.

Ik ben heel benieuwd wat de instructrice woensdag gaat zien. Zij geeft centered riding zitles dus wellicht dat daar iets uit gaat komen :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:39

Mijne zijn net zo hè ;) met springen
Alle 3. Het is proberen altijd waard!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:45

Hmm kan het eens overleggen. Eigenaresse is er erg terughoudend in. Hij zit nu netjes op ggewicht en ze is bang dat kwijt te raken

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:34

je zou eens kunnen kijken op www.paardenbegrijpen.nl , dat vond ik zelf heel leerzaam. Dat gaat over scheefheid en rechtrichten. Inderdaad is kantelen, moeite met laag blijven bij overgangen en niet recht achteruit gaan mogelijk veroorzaakt door scheef zijn. Daarnaast vind ik dat er soms wel veel druk op de teugels staat (1e foto bv, je ziet de gespannen spieren in je arm). Je zegt dat dat ook zo is als je de teugels langer laat, zou het dan kunnen komen doordat hij eigenlijk niet op eigen benen loopt maar op jouw hand hangt? Ook al omdat je zegt dat kantelen erger wordt op de binnenhoefslag, dan moet ie ook meer op eigen benen leunen zonder steun van de bakrand.
Je kunt vrij eenvoudige oefeningetjes vanaf de grond met hem doen om dat te verhelpen, die ben ik nu ook aan het leren. Begeleiding is wel aan te raden want er zijn zoveel dingen om op te letten!
succes met je pony.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:16

Marjoow schreef:
Ik denk niet dat dat een oplossing gaat zijn amber. Bij het springen is hij fris zat en niet te houden haha! Hij vind het dressuur werk wat minder leuk.

Hoe lang het al gaande is weet ik niet precies. Het is ook niet altijd daar zeg maar. Het verschilt heel erg. Als hij lastiger te motiveren is dan gebeurt het sneller. Met springen doet hij het nooit terwijl ik daar ook dressuur matig werk vraag.

Ik ben heel benieuwd wat de instructrice woensdag gaat zien. Zij geeft centered riding zitles dus wellicht dat daar iets uit gaat komen :)

Het klinkt heel eerlijk gezegd een beetje alsof hij het doet vanuit lui-zijn. Zeker gezien hij het dus met name doet als hij weinig gemotiveerd is. Veel paarden houden op het moment dat ze aan de teugel moeten lopen of wijken e.d. hun hoofd iets schuin. Het verschil merk je als ruiter niet heel erg, maar het paard hoeft de onderhals hierbij niet los te laten (Onderhals loslaten is belangrijk om het paard op de juiste manier aan de teugel te laten lopen).

Wat ik wel weet van hem is dat hij vooral veel aan de teugel heeft gelopen vroeger. Misschien handig om even terug te gaan naar de basis? Even niet meer aan de teugel rijden. Eerst actief lopen, pas als hij echt actief loopt, van achter naar voren gaan rijden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:13

Hoe is zijn lijfgebruik tijdens het longeren?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:47

Paard loopt totaal niet door de rug, en voelt zich volgens mij niet helemaal lekker. Ik zou hem eens goed laten nakijken door de ostheopaat en tandarts, want ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hij ergens vast zit of pijn heeft. Dat scheef lopen en kantelen zijn ook duidelijke tekenen daarvan. Bij dit paard zou ik dus juist wél veel zijgangen gaan rijden. Om hem sterker te maken in zijn rug.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:26

Nou, zo verschrikkelijk dramatisch als sommigen het doen voorstellen vind ik het niet. De pony is wat arm in de bespiering inderdaad, maar als ik zo lees hoe de TS erin staat, geloof ik wel dat dit de goede kant op kan gaan.

Wel ga ik mee met een paar dat een osteopaat geen gek idee is. Het kan je een heel end op weg helpen en dingen losmaken die je met rijden niet voor elkaar krijgt. :j

Qua rijden zou ik er op letten dat je niet teveel voorover gaat zitten. Als ik zo lees waar je tegenaan loopt, zijn het voornamelijk balansproblemen. De scheefheid, het kantelen, scheef achterwaarts, hoofd omhoog gooien, dat komt allemaal omdat hij moeite heeft de balans te houden op zijn eigen benen. Dus wat je nu eerst zou moeten doen, is hem leren meer op zijn eigen benen te lopen. De zijgangen even laten voor wat het is en op een volte wat meer op lang laag laten lopen in een laag tempo. Laat hem maar zoeken. In het begin zal je dan merken dat hij alle kanten op zwalkt en gaat zoeken in het tempo, dit is allemaal niet erg. Hij moet het zelf gaan doen, maar het zal even duren voordat hij snapt dat jij hem niet meer helpt én dat hij de balans vindt. Daarna kan je verder en langzaam iets meer tempo proberen te rijden. Maar dit gaat niet van de een op andere dag en zal echt wel wat tijd vragen.

Voor het kantelen kan je dan op de volte wat stelling naar buiten vragen. Dit is ook weer een balansding; hij wil tegen jouw buitenbeen aan vallen, zodat hij het binnenachterbeen minder hoeft te gebruiken. Dus: stelling naar buiten en van het buitenbeen af zetten, zodat hij dat binnenachterbeen moet gebruiken. Als hij daar loslaat en doorkomt, dan recht maken en pas binnenstelling vragen. Merk je dat hij weer gaat kantelen, weer terug naar die buitenstelling. Als je dit voor elkaar hebt, dan kan je weer de zijgangen erbij pakken. Je zal zien dat de zijgangen dan geen problemen meer opleveren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat ik zo lees, heb je wel een goed idee van waar je naartoe moet, maar mis je nog een duidelijke weg daarnaartoe. Hoe was die centered riding les gegaan trouwens?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:57

Kahawa schreef:
Hoe is zijn lijfgebruik tijdens het longeren?

Prima. In stap heel goed, stapt goed over en ook ruim. Draf is iets minder maar word hard op getraind en galop gaat ook goed. Mooie sprongen en goed voorwaarts. Ik longeer met een longeerhulp waardoor hij lekker laag komt met zijn neus en zijn rug goed gebruikt en ik let goed op bekkenkanteling :)

sevke schreef:
Paard loopt totaal niet door de rug, en voelt zich volgens mij niet helemaal lekker. Ik zou hem eens goed laten nakijken door de ostheopaat en tandarts, want ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hij ergens vast zit of pijn heeft. Dat scheef lopen en kantelen zijn ook duidelijke tekenen daarvan. Bij dit paard zou ik dus juist wél veel zijgangen gaan rijden. Om hem sterker te maken in zijn rug.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Winston zit super in zijn vel en is lekker alert. Dit jaar is hij nagekeken door een osteopaat bij een soort inloop spreekuur en daar kwam een hele lichte blokkade in de lendenen naar voren en verder helemaal niks. Tandarts komt binnenkort al langs.

Maar als ik merk hoe alert en fit hij is tijdens springlessen en in het bos, en ook gewoon in de omgang. Nee dan voelt hij zich helemaal prima hoor :)

mylittlejoy schreef:
Nou, zo verschrikkelijk dramatisch als sommigen het doen voorstellen vind ik het niet. De pony is wat arm in de bespiering inderdaad, maar als ik zo lees hoe de TS erin staat, geloof ik wel dat dit de goede kant op kan gaan.

Wel ga ik mee met een paar dat een osteopaat geen gek idee is. Het kan je een heel end op weg helpen en dingen losmaken die je met rijden niet voor elkaar krijgt. :j

Qua rijden zou ik er op letten dat je niet teveel voorover gaat zitten. Als ik zo lees waar je tegenaan loopt, zijn het voornamelijk balansproblemen. De scheefheid, het kantelen, scheef achterwaarts, hoofd omhoog gooien, dat komt allemaal omdat hij moeite heeft de balans te houden op zijn eigen benen. Dus wat je nu eerst zou moeten doen, is hem leren meer op zijn eigen benen te lopen. De zijgangen even laten voor wat het is en op een volte wat meer op lang laag laten lopen in een laag tempo. Laat hem maar zoeken. In het begin zal je dan merken dat hij alle kanten op zwalkt en gaat zoeken in het tempo, dit is allemaal niet erg. Hij moet het zelf gaan doen, maar het zal even duren voordat hij snapt dat jij hem niet meer helpt én dat hij de balans vindt. Daarna kan je verder en langzaam iets meer tempo proberen te rijden. Maar dit gaat niet van de een op andere dag en zal echt wel wat tijd vragen.

Voor het kantelen kan je dan op de volte wat stelling naar buiten vragen. Dit is ook weer een balansding; hij wil tegen jouw buitenbeen aan vallen, zodat hij het binnenachterbeen minder hoeft te gebruiken. Dus: stelling naar buiten en van het buitenbeen af zetten, zodat hij dat binnenachterbeen moet gebruiken. Als hij daar loslaat en doorkomt, dan recht maken en pas binnenstelling vragen. Merk je dat hij weer gaat kantelen, weer terug naar die buitenstelling. Als je dit voor elkaar hebt, dan kan je weer de zijgangen erbij pakken. Je zal zien dat de zijgangen dan geen problemen meer opleveren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat ik zo lees, heb je wel een goed idee van waar je naartoe moet, maar mis je nog een duidelijke weg daarnaartoe. Hoe was die centered riding les gegaan trouwens?

Qua osteopaat: Zie bovenstaande reactie. Ik denk niet dat er meer osteopaten bij gaan komen.
Arm in de bespiering, daar gaat niks meer aan veranderen. Daar had ik het gisteren nog over met de staleigenaar en een stalgenoot, paard is 13 en heeft ook al verschillende tegenslagen gehad (verkleefde bloedwormen, spierbevangen). Ik rijd hem 2 jaar en hoewel ik duidelijk vooruitgang zie, zie ik qua bespiering hetzelfde paard. Dus daar ga ik ook niks meer van verwachten. Kracht heeft hij genoeg, uit stilstand over een steilsprong van 70/80 en de balk nog laten liggen ook getuigd van voldoende power vanuit achteren.

Mijn zit ben ik nu hard mee aan het trainen. Met de tips van de centered riding les die ik heb gehad kan ik een heel end vooruit en zij merkte op dat zijn achterhand al beter was.
Ik begin altijd met lang en laag rijden inderdaad in stap en draf. Laag tempo vind ik zelf niet zon goed idee omdat hij van nature traag is en ik hem niet wil belonen voor te langzaam lopen. Hij moet actief blijven en ook op tempo.

Met stelling gaat het kantelen vaak wel weer weg inderdaad. Dit probeer ik ook mee te pakken maar ik kan in een proef bijvoorbeeld niet ineens even stelling gaan vragen :P

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:14

Dat er al een osteo bij was geweest had ik niet gezien. Dan heb je dit al uitgesloten, goed. De bespiering kan zeker nog wel veranderen. Wanneer de pony de juiste spieren leert aan te spannen, kan dit ook met 13 jaar nog verbeteren.

Laag tempo is niet hetzelfde als traag. Juist in een laag tempo kan hij heel actief en vlug lopen. Hij moet duidelijk z'n balans nog vinden, wanneer je hem dan in een te hoog tempo rijdt, rij je hem juist van het achterbeen af en krijgt hij niet de kans om in balans op eigen benen te lopen. Maar dit is puur hoe ik het zie. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

En tja, dat je dat niet in een proef kan doen....heel eerlijk? Ik ben van mening dat er nog zodanig veel in de basis moet verbeteren dat ik niet bezig zou zijn met dat je iets in proef niet zo kan oplossen. Je traint juist naar een proef toe en rijdt die proef als het voor elkaar is. Als dat niet het geval, gaat het in een proef niet ineens miraculeus goed. Maar weer, dat is hoe ik er tegenaan kijk. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 19:43

mylittlejoy schreef:
Dat er al een osteo bij was geweest had ik niet gezien. Dan heb je dit al uitgesloten, goed. De bespiering kan zeker nog wel veranderen. Wanneer de pony de juiste spieren leert aan te spannen, kan dit ook met 13 jaar nog verbeteren.

Laag tempo is niet hetzelfde als traag. Juist in een laag tempo kan hij heel actief en vlug lopen. Hij moet duidelijk z'n balans nog vinden, wanneer je hem dan in een te hoog tempo rijdt, rij je hem juist van het achterbeen af en krijgt hij niet de kans om in balans op eigen benen te lopen. Maar dit is puur hoe ik het zie. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

En tja, dat je dat niet in een proef kan doen....heel eerlijk? Ik ben van mening dat er nog zodanig veel in de basis moet verbeteren dat ik niet bezig zou zijn met dat je iets in proef niet zo kan oplossen. Je traint juist naar een proef toe en rijdt die proef als het voor elkaar is. Als dat niet het geval, gaat het in een proef niet ineens miraculeus goed. Maar weer, dat is hoe ik er tegenaan kijk. :)

Over de osteopaat had ik ook niet verteld. Ik denk dat het heel lastig word aangezien ik natuurlijk niet de enige ben die hem rijd he ;) Ik verwacht qua bespiering weinig extra's. Hij is sterk genoeg hoor, daar niet van.

Laag tempo en actief is héél moeilijk voor Winston. Dat kan ik onder het zadel wel proberen, maar aan de longe word hij dan enkel traag. Dus dat is juist niet wat ik wil. Hij moet actief zijn, ik kijk daarom ook niet naar hoe hard hij gaat maar hoe hij zijn achterhand eronder zet (overstappen of niet).

Ik heb al vaker een onderling proefje gereden en daarbij gewoon winst gereden. Ik ga zeker verder met trainen natuurlijk maar ik wil wel volgend jaar gaan starten. Met commentaar en tips van jury's kom je ook weer verder namelijk en de ervaring is alleen maar leuk voor beide :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:57

Longeren aan de dubbele longe een optie?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:31

Winston :)

Wat misschien handig is voor de mensen dat winston minimaal 2x spierbevangen is geweest. EN tja hij zal nooit een dressuurcrack worden. De echte eigenaresse heeft deze intentie niet en ik snap haar terughoudendheid hierin.
Spoiler:
vind het niet zo aardig alleen dat je zegt in het begin dat ze niet zo snel verder naar hem zal laten kijken, ze heeft winston al lang en als zij vind dat er wat is zal ze hem niets te kort doen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 11:43

testebeest schreef:
Winston :)

Wat misschien handig is voor de mensen dat winston minimaal 2x spierbevangen is geweest. EN tja hij zal nooit een dressuurcrack worden. De echte eigenaresse heeft deze intentie niet en ik snap haar terughoudendheid hierin.
Spoiler:
vind het niet zo aardig alleen dat je zegt in het begin dat ze niet zo snel verder naar hem zal laten kijken, ze heeft winston al lang en als zij vind dat er wat is zal ze hem niets te kort doen

Te kort doen is het ook absoluut niet. Zo bedoel ik het ook exht niet :) .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:58

Gezien zijn bouw en spierachtergrond rijdt je hem niet slecht hoor. Ik vind hem er ook helemaal niet zo slecht uit zien, zeker als je zijn achtergrond erbij leest. :)

En sja, een dier met een bouw als deze is gewoon wat beperkter in zijn mogelijkheden op dressuurgebied. Wij mensen zijn ook niet allemaal even lenig en atletisch.....

Op sommige fotos ziet het eruit of je hem er nog iets meer doorheen mag rijden, dus rond maken tot het punt dat hij helemaal loslaat in de kaak en dan weer 'uitschuiven' zodat je de lengte niet verliest.

Mijn ervaring met meer robuuste ponys is dat ze vaak dieseltjes zijn, ze hebben spieren die veel tijd nodig hebben om op te warmen, zeker in de winter is ruim een kwartier instappen en daarna even losdraven in een langzaam tempo gewoon nodig om de spieren de tijd te geven. Als galop zijn beste gang is kan je beter langzaam galopperen als dat mogelijk is ivm zijn balans.

Ook houden zulke ponys ook met intensieve training vaker hun beperkingen, ze hebben vaker een duidelijk favoriete kant en je zult daarop moeten blijven trainen.
Heel veel slangenvoltes rijden, telkens vanuit de 'fijne' kant naar de 'stijve' kant switchen helpt.

ivm het kantelen: je zit zelf wat scheef, kijk naar je hoofd, en je knikt in je heup. Daar kan een belangrijke oorzaak liggen.

Wijken zou ik juist wel in je training gaan meenemen, met beleid, omdat dit de pony dwingt zijn slappere achterbeen onder zijn lijf te plaatsen.