En dan krijg je weer heel andere problemen.
En daarom moet je uitkijken met hoe je dingen uitlegt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Natasja_ schreef:Nee maar sommige mensen gaan wel letterlijk die 2cm gaan aanhouden.
En dan krijg je weer heel andere problemen.
En daarom moet je uitkijken met hoe je dingen uitlegt.
_Natasja_ schreef:Met ca 5 cm kan ik het eens zijn maar met 2 echt niet.
Bijvoorbeeld in dit filmpje als zij maar 2cm uit het zadel zou komen dan gaat ze totaal niet mee met de beweging van dit paard.
http://youtu.be/NP4KioRZnEo
Bernoe schreef:_Natasja_ schreef:Met ca 5 cm kan ik het eens zijn maar met 2 echt niet.
Bijvoorbeeld in dit filmpje als zij maar 2cm uit het zadel zou komen dan gaat ze totaal niet mee met de beweging van dit paard.
http://youtu.be/NP4KioRZnEo
Op dit filmpje drukt de ruiter zichzelf ook te ver omhoog.... ze probeerd geforceerd te gaan staan lijkt wel.
absque_dubio schreef:De een zegt lichtrijden vanuit de hakken, de ander vanuit de bovenbenen, of de knieën. De een zegt minder druk op de beugels, de ander meer druk op de beugels.
En wat het nou is? Ik ben ook wel benieuwd.
Lara_Silver schreef:Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.
absque_dubio schreef:Lara_Silver schreef:Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.
Hier staat bovenbenen, vandaar mijn opmerking.ik kan me er ook weinig bij voorstellen..
Ik lees hier mee, ik trek mijn hakken op tijdens het lichtrijden dus ik zoek nog goede tips. Al heb ik zo het idee dat ik meer vanuit m'n hakken/enkels moet lichtrijden ipv mezelf via m'n beugels omhoog moet duwen om het even kort te zeggen. Nu nog onder het rijden die theorie uitvoeren..
hwn schreef:Centered Riding les is hiervoor super. Er zit vast wel een lesgever in je buurt.
jetm schreef:hwn schreef:Centered Riding les is hiervoor super. Er zit vast wel een lesgever in je buurt.
Mocht je daarin geïnteresseerd zijn dan kun je hier CR instructeurs vinden met vermelding van plaatsnaam.
Een CR-tip om een betere balans bij het lichtrijden te krijgen is 2x te blijven staan tijdens het lichtrijden dus sta-sta-zit ritme ipv sta-zit
En bij het staan letten op het openen in je heupen/liezen. Of je liezen voldoende openen kun je voelen door een platte hand op je liezen te leggen tijdens het lichtrijden.
Ook oefenen op een zitbal kan helpen.
En verder is het natuurlijk kijken naar de ruiter-paard combinatie