te hard lichtrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: te hard lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:51

Nee maar sommige mensen gaan wel letterlijk die 2cm gaan aanhouden.
En dan krijg je weer heel andere problemen.

En daarom moet je uitkijken met hoe je dingen uitlegt. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:12

De volgende keer zal ik het exact opmeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:30

Op je teentjes getrapt :)) ? Gewoon enkele centimeters uit het zadel. Iedereen tevreden

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:40

Wat ook belangrijk is is je rompstabiliteit, zorgen voor goede rug en buikspieren die je lichaam helpen in evenwicht en balans te blijven. Tevens moet je inderdaad niet in de beugels gaan staan, maar je bekken naar voren bewegen terwijl je veert in je hak, knie en heupgewricht. Op het moment dat je denkt aan gaan staan kom je eigenlijk altijd al te ver uit het zadel. Hoe ver je omhoog komt heeft ook echt met de beweging van je paard te maken, op mijn fries kom ik verder uit het zadel dan op mijn andalusier, hele andere gangen en het lichtrijden pas je aan aan je paard. Niet iedere instructeur is vanzelf ook een goede houding en zit instructeur, en zitlessen nemen op een simulator oid is altijd een enorme toevoeging, vooral omdat je op zo'n moment ook echt geheel aan jezelf kan werken en geen rekening hoeft te houden met je paard. remedio.nl heeft bijvoorbeeld zo'n simulator, enorm leerzaam!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:01

Bizzybijtje schreef:
Op je teentjes getrapt :)) ? Gewoon enkele centimeters uit het zadel. Iedereen tevreden

Ik, nee hoor, verbijsterd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:46

_Natasja_ schreef:
Nee maar sommige mensen gaan wel letterlijk die 2cm gaan aanhouden.
En dan krijg je weer heel andere problemen.

En daarom moet je uitkijken met hoe je dingen uitlegt. :)

Ach niet overdrijven! Met alle ware onzin die er op bokt zo nu en dan voorbij komt zou ik niet gaan muggenziften over info met 3 cm verschil in de hoogte van het lichtrijden......

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:51

Zoals hierboven ook stond: niet teveel uit het zadel komen. De paardenrug (=hierbij zadel) moet vrij komen. Meer dan een paar centimeter is echt niet nodig. Heel veel ruiters zetten zich veel te veel af en komen daardoor ook te hard neer.

Daarnaast is het handig om te kijken naar de balans van het zadel. Als het zadel teveel naar achteren of naar voren helt, dan kun je bijna niet in balans lichtrijden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:53

_Natasja_ schreef:
Met ca 5 cm kan ik het eens zijn maar met 2 echt niet. :n

Bijvoorbeeld in dit filmpje als zij maar 2cm uit het zadel zou komen dan gaat ze totaal niet mee met de beweging van dit paard.

http://youtu.be/NP4KioRZnEo

Op dit filmpje drukt de ruiter zichzelf ook te ver omhoog.... ze probeerd geforceerd te gaan staan lijkt wel.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:57

Een tip is ook om te kijken of je in de stoelzit zit.
Daardoor kun je ook terug ploffen in het zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:01

Bernoe schreef:
_Natasja_ schreef:
Met ca 5 cm kan ik het eens zijn maar met 2 echt niet. :n

Bijvoorbeeld in dit filmpje als zij maar 2cm uit het zadel zou komen dan gaat ze totaal niet mee met de beweging van dit paard.

http://youtu.be/NP4KioRZnEo

Op dit filmpje drukt de ruiter zichzelf ook te ver omhoog.... ze probeerd geforceerd te gaan staan lijkt wel.

Zij heeft ook echt hetzelfde filmpje supervaak geupload... :') Terwijl er toch genoeg is aan te merken op haar zit. Om maar te beginnen over het feit dat zij dus niet vanuit haar hakken lichtrijdt. Immers gaan die alle kanten op.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:20

De een zegt lichtrijden vanuit de hakken, de ander vanuit de bovenbenen, of de knieën. De een zegt minder druk op de beugels, de ander meer druk op de beugels.
En wat het nou is? Ik ben ook wel benieuwd. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:22

absque_dubio schreef:
De een zegt lichtrijden vanuit de hakken, de ander vanuit de bovenbenen, of de knieën. De een zegt minder druk op de beugels, de ander meer druk op de beugels.
En wat het nou is? Ik ben ook wel benieuwd. :+

Vanuit je bovenbenen lichtrijden vind ik wel een prestatie.
Als je meer vanuit je hakken lichtrijdt komt er automatisch meer druk op de beugels. Je knieën blijven daardoor inderdaad lager.
Mijn ervaring is dat deze manier de beste balans geeft... En ik heb met mijn 1.58 op paarden van 1.80 gereden die hoog opgooiden haha :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:30

Lara_Silver schreef:
Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.

Hier staat bovenbenen, vandaar mijn opmerking. ;) ik kan me er ook weinig bij voorstellen..

Ik lees hier mee, ik trek mijn hakken op tijdens het lichtrijden dus ik zoek nog goede tips. Al heb ik zo het idee dat ik meer vanuit m'n hakken/enkels moet lichtrijden ipv mezelf via m'n beugels omhoog moet duwen om het even kort te zeggen. Nu nog onder het rijden die theorie uitvoeren..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:32

Ik heb altijd het idee dat ik te hoog licht rijd. Wat bij mij helpt is om inderdaad te zorgen om niet in stoelzit te zitten en als je omhoog komt naar "voren" te komen ipv omhoog.. Snapt iemand me? :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:37

Alleen je muts iets naar voren bewegen ipv sta-zit-sta bedoel je toch? Dat zie je idd ook veel fout gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:22

absque_dubio schreef:
Lara_Silver schreef:
Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.

Hier staat bovenbenen, vandaar mijn opmerking. ;) ik kan me er ook weinig bij voorstellen..

Ik lees hier mee, ik trek mijn hakken op tijdens het lichtrijden dus ik zoek nog goede tips. Al heb ik zo het idee dat ik meer vanuit m'n hakken/enkels moet lichtrijden ipv mezelf via m'n beugels omhoog moet duwen om het even kort te zeggen. Nu nog onder het rijden die theorie uitvoeren..

Probeer dan eens zonder beugels licht te rijden, dan kan je het je direct voorstellen, of nog beter, voelen. Mijn ervaring is dat ik op die manier mijn benen veel stiller kan houden. Als ik vanuit mijn beugels rijd schieten mijn voeten direct alle kanten uit.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:18

Je moet jezelf ook niet omhoog duwen.... waarom zou dat moeten? Je moet meeveren met de pas van je paard. Daarbij hou je je benen ontspannen, je bekken zoals altijd (zodat je je rug niet hol trekt, wat je vaak ziet gebeuren bij lichtrijden), je bovenlichaam blijft ook op de normale plaats en vanuit die positie veer je mee met je paard. Edit, de bedoeling van lichtrijden is het ontlasten vd rug van het paard t.o.v. doorzitten.
Ts, ik vermoed dat het bij jou echt een balansprobleem is of dat je teveel gaat 'staan' en daardoor achter komt op de beweging van het paard. Zoals meerdere bokkers aangeven is zitles een hele goede optie!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:36

absque_dubio schreef:
Alleen je muts iets naar voren bewegen ipv sta-zit-sta bedoel je toch? Dat zie je idd ook veel fout gaan.

Dat bedoel ik ja :j
Is dat juist niet goed bedoel je of juist wel?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:22

Dat is juist goed. Dat echte sta-zit is niet goed. Echt een kleine beweging naar voren is al voldoende zegmaar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:35

Centered Riding les is hiervoor super. Er zit vast wel een lesgever in je buurt.

Je moet idd niet gaan staan of zitten, maar gewoon je bekken gaan kantelen. Zo komt je kont vanzelf ietwat uit het zadel. Je zal merken dat je knieën dan ook wat naar voor gaan.

Idd ook ligging van het zadel controleren, en zien dat je benen niet te ver naar voor zijn, want dan plof je natuurlijk ook weer neer.

Dat lichtrijden zonder stijgbeugels doe je beter niet: dan leer je nl. knijpen met je knieën, terwijl je knieën los moeten zijn (mogen wel het scharnierpunt zijn voor het lichtrijden natuurlijk) en ga je zo de lange rugspier blokkeren. Een gevoelig paard kan hiervan zelfs in de staak gaan.

Wat soms ook het probleem is, is dat veel mensen krampachtig proberen te rechtop te blijven, waardoor hun zwaartepunt iets teveel naar achter ligt, en ze terugvallen in het zadel.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:51

hwn schreef:
Centered Riding les is hiervoor super. Er zit vast wel een lesgever in je buurt.

Mocht je daarin geïnteresseerd zijn dan kun je hier CR instructeurs vinden met vermelding van plaatsnaam.

Een CR-tip om een betere balans bij het lichtrijden te krijgen is 2x te blijven staan tijdens het lichtrijden dus sta-sta-zit ritme ipv sta-zit
En bij het staan letten op het openen in je heupen/liezen. Of je liezen voldoende openen kun je voelen door een platte hand op je liezen te leggen tijdens het lichtrijden.
Ook oefenen op een zitbal kan helpen.

En verder is het natuurlijk kijken naar de ruiter-paard combinatie

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:08

jetm schreef:
hwn schreef:

Mocht je daarin geïnteresseerd zijn dan kun je hier CR instructeurs vinden met vermelding van plaatsnaam.

Een CR-tip om een betere balans bij het lichtrijden te krijgen is 2x te blijven staan tijdens het lichtrijden dus sta-sta-zit ritme ipv sta-zit
En bij het staan letten op het openen in je heupen/liezen. Of je liezen voldoende openen kun je voelen door een platte hand op je liezen te leggen tijdens het lichtrijden.
Ook oefenen op een zitbal kan helpen.

En verder is het natuurlijk kijken naar de ruiter-paard combinatie

Nu je het zegt van ruiter-paard combinatie, ik rij 2 paarden, een grote bwp'er en een tinker. Het is enkel als ik op de tinker rij dat ze me zeggen dat ik te hard lichtrij, kan het dan aan de combinatie liggen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:18

Ik vermoed dat de Tinker breder is dan de BWP'er? Wat ik heb met te brede paarden, is dat ik meer in stoelzit ga zitten omdat mijn bovenbenen die brede "stretch" niet aankunnen, en dan "plof" je idd wel meer neer. Ofwel ligt het zadel niet optimaal, waardoor je bijv. naar achteren kipt.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:22

ze is inderdaad breder dan de bwp'er, misschien dat mijn benen niet zo ver uit elkaar open kunnen, zou ik dat niet op een of andere manier kunnen stretchen? Zonder stijgbeugels rijden ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:25

Kun je niet een stukje filmen? Dan is het wat makkelijker oordelen.