hulpteugel gaan gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Re: hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:42

Martingaal is puur een begrenzing en is verder een hele vriendelijke hulpteugel. Ik vind het geen gek advies.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:21

mijn dochter is niet gespannen (supergoed van haar), dus paard neemt geen spanning van haar over. Maar ja, ze is net 13 en kan wel rijden (bleef ook prima zitten toen paard opzij sprong en een bokje gaf de eerste les), maar toch een kind (waar ik heel zuinig op ben).

Toch denk ik met een aantal lessen dat het paard volledig gewend zal zijn en de rust er in zal komen.

Toen ik mijn paard net had, kreeg ook haar spullen erbij, zat er een thiedemanteugel bij, zij reden daar mee. In het begin reed ik ook daarmee maar al snel haalde ik hem er af. Ik heb dus een tuegel met van die ringetjes eraan. Ik neem aan dat ik hier geen martingaal aan kan hangen (want dan kan het niet glijden over de teugel met al die ringetjes)???

Ik ga ook even googlen op de juiste afstelling voor een martingaal, want ik las net dat het ter hoogte van de schoft moet, maar daar kan ik me zo niks bij voorstellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:23

Een martingaal moet zo afgesteld zijn, dat als het paard mijn zijn hoofd normaal loopt, er geen druk komt op de teugels. Enkel als het paard het hoofd omhoog doet, werkt de martingaal in.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:29

Als het paardje thuis niet onrustig is, zou ik geen hulpteugel gebruiken maar eerder een beetje bach rescue geven om de spanning te verminderen en ze zo te laten wennen aan de nieuwe situatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:31

Joolien schreef:
Een instructeur die meteen aan komt zetten met hulpteugels... daar zou ik niet eens les van willen hebben :P

Vergeet niet dat er meer in die les rijden en een ruiter die zijn paard niet onder controle kan houdenom wat voor reden ddan ook is niet wenselijk.
Een martingaal geen kwaad(mits goed bevestid)
tiedeman vind ik over het algemeen niks

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:37

Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo raar dat de instructrice bij een kind op een nerveuze pony op vreemd terrein een martingaaltje aanraadt.

Ik ben ook niet van de hulpteugels, daarentegen ben ik 41 jaar, heb 34 jaar rij ervaring en wil ik er graag van uitgaan dat ik een probleem rijtechnisch moet kunnen oplossen zonder hulpmiddelen.
Een meisje van 13 jaar mist vaak net even de handigheid en vlugheid om in een stress-situatie juist en snel genoeg te reageren.

Een martingaal doet helemaal niets, totdat het paard zijn hoofd de lucht in wil gooien en stuurloos wordt. Op zo'n moment lijkt het mij een prettig idee dat mijn kind door die hulpteugel nog net iets meer iets te vertellen heeft en de pony minder makkelijk met haar aan de haal kan gaan. Gaat de pony na een paar lessen wat beter ontspannen op de ponyclub, haal je de martingaal er weer af. Veiligheid van je dochter gaat voor alles.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:40

Een martingaal gebruik je in combinatie met teugels met knevels/teugelvlinders, zodat de ringen niet vast kunnen komen te zitten aan de sluiting van je teugels.

Een simpele martingaal werkt met een collier om de hals, waaraan de vork en het deel naar de singel zijn bevestigd. Een andere martingaal zie je meer met springen, deze heeft een soort borsttuig welke je aan het zadel bevestigd. In combinatie met een dressuurzadel raad ik de eerste aan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:43

Ik zou zeggen, kijk het een paar lessen aan en als het zo blijft of erger word dan overwegen om een tieneman voor een keer te proberen. Maar ik gok als de ruiter het paard net wat meer aan het werk zet, overgangen, figuren dat het van zelf oplost.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:49

Kijk het inderdaad even aan, maar een martingaal is hartstikke vriendelijk (als je hem goed afsteld!).
Het maakt het voor je dochter wel wat makkelijker. Ik denk dat niet alleen het paard gestrest was, maar je dochter ook. Je gaat je toch te veel bezig houden met je omgeving i.p.v. met haar pony en haarzelf. Het werkt voor je dochter misschien ook weer een beetje tussen de oren, met een martingaal om.

Heb een martingaal al een hoop zien redden. En als de pony lekker loopt, heeft hij er geen last van. Maar, wel dan juist afstellen!

Tiedeman houdt ik zelf helemaal niet van. Trek het beestje alleen maar naar beneden toe in een vaste houding.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:40

wortelsussie schreef:
Ik zou zeggen, kijk het een paar lessen aan en als het zo blijft of erger word dan overwegen om een *tieneman* voor een keer te proberen. Maar ik gok als de ruiter het paard net wat meer aan het werk zet, overgangen, figuren dat het van zelf oplost.

*Sorry, ik zeg tiedeman maar bedoel een martingaal!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 16:00

mijn dochter heeft weer les gehad vanochtend. Ik heb er voor de zekerheid een thiedemanteugel aan gedaan, voor de veiligheid van mijn dochter.

Paard was al veel minder gespannen en rustiger met het hoofd (was de tweede keer in een vreemde omgeving).
De instructeur (een andere dan vorige week want dat was een invaller) adviseerde om voorlopig de thiedeman er aan te laten. Met name eigenlijk omdat mijn paardje de neiging heeft om in een eigen houding te lopen (met een knik in de nek) i.p.v. vanuit de schoft te zakken. De thiedeman moet dit makkelijk maken en de instructeur wil mijn dochter laten voelen hierdoor wat de bedoeling is. Als het beter gaat kan de thiedeman er weer af.

Ik houd dus helemaal niet van hulpteugels, maar volg nu toch wel het advies op van de instructeur, omdat ik ook vertrouwen in de man heb. Hij gaf zulke goede tips en zag alles!

Idd liepen wij met onze huidige instructrice vast met het nageefelijk laten lopen. Het lukte gewoon niet, ondanks dat we er al maanden mee bezig zijn. Volgens hem zal het aan het eind van de winter er al veel beter uit zien! Tja, en die hulpteugel, dat moet dan maar even....

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:48

Een Thiedemann eraan hangen om een paard goed nagefelijk te krijgen? Pure onzin. Als je na zoveel maanden les dit niet voor mekaar krijgt dan is er iets mis met de instructie of je dochter heeft het rijkunstig gevoel nog niet. Een Thiedemann zorgt er voor dat het paard zich vast gaat zetten en in het slechtste geval juist onderhals kweekt. Het vanuit de schoft laten vallen van de hals bereik je door van achter naar voor te rijden met impuls en daarbij de juiste stelling aan te nemen, bijvoorbeeld voltewerk dus. Door het stelling nemen, verkrijgt men ontspanning in nek en kaak en laat het paard de hals vallen. Als je dan op tijd nageeft maar wel het contact onderhoudt heb je aanleuning. Als een paard niet nagefelijk is, ligt dit altijd aan de ruiter, dat is niet erg, maar werk dan daaraan! ipv het paard te fixeren.
Dan had je beter ivm spanning een martingaal kunnen nemen, daar creer je geen nieuwe problemen mee.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:56

Kan je bij de club buiten de lessen om gebruik van de bak maken? Bij ons kan dat wel, bak is van de club. Op deze manier kunnen ze rustig wennen aan de bak.
Zo doen we dat met jonge paarden ook.
Voordeel is ook dat je de ruimte hebt, en je geen pottekijkers hebt, waar je eventueel zenuwachtig van kunt worden. Ook al zeg je dat je dochter rustig is, onbewust kan het wel meespelen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:01

Oei, van dit advies schrik ik toch wel een beetje en ga mee met mijn voorganger. Een Thiedeman zorgt er in mijn ogen vaak voor dat een paard juist in een bepaalde houding gaat lopen. Vaak zie je dat paarden er in gaan hangen en alsnog niet de bovenin aanspannen, maar juist de onderlijn. In combinatie met een niet geactiveerde achterhand zie je paarden steeds langer worden in het lijf. Ik zou hier niet voor gaan. Laat een meisje van 13 gewoon lekker rijden en spelenderwijs ontdekken hoe een paard ontspannen en nageeflijk gereden wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:02

ja, ik twijfel ook enorm hoor. Ik ben helemaal niet voor gebruik van hulpteugels. Omdat de instructeur toch wel een gerenomeerde instructeur (met naam) is, wil ik zijn advies (even) volgens, al is het met gemengde gevoelens. Bij ons op stal rijd ik sowieso zonder hulpteugels.
Ik moet wel zeggen dat de thiedeman zo los hangt, dat ie niks doet, behalve als ze het hoofd omhoog zou gooien. Het is echt niet zo dat ze "in de krul" getrokken wordt ofzo (aljeblieft niet zeg!).
Volgens mij vergelijkbaar met de werking van een martingaal dus?!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:56

Dan is de reden die de instructeur aangeeft waarom ie erom moet blijven zitten dus een drogreden, los of vast, gaat het geen positieve invloed uitoefenen op het zakken vanuit de schoft. Dit moet je dochter leren, het begint bij de ruiter, leren voelen wat er gebeurt, wanneer het goed gaat, wanneer niet en hoe je het goed doet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 02:23

max66 schreef:
ja, ik twijfel ook enorm hoor. Ik ben helemaal niet voor gebruik van hulpteugels. Omdat de instructeur toch wel een gerenomeerde instructeur (met naam) is, wil ik zijn advies (even) volgens, al is het met gemengde gevoelens. Bij ons op stal rijd ik sowieso zonder hulpteugels.
Ik moet wel zeggen dat de thiedeman zo los hangt, dat ie niks doet, behalve als ze het hoofd omhoog zou gooien. Het is echt niet zo dat ze "in de krul" getrokken wordt ofzo (aljeblieft niet zeg!).
Volgens mij vergelijkbaar met de werking van een martingaal dus?!

Martingaal dwingt niks af, eigenlijk het belangrijkste wat een martingaal doet is er voor zorgen dat de hoek waaronder de teugels op het bit inwerken correct blijft. Daardoor krijg je bij zo'n hoge hoofdhouding geen extra verzet door een verkeerd inwerkend bit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 07:10

moorcats schreef:
Dan is de reden die de instructeur aangeeft waarom ie erom moet blijven zitten dus een drogreden, los of vast, gaat het geen positieve invloed uitoefenen op het zakken vanuit de schoft. Dit moet je dochter leren, het begint bij de ruiter, leren voelen wat er gebeurt, wanneer het goed gaat, wanneer niet en hoe je het goed doet!

Vermoedelijk. ... omdat dat meisje nog een kind is en zowel de instructeur als de andere ruitertjes geen trek hebben in een druktemaker in de baan en eventueel ook nog nare ongelukken met allemaal kinderen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:22

maaikemuis schreef:
Oei, van dit advies schrik ik toch wel een beetje en ga mee met mijn voorganger. Een Thiedeman zorgt er in mijn ogen vaak voor dat een paard juist in een bepaalde houding gaat lopen. Vaak zie je dat paarden er in gaan hangen en alsnog niet de bovenin aanspannen, maar juist de onderlijn. In combinatie met een niet geactiveerde achterhand zie je paarden steeds langer worden in het lijf. Ik zou hier niet voor gaan. Laat een meisje van 13 gewoon lekker rijden en spelenderwijs ontdekken hoe een paard ontspannen en nageeflijk gereden wordt.

Dan is hij dus verkeerd afgesteld. Ik heb bij een paard ook een aantal keren met thiedemann gereden. En kan met de hand op mijn hart zeggen. Dat zij niet ging hangen in de teugels.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:58

Ik schrijf ook 'vaak'. Zeker bij langdurig gebruik heb ik dit vaak gezien en ben zelf absoluut geen voorstander van deze teugel. Het is een slof voor beginners waarbij ik van mening ben dat een slof een fijnere inwerking geeft (mocht je toch kiezen voor een hulpteugel) of in dit beschreven geval, gewoon een martingaal.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 13:04

ik zie het verschil in werking thiedeman/martingaal niet. Beide zorgen ervoor dat het hoofd niet omhoog gegooid kan worden.
De thiedeman hing gewoon los bij ons, begrensde alleen bij omhoog gooien hoofd, net zoals een amrtingaal dit zou doen.

Ik denk dat wat Urielle zegt zomaar eens waar kan zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:15

max66 schreef:
ik zie het verschil in werking thiedeman/martingaal niet. Beide zorgen ervoor dat het hoofd niet omhoog gegooid kan worden.
De thiedeman hing gewoon los bij ons, begrensde alleen bij omhoog gooien hoofd, net zoals een amrtingaal dit zou doen.

Ik denk dat wat Urielle zegt zomaar eens waar kan zijn!

Een Thiedeman heeft een meer neerwaartse werking.

Ik vind het helemaal niet zo slecht advies. Als de pony hoog bovenin blijft lopen en zich spant krijgt ie last van z'n rug op den duur.

Voordeel is dat een jonge ruiter leert voelen waar de pony moet lopen en hoe het voelt als de pony met een losse ontspannen rug voelt.
Je kan hem zo instellen dat als de pony het hoofd in een normale hoofdhouding loopt niet inwerkt en als de pony te hoog loopt wel inwerkt.

Het laatste stukje nageeflijkheid zal de ruiter zelf moeten doen.

Je moet de Thiedeman natuurlijk niet heel kort afstellen. Dan gaat het goede effect verloren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:39

maaikemuis schreef:
Ik schrijf ook 'vaak'. Zeker bij langdurig gebruik heb ik dit vaak gezien en ben zelf absoluut geen voorstander van deze teugel. Het is een slof voor beginners waarbij ik van mening ben dat een slof een fijnere inwerking geeft (mocht je toch kiezen voor een hulpteugel) of in dit beschreven geval, gewoon een martingaal.

Een hulp teugel moet als Hulp worden gebruikt en niet als een standaard stukje extra tuig..
Met mate gebruiken kan het prima (de ruiter) helpen.

een slof teugel kun je schade mee maken bij verkeerd gebruik en ook wanneer je hem te los of te strak hebt, je snel ongelukken kunt krijgen. Een slof dus iig niet!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:06

NatasjavE schreef:
Ik vind het helemaal niet zo slecht advies. Als de pony hoog bovenin blijft lopen en zich spant krijgt ie last van z'n rug op den duur.

Voordeel is dat een jonge ruiter leert voelen waar de pony moet lopen en hoe het voelt als de pony met een losse ontspannen rug voelt.
Je kan hem zo instellen dat als de pony het hoofd in een normale hoofdhouding loopt niet inwerkt en als de pony te hoog loopt wel inwerkt.

Het laatste stukje nageeflijkheid zal de ruiter zelf moeten doen.

Je moet de Thiedeman natuurlijk niet heel kort afstellen. Dan gaat het goede effect verloren.

Dit is precies wat de instructeur dus ook zei. De thiedeman zit op het meest losse haakje en doet idd niks als de pony het hoofd niet omhoog gooit, hangt gewoon slap. Verder gebruiken we hem thuis niet, alleen in de les (zolang nodig, wat mij betreft hooguit een paar keer).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:43

maaikemuis schreef:

Meen je nu serieus dat je een meisje van 13 al een slofteugel in handen wil geven? !