Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:Een instructeur die meteen aan komt zetten met hulpteugels... daar zou ik niet eens les van willen hebben
wortelsussie schreef:Ik zou zeggen, kijk het een paar lessen aan en als het zo blijft of erger word dan overwegen om een *tieneman* voor een keer te proberen. Maar ik gok als de ruiter het paard net wat meer aan het werk zet, overgangen, figuren dat het van zelf oplost.
max66 schreef:ja, ik twijfel ook enorm hoor. Ik ben helemaal niet voor gebruik van hulpteugels. Omdat de instructeur toch wel een gerenomeerde instructeur (met naam) is, wil ik zijn advies (even) volgens, al is het met gemengde gevoelens. Bij ons op stal rijd ik sowieso zonder hulpteugels.
Ik moet wel zeggen dat de thiedeman zo los hangt, dat ie niks doet, behalve als ze het hoofd omhoog zou gooien. Het is echt niet zo dat ze "in de krul" getrokken wordt ofzo (aljeblieft niet zeg!).
Volgens mij vergelijkbaar met de werking van een martingaal dus?!
moorcats schreef:Dan is de reden die de instructeur aangeeft waarom ie erom moet blijven zitten dus een drogreden, los of vast, gaat het geen positieve invloed uitoefenen op het zakken vanuit de schoft. Dit moet je dochter leren, het begint bij de ruiter, leren voelen wat er gebeurt, wanneer het goed gaat, wanneer niet en hoe je het goed doet!
maaikemuis schreef:Oei, van dit advies schrik ik toch wel een beetje en ga mee met mijn voorganger. Een Thiedeman zorgt er in mijn ogen vaak voor dat een paard juist in een bepaalde houding gaat lopen. Vaak zie je dat paarden er in gaan hangen en alsnog niet de bovenin aanspannen, maar juist de onderlijn. In combinatie met een niet geactiveerde achterhand zie je paarden steeds langer worden in het lijf. Ik zou hier niet voor gaan. Laat een meisje van 13 gewoon lekker rijden en spelenderwijs ontdekken hoe een paard ontspannen en nageeflijk gereden wordt.
max66 schreef:ik zie het verschil in werking thiedeman/martingaal niet. Beide zorgen ervoor dat het hoofd niet omhoog gegooid kan worden.
De thiedeman hing gewoon los bij ons, begrensde alleen bij omhoog gooien hoofd, net zoals een amrtingaal dit zou doen.
Ik denk dat wat Urielle zegt zomaar eens waar kan zijn!
maaikemuis schreef:Ik schrijf ook 'vaak'. Zeker bij langdurig gebruik heb ik dit vaak gezien en ben zelf absoluut geen voorstander van deze teugel. Het is een slof voor beginners waarbij ik van mening ben dat een slof een fijnere inwerking geeft (mocht je toch kiezen voor een hulpteugel) of in dit beschreven geval, gewoon een martingaal.
NatasjavE schreef:Ik vind het helemaal niet zo slecht advies. Als de pony hoog bovenin blijft lopen en zich spant krijgt ie last van z'n rug op den duur.
Voordeel is dat een jonge ruiter leert voelen waar de pony moet lopen en hoe het voelt als de pony met een losse ontspannen rug voelt.
Je kan hem zo instellen dat als de pony het hoofd in een normale hoofdhouding loopt niet inwerkt en als de pony te hoog loopt wel inwerkt.
Het laatste stukje nageeflijkheid zal de ruiter zelf moeten doen.
Je moet de Thiedeman natuurlijk niet heel kort afstellen. Dan gaat het goede effect verloren.
maaikemuis schreef:Ik schrijf ook 'vaak'. Zeker bij langdurig gebruik heb ik dit vaak gezien en ben zelf absoluut geen voorstander van deze teugel. Het is een slof voor beginners waarbij ik van mening ben dat een slof een fijnere inwerking geeft (mocht je toch kiezen voor een hulpteugel) of in dit beschreven geval, gewoon een martingaal.