Stelling: jong paard veel longeren is niet goed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Stelling: jong paard veel longeren is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:30

Ik vind het ook eerder een probleem dat paard geen rustdagen heeft dan dat je 3x per week zou longeren. Een volte is wel belastender, maar geen rustdagen zodat spieren/pezen enz. kunnen herstellen en ook paard mentaal kan verwerken... dat lijkt me groter probleem.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:55

Sjira schreef:
geen enkel paard veel longeren is goed... Als ik longeer neem ik overigens ook altijd de hele bak mee. Dus volte C dan wat rechtuit en naar volte A en weer terug.

Daar ben ik het niet mee eens. Longeren is juist goed. Is het niet puur om het paard z'n eerste frisse energie kwijt te laten raken, dan is het wel om hem op te warmen voor het ruitergewicht erop komt.
Zo heb ik er een, en als je die niet om de paar dagen even aan de longe pakt voor het rijden hoef je het niet te proberen. Heeft niets met pijn of wat dan ook te maken (paard is volledig nagekeken etc.) maar puur met een stukje bloed en karakter.

Zoek maar eens op, meerdere grote ruiters, waaronder bijvoorbeeld Albert Voorn, zweren bij longeren.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:26

Ik ook hoor :j. Maar wel met mate. Ik longeer 3 dagen in de week waarvan 2 dagen met dubbele longe en 1 dag freestyle/los balkjes draven. Daarnaast rijd ik 2 keer. Ze is 4,5.
Toen ze moest revalideren moest ik 5 x per week longeren trouwens.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:17

Sachaaaa schreef:
Sjira schreef:
geen enkel paard veel longeren is goed... Als ik longeer neem ik overigens ook altijd de hele bak mee. Dus volte C dan wat rechtuit en naar volte A en weer terug.

Daar ben ik het niet mee eens. Longeren is juist goed. Is het niet puur om het paard z'n eerste frisse energie kwijt te laten raken, dan is het wel om hem op te warmen voor het ruitergewicht erop komt.
Zo heb ik er een, en als je die niet om de paar dagen even aan de longe pakt voor het rijden hoef je het niet te proberen. Heeft niets met pijn of wat dan ook te maken (paard is volledig nagekeken etc.) maar puur met een stukje bloed en karakter.

Zoek maar eens op, meerdere grote ruiters, waaronder bijvoorbeeld Albert Voorn, zweren bij longeren.

Bedoelde ook véél longeren :) maar wat is veel? Ik longeer een jong onbeleerd paard zo'n drie keer per week 20 minuutjes. Dan bouw ik het uit met nog een keer extra longeren en misschien naar een half uurtje (incl opwarmen en uitstappen). Denk als je een paard 5x per week drie kwartier aan de longe hangt dat het echt teveel is. Maar het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het paard en de situatie. Volgens mij zijn we het uiteindelijk gewoon met elkaar eens :)

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:30

2x longeren aan de dubbele lijn vind ik niet te veel.. Maar daar zijn de meningen over verdeeld! Wat ik persoonlijk veel erger vind is dat de eigenaar 4 dagen rijd en jij daarnaast ook 3 dagen iets doet.. sorry maar een paard (vooral 1 paard dat weinig gewend is) heeft minimaal 1 rustdag nodig!

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:12

Sjira schreef:
Sachaaaa schreef:

Zo heb ik er een, en als je die niet om de paar dagen even aan de longe pakt voor het rijden hoef je het niet te proberen. Heeft niets met pijn of wat dan ook te smaken (paard is volledig nagekeken etc.) maar puur met een stukje bloed en karakter.

Bedoelde ook véél longeren :) maar wat is veel? Ik longeer een jong onbeleerd paard zo'n drie keer per week 20 minuutjes. Dan bouw ik het uit met nog een keer extra longeren en misschien naar een half uurtje (incl opwarmen en uitstappen). Denk als je een paard 5x per week drie kwartier aan de longe hangt dat het echt teveel is. Maar het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het paard en de situatie. Volgens mij zijn we het uiteindelijk gewoon met elkaar eens :)

Dat denk ik dan ook, nu ik je reactie lees! :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:19

Ik zou het en en proberen te doen. Dus zowel rijden als longeren.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 17:38

Sorry voor mijn late reactie! Heb het momenteel erg druk met school en ben dus even niet meer zo actief op bokt.

Wat betreft het 7 dagen per week aan ben ik het met jullie eens. Nou moet ik wel zeggen dat er altijd wel een dag is waarop een van ons weinig tijd heeft oid, waardoor hij een dagje vrij krijgt. Maar heb het er wel met de eigenaar over gehad en we houden er nu rekening mee.

Longeren in een bak is bij ons op stal helaas niet toegestaan. Momenteel wordt hij soms 1 en soms 2x per week door mij gereden en 1x gelogeerd aan de dubbele lijnen en hij krijgt vaak van mij een dagje vrij. Eigenaar rijd hem nu geloof ik 3x per week. Lijkt me op zich een mooi weekschema, toch?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:39

Dus hij werkt 6 keer per week? Hoe lang?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:51

Remark schreef:
Wwijk23, ik heb ook nooit gezegd dat ik niet ga doen wat de eigenaar van mij vraagt. Ik was gewoon benieuwd wat bokt er van vind. Paard wordt zelf 4x in de week door de eigenaar gereden en ik doe hem 3 dagen per week. Hij is dus vaker dan 4x per week aan het werk.

Dus hij is 5 x pw onder het zadel en 2 x pw longeren aan de dubbele longe :o geen rusrdagen, dat vind ik niet normaal eerlijk gezegd.....

Ik rijd mijn eigen paard maar 3 tot 4 x per week en geef hem een paar x per jaar een week vrij, in zijn vrije tijd loopt hij gewoon in de wei.
Spieren bouw je juist op door training en daarna rust (spieren hebben 24 tot 36 uur nodig om te herstellen)
Herstellen is groeien!
pppffff 7 x per week arbeid, paard is later vroeg op of heeft geen zin meer in het werk.

Longeren doe ik nooit, geestdodend voor een paard....

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 23:21

listiglistje schreef:
Dus hij is 5 x pw onder het zadel en 2 x pw longeren aan de dubbele longe :o geen rusrdagen, dat vind ik niet normaal eerlijk gezegd.....

Ik rijd mijn eigen paard maar 3 tot 4 x per week en geef hem een paar x per jaar een week vrij, in zijn vrije tijd loopt hij gewoon in de wei.
Spieren bouw je juist op door training en daarna rust (spieren hebben 24 tot 36 uur nodig om te herstellen)
Herstellen is groeien!
pppffff 7 x per week arbeid, paard is later vroeg op of heeft geen zin meer in het werk.

Longeren doe ik nooit, geestdodend voor een paard....

Hi, zoals je hierboven kon lezen is er het een en ander veranderd aan zijn week.
Hij werkt nu 5 a 6x per week ipv 7.

Remark schreef:
Longeren in een bak is bij ons op stal helaas niet toegestaan. Momenteel wordt hij soms 1 en soms 2x per week door mij gereden en 1x gelogeerd aan de dubbele lijnen en hij krijgt vaak van mij een dagje vrij. Eigenaar rijd hem nu geloof ik 3x per week. Lijkt me op zich een mooi weekschema, toch?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:26

Interessant om al deze verschillende meningen te lezen. Momenteel heb ik een groot paard van 3,5, net onder het zadel, omdat hij nu al 1.72 is en er nog echt wel wat bij groeit vind ik dat je die beesten toch de tijd moet geven.... Nooit longeren zoals ik hierboven bij iemand lees is echt GEEN optie. Hij moet toch lopen en non stop op het land is in de winter geen optie (niet in de randstad althans).
Hoe denken jullie dan over een jong paard in de Stapmolen?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:26

Yvonne1313 schreef:
Interessant om al deze verschillende meningen te lezen. Momenteel heb ik een groot paard van 3,5, net onder het zadel, omdat hij nu al 1.72 is en er nog echt wel wat bij groeit vind ik dat je die beesten toch de tijd moet geven.... Nooit longeren zoals ik hierboven bij iemand lees is echt GEEN optie. Hij moet toch lopen en non stop op het land is in de winter geen optie (niet in de randstad althans).
Hoe denken jullie dan over een jong paard in de Stapmolen?

om uit te stappen prima. om als trainingsmateriaal te gebruiken ben ik geen voorstander van. vind de volte te kort en vind dat ze constant te rond lopen en te veel gedreven worden. eigenlijk vind ik mensen die een stapmolen gebruiken... gemakzuchtig. want waarom zou je het doen? vaak is het simpelweg om tijd te besparen of omdat ze zelf geen zin hebben om in de kou in de paddock te staan bevriezen.

jou slungel is zoals je zelf zegt nog vol in de groei. longeren is prima na mijn idee maar wel op de grote volte sterker nog, zelf laat ik de guppies van de groep zo veel mogelijk lange stukken lopen als of ze gewoon in de rijbak lopen. zelf loop ik dus altijd stukken mee met longeren. ze volledig rond laten lopen doe ik nooit. maar goed dit is maar een persoonlijke mening. er zijn vast mensen die er ook anders over denken en dat lees ik ook graag!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:39

Wwijk23, nee te korte voltes zijn ook niet goed! ik longeer gewoon in een grote rijbaan. Stapmolen is simpelweg de optie om ze overdag (als ik werk) even een kwartier a half uur in beweging te hebben. Sávonds krijgt hij gewoon normale training, los of longe. Niet iedere dag stapmolen, gewoon om en om ene dag paddock andere dag stapmolen

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:45

Nou, een paard moet zich goed inzetten op de volte. En dat kost wel degelijk veel energie. Als hij de basis knoppen al kent zoals rem en stuur zou ik gewoon gaan rijden en daar je oefeningen mee doen om je paard recht te stellen. Als je echt bang bent dat je het verkeerd doet kan je vragen of iemand je kan helpen (iemand van stal ofzo).

En wat betreft dat je hem de stemcommando's wil leren, kan je dat ook doen met grondwerk. Daar krijg je de beste band mee. :o

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:59

Yvonne1313 schreef:
Wwijk23, nee te korte voltes zijn ook niet goed! ik longeer gewoon in een grote rijbaan. Stapmolen is simpelweg de optie om ze overdag (als ik werk) even een kwartier a half uur in beweging te hebben. Sávonds krijgt hij gewoon normale training, los of longe. Niet iedere dag stapmolen, gewoon om en om ene dag paddock andere dag stapmolen

non stop op het land is geen optie schrijf je maar alleen overdag als je aan het werk bent dan? kunnen ze dan niet gewoon buiten staan? ik vind om de dag een kwartier/halfuur stapmolen zelf echt te veel maar goed ik ben er dan al geen voorstander van. ik weet ook dat er mensen zweren bij een stapmolen dus tja, lastig.