Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjira schreef:geen enkel paard veel longeren is goed... Als ik longeer neem ik overigens ook altijd de hele bak mee. Dus volte C dan wat rechtuit en naar volte A en weer terug.
Sachaaaa schreef:Sjira schreef:geen enkel paard veel longeren is goed... Als ik longeer neem ik overigens ook altijd de hele bak mee. Dus volte C dan wat rechtuit en naar volte A en weer terug.
Daar ben ik het niet mee eens. Longeren is juist goed. Is het niet puur om het paard z'n eerste frisse energie kwijt te laten raken, dan is het wel om hem op te warmen voor het ruitergewicht erop komt.
Zo heb ik er een, en als je die niet om de paar dagen even aan de longe pakt voor het rijden hoef je het niet te proberen. Heeft niets met pijn of wat dan ook te maken (paard is volledig nagekeken etc.) maar puur met een stukje bloed en karakter.
Zoek maar eens op, meerdere grote ruiters, waaronder bijvoorbeeld Albert Voorn, zweren bij longeren.
Sjira schreef:Sachaaaa schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Longeren is juist goed. Is het niet puur om het paard z'n eerste frisse energie kwijt te laten raken, dan is het wel om hem op te warmen voor het ruitergewicht erop komt.
Zo heb ik er een, en als je die niet om de paar dagen even aan de longe pakt voor het rijden hoef je het niet te proberen. Heeft niets met pijn of wat dan ook te smaken (paard is volledig nagekeken etc.) maar puur met een stukje bloed en karakter.
Zoek maar eens op, meerdere grote ruiters, waaronder bijvoorbeeld Albert Voorn, zweren bij longeren.
Bedoelde ook véél longerenmaar wat is veel? Ik longeer een jong onbeleerd paard zo'n drie keer per week 20 minuutjes. Dan bouw ik het uit met nog een keer extra longeren en misschien naar een half uurtje (incl opwarmen en uitstappen). Denk als je een paard 5x per week drie kwartier aan de longe hangt dat het echt teveel is. Maar het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het paard en de situatie. Volgens mij zijn we het uiteindelijk gewoon met elkaar eens
Remark schreef:Wwijk23, ik heb ook nooit gezegd dat ik niet ga doen wat de eigenaar van mij vraagt. Ik was gewoon benieuwd wat bokt er van vind. Paard wordt zelf 4x in de week door de eigenaar gereden en ik doe hem 3 dagen per week. Hij is dus vaker dan 4x per week aan het werk.
listiglistje schreef:Dus hij is 5 x pw onder het zadel en 2 x pw longeren aan de dubbele longegeen rusrdagen, dat vind ik niet normaal eerlijk gezegd.....
Ik rijd mijn eigen paard maar 3 tot 4 x per week en geef hem een paar x per jaar een week vrij, in zijn vrije tijd loopt hij gewoon in de wei.
Spieren bouw je juist op door training en daarna rust (spieren hebben 24 tot 36 uur nodig om te herstellen)
Herstellen is groeien!
pppffff 7 x per week arbeid, paard is later vroeg op of heeft geen zin meer in het werk.
Longeren doe ik nooit, geestdodend voor een paard....
Remark schreef:Longeren in een bak is bij ons op stal helaas niet toegestaan. Momenteel wordt hij soms 1 en soms 2x per week door mij gereden en 1x gelogeerd aan de dubbele lijnen en hij krijgt vaak van mij een dagje vrij. Eigenaar rijd hem nu geloof ik 3x per week. Lijkt me op zich een mooi weekschema, toch?
Yvonne1313 schreef:Interessant om al deze verschillende meningen te lezen. Momenteel heb ik een groot paard van 3,5, net onder het zadel, omdat hij nu al 1.72 is en er nog echt wel wat bij groeit vind ik dat je die beesten toch de tijd moet geven.... Nooit longeren zoals ik hierboven bij iemand lees is echt GEEN optie. Hij moet toch lopen en non stop op het land is in de winter geen optie (niet in de randstad althans).
Hoe denken jullie dan over een jong paard in de Stapmolen?
Yvonne1313 schreef:Wwijk23, nee te korte voltes zijn ook niet goed! ik longeer gewoon in een grote rijbaan. Stapmolen is simpelweg de optie om ze overdag (als ik werk) even een kwartier a half uur in beweging te hebben. Sávonds krijgt hij gewoon normale training, los of longe. Niet iedere dag stapmolen, gewoon om en om ene dag paddock andere dag stapmolen