Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:35

CharmingS schreef:
Nee maar waarom geef je haar niet een zweepje dan? Wat ik zou doen is haar veel overgangen snel achter elkaar laten rijden, en heel veel figuren. Ik ben zelf instructrice op een manege heb ook genoeg prive klantjes, dus ik weet wel hoe het is om jongere kinderen te begeleiden.. Maar ze moet gewoon gaan rijden, en haar pony bezig houden zodat hij niet een na kan denken over iets anders ;)

Ze rijdt met zweep zoals in de openingspost te lezen is en overgangen, tempowisselingen, figuren etc worden voortdurend gevraagd.
Ik heb hele standaard riedeltje incl uitbreidingen al gehad.

jitskenienke

Re: Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:36

zou je een filmpje kunnen plaatsen?
zodat we het beter kunnen zien?

groetjes

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:40

jitskenienke schreef:
zou je een filmpje kunnen plaatsen?
zodat we het beter kunnen zien?

groetjes

Ik beschik momenteel helaas niet over een filmpje

jitskenienke

Re: Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:40

oke!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:41

Ik heb zelf ook zo'n paard in training gehad wat dit ook deed, ik loste dit op door iedere keer als hij naar beneden dook flink been te geven en veel voltes rijden met een beetje extra stelling vragen. na 2 dagen deed hij dit bijna niet meer ;)

Maargoed misschien kan de pony inderdaad een paar keer door een ervaren persoon gereden worden :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:44

Je geeft aan dat de pony sloom/traag is, op de foto kruipt hij achter de loodlijn..

Wat gebeurt er als je hem voorwaarts rijd, geen focus op die krul. Actie reactie echt consequent zijn? Simpelweg terug naar de basis?

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:46

CharmingS schreef:
Ik heb zelf ook zo'n paard in training gehad wat dit ook deed, ik loste dit op door iedere keer als hij naar beneden dook flink been te geven en veel voltes rijden met een beetje extra stelling vragen. na 2 dagen deed hij dit bijna niet meer ;)

Maargoed misschien kan de pony inderdaad een paar keer door een ervaren persoon gereden worden :)

Dat is ook hoe ik dit soort problemen normaal op los. Het is hier alleen niet efficiënt op de één of de andere manier.

Ik ga inderdaad eens rondvragen of er iemand is die de pony eens bij wil rijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:47

Zoals ik al eerder zei, bij laten rijden. Maar ook stoppen met die focus op krulletjes en dat soort dingen. Eerst vrij en blij op een pony kunnen zitten en alles spelenderwijs. Onafhankelijke zit creeren en zo zijn er nog zat dingen te doen met jonge kinderen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:48

Nina_love schreef:
CharmingS schreef:

Dat is ook hoe ik dit soort problemen normaal op los. Het is hier alleen niet efficiënt op de één of de andere manier.

Ik ga inderdaad eens rondvragen of er iemand is die de pony eens bij wil rijden.

Ik denk dat het ruitertje nog niet consequent genoeg is om dit probleem op te lossen! Denk dat de manier die ik hier boven beschrijf zeker wel efficiënt is alleen het ruitertje nog niet zover is ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:50

Als hij western gereden is, hoort hij dus aan een iets 'langere' teugel te lopen.
Ik zeg niet dat hij western gereden moet worden, maar misschien kan je toch enkele lessen aan een langere teugel rijden en zo rustig opnemen.
Of gewoon de les echt beginnen met lange teugel en rustig aan opnemen.

Mijn pony is er ook niet van gediend als iemand op haar gaat zitten en teugels onmiddellijk strak neemt (zij ontploft dan ook gewoon na een tijdje)

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:50

Dungen schreef:
Je geeft aan dat de pony sloom/traag is, op de foto kruipt hij achter de loodlijn..

Wat gebeurt er als je hem voorwaarts rijd, geen focus op die krul. Actie reactie echt consequent zijn? Simpelweg terug naar de basis?

Wanneer je teugel contact verbreekt en naar voren wil rijden legt de pony de oren naar achteren en werkt been geven averechts.
Maar het is misschien wel een idee om inderdaad even helemaal terug te gaan naar de basis. Doelen bijstellen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:56

CharmingS schreef:
Ik denk dat het ruitertje nog niet consequent genoeg is om dit probleem op te lossen! Denk dat de manier die ik hier boven beschrijf zeker wel efficiënt is alleen het ruitertje nog niet zover is ;)

Ja dat is inderdaad wat ik met efficiënt bedoel in deze context. Het meisje doet echt haar best wel, maar de pony neemt haar gewoon niet serieus. Daarom hoopte is een andere oplossing te vinden die wat meer spelenderwijs toegepast zou kunnen worden.
Zelf heb ik dit soort problemen ook vaak genoeg ervaren met jonge paarden en ik weet dat het werkt.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:01

Daar zou ik persoonlijk wel op gaan focussen.

Erachter komen waarom hij niet vooruit wil als je been geeft. (Nukkig,medisch,ruiter etc )
En zet de ruiter ook terug naar de basis.
Is ze bewust van hetgeen wat ze doet? Denkt ze zelf wel vooruit of blijft ze net zoals op de foto naar de hals staren? Leg nog eens uit wat de verschillen zijn in je houding als je vooruit kijkt of naar beneden. Laat het haar nog eens proberen en voelen, zo kan ze ook verder haar gevoel ontwikkelen om het naar beneden duiken aan te voelen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:56

Ik denk dat je weer even terug moet naar het zoeken van een goede aanleuning. Dus beginnen in stap met licht teugelcontact, als hij zwaar wordt loslaten en been geven zodat hij leert dat dat geen oplossing is. Vergt veel geduld maar uiteindelijk wordt het beloond. En als hij traag is aan het been moet je dat eerst oplossen, dat is basis.
Het van de hoefslag komen zou ik oplossen met een volte, als er tenminste verder niets gebeurd. In de volte kan zij haar binnenbeen weer even bevestigen (probeer hem de laatste stappen van de volte de hoefslag op te laten wijken) en zo hoef je niet te stoppen met wat je doet als het net lekker gaat.