Spieren ontwikkelen naast schoft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:40

Ik zie al een hoop goede tips en uitleg. Daar wil ik er ook nog eentje aan toevoegen: geduld!

Het zal geen kwestie zijn van trainen en de spieren zien groeien per week. Het kan best eens een half jaar tot een jaar duren voor je écht verschil ziet met het blote oog. Zeker omdat je er al die tijd ook nog met je neus bovenop staat :)

Ik zou dus aanraden om regelmatig een paar foto's te maken van paard/schoft uit een vergelijkbare hoek. Eens per week, per twee, per maand, maakt niet zoveel uit, wat je zelf handig vindt. Dan kun je die naast elkaar leggen om de voortgang te vergelijken.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:29

De trapezius is een spier die 8 onderliggende spieren bedekt. Hij zit vast aan het schouderblad en loopt zowel naar de halswervels als naar de rug. De trapezius zorgt voor stabiliteit van de schouder en helpt bij het naar voren en naar achteren bewegen van de schouder. Dat betekent dat deze spier een belangrijke verbinding is en een directe invloed heeft op de positie van de hals en de beweging van de rug.
Door een slecht passend zadel kan de spier minder goed ontwikkelen, er ontstaat spieratrofie door het knellen van zenuwen en het belemmeren van een goede doorbloeding. Grofweg is het zo dat als de spier niet meer bekneld wordt hij weer zal ontwikkelen.

Als je je paard op een juiste manier traint, dus met een ontspannen rug, met goed achterhand gebruik en een dragende hals zonder onderhals zal deze spier zich weer ontwikkelen. Extra oefeningen zijn niet nodig. De oorzaak weghalen is het meest belangrijk! En zoals al geschreven, geef het de tijd.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:11

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Maar die had gewoon een blessure in de rug waardoor ik ook opnieuw de rugspieren moest trainen aan de hand van longeren met dubbele lijnen. Als je merkt dat het paard vaak zijn hoofd omhoog gooit en niet na wilt geven. Dan zit er dus duidelijk een knelling.

Shannonnekke

Re: Spieren ontwikkelen naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:23

Bedankt voor de tips! Ondertussen hebben we al verschillende oefeningen gedaan. Voornamelijk voorwaarts-neerwaarts, tempowisselingen zodat die achterhand ook mee gaat doen, met balken spelen, aan de passoa... Hij had het al vrijsnel door en heeft hij af en toe mooie lengte buigingen :)

Tips en/of andere oefeningen voor de afwisseling zijn welkom! :D