Wainonia's M1 debuut!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Wainonia's M1 debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 20:32

Dank je wel! (de pony is echt een heus paard trouwens hihi.. ik ben zelf erg lang, waardoor zij klein lijkt).

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:17

Op zich je benen zouden nog wel beter kunnen. Ik heb namelijk geleerd op mijn lessen, dat bij de juiste houding je hak van je voet in een rechte lijn is met je onderrug en billen. Dat is bij jouw op de foto's vaak niet het geval.
Maar dat is natuurlijk nu ook een stuk lastiger met een drachtige merrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 20:41

Dat komt doordat het zadel nu niet optimaal ligt. Die lijn klopt wel hoor, maar dat is zo niet mogelijk.

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:46

Zou het paard in het M wat meer opwaarts willen zien, meer van achter na voor rijden .
is hier al paar keer benoemd, maar vind dat dit in het M wel al onder de knie had moeten zijn.

Gr
En veel succes samen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 14:35

Vergeet niet dat ze nog geen 6 maanden weer aan het werk is na een paar jaar de wei te hebben opgesierd met haar verschijning en daarbij ook nog eens 6 maanden drachtig is op deze foto's. Ik begrijp je wel hoor, we zijn ermee bezig, maar ik vind dat ze het zo snel al heel netjes doet. Ik heb geen idee of de foto's afbreuk doen aan hoe ze loopt, maar het stond ook nergens op de protocollen dat er te weinig impuls is.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:50

Let er op dat je je binnenhand niet teveel naar je toe haalt. Verder vind ik jullie een leuke combinatie. Veel succes in het M!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:27

Leuk paard en mooie combinatie, maar het paard loopt echt veel te veel op de voorhand. Dat zal het op de plek houden van je zadel ook niet helpen ;). Je ziet dat ze enorm veel balans mis zowel in het horizontale als verticale vlak. Nu valt ze heel vaak door het binnenvoorbeen, wat uiteindelijk zelfs voor overbelasting en blessures (en een chagerijnig paardenhoofd) kan zorgen :). Probeer haar rechtop tussen twee teugels te houden, en van daaruit vanuit klein draven heel subtiel te schakelen. Je paard terug laten komen en dan zelf los kunnen laten. Lengtebuiging (het ribben gedeelte) wordt vaak lastig met een drachtige merrie (ik kan over het probleem meepraten), maar je hebt nu denk ik nog genoeg werk aan het rechtop houden van je paard :)
Haar achterbeen lijkt sterk genoeg, en dat is super natuurlijk! Ze gebruikt het nu alleen nog teveel om zichzelf voorover te drukken ipv te dragen.. komt vanzelf!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:03

Probeer je paard meer naar de hand toe te rijden, ik vind het er niet heel prettig uitzien helaas, in tegen stelling tot vele anderen hier. Je moet je ook afvragen of het realistisch is om een prestatie op M niveau van je paard te willen, terwijl het zadel echt niet prettig ligt en jij er daardoor ook nooit correct op kan zitten. Misschien iets om over na te denken. ;) Verder wens ik je heel veel succes! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:08

Daar maak ik me niet zo heel druk om eigenlijk.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:19

Op zich zou ik me daar wel druk over maken. Want een verkeerd liggend zadel, slecht ruggebruik, een te stijf achterbeengebruik en teveel druk op de voorbenen zorgen uiteindelijk niet echt voor een langere levensduur van je paardje...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:49

Dat is inderdaad geen gunstige combinatie, maar gelukkig is dat niet van toepassing op dit paard. Ze loopt niet zonder ruggebruik, niet met een stijf achterbeen, noch met een te zwaar voorbeen en het zadel past goed, maar ligt nu iets te ver naar voren. Dat is idd het enige punt dat niet ideaal is, maar goed, dat is nu even niet anders.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:03

De rug van je paard loopt achter het zadel omlaag (dus met hoogste punt sacrum naar beneden richting zadel). Uiteraard hangt er nu een zware buik aan de buikspieren die niet meehelpt, maar de rug is nu te weinig "omhoog" vanuit de buikspieren. Daarom gaat ze er ook meteen uitstaan tijdens het halthouden.. De hals staat er wel mooi op, maar als je een lijn door het paard trekt is de hele tendens aan de voorkant naar beneden..
De sprong heeft op elke foto te weinig buiging (hoek) en de punt van de sprong ligt steeds achter het zitbeen van je paard ipv eronder. ( dan heb ik het over het afzetbeen waar je paard op dat moment gewicht op draagt, dus niet het been dat naar voren is) Het bekken staat in extentie ipv flexie ( dus te recht) en compenseert dat door door te zakken (dus te roteren) ipv te buigen. Hieruit je probleem met het achterwaarts gaan ( ze gaan dan vaak te snel, of te slepend achterwaarts, en gaan zitten ipv actief naar achteren stappen).
Als je een rechterwending rijd is de rechterboeg lager dan de linker en de rechterkogel meer doorgebogen. Meestal zie je ook dat het voorbeen niet kaarsrecht naar voren en achteren beweegt maar hier een slinger naar buiten of naar binnen in heeft (heel licht) om te compenseren voor het schouderblad dat niet vrij kan bewegen. En zo kan ik biomechanisch nog wel even doorgaan.
Nogmaals, ik vind jullie een hele leuke combinatie en al komt het zo misschien wel op je over, het is niet rot bedoeld. Jijzelf zit er echt keurig op, en ik denk dat hij heel veel kunt compenseren voor de dingen die er nog tekort schieten. Ik denk echter dat als je paard beter voor elkaar is je tien keer dikkere punten kunt rijden namelijk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:37

Bedankt voor je commentaar, maar ik heb al genoemd dat dit paard na jaren niks doen pas 6 maanden weer opgepakt is en dat ze daarbij ook nog drachtig is. Ik reed niet voor 200 punten, maar mijn doel was om 1 puntje in de M te pakken en nog wat wedstrijdervaring op te doen voordat het veulen komt. Dit is op 2 puntjes na bijna gelukt en daar ben ik tevreden mee voor nu.

Ze wordt nu nog wat licht gereden thuis en mag straks nadat het veulen er is weer zwaarder aan het werk. Dan wil ik haar graag doorpakken en zal ook het verhaal wat je hierboven noemt anders worden. Daar is ze nu gewoon nog te weinig voor getraind.

Toch blijf ik er ook bij dat ze gewoon niet de ideale bouw heeft voor een dressuurpaard (ze is van zich uit neerwaarts gebouwd, hoog in het kruis, zware voorhand) en dat vertekent het beeld. Ze zet haar achterbeen voldoende onder de massa en het voorbeen komt er ook goed uit. Ze slingert ook absoluut niet (zwaait niet uit). Het is puur een kwestie van kracht trainen en daar gaan we straks ook voor. Daarbij zijn de foto's ook niet echt gelukkig genomen, op bijna alle foto's is de horizon schuin (neerwaarts), waardoor het nog erger lijkt.