Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:53

sannedeedee1 schreef:
Bit een gaatje hoger, speriem misschien een gaatje strakker, een lage neusriem, en als hij zijn tong erover heen gooit naar het been toe rjjden dus even naar voren rijden.

Alles behalve dat. Zoals ik al zei, ik hoef geen reacties met aansnoeren etc, want dat lost niks op.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:55

alice0cullen schreef:
Mijn advies is, gebruik eens een ander bit en kijken of er dan iets verbeterd. Het klinkt alsof ze gewoon geen respect heeft voor de ruiterhand en het bit. Dus opnieuw beginnen zou nog niet eens zo n slecht idee zijn. Ik neem aan dat de eigenaar er ook last van heeft dus misschien samen een oplossing zoeken.

Een dubbelgebroken appelbit dan bijvoorbeeld? En dan zonder teugels te gebruiken hulpen oefenen.

__Horsegirl

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:57

Ik heb even een algemene vraag nog:
Kan ik ook opnieue beginnen door een ander bit te kopen, en mijn teugels gewoon een beetje los laten hangen en dan alle hulpen aanleren? Ik weet idd niet hoe de basisopleiding is geweest, heb haar zelf niet opgeleid...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:55

_Maaaarit schreef:
midgie schreef:
Ja dan ligt het probleem in de basis opleiding, miss eens helemaal opnieuw beginnen en dan zou ik dat zonder bit doen, leer het paard eerst alle hulpen aan en hang er dan pas een bit in, want wat wil je met het bit doen als het paard zonder niet te rijden is ??

Maar het is niet mijn eigen paard... en de eigenaresse heeft denk ik niet zo veel zin om weer helemaal op nieuw te beginnen. Zonder bit is ze echt niet te rijden, dan is het hoofd omhoog en rennen. Dus kan ik niet gewoon een beetje met losse teugels rijden, en dan alle hulpen enz en gewoon niks met de teugels doen?

Als je weet hoe je dat moet doen dan moet je dat zeker , maar dan begrijp ik je vraag hier ook niet als je weet hoe je bij het begin moet beginnen en als het paard wegrent bij bitloos dan is er echt iets heel erg mis gegaan in de basis.

Is het zadel ook al eens nagekeken?
Het paard laat duidelijk merken dat er iets mis is, dus haal eerst eens alles weg en ga b.v eens zonder zadel erop, zoek de oorzaak en ga niet aan symptoom bestrijding doen, zoals de meeste aanraden ,dat maakt het paard alleen maar meer wanhopig.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:59

Enkelgebroken bitje kan heel goed in de het gehemelte prikken. Ik zou ook eerst een ander bit proberen bv ongebroken trens of dubbelgebroken trens. Misschien kan je van iemand zo'n bitje lenen om eens uit te proberen voordat je iets koopt wat je paard ook niet prettig vindt. Meyler bit level 2 heb ik ook goede ervaringen mee, maar ook dit is een duur bit. Misschien ook eerst lenen om uit te proberen?
Uiteraard is het checken van de pasvorm van het zadel ook een voorwaarde om dit probleem op te lossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:11

Hoe gebruikt het paard zijn rug? Kan hij goed dragen, onder treden, los door zijn rug lopen, lengte buiging aannemen en het ruiter gewicht dragen? Daar kan ook het een en ander fout zitten waardoor een paard protesteert door tong over het bit te gooien.
Mijn voorkeur gaat vaak wel uit naar een dubbel gebroken bitje ipv enkel gebroken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:11

Waarom een appelbit, ts?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:29

Judith_ schreef:
Hoe gebruikt het paard zijn rug? Kan hij goed dragen, onder treden, los door zijn rug lopen, lengte buiging aannemen en het ruiter gewicht dragen? Daar kan ook het een en ander fout zitten waardoor een paard protesteert door tong over het bit te gooien.
Mijn voorkeur gaat vaak wel uit naar een dubbel gebroken bitje ipv enkel gebroken.

Een ruiter die dit allemaal voelt en weet , vraagt niet naar een advies van de tong, die zou moeten weten waarom het paard dit doet lijkt mij ;)

TS als je dan perse een bit in wil dan zou ik een billy allen nemen is een soortgelijk als myler maar niet zo duur, maar haal dan wel de sperriem en neusriem eraf , dan heeft het paard de ruimte om zijn kaken te bewegen, voor mij mogen ze een verbod op de sperriem en aansnoer neusriem maken , het is zo dier onvriendelijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:32

midgie schreef:
Judith_ schreef:
voor mij mogen ze een verbod op de sperriem en aansnoer neusriem maken , het is zo dier onvriendelijk

Ligt aan het gebruik!

Het is pas onvriendelijik als je de boel aansnoert ;) ik ben gelukkig nog van de generatie dat je leert dat er 2 vingers tussen moeten passen.

Ik vind het pas zielig als er helemaal niets omheen zit, maar de ruiter zit wel het bit door de bek te sjorren :7 hoe onrustig ligt dat....

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 11:43

martine0503 schreef:
Waarom een appelbit, ts?

Er is mij altijd verteld dat dit de meest vriendelijke zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:53

Ik zou eens kijken naar een "gewoon" dubbel gebroken bit. Voor elk paard is een ander bit het meest vriendelijk. Proberen kan nooit kwaad, maar geeft geen garantie. Soms lopen ze er eerst beter op en na een tijdje slechter of eerst slechter en daarna beter. Je moet het dus even een tijdje proberen. Succes ermee.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:55

_Maaaarit schreef:
Er is mij altijd verteld dat dit de meest vriendelijke zijn.

Een vriendelijk bit is een bit wat past icm een vriendelijke ruiterhand. Iedere paardenmond is anders, dus het is vaak uitvogelen wat het beste voegt.

Verder klinkt het tongprobleem eerder als een africhtingsprobleem; paard kruipt achter de teugel en is niet aan het been. Dat los je alleen maar op door naar de hand toe naar voren te rijden (zonder dat je terugwerkt met de hand) Gewoon voorwaarts doorrijden als ze de tong over het bit gooit. Mits je de neusriem niet te strak hebt aangesnoerd kunnen ze dan de tong zelf weer terug doen. Als je iedere keer gaat stoppen met rijden als de tong over het bit gaat, dan went dat zo aan. Dan leer je het paard dat hij mag stoppen als hij zijn ting over het bit gooit.

De neusriem moet ook niet te los trouwens.

listiglistje schreef:
Het is pas onvriendelijik als je de boel aansnoert ik ben gelukkig nog van de generatie dat je leert dat er 2 vingers tussen moeten passen.Ik vind het pas zielig als er helemaal niets omheen zit, maar de ruiter zit wel het bit door de bek te sjorren hoe onrustig ligt dat....

eens

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:01

midgie schreef:
sannedeedee1 schreef:
Bit een gaatje hoger, speriem misschien een gaatje strakker, een lage neusriem, en als hij zijn tong erover heen gooit naar het been toe rjjden dus even naar voren rijden.

Sorry maar je hebt wel met een dier te maken, al eens bedacht dat de tong een spier is en die spier miss niet in staat is het bit te dragen dan ga je toch geen dwang gebruiken door het dicht te snoeren??
De mondhoeken van een paard daar gaat het juist om bij bit gebruik, dus als dat te hoog hangt dan is het bit nutteloos.

Ik zou eerst het paard eens de hulpen aanleren en dan pas met een bit gaan werken.
En doe dat dan met respect en laat het dier langzaam wennen,neem de tijd dan blijft het dier ook vertrouwen hebben.

Daarom zeg ik ook misschien, want bij mijn pony's zit de sperriem echt heel erg los, misschien wel wat te los, maar toen hij zijn tong over het bit heen legde hebben we de sperriem een gaatje strakker gedaan (wil niet zeggen dat hij helemaal dichtgesnoerd werd, want dat zeg ik nergens) en het bit een gaatje hoger, en toen is hij er mee gestopt, nu zit de sperriem weer net zo los als daarvoor, en zit het bit weer op de goeie hoogte ;)