Hangen in de teugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:32

@kleinvosje, sorry misverstand van mij, ik verstond onder hulpen idd alleen been.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:34

Ik zou toch proberen om meer van de hand af te rijden, dus schakelen en toestaan/loslaten. Dat ie dan even over zijn tempo gaat geeft niet eens, als je maar niet teveel terugrijdt op de hand, maar op je zit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:35

Ik ga het proberen morgen. Dus loslaten van voren en dat gelijk met been aanvullen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:36

ElineCath schreef:
Laatste foto's zijn idd niet goed. Maar ik heb alleen in dit topic de vraag gesteld hoe ik m uit dat hangen krijg, en daar hem ik van jou een bruikbare tip op gekregen. Ik ben het niet met je eens dat hij zijn achterhand niet gebruikt op de eerste foto's? Waaraan zie jij dat?

Het is niet op iedere foto hoor.. Maar sommige foto's zie je hem "bergafwaarts" lopen. Daaruit kan ik opmaken dat jij hem teveel aan de voorkant rijd en niet genoeg aan het been hebt. En hij kan wel goed aan de hulpen zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dan zonder been moet rijden.

En ik probeer je alleen te helpen en je nuttige tips te geven, ik kan het natuurlijk via foto's nooit 100% goed beoordelen maar wat ik zie noem ik op en probeer ik je mee te helpen. Foto's zijn natuurlijk ook moment opnames dus het is lastig te beoordelen maar wat ik al zei, je geeft zelf aan wat er aan scheelt en ik kijk kritisch naar je foto's waar je om vraagt anders zou je niet de link van dat topic hier neer zetten..

Ik bedoel het niet slecht he TS :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:36

kleinvosje schreef:
Ik zou toch proberen om meer van de hand af te rijden, dus schakelen en toestaan/loslaten. Dat ie dan even over zijn tempo gaat geeft niet eens, als je maar niet teveel terugrijdt op de hand, maar op je zit.

:j dit ja :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:37

Ja. Hand ontspannen en aanvullen met kuit. Tempowisselingen, pasje naar voren en weer terug. Alles met ontspannen hand. Is erg moeilijk als je dat niet gewend bent.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:39

Ik weet dat niemand het hier slecht bedoeld! Ik was er van overtuigd dat de foto's in die link gewoon rijtechnisch in orde waren. Naja in orde, ik ben nog geen Anky!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:41

Een snel paard is niet perse een paard dat aan het been is he? Je hebt impuls nodig, en impuls heeft niks met snel aan je been zijn te maken.
Ik heb even je foto's bekeken en ik sluit me aan wat daar opgemerkt wordt, paardje loopt snel van t achterbeen af en op voorhand.
Niemand hier is Anky ( tenminste...)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:42

Loslaten is moeilijk, als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeggen, meer rijden met de instructeur erbij. Soms heb je zelf namelijk niet door dat je iets verkeerd doet, zeker niet als je al een tijdje gewend bent aan een bepaalde manier van rijden. Dan kan de instructeur je daar wel steeds op wijzen, en heb je hem eerder voor elkaar.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:46

Hij is niet heel snel hoor haha, maar reactie op t been komt wel gewoon heel fijn door! En ik maar denken dat hij zn achterbeen zo mooi meenam op die foto's :Y)

Ik ga morgen even aan de slag met het loslaten, toe rijden en terug op mijn zit! Ben benieuwd:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:47

Verwacht na 1 keer geen wonderen, het is niet alleen voor jou wennen, ook voor je pony. Hij moet het ook leren snappen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:48

Eens met klein vosje , Succes!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:49

Nee dat snap ik :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:32

ElineCath schreef:
@knollentuin, dan mag jij wel is op mijn pony komen rijden :D Aan het been is hij zeker! Maar ik heb niet ontkent dat ik niet loslaat, want dat vind ik zeker ook lastig!

Is je paard aan het been, of is ie alleen voorwaarts op je been? Kan je met je been de buikspier laten aanspannen zonder dat het paard sneller gaat? Het paard dus laten nageven op je been? Zo te lezen niet, want anders zou je paard niet hangen.

Hangen is altijd het gevolg van een ruiter die iets geeft om op te hangen, daarnaast is het paard eigenlijk altijd teveel op de voorhand, en dus doet het paard te weinig in de achterhand.

De oplossing? Schakelen, naar voren en terug, maar ook je paard leren om de buikspier aan te spannen, daarmee de rug langer te maken en na te geven op je kuit.