Paard aan het uitproberen of pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:31

Als de straf van de ruiter meer pijn doet dan de oorzaak, zal hij het niet/minder gaan uiten.
En tóch is er dan pijn. Maar dat wordt weg gestraft en het paard kwijnt vervolgens van binnen weg.

Er zijn heus wel paarden die uittesten, ken ik er ook wel eentje van. :Y)
maar hier zou ik wel rekening mee houden voordat je iets afstraft.
Ik zou toch echt eerst je paard laten nakijken of alles oké is.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:33

Hij deed het alleen in het weiland, niet in de rijbak en ook niet op buitenrit. De eerste keer vanuit stap, galoppeerde hij plotseling keihard weg. Na die eerste keer alleen nog met het aangalopperen, je zette hem in gallop en hij zette aan een paar passen, als je hem dan meteen op de volte stuurde ofzo was het goed, als je hem liet gaan maakte hij vaart. Dit duurde een klein stukje tot ie weer rustig was, daarna was ie prima te rijden, alleen met het aangallopperen deed ie het de eerste tijd steeds. Hij deed het niet bij de vorige eigenaren, die konden er alles mee. Alleen met een nieuwe ruiter deed ie het wél. Hij heeft bij de vorige eigenaren een verkeerd zadel gehad, hier kreeg ie last van en hierdoor vertoonde hij ander gedrag.[/quote]

Met galop doet hij het niet!
Het is alleen in draf eigk.
voor dat ik erop ga longeer ik hem altijd en dan heeft ie nergens last van
als ik ermee stap ook niet totdat ik aandraaf en dingen vraag!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:34

DianXX schreef:
Als de straf van de ruiter meer pijn doet dan de oorzaak, zal hij het niet/minder gaan uiten.
En tóch is er dan pijn. Maar dat wordt weg gestraft en het paard kwijnt vervolgens van binnen weg.

Jaa ik reageer er niet meer op!

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:38

DianXX schreef:

Is dit voor TS of mij bedoeld? :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:39

Ik zou hem een keertje na laten kijken!
Hij kan ook gaan wisselen, wat ook niet echt fijn voor m is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:39

venivedivici schreef:
DianXX schreef:

Jaa ik reageer er niet meer op!

Tja, dit antwoord zegt me genoeg. Jij hebt misschien dan wel veel paarden doorgereden maar duidelijk een aantal signalen gemist. Paarden wisselen tot hun vijfde jaar tanden, bij een jong paard is elk half jaar de tandarts een must. En je zadel past maar een jong dier dat correct gereden word kan binnen een paar weken uit zijn zadel groeien en reken maar dat dat problemen kan geven. Je vind dit blijkbaar niet nodig om in overweging te nemen dus ik wens je veel succes.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:51

bigone schreef:
Tja, dit antwoord zegt me genoeg. Jij hebt misschien dan wel veel paarden doorgereden maar duidelijk een aantal signalen gemist. Paarden wisselen tot hun vijfde jaar tanden, bij een jong paard is elk half jaar de tandarts een must. En je zadel past maar een jong dier dat correct gereden word kan binnen een paar weken uit zijn zadel groeien en reken maar dat dat problemen kan geven. Je vind dit blijkbaar niet nodig om in overweging te nemen dus ik wens je veel succes.

Nou dat dus! :Y) Krijg het ook bij Paardjuh001 niet goed uitgelegd.
En zij heeft ook 'ervaring' maar totaal iets anders want haar paard deed het NA ooit een slecht zadel te hebben gehad.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:56

Misschien dat je paard die dingen die je vraagt moeilijk vind? Of dat hij het niet snapt en hierdoor enig verzet toont?
Als ik iets vroeg van mijn paard wat ze toen nog niet helemaal snapte kwam ze omhoog

venivedivici

Re: Paard aan het uitproberen of pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:01

Raar dat die paarden dan veel nagekeken werden en alles en er nooit niks uit kwam.
Dit was ook helemaal niet de bedoeling van mijn vraag als je me niet wil helpen of onzin reacties geeft wil ik graag geen reactie.
ik ken wel meerdere met zulke paarden.
die van mij gaat elke 5 maanden na de tandarts ect.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:07

Pfoeh als mens zijnde zul je maar 2 weken na de tandartscontrole een ontstoken kies ofzo krijgen.
Ga je toch ook naar de tandarts? Of wacht jij dan ook 5 maanden ;)
Is niet aanvallend bedoeld. Gewoon om je nieuwe inzichten te kunnen geven...

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:12

Maar hij reageert niet zo op het bit. Want als ik bijv longeer met of zonder passoa en die staat bij mij altijd op het lost. Doet ie niks. Maar snap je wel. Fijn dat je het zo zegt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:21

Na vandaag kan ik je adviseren om naar Eric laarakker te gaan in De Bilt. Ben daar vandaag met mijn 3,5 jarige naar toe gegaan voor een check, hij had eigenlijk niks maar het was controle voordat we gingen beleren. Nou, maar goed ook dat ik ben gegaan. Hier een kopietje uit een ander topic:

Hele flinke tegenvaller bij de kliniek!!!!!!

het idee voor een check, dat er weinig aan de hand zal zijn. Niets is minder waar, ik ga naar huis met een zak vol medicijnen, die hij 3 tot 5 maanden moet hebben, 2 keer per dag _-:(

Hij heeft pijn aan het SI gewricht, pijnpunten aan de bekken en waarschijnlijk lyme, waardoor hij zo loom is en mager. Ook zit hij dus al dik in de vacht. Het kan bij hem dus in zijn rug schieten wat dus ook alles behalve comfortabel is. Hij mag nog niet beleerd worden, is daar fysiek echt nog niet aan toe. Dit wordt uitgesteld tot maart, dan mag hij licht wordt beleerd. Nu mag hij 2 keer per week licht aan het werk op de grond.

BAH!!! wat een ontzettende tegenvaller. Ik raad echt iedereen aan om je paard te laten controleren. Ik had alles behalve dit verwacht!!!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:54

Batlow schreef:
Na vandaag kan ik je adviseren om naar Eric laarakker te gaan in De Bilt. Ben daar vandaag met mijn 3,5 jarige naar toe gegaan voor een check, hij had eigenlijk niks maar het was controle voordat we gingen beleren. Nou, maar goed ook dat ik ben gegaan. Hier een kopietje uit een ander topic:

Hele flinke tegenvaller bij de kliniek!!!!!!

het idee voor een check, dat er weinig aan de hand zal zijn. Niets is minder waar, ik ga naar huis met een zak vol medicijnen, die hij 3 tot 5 maanden moet hebben, 2 keer per dag _-:(

Hij heeft pijn aan het SI gewricht, pijnpunten aan de bekken en waarschijnlijk lyme, waardoor hij zo loom is en mager. Ook zit hij dus al dik in de vacht. Het kan bij hem dus in zijn rug schieten wat dus ook alles behalve comfortabel is. Hij mag nog niet beleerd worden, is daar fysiek echt nog niet aan toe. Dit wordt uitgesteld tot maart, dan mag hij licht wordt beleerd. Nu mag hij 2 keer per week licht aan het werk op de grond.

BAH!!! wat een ontzettende tegenvaller. Ik raad echt iedereen aan om je paard te laten controleren. Ik had alles behalve dit verwacht!!!

Wow dat is idd heeeel heftig !
Die van mij is helemaal niet sloom en mager. Dus dat zou het zijn kwa wat je zegt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:57

Sloom en mager komt door de lyme, niet van het si en bekken

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 23:28

Ahh okee, is echt wel heel heftig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:37

Ja daarom raad ik je aan je paard goed te laten controleren.... Het is zo belangrijk dat je paard goed in elkaar steekt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:46

venivedivici schreef:
Raar dat die paarden dan veel nagekeken werden en alles en er nooit niks uit kwam.
Dit was ook helemaal niet de bedoeling van mijn vraag als je me niet wil helpen of onzin reacties geeft wil ik graag geen reactie.

Weet je, je weet blijkbaar alles beter en de reacties die aangeven dat er wel degelijk iets met je paard aan de hand kan zijn wimpel je af, dan is er maar één andere conclusie, jij bent niet vaardig genoeg om een jong paard op de juiste manier in te rijden.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 07:49

bigone schreef:
venivedivici schreef:

Weet je, je weet blijkbaar alles beter en de reacties die aangeven dat er wel degelijk iets met je paard aan de hand kan zijn wimpel je af, dan is er maar één andere conclusie, jij bent niet vaardig genoeg om een jong paard op de juiste manier in te rijden.

Nee ik word afgetroggeld alsof ik paarden expres pijn doe en alles fout is. Ik heb mensen ingeroepen en die komen zo snel mogelijk langs.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:48

Ik denk dat de reacties hard aankomen, maar zoals ik ze lees zijn ze niet zo bedoeld.

Bij een paard wat eerder niet deze teacies/streken had zou ik persoonlijk eerst lichamelijk ongemak uitsluiten als ik jou was.

Daarna kan je kijken of je wellicht tijdelijk een stapje terug moet doen in je training. Gewoon weer even de dingen die hij makkelijk vind zodat het rijden weer positief wordt.

Mijn 4,5 jarige geeft soms met aanspringen ook een bok, maar alleen bij mijn man omdat zijn hulpen wat minder subtiel zijn en ze zich dus eigenlijk afvraagt wat hij van haar wil.
Zelfde met nieuwe dingen, dan wordt ze wat loperig omdat ze het moeilijk vind. Aan mij dan om haar weer vertrouwen te geven en even een klein stapje terug te doen.