Van been veranderen in draf; staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:31

hwn schreef:
Wordt veel gebruikt in Centered Riding, daar leer je idd zo aan je balans en onafhankelijke manier van rijden werken door bijv. 3x staan - 1x zit, dan weer gewoon, dan weer 2x staan, 2x zit enz... Is moeilijker dan het lijkt.

Zelf ga ik ook regelmatig es staan om van been te veranderen, om de rug van het paard te ontlasten (heeft gevoelige rug, dus doorzitten doe ik weinig of niet)

Klopt inderdaad.
Door die passen te blijven staan, haal je meteen de mensen met slechte (valse) balans er tussen uit. Erg leerzaam die centered riding lessen!

Het principe blijft uiteraard hetzelfde, of je nou 1x staat of 1x zit.
Waar beginners (naar mijn ervaring) meer moeite mee hebben is het aantal passen. Ze blijven vaak een pas te lang zitten, waardoor ze weer op hetzelfde been lichtrijden.
Ik telde in de lessen altijd een paar keer mee met de leerlingen en liet ze daarna zelf tellen. Op die manier gingen ze vanzelf het gevoel koppelen aan de tellen en was het zomaar duidelijk.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:44

Ik doe het omdat mijn paard erg hoog opgooid en dus niet zo lekker doorzit ook wel. Zeker als ze eignelijk te hard loopt want dan is doorzitten onmogelijk.

Maar het is soms ook gewoon dat het (naar mijn mening) gemakkelijker is.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:42

LauraEline schreef:
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, behalve bij springen. Als een controle of een oefening van de balans. In wat voor filmpje heb je het gezien, dressuurproef/springwedstrijd?

Ik zag het in een filmpje van Atletische rijkunst (met paard Tonise/ Tonnie). Ik kan het fragment niet meer vinden helaas, dus als het wil zien moet je even zoeken.

Jolindaa_

Re: Van been veranderen in draf; staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:45

Interessante oefening; 2x staan, 2x zitten, alleen beland je dan toch op het verkeerde been?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:48

Jolindaa_ schreef:
Interessante oefening; 2x staan, 2x zitten, alleen beland je dan toch op het verkeerde been?

Als je het op een rechte lijn doet, dan maakt het niet uit.

Licor

Re: Van been veranderen in draf; staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:49

Ik geloof dat bij mij de oefening trouwens 2x staan 1x zit was

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:57

Ja dat doe ik ook vaak, puur voor om mijn eigen balans te testen.
De eerste keren was vond ik dat erg lastig, maar oefening baart kunst :)

Op buitenrit doe ik het soms ook, omdat ik dan vaak vergeet op mijn houding te letten.

In mijn omgeving zie ik dat eigenlijk niemand doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:26

NoekAa_ schreef:
Doe het vaak als ik wat meer uit de rug wil blijven in het lichtrijden. Bijvoorbeeld als het paard nog net niet helemaal lekker aan elkaar is.

+1