Doorzitten probleem "HELP"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: Doorzitten probleem "HELP"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:41

Of rij de komende tijd eens zonder beugels, dat is ook goed voor je zit!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:46

....dat is prima, als je het extra gewicht van je benen dat dan aan je rug hangt, opvangt door je bekken goed achterover te kantelen.

(Als je harder gaat klemmen met je knieën wordt het weer een ander verhaal.)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:47

Een tip die ik je kan meegeven is: Ontspan! Als jij (onbewust) met je benen gaat klemmen ga je stuiteren. Vergelijk dit met een knijper op een pingpongbal. De knijper duwt zichzelf er af. Als de knijper er ontspannen op zou staan blijft hij zitten. Een paard is ook rond, dus hoe meer ontspannen jij gaat zitten, hoe beter het zal gaan. Ik lees verder ook veel nuttige tips van anderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:26

Janneke2 schreef:
....dat is prima, als je het extra gewicht van je benen dat dan aan je rug hangt, opvangt door je bekken goed achterover te kantelen.

(Als je harder gaat klemmen met je knieën wordt het weer een ander verhaal.)

Bekken achterover kantelen is precis wat je niet moet doen. Het trekt de rug hol waardoor iedere vorm van flexibiliteit uit de rug gaat. Die flexibiliteit heb je nodig om te kunnen veren in je rug.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:49

Wat bij mij heel goed helpt is elke keer als ik rij even 10minuten zonder beugels rijden.
Ik rij gewoon met zadel en dan halverwege de training even zonder beugels linksom en rechtsom alle gangen en dan weer met beugels verder
Ik heb nu vooral nog moeite met de overgang galop draf om dan te blijven zitten, maar sinds ik geregeld even zonder beugels hobbel zit ik wel veel stabieler en kan ik ook beter met de beweging van het paard mee komen

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 23:20

Ik rij ander half uur in de week.
Had net groeps les van een uur,
Met een ander paard waar ik in de draf best goed kon blijven door zitten.

Volgends mij lig het ook niet alleen maar aan mij, maar ook inderdaad wat Midgie al zegt.
Dat manege paard niet de rug goed kunnen los laten.

Als ik 30 min prive les heb ben ik wel 10 min bezig om haar/hem in te rijden.

Maar lessen gaan al gelukkig een stuk beter :)
Daar ben ik al erg blij mee dat ik nu weer verder kan komen en meer kan bij leren.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:29

GA eens rijden met een zware rugtas andersom (niet op je rug maar andersom) ik kon het ook niet, nou moet ik zeggen dat mijn knol me wel erg overdreven lanceert in draf, maar dit heeft mij wel geholpen, misschien dat het jou ook helpt, succes!

Nikki_Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:08

Ik heb het geleerd door mijn benen lang te maken, hakken uit drukken en vooral niet gaan klemmen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:26

Chris118 schreef:

Volgends mij lig het ook niet alleen maar aan mij, maar ook inderdaad wat Midgie al zegt.

Daar ben ik al erg blij mee dat ik nu weer verder kan komen en meer kan bij leren.

Ja ik merk ook dat het per paard erg verschilt. Doorzitten lukt mij wel, maar zonder beugels vind ik erg moeilijk.

Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is kijken of er een western manege bij jou in de buurt zit en daar een keer een proefles volgen. Vraag of je op een paard mag wat de langzame draf goed kan. Deze gang is zo ontzettend comfortabel, dat je wellicht kunt ervaren hoe ontspannen doorzitten aanvoelt. Het is ook gebruikelijk om door te zitten op deze paarden, lichtrijden gebeurt niet. Deze kennis en dit gevoel kun je dan weer meenemen voor de paarden op je eigen manege. Ik leer zelf altijd het beste door te ervaren, dus misschien heb jij daar ook wat aan.

Denk dat het ook wel een stuk goedkoper zal zijn als wat eerder genoemd is. Ik ken zelf geen western maneges daar in de buurt, maar als je een berichtje plaatst in het western gedeelte van Bokt, is er vast wel iemand die je op weg kan helpen naar eentje in de buurt :-) (of even googlen natuurlijk)

Succes in ieder geval!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:28

Chris118 schreef:

Doorzitten is zowat onmogelijk op een paard dat zelf zijn rug ook niet loslaat en ontspant. Als een paard lekker los laat, zodat je soort gevoel krijgt dat je op en neer veert, is het doorzitten ook ineens een stuk makkelijker. Op een paard dat zijn rug vasthoudt kun je nog zoveel proberen, dan kunnen de beste ruiters nog niet eens netjes blijven zitten.

Zorg dus eerst dat het paard lekker losjes wordt. Niet bij alle manegepaarden is dit mogelijk, maar rij lekker voorwaarts en kijk of hij met zijn hoofd wat wilt zakken door te proberen of hij je hand wilt volgen (door veel voltes en wendingen te rijden). Als hij ver genoeg gezakt is, ontspant de rug en kun je als het goed is al een stuk beter blijven zitten. Zelf natuurlijk ook ontspannen, loslaten en zeker niet klemmen.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:04

Probeer eens zonder beugels, vaak ga je dan netter zitten voor je evenwicht. Dit helpt bij mij erg goed. Benen lang houden en in je gedachten met het paard meetellen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:04

Als je toch nog op de manege rijdt.. oefen op veel verschillende paarden, op sommigen zal het niet lukken, op sommigen wel, maar je krijgt er wel meer feeling mee doordat het op elk paard anders voelt.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:10

Ten eerste rij je natuurlijk pas kort, dus het gaat vanzelf wat makkelijker als je langer rijdt :) het hielp bij mij om eerst gewoon te ontspannen en me te laten meenemen door het paard... zag er wat minder uit, maar zo wen je aan de gang van het paard en zo kon ik later wel netter doorzitten!

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:31

Ik vond het in het begin ook moeilijk dat doorzitten. Al het begin is moeilijk, kwestie van veel en goed oefenen. Ik heb het vooral geleerd, door veel zonder beugels te gaan rijden waardoor je je evenwicht wel goed kan houden. Veel oefenen dud op paarden die lekker los zijn en dan komt het vanzelf:)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:42

Bij goed doorzitten houdt je druk op de beugels en veer je vanuit je enkels mee met de beweging. Als je zonder beugels rijdt kan je dit niet oefenen. Vaak hang je zonder beugels iets teveel naar achter en zit je net achter de beweging, omdat je daar stabiel kan zitten zonder beugels.

Niet dat af en toe zonder beugels rijden niet goed is.