pony's gaan inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:50

Ik denk dat je nu vooral geluk hebt gehad met het gemoedelijke karakter van de pony's
Zoals al gezegd is het heel onverstandig wat je nu hebt gedaan.
Dit vraagt om grote problemen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:51

chelle_dora schreef:
TS, ik denk dat je inderdaad een leuk rondje kan sturen op een beleerde pony maar dat je het 'mak maken' en 'inrijden/doorrijden' van jonge ponies beter even kan laten voor wat het is.

Het klinkt allemaal leuk, gezellig en 'ach die pony doet nooit wat' moet je nooit vanuit gaan.

Op basis van het filmpje wat je zojuist geplaatst hebt en de foto's zeg ik ook; niet doen.
Het is nu goed gegaan op dit filmpje en daar heb je een goed gevoel over; goede egoboost, geef jezelf een schouderklopje en hou het even daarbij. Zoals Joolien al zegt; als jij een ongeluk krijgt met een pony, ben je echt wel behoorlijk de sjaak. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor je toekomst. Het feit dat je dan zegt 'oh maar ik weet wel wat ongelukken zijn en ik heb al een keer 7 weken een brace om gehad dag en nacht', daar krijg ik echt jeuk van namelijk en ik vind dat ook behoorlijk onverantwoord; je hebt 1x mazzel gehad, dus ben je prima in staat om te beoordelen dat je dit heus wel kunt en dat je heus wel weet wat ongelukken zijn? Je hoeft maar net de verkeerde knol te treffen die je nog een trap na geeft ook na zo'n geintje; hoeveel denk je dat je kan doen met een verlamming? ;)

Niet om je wat angst aan te praten o.i.d. maar met die 4 euro per uur voor een pony makmaken neem je verdomd veel risico voor jezelf, maar ook voor je omgeving en je ouders.

Nog los van het feit dat er inderdaad niemand die pony vast houdt e.d....

Waarom ga je in godsnaam in 1 beugel hangen op een onbeleerde pon met een boomloos zadel.. Ik durf niet eens zonder kruk meer op te stappen met een boomzadel op een beleerde pony/paard, laat staan op een krap-aan-mak ponypaardenbeest.

Als dit jouw droom is; dan is die droom ook over 4 of 5 jaar nog wel waar te maken..

Ik sluit me hier volledig bij aan. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar het is voor het ponybeest ook nog eens veel prettiger om een ervaren persoon te hebben. Dan gaat alles rustiger en heeft iemand anders er ook veel meer plezier aan in de toekomst.

Je hebt maar 1 kans om iets een eerste keer te doen. En als dat fout gaat sta je al met 1-0 achter. Ik zou het dus lekker aan iemand anders over laten en eventueel helpen met het doorrijden ipv het echte ' inrijden"

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:52

Met zulk lang haar mag je bij ons als het los is niet eens op een manegepony. In een vlecht kan je geen vlecht maken dan breng maar een elastiekje mee en doet de instructice het wel even.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:53

Voor een longe heb ik niet gekozen omdat dit bij het paard dat ik aan het doorrijden was de longe een belangrijke rol heeft gespeeld in mijn vorige eigenaar.
En toen hielt ook een sterke volwassen man het paardje niet.

Wel had ik een stukje wei afgezet.

Ik zou inderdaad wel begeleiding erbij willen.
Dat lijkt mij niet meer als normaal toch?

Ik schrok inderdaad ook zelf van mijn lompheid tijdens het opstappen en mijn benen:
Het was de eerste keer, dus ik ben blij dat ik het op film heb staan, daar leer ik alleen maar van.
Die losse haren waren inderdaad niet handig.

Ervaring opdoen bij iemand die paarden inrijd zou ik super vinden.
Maar ik weet eigenlijk niemand die ik ken, maar ik zal eens rondvragen.

Bedankt voor de tips trouwens!
Fijn, daar heb ik tenminste iets aan! Ik ben ook erg blij dat ik hier niet zomaar afgekraakt word maar dat er duidelijke tips bij gegeven worden!

ynskek
Moderator Algemeen

Re: pony's gaan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:55

Mocht je dit echt willen gaan doen... Doe het nooit zonder hulp... zoek een volwassene die je hier bij kan helpen... en dan niet iemand die wel met je mee gaat omdat het leuk is om jou bezig te zien maar echt iemand met ervaring met paarden en het inrijden van die dieren...

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:56

Ik zie al een hoop fout gaan, en waarbij ik denk meid dat niet slim wat je doet op het filmpje!
Ik vind je te onervaren,te lang en tis dat de pony zo braaf is anders hadden er een hoop ongelukken kunnen gebeuren,

Ik zal even het een en ander uitleggen.
maar eerst je gevaarlijke punten!!!!!

1: niemand heeft de pony vast
2: je gaat hangen en houd je voet in de beugel
3: gaat uitgebreid aaien terwijl een nog niet ingereden pony nog niets gewend is ....
4: laat de pony los staan en gaat op je gemakkie je zadel goed doen enzo terwijl je teugels bijna op de grond slingeren
5: je knalt behoorlijk op zijn ruggetje neer
6: je stapt weg voordat je uberhoubt je voet goed in de beugel hebt
7:je mist een riempje op zijn nek waar je aan beet kan houden
8: en een persoon die je in het begin aan een longeerlijn houd

meid dit had zo verkeerd kunnen aflopen!

inrijden gaat niet altijd gemakkelijk en de ene x moeilijker dan de andere x
je moet altijd veiligheid voorrop houden en waarmee jij bezig bent is absoluut niet veilig!

Ik zeg hou het lekker bij een ingereden paard maar voor inrijden ben je absoluut niet geschrikt je moet nog een hoop leren !

een jong paard belonen doe je door je teugels vasthoudend een kriebel op zijn schoft of door je stem niet door met je hand te kloppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:57

Het is ook handig om samen met iemand te werken zodat je beiden de lichaamstaal van het paard kunt lezen. Het is dus niet iemand die enkel je paard vasthoudt, maar ook goed kijkt hoe het paard reageert. Dat is in mijn ogen nog belangrijker dan enkel het vasthouden. Als je namelijk goed naar het paard kijkt en rustig aan doet, heb je veel minder kans op een paard wat er stierend en bokkend vandoor gaat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

kan je instructrice je niet helpen? zij gaf je toch ook het advies om pony's zadelmak te gaan maken?

Simbaa

Ts, ik heb ook vanaf mijn 14e pony's en paarden zadelmak gemaakt. Dit omdat ik toen klein, wendbaar en handig was. Dit is altijd goed gegaan, maar ik deed het ALTIJD met mijn instructrice. Het feit dat je opstapt zonder dat de pony vastgehouden wordt zegt voor mij al genoeg. Doe dit dus alsjeblieft niet alleen.

In mijn geval hoefde ik alleen maar precies te doen wat mijn instructrice zei en werden de basisfouten niet gemaakt. Alleen had ik dit nooit gedaan en dat raad ik je ook echt af.

Als het fout gaat, zit jij immers met de oliebol.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:58

Zoals al heel veel zeggen, je hebt geluk gehad met deze.
Als je pony's wil inrijden is dat heel erg leuk, het is ook erg leuk om te doen, en je moet het toch leren.
Maar.....
Bedenk wel dat er altijd een reden is waarom iemand je vraagt het te doen, en het zelf niet doet.
Dit kunnen bij pony's natuurlijk al redenen zijn als "eigenaar is te groot", maar ga je met paarden aan het werk, dan kunnen die redenen heel anders zijn.

Bedenk goed dat aan dit werk veel risico's zitten, en je zuinig moet zijn op je lijf, want daar moet je nog heel lang mee doen, en voor die paar euro die je krijgt moet je het niet kapot willen hebben.

Om even antwoord te geven op je vragen:
De hulp erbij. Als ik paarden bij mij aan huis beleer of inrij, dan heb ik hier iemand die mij helpt. Eigenaren komen meestal maar 1x per week langs en kijken alleen hoe het gaat.
Ben ik bij iemand anders aan huis of op stal bezig ben ga ik er vanuit dat de eigenaar hierbij is, en dus ook eventueel kan helpen.

Indien een eigenaar geen zadel heeft, dan zorg ik voor een passend zadel.
Een boomloos zadel is leuk, maar dit wil niet zeggen dat het altijd past.
Persoonlijk vind ik die van jou wat groot voor de pony op de foto's.

Tja, en qua geld.
Voor hoeveel per uur wil jij je in de prak laten vallen?
Doe je dit voor 4 euro, of 10, of 15, 20?
Het kan allemaal.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:59

ynskek.
Daar zit ik wel een beetje mee ja.
Genoeg vriendinnen die wel meewillen omdat ze het wel leuk vinden.
Maar niets eens op mijn pony stappen omdat ze haar te pittig vinden.
Ik wil of iemand hebben waar ik 100% op kan vertrouwen of gewoon niemand.
Vandaar dat het nu niemand was geworden.

Isaboy en Joolien.
Bedankt voor de tips.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:59

Wat ik zou doen is rondvragen naar volwassen instructie met ervaring met beleren. Daar de lesprijzen van vragen en die kosten die je hebt aan de begeleiding (gedeeltelijk) op de eigenaar verhalen. Dan heeft die een kind dat licht genoeg en handig genoeg is en jij leert gelijk hoe het wel moet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:00

Mijn tip? Ga eens een paar weken of weekenden lopen bij een stal die inrijd. Dan zie je hoe het correct gedaan moet worden en niet zoals jij op t moment doet. Zoek wel een goede stal, niet zomaar een soort handel stal.

Dingen die mij opvielen:

Pony zeker te klein, je moet zeker denken als je dit ooit wilt doen aan minimaal C. Zeker omdat je ook nog in de groei zit en met inrijden moet je juist 5x meer letten op je lengte en gewicht.

Je kijkt met opstappen meer naar de grond als naar t hoofd en gedragingen van t beestje. Dit kan gevaarlijk zijn omdat je niet goed kan zien hoe t paard reageert.

Pony word niet vast gehouden, ook geen goede handeling om er zo op te stappen. Een groene pony moet je nooit alleen hanteren dit kan gevaarlijk zijn.

Je houd met opstappen de voet in de beugel, levens gevaarlijk als je blijft hangen. En dit is wel een belangrijk detail.

T opstappen had vriendelijker gemogen

Bij groene pony's heb je altijd wel een touw om de hals om je eventueel als t nodig is aan vast te houden

Geen longeerlijn gebruikt.
Enige goede punten vond ik de body protector en de kap.. sorry.

en ja ook ik heb bij een stal haflingers,fjorden en new forest in gereden.Maar onder goede begeleiding en nooit te nimmer alleen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:15

Ik denk overigens, maar dat is mijn mening, dat jouw instructrice het ook anders had moeten formuleren.

Meer als in lijkt dat je niet leuk? Misschien eens leuk om in te verdiepen en ervaring bij een stal op te doen om te zien of het je ligt.

Het kan namelijk erg leuk zijn en je kan er wel goed mee verdienen, mits je het op de juiste manier doet. Als je het namelijk al fout doet in t begin, dan kan je een paard voor t leven verpesten...

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:16

inderdaad, ik heb ook al heel wat ervaringen met inrijden en doorijden!
maar ook ik ga nooit alleen te werk, altijd met zijn 2en, het vallen van een jong dier is ook geen uitzondering, en het belangrijkste is dat je ten alle tijden weer eropstapt, tenzij je iets gebroken hebt maar nooit afstappen mocht hij gaan bokken stijgeren of gaan rodeo'n

ieder paard is anders en ieder paard heeft een andere aanpak nodig,

qua geld heb ik er nooit iets voor gevraagd en nooit iets voor gekregen, kreeg het paard in handen en
veel plezier er mee

ja ook 1 die door ( profs) was ingereden want een paard dat zo terug komt van een inrij stal noem ik geen profs en daar iedereen eraf knalde en doods bang terug kwam kromp in elkaar bij het zien van een zweep of een man en kon alleen maar met 4 benen in de lucht gekke sprongen maken en stijgeren en bokken.

inrijden doe je niet zomaar, het inrijden is het belangrijkste van je hele basis is er daar iets fouts gegaan dan kun je lang bezig zijn om het er of gedeeltelijk uit te krijgen of helemaal maar dat ligt aan de ernst ervan.

beleren moet voor het dier altijd een positieve ervaring zijn, en dat moet verandwoord gebeuren.
het is niet van oh dat doe ik wel even, en ook niet iedereen kan dat!
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 21-10-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:17

Alles wat fout is gegaan is al uitgebreid opgesomd door mijn voorgangers, hierover ga ik dus niet weer beginnen. Ehmmm toch 1 ding: Zeker bij jonge dieren, maar eigenlijk ALTIJD een kruk gebruiken met opstappen.

Ik denk dat jij best geschikt bent om ponies zadelmak te maken/in te rijden MITS je goed begeleidt wordt. Je bent geen 11 meer, je bent klein en licht en je kan vast best aardig sturen op een verder doorgereden paard. Het is mij opgevallen dat je vaak vragen stelt op Bokt, wat op mij overkomt dat je graag wil leren. Niet al je topics zijn even handig en soms kom je wat eigenwijs over maar goed, de wil is er +:)+

Als mensen zo graag hun pony zadelmak willen hebben, moeten ze er ook maar in investeren. Zorg voor een goede instructeur of een andere volwassene met ruime ervaring in het zadelmak maken van paarden en laat je stap voor stap begeleiden. Nooit meer alleen aan de slag gaan! Deze eerste pony was een mazzeltje, maar er gebeurden daar genoeg dingen die kunnen uitlopen op een hele gevaarlijke situatie.
Ga leren over lichaamstaal van paarden en verdiep je in het gedrag. Ga lezen en leren over het stap voor stap zadelmak maken van een paard. Als je dit echt wil gaan doen, wees dan serieus en wees zuinig op je lichaam, je hebt er maar een... Good luck!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:23

Ik wil nog even wat toevoegen aan het verhaal van chelle_dora.
Aan je reacties te lezen wil je we graag hulp en stap je waarschijnlijk/hopelijk niet meer zomaar op een paard, goed zo! Toch hoop ik dat "mijn" verhaal je wat aan het denken zet. Het kan altijd fout gaan, zelfs bij ervaren mensen maar probeer alsjeblieft de gevaren zoveel mogelijk te beperken!

Ik heb, voor ik een tijdje naar het buitenland ging, een aantal jaar op een/meerdere stallen gereden waar we paarden inrijden. De stal waar ik als eerste begonnen ben heb ik zelf ook ontzettend veel van geleerd en zeker het starten van een paard deden we ALTIJD met zijn 2en waarvan je ook zeker wist dat ze niet loslaten. Ben op de andere stal 1x "bijna" op een paard gestapt met een meisje "die zou proberen niet los te laten". Ja dat werkt niet, ik heb niet zoveel zin in een rodeo door de bak op een groen onbestuurbaar onrembaar paard en heb dus gewacht op het andere meisje.
Anyway, op de stal waar ik dus als eerste ben begonnen kregen we een nieuwe meisje. Ik heb haar helaas nooit ontmoet. Ze had een eigen paard, was bezig paard van haar moeder door te rijden (of net andersom) en had al vaker paarden doorgereden.
Nieuwe mensen zetten we nooit als eerste op een onbeleerd paard maar omdat ze wel al veel ervaring had hebben ze haar op een redelijk groen paard gezet die het andere meisje al meerdere keren los had gereden.
Ze hadden het paard nog aan de longe en zij zou er op gaan. Of het een kronkel in de kop was of iets dat het paard triggerde weet ik niet, maar tijdens het opstijgen of net gaan zitten is het paard gaan stijgeren en achterover geklapt. Ze hebben haar af moeten voeren met de trauma en is gelijk of kort daarna afgevoerd naar een groot medisch centrum ipv het ziekenhuis dichterbij huis. Ze is geopereerd en zat in een rolstoel. Of ze inmiddels of überhaupt ooit weer zal kunnen lopen weet ik niet, maar alsjeblieft wees voorzichtig en stap nooit meer zonder hulp zomaar op een paard of pony.
Je denkt nogal snel "dit overkomt mij niet" totdat het een keer dichtbij huis gebeurt en dit soort dingen hebben me toch ook wel weer even goed met 2 benen op de grond gezet. En ik heb toch ook echt al wel op aardig wat paarden gezeten en deze beleerd, ook daarna nog, maar het blijft je wel altijd bij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:45

romyloverrr schreef:
FriesWytske schreef:
Dat zie ik aan je handen en aan je hoofd.

En heb ook even je andere topics doorgelezen. Blijf bij mijn mening.

Wat een conclusie op 1 of 2 foto's zeg.
Helemaal niets van waar, maar goed.

Niet alleen op de foto's ook op het filmpje. Laat dit over aan mensen die weten hoe ze dit moeten doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:52

Heb je tijden voor mij op het filmpje? Het is namelijk gewoon niet zo.
En op het filmpje zie ik ook niets terug.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:57

romyloverrr schreef:
Heb je tijden voor mij op het filmpje? Het is namelijk gewoon niet zo.
En op het filmpje zie ik ook niets terug.

je ziet vaak je handen uit elkaar gaan en naar onder leggen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:10

Ik heb je filmpje nogmaals bekeken en wil je naast de dingen die al genoemd zijn ook wijzen op het verschil in lengte van de beugels... Ik weet niet of je je er van bewust was...

Bij een jonge pony is de balans van de ruiter heel belangrijk... op het moment dat je beugels zo veel schelen (minimaal 2 gaten als het niet meer is) kun je een pony nog al uit balans brengen.

Het gebruik van een krukje is niet zo zeer om het makkelijker te maken voor een ruiter om op te stappen maar om het rijdier enigszins te ontzien bij het opstijgen.. zoals je op jou filmpje kan zien schuift het zadel dat op de pony ligt helemaal naar de kant waar je je voet vanaf de grond in de beugel zet... zo ver zelfs dat je het weer helemaal terug moet gaan schuiven voor de volgende opstap... op het moment dat de pony dan weg loopt neem je niet echt de tijd om hem weer rustig stil te zetten... je beweegt met hem mee en op t moment dat ie dan net even stil staat haast je jezelf bijna om je gewicht weer aan het zadel te hangen en later boven het zadel te zetten...

succes in de toekomst...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:13

Bedoel je de tijden dat dingen mis gaan of niet correct word uitgevoerd ?
Misschien als je de tijden ziet in combinatie met wat er bedoelt word kan je het zelf ook wat beter voor ogen krijgen.

0:00 je bent te groot voor t paardje.
0:00 er is niemand die het paardje vasthoudt.
0:00 een weiland is niet bepaald geschikt voor het inrijden van een paard, zeker niet met bomen erin.
0:01 kijken naar de hoeven/grond.
0:07 voet in de beugel tijdens het "hangen".
0:22 paard loslaten.
0:26 paard aansingelen zonder dat iemand er bij is die het paard vasthoudt en jij half onder het paard hangt.
0:45 herhaaldelijke fout die ook bij 0:07 is. Voet in de beugel.
1:01 teugel half los bij de knieën van t paard. Als t paard schrikt is dit levensgevaarlijk.
1:10 kijkt naar de grond terwijl je ook opstapt tegerlijkertijd.
1:15 je knalt aardig in t zadel plaats van rustig gaan zitten.
1:45 je voeten bungelen er een beetje bij, die raken de pony dus elke keer.
1:49 er staat een soort put? Levensgevaarlijk als je paard schrikt. Niet alleen voor jouw, maar ook voor t paard.

Zo kan je nog een minuut door gaan.

Ik denk echt dat je er verstandig aan doet om eerst eens bij een erkende goede stal te gaan kijken. Als je vraagt of je paar weekenden mee mag lopen om te kijken, dus niet te rijden, vinden ze dit vaak wel goed. Je kan vertellen dat je al rij ervaring hebt, en graag door wilt leren om paarden in te gaan rijden.
Zo zie je ook dat lang niet elk paard zo rustig is, maar soms levensgevaarlijk kan zijn. Dan kan je een bodyprotector dragen,maar risico's als benen of rug breken kan nog steeds.

Ik zou eens rond vragen of je bij een goede stal mag mee lopen een paar weekenden. (goede) Stallen die dit doen zul je ook zien dat hun niet alleen zijn bij het inrijden en handelen van t paard.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:16

Ben ik de enige die niet gelooft dat er voor het eerst iemand op die pony in het filmpje zit?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:17

Nee ik geloof er ook niks van sorry. Als je ziet hoe rustig die pony is, en lijkt al gewent te zijn en de rondjes al te kennen gebeurd dit echt niet voor de eerste keer. Ook als zij deze pony verzorgd of dergelijke dan is er altijd de eerste keer wel de eigenaar erbij.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:19

davinci2412 schreef:
Ben ik de enige die niet gelooft dat er voor het eerst iemand op die pony in het filmpje zit?

Ik wou het eigenlijk eerst niet zeggen maar nee.. me neither