Allereerste wedstrijd met palomino King

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Allereerste wedstrijd met palomino King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:38

Springen mag hij helaas niet meer doen vanwege de peesblessure die hij heeft gehad. Vind ik erg jammer want ik vind het wel leuk om te doen. Soms als er balkjes liggen doe ik wel eens balkjes draven inderdaad, is die ook nog lichtelijk lomp in haha, maar is dus wel goed voor hem. Hij wordt ook regelmatig gelongeerd, loopt zo goed als elke maandag voor de kar en staat ook vaak los met zijn vriendje.
Blokje om naar buiten wil ik dus wel nog heel graag maar daarvoor wil ik eerst dat er iemand mee gaat. Er wordt wel gezegd dat hij hartstikke mak is, maar hij is al eventjes niet meer op buitenrit geweest en dus wil ik dat risico niet nemen, we moeten namelijk ook gewoon over de weg.
Voetballen is inderdaad ook een leuke afwisseling, kan eens kijken hoe duur zo'n bal is, iemand suggesties?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:03

,Wanneer hij wat overtollige kilo's kwijt is zal het ook wel wat makkelijker voor hem gaan. Dat komt zijn uithoudingsvermogen ook ten goede. Verder zit je, zoals al werd gezegd, onrustig met je benen, maar dat zal mogelijk ook verminderen wanneer hij meer voorwaarts is.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:06

Cayenne schreef:
,Wanneer hij wat overtollige kilo's kwijt is zal het ook wel wat makkelijker voor hem gaan. Dat komt zijn uithoudingsvermogen ook ten goede. Verder zit je, zoals al werd gezegd, onrustig met je benen, maar dat zal mogelijk ook verminderen wanneer hij meer voorwaarts is.

Klopt hij is gelukkig al heel wat kilo's kwijt en dit merk ik ook echt wel onder het zadel. Maar nog steeds moeten er wat kilo's af en daar zijn we dan dus ook druk mee bezig. Ik had hem het liefst enkel op hooi gezien maar helaas kunnen we dit waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:46

Persoonlijk ben ik het niet met alle reacties eens.
Er wordt door sommigen aangegeven dat een paard direct moet reageren op hulpen. Mocht dit niet zo zijn dan drie keer been en vervolgens een tik als er geen reactie komt. Natuurlijk is dit iets waar je naartoe wil werken.

Desondanks vind ik dat in deze situatie niet helemaal van toepassing. Tijdens de proef zit je ontzetten met je benen (en spoor) te drijven. Ook vind ik dat je niet fijn meekomt. Ik zie veel beweging in je handen, je zit en je benen. Dit betekend ook dat je nog niet helemaal fijn zit. Dit zal zeker een (ook) een reden zijn waardoor je paard zich niet goed door zijn lichaam kan ontspannen. Wat ik ook terug zie is dat je continue bezig bent met drijven en voorwaarts houden. Ik zie weinig rust in je proef. In de galop wordt hij voorwaarts geduwd, maar in principe zou je hem wat terug moeten kunnen nemen alvorens je kan aan galopperen.

Dit is absoluut geen aanval naar je rijden, maar dit betekend wel dat je je eigen zit moet verbeteren alvorens je lastigere dingen aan je paard kunt vragen. Ik weet niet of ik erover heen heb gelezen, maar volg je ook lessen? Ik weet dat de beweging met je benen namelijk erg moeilijk is om zelfstandig af te leren omdat je je hier tijdens het rijden soms niet goed bewust van bent.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:10

Ja ik heb les, zo'n eens in de 2 a 3 weken. Ik weet dat mijn houding niet helemaal fantastisch is maar ik denk dat dit ook mede komt door het zadel wat schuift en de bouw van King die ook niet helemaal mee werkt.
Mijn houding wordt helemaal slechter als King dus wat meer moe wordt en ik dus nog meer moeite moet doen om hem naar voren te krijgen. Maar dit blijft een werkpuntje ja.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:15

Als het mogelijk is om vaker les te krijgen zal dit zeker kunnen helpen. Probeer ook zelf te oefenen om te rijden zonder continue been te geven. Ga gewoon zitten zonder oefeningen te willen uitvoeren. Stap, draf en galop en eerst je been eraf houden en alleen maar zitten.

Mag ik vragen waarom je geen ander zadel aanschaft? Ik geloof ook dat het zadel niet echt lekker zit en daardoor ook niet meewerkt om je houding te verbeteren.

Wat ik probeer aan te geven is zodra jij onafhankelijker kunt gaan zitten zal hij ook voorwaartser worden. Dit zal niet binnen een paar keer lukken, maar met veel oefenen zul je merken als jouw houding verbeterd dat hij meer ruimte heeft in zijn gangen en ruimer zal gaan lopen. Je moet natuurlijk ook blijven bedenken dat je wilt dat hij voornamelijk ruimer gaat lopen en niet enkel harder. Door het drijven is hij ook niet constant in zijn aanleuning en hierdoor zit hij waarschijnlijk ook minder lekker.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:35

Het is wel mogelijk om vaker les te nemen, echter kan ik dit niet betalen. Ik ben student en betaal zelf mijn collegegeld en boeken en dus kan ik het me niet permenteren om elke week 25 euro neer te leggen. Helaas dus niet helemaal mogelijk.

Wat betreft een ander zadel: het is niet mijn paard. Ik rij hem enkel maar bij. Ik kan dus wel aangeven aan de instructrice dat het zo toch niet helemaal werkt, en dat ga ik ook wel weer doen, maar meer heb ik er niet over te zeggen.

Ik heb nu net eens zonder sporen gereden. Was wel erg lastig, tempo lag beduidend lager. Heb geprobeerd echt consequent te wezen en erop te letten dat ik mijn benen stil hield. Op een gegeven moment dat hoofd even gelaten voor wat het was en continu wezen schakelen, daar werd die wel iets beter op. Echter was er teveel gesproeid in de binnenbak en dus op sommige plekken erg nat waardoor ik niet te veel durfde te doen.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:23

Wat ontzettend goed dat je het geprobeerd hebt! Ik kan je absoluut garanderen dat als je dit vaker oefent dat het zal verbeteren. Het blijft een paardensport waarbij je je altijd kan verbeteren. Probeer goed te voelen, ga eens anders zitten, gooi de teugels eens los en probeer met zijn bewegingen mee te komen. Door verschillen te voelen zal je uiteindelijk zelf ook opmerken waarbij of waardoor hij zal verruimen.

Het is begrijpelijk dat je als student niet genoeg geld hebt om elke week te lessen. Mogelijk zijn er wel stalgenoten die je af en toe kunnen bijstaan? Het zadel is wel erg jammer dat dit niet veranderd kan worden. Helaas kun je als bijrijder enkel iets adviseren. Ik hoop dat ten behoeve van het paard hier naar geluisterd word.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:30

Ja de eigenaresse weet dat ik ook alleen maar het beste wil voor King en daarom zal ze wel 'naar mij luisteren' maar ik ben soms wat 'bangig' om wat te vragen/aan te geven want ja ik ben 'maar een bijrijder' en ik wil niet doen overkomen alsof ik alles beter weet, wat heel niet zo is. Maar gelukkig kunnen de eigenaresse en ik het heel goed vinden samen en weet ze echt wel hoe ik het bedoel.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:39

Echt een mooi paardje & je houding vind ik heel mooi! ;)

Nog wat tips:
- Meer zitten in het zadel en voeten naar binnen en laag houden.
- Wat betreft de middendraf moet je zijn achterhand sterker maken, dus veel overgangen, schijnovergangen en figuren.
- Bij de foto's van de grote volte en middenstap loopt hij niet op de loodlijn met zijn hoofd. (Iets te diep dus)
- & idd niet teveel aansporen.

Hopelijk heb je er wat aan *\o/*

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:40

vind het er goed uitzien. heb alleen het idee dat hij niet voor uit te branden is.. probeer hem aan je been te krijgen. wat is de reden dat je met sporen rijd?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:36

Klopt daar ben ik ook heel hard mee aan het trainen, om hem beter aan me been te krijgen.