Pony bokt in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:14

Ineke2 schreef:
Heb je wel eens gesprongen? Een laag in -uitje zorgt er voor dat een paard op moet letten, het zorgt voor meer balans en kracht opbouw.
Verder kun je met een buitenrit stukken rechtuit galopperen. Dan krijgt ze ook meer balans en vertrouwen. Je pony is nog jong geef haar wat tijd.

Jep! Maar i.v.m de zwangerschap heeft de eigenaar liever niet dat we nog gaan springen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:23

Hannah_Kika schreef:
Leen schreef:
Volgens mij heeft dit paard gewoon de kracht niet om een bocht te maken in galop. Je zegt dat ze dit aan de longeerlijn niet doet? Lijk me dan dat het paard het moeilijk vind om van rechtdoor naar de bocht te gaan. Wat doet ze als je op een volte aanspringt en op die volte blijft?

Het kan iets zijn wat haar blokkeert, in haar rug bijvoorbeeld, achterbenen, voorbenen,... Heb je dit al eens voorgelegd aan je veearts? Die dan ook jou rijdend bekijkt en aan de longe,... Dit lijkt me eerder een medisch probleem dan een paard met een 'irritant karakter'. Want dat bestaat in mijn ogen niet, je paard kan wel irritant doen omdat de ruiter bijvoorbeeld spanning doorgeeft waar het paard vanaf wil door een truckendoos boven te halen. Of een paard wat pijn heeft en door dingen anders te doen hoopt die pijn te ontwijken.

Klopt, in de meeste gevallen is dit ook, maar ze heeft altijd goed gelopen. De ene dag is het wel, de andere niet. Als we op de volte aanspringen gaat het ook goed, ze kan er dan ook goed inblijven. Aan de longeerlijn zonder mij erop gaat het goed, met mij erop gaat het ook goed. Het is echt als we van een rechte lijn de bocht in gaan. Meestal wil ze dan ook ineenkeer naarbinnen vallen, terwijl met haar buiging enzo niks mis is, en ze goed op het binnenbeen en de buitenteugel loopt. Helaas hebben we al meer van dit soort dingen met haar gehad, het is een erg dominante en eigenwijze pony. Daarom verwacht ik ook niet dat dit medisch is. :=

Stel het is niets medisch...
Dan is het probleem niet dat het een dominante en eigenwijze pony is, maar dan is het probleem een onkundige ruiter :+ :D even lomp gezegd, maar jij kan het blijkbaar niet oplossen, dus ligt het probleem bij jou.
Doorgaans is het de schuld van de ruiter dat er iets niet lukt of misgaat en niet die van het paard.
Jij bent diegene die het paard netjes moet vertellen wat het moet doen dus ergens vertel jij het niet duidelijk genoeg. :( ;)

Dus als je draaft op een volte en je springt daar aan in galop kan ze wel gewoon een volte (bocht) rijden?
Maar als je van een rechte lijn de hoek door wilt sturen of af wilt wenden valt ze eruit.
Oke, dan is het allicht een stuurfout van jou, je verzit, rommelt te veel of wat dan ook.

Aan de longe vind ik heel ander verhaal, balans met ruiter erop is toch voor het paard weer heel anders, zeker als ruiter niet altijd even stil zit, te veel aan de voorkant zit, uit balans zit, wiebelt of wat dan ook, wat helemaal niet raar is.

Dat je instructie je hier niet tips voor kan geven vind ik raar, daar is het een instructie voor, die moet je oplossingen geven voor je problemen.

Wat je kan proberen.
Aanspringen op de volte en deze steeds eivormiger maken dus groter in de lengte van de bak.
In eerste instantie niet je paard helemaal recht maken maar buiging houden als dat goed gaat en je ei is zo groot dat je de hele bak als ei hebt kan je dus blijkbaar van recht naar de bocht zonder eruit te vallen.
Waar je dan wel weer op moet letten is dat je toch ooit wel eens de hoeken in zal moeten rijden,
maar als ik het hier zo lees is dat nog even moeilijk.
En zit stil, wiebel en beweeg zo min mogelijk.
En zoek dus instructie die je wel goed kan helpen.
Alleen de opmerking oefenen, maar geen gerichte tips krijgen, kan je niet veel mee.
Krijgen andere ruiters de pony wel door de bocht?
En wat ook vaak lekker is, gewoon lekker op buitenrit met stukken galop, goed voor de balans etc.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:23

Ergens ben ik het eens met Sjolvir hierboven. Ruiters zijn vaak geneigd om hun paard de schuld te geven, door bijv te zeggen dat het paard een "irritant" karakter heeft. Paarden zijn niet geboren om de mens dwars te zitten. Zij zullen niet denken zodra jij opstapt: Zo, ik zal vandaag eens even irritant zijn. Nee, de fout ligt bijna altijd bij de ruiter. In plaats van dat je denkt: Wat is ze irritant!, bedenk je dan wat je probeert over te brengen, wat de juiste hulpen hiervoor zijn en welke puntjes voor je paard nog even te lastig zijn. En ben CONSEQUENT in het geven van je hulpen, dus geef altijd dezelfde hulpen voor wat je wil bereiken, ook al is je paard wat heter of misschien wat voorwaarts of te oplettend naar omgeving. Wees consequent in welke situatie dan ook, zodat je paard duidelijk doorkrijgt wat jij hem wil vertellen.

Verder, vergeet niet dat het paard pas 4 jaar oud is. Mijn paard is ook 4 jaar oud en het ene moment gaat het erg goed en kunnen we een kur op muziek rijden, en het volgende moment mag ik blij zijn als meneer lekker ontspannen door de bak kan lopen. Het rijden van een jong paard gaat altijd met ups en downs. Dan doe je 3 stappen vooruit en vervolgens kan je er weer 1 achteruit zetten. Je kan er gefrustreerd van raken, maar daar schiet je letterlijk niks mee op. Blijf je paard consequent en duidelijk rijden, en dan zul je merken dat de down-periodes steeds wat korter worden of sneller opgelost zijn.
Ook heeft een 4 jarig paard nog te maken met onbalans. Ik merk het ook aan mijn paard, op de ene kant gaat het allemaal soepel en op de andere kant kan iets nog erg moeilijk zijn. Wat gaat mijn paard doen? Die wordt onrustig in de aanleuning, zwiept zijn hoofd omhoog en gaat hard lopen. Aan jou om rustig te blijven, dezelfde hulpen te blijven geven en gewoon rustig door te rijden. Op een gegeven moment hebben ze hun balans weer gevonden en lopen ze weer lekker ontspannen over hun rug.

Als ik jou zo hoor, heb je duidelijk niet de juiste instructrice die je hier doorheen kan begeleiden en ben jij nog te onkundig om je paard hier op een juiste manier doorheen te helpen. Ga op zoek naar een goede instructrice die je kan helpen met dit probleem en de tip voor jou: Zeg nooit dat je paard irritant is! Het gedrag dat ze laten zien, kan dat misschien wel zijn, maar dat doen ze dan altijd met een reden. Ga uitzoeken wat die reden is!!

Veel succes!

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:43

Haai iedereen, bedankt voor de hulp!

@sjolvir en kimmutjuh89: Bedankt voor jullie hulp. Het probleem is gelukkig opgelost. We hebben haar namelijk zelf haar balans en weg laten zoeken door haar in de galop zo min mogelijk te sturen maar wel aan te drijven. Hierdoor krijgen we haar er nu veel makkelijker doorheen!
Laatst bijgewerkt door Han21 op 02-02-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Re: Pony bokt in galop,,, hellup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:33

Noop, niet irritant, dat zie je verkeerd.

Heb ook donders eigenwijs dominant brutaal 3 jarige merrie in mijn bezit, maar het is aan mij
om als ze iets lolligs verzint of iets stouts, dat IK daar een oplossing voor heb.
Heb ik die niet is niet de pony irritant, dan kan ik gewoon niet goed genoeg rijden!
En ja, die kleine bij mij heeft ook al het nodige uitgeprobeerd, als ruiter moet je dat oplossen en niet het paard de schuld in de schoenen schuiven.

Wel fijn dat je probleem al is opgelost, maar zo te horen was het dus toch fout van de ruiter, aangezien die haar uit balans haalde door te veel te willen sturen, terwijl ze dat nog niet aan kon.