Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:18

EdkingEnzo schreef:
Dan heb ik ook een vraag, denken jullie dat paarden emotie's hebben? Ik ben hier mee bezig op school.

Paarden HEBBEN emoties, maar op een andere wijze.

In de basis zijn alle dieren (en dus ook mensen) gelijk. De wijze van beleving is echter verschillend.
Emoties zijn niet meer dan een stel op hol geslagen hormonen en aangezien elk wezen hormonen heeeft.......

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:27

Knakker schreef:
naar mijn idee heeft een paard, net als bv een hond, de wil to please.
Ze zien, als het goed is, jouw als hoofd van de kudde, en de opdrachten die het hoofd van de kudde vraagt worden uitgevoerd.

Dit is denk ik de basis waarom paarden toch wel willen werken. Maar ik denk dat er wel veel verschil in zit tussen de combinaties. Als jij 'één bent' met je paard en een goed team wat samen voor hetzelfde doel gaat, is toch wat anders dan een paard dat voor de zesde keer op een dag rondjes hobbelt in een manege. In het laatste geval hoor je wel vaker dat paarden zich afsluiten en gewoon maar lopen. Ik denk dan niet dat ze het echt leuk vinden.

Als jij en je paard echt een team zijn, dan vind je paard het waarschijnlijk wel leuk om zich voor jou in te zetten. Ik weet niet of het per se rijdend moet zijn, maar gewoon samen bewegen en aan de slag zijn. Ik denk ook dat sommige paarden graag uitgedaagd worden. En of ze nu samen met jou over een hindernis springen of alleen, ik weet niet of dat echt uitmaakt.

M.a.w. ik denk dat de combinatie van 'will to please', uitdaging in het werk, karakter van het paard en de band met de verzorger (leider) maakt in hoeverre een paard het leuk vindt.

Edkingenzo, kijk hier eens: http://www.dierenmuseum.nl/de-dierenwer ... ie-moraal/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:29

EdkingEnzo schreef:
.
Dan heb ik ook een vraag, denken jullie dat paarden emotie's hebben? Ik ben hier mee bezig op school.

Ja dieren en dus ook paarden hebben emoties. Ze hebben een instinct en ze voelen zich dus door begeerte aangetrokken of afgestoten tot...(vul maar in). Kom met de etensbak en er wordt gehinnikt, staart erop rondje gegaloppeerd e.a. uitingen van vreugde. Zet de jongste van ons in de afgesloten stal en ze begint te zweten, te draaien met de ogen van pure angst (ze is wat claustrofobisch). Angst is een emotie.
Zie hier op BOKT enkele foto's van merries die hun pasgeboren veulen voor het eerst zien, die ogen doen in mijn beleving niet onder voor de ogen van een moeder die haar baby voor het eerst in de armen krijgt gelegd.
Dus ik ben overtuigd dat dieren en dus paarden emoties kennen van angst, verdriet, vreugde, geluk etc. Het blijkt trouwens dat ijslander paarden in een kring een hele tijd rondom een gestorven groepslid blijven staan. Vind ik ook zo bijzonder. Zag ik ooit op een film.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-10-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:30

Het verschilt per paard natuurlijk maar met mijn verzorgpaard merk ik als ik aan de hand het bos in ga dat ze het 'nutteloos' vind. Want dan sjokt ze maar een beetje. Maar als ik er dan op ga staan de oortjes recht naar voren en koppie wat meer omhoog. (Maar dit is dan wel in het bos). _/-\o_

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:31

Ik denk dat paarden het best leuk vinden om bereden te worden, al hangt dit vast van paard tot paard af.

Mijn eigen merrie vindt rijden ook best leuk heb ik het idee. Ik heb heel veel periodes gehad dat het rijden erbij inschoot (bv ziekte). Paard kreeg dan wel aandacht in de vorm van longe en borstelen, maar het viel me altijd op hoe ongelooflijk braaf ze was als ik er de eerste keer weer op ging zitten, alsof ze blij was dat we weer gingen rijden. Longeren is namelijk haar ding niet zo. Ze heeft er zich ondertussen bij neergelegd dat het er nu eenmaal bijhoort maar ze vindt er niks aan. En als er iemand in het midden staat die er niets van kent, dan veegt ze daar fijntjes de vloer mee aan ^^ Behalve als ik het ben :') Mij vergeeft ze echt heel veel _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:33

ikke schreef:
.

In de basis zijn alle dieren (en dus ook mensen) gelijk. .

Die mening deel ik niet. Een dier heeft geen IK, maar maakt deel uit van de groep. Een dier heeft geen biografie zoals een mens.
Het dier en de mens hebben of kennen wel beiden "begeertes", emoties en dat hebben ze wel overeen. Dus als je bedoelt te zeggen Dieren zijn in de basis gelijk en de soort mensen onderling zijn ook in de basis gelijk dan ga ik met je mee. Als je zegt dieren en mensen zijn in basis gelijk dan ben ik het oneens met je vanwege het IK dat de mens wel en het dier niet heeft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:36

Ik vraag het me af of een dier wat er niet voor gemaakt is het echt leuk vind om een mens op hun rug te dragen. Ze gedogen het en misschienis het wel in het begin een overlevingsstrategie geweest.
De 'will to please' is erin gefokt denk ik.

Maar als een paard mag kiezen tussen door de wei galopperen met vriendjes of door de bak galopperen met de mens, denk ik dat de eerste keus de grote voorkeur heeft.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:37

Colenda heeft een duidelijke mening hoor :Y)

Ze komt altijd direct naar me toe, maar goed dat kan ook voor ietd lekkers zijn wat ze altijd krijgt bij het halen :)
Met rijden schieten die oren floep naar voren, totdat... ze aan het werk wordt gezet en moeilijke dingen moet doen of bijvoorbeeld in een rustig tempo moet draven. Dan legt ze haar oren een keer in de nek, maar accepteert daarna wel. Dressuur is ook niet haar favoriete ding.

Zodra er een hindernis in de bak staat, wordt ze helemaal enthousiast en houdt ze continu 1 oor er op gericht. Als we in de richting van de hindernis rijden probeert ze me voor te zijn door een sprintje te trekken en mij te dwingen haar over de balken te sturen :') vaak bokt te met springen ook uit enthiasme met haar oren naar voren.

Buitenrit in haar eentje vind ze niet leuk. Zodra ze ziet dat ook haar bosrit maatje de stal in komt, weet ze genoeg en luistert ze met borstelen en opzadelen ineens dubbel zo goed. De hele rit loopt ze dan heerlijk met haar oortjes naar voren. Als haar maatje bij toeval een keer bij haar de stal in komt, maar zelf op bosrit gaat, is ze in de bak niet te genieten :Y)

Wat ik dus denk is dat ze het wel degelijk leuk vind, alleen het een meer dan het ander.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:42

pien_2010 schreef:
ikke schreef:
.

In de basis zijn alle dieren (en dus ook mensen) gelijk. .

Die mening deel ik niet. Een dier heeft geen IK, maar maakt deel uit van de groep. Een dier heeft geen biografie zoals een mens.
Het dier en de mens hebben of kennen wel beiden "begeertes", emoties en dat hebben ze wel overeen. Dus als je bedoelt te zeggen Dieren zijn in de basis gelijk en de soort mensen onderling zijn ook in de basis gelijk dan ga ik met je mee. Als je zegt dieren en mensen zijn in basis gelijk dan ben ik het oneens met je vanwege het IK dat de mens wel en het dier niet heeft.

Vervelend hè als je geconfronteerd wordt met het feit dat helemaal niet zo suprieur bent als je zou willen...

Jouw gevoelens: kudde hormonen; gevoelens van het paard (of ander dier): kudde hormonen. Wat is het verschil?

Definieer "biografie" in deze context.
Deel uitmaken van een groep maakt niet dat je persoonlijkheid wordt uitgeschakeld. Heel simpel voorbeeld: waarom willen merries liever door de ene dan door de andere hengst gedekt worden? Waarom heeft de hengst een voorkeur voor sommige paarden maar niet voor alle paarden in z'n kude?
Emoties en emotie zijn hormonen en hormonen zitten in elk wezen......

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:00

Dat klopt ikke :j
De mens is gewoon een diersoort. Zoogdier, alleseter; mensaap (ver verijdeld). En ons denkvermogen is anders dan dat van een paard. Dat van een paard anders dat van een hond. Van een hond anders dan een varken. Van een varken anders dan een dolfijn. Ga zo maar door.

De mens superieur? Op z'n hoogst dominante soort op aarde zoals dino's ooit waren. En als het erop neerkomt zijn we gewoon ondergeschikt aan de natuur. Kijk maar naar een tsunami, aardbeving, vulkaanuitbarsting (waar overigens vaak weinig (wilde) dieren slachtoffer zijn).

En of een paard het echt leuk vind kunnen we denk ik niet eens inschatten, vanwege de verschillende belevingswerelden en denkvermogens, wat niet betekend dat een paard dommer is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:10

ikke schreef:
.
Vervelend hè als je geconfronteerd wordt met het feit dat helemaal niet zo suprieur bent als je zou willen...
.

NEEN absoluut niet. IK voel me absoluut NIET superieur aan welk dier dan ook daarvoor ben ik teveel dier met de dieren en zijn ze te belangrijk in mijn leven. Ben een echt natuur mens. MAAR dier en mens daar zit letterlijk "een wezendeel" verschil in en dat is het "IK".
Als je dat niet inziet, hetzij zo. Dat gegeven heeft niets te maken met superieure gevoelens of wat van onzin van dien aard dan ook.
Persoonlijk vind ik dieren prettiger dan mensen juist omdat dieren "het IK" ontberen.
De plant verschilt van het dier, de steen verschilt van de plant en het dier verschilt van de mens.

Marit

Re: Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:18

Ik heb zelf het idee dat mijn bijrijd/verzorgpaard het toch wel erg leuk vind om een ritje te maken. Vanaf het moment dat je opstapt gaan die oortjes omhoog en naar voren, en dat blijft zo tot je af stapt. Toch wel een andere blik dan ze tijdens het wandelen heeft. Als je haar laat staan (24/7 buiten met schuilstalletje en maatje) zie je ook aan haar dat ze dat vervelend vindt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:33

Ja dat is een goeie, of ze het echt leuk vinden of dat het een gewenning is van iets wat ze aangeleerd wordt?
Denk wel dat wanneer ze juist en respectvol behandeld worden van A-Z het aangenaam kan worden of hier een berusting in krijgen en het als "normaal" gaan ervaren.

Maar over het algemeen denk ik toch dat de meeste paarden liever op de wei staan met hun soortgenoten en leven in vrijheid.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:39

pien_2010 schreef:
ikke schreef:
.
.

NEEN absoluut niet. IK voel me absoluut NIET superieur aan welk dier dan ook daarvoor ben ik teveel dier met de dieren en zijn ze te belangrijk in mijn leven. Ben een echt natuur mens. MAAR dier en mens daar zit letterlijk "een wezendeel" verschil in en dat is het "IK".
Als je dat niet inziet, hetzij zo. Dat gegeven heeft niets te maken met superieure gevoelens of wat van onzin van dien aard dan ook.
Persoonlijk vind ik dieren prettiger dan mensen juist omdat dieren "het IK" ontberen.
De plant verschilt van het dier, de steen verschilt van de plant en het dier verschilt van de mens.

kun je het IK uitleggen? ik snap het volgensmij niet helemaal...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:40

Mijn verzorgpony heeft wel trouwens altijd dat ze op de helft ongeveer, van het rondje buitenrit, ineens keihard naar huis wil gaan :') (Ik denk dat wel meer mensen dit herkennen). Maar zou dit dan ook betekenen dat je paard het liefst zo snel mogelijk van het rijden af wil zijn of toch iets anders?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:41

Samblabla schreef:
Natuurlijk vinden ze het niet leuk. De mijne heeft er bijvoorbeeld nooit zin in maar om der in lichamelijke conditie te laten blijven en haar energie kwijt te laten worden longeer en rij ik haar. Ze staat overigens wel de de halve dag buiten in de wei. Maar ik denk wel dat de meeste paarden het er zich bij neer hebben gelegd anders lagen de meeste ruiters er allang af.

Misschien dat je toch iets moet veranderen, als je paard er nooit zin in heeft.. Dat is echt niet 'normaal' vind ik.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:47

IsaCalixa schreef:
Mijn verzorgpony heeft wel trouwens altijd dat ze op de helft ongeveer, van het rondje buitenrit, ineens keihard naar huis wil gaan :') (Ik denk dat wel meer mensen dit herkennen). Maar zou dit dan ook betekenen dat je paard het liefst zo snel mogelijk van het rijden af wil zijn of toch iets anders?

Dat herken ik ook wel, terug weg gaat altijd sneller :')
Denk een combinatie van terug naar vriendjes en weten dat ze eten krijgen bij thuiskomst? (Hier krijgt ze dr hapje ten minste altijd na het werken)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:52

Ja, dat zal het wel zijn. Ik geef ook altijd wat brokjes na het rijden. Maar echt op de heenweg valt ze niet vooruit te branden (een rustig drafje gaat er hooguit aan vanaf), maar zodra ik echt precies opp de helft ben, zit er geen rem meer op en als ik dan een beetje been geef sprint ze er als een gek vandoor :p (al doe ik dat meestal niet hoor, gewoon klein stukje galop en de rest gewoon rustig stappen, voor zover dat lukt)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:55

Mijn pony accepteert het, maar als hij de keus heeft blijft hij veel liever in de wei met zijn vriendje. Eten en het sociale gebeuren hebben natuurlijk eerste prioriteit. Ik moet hem altijd ook de eerste paar meter echt bijna duwen; als hij echt voorbij de wei is, dan is de knop om omdat hij geen keus heeft en dan is het ook goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:56

unihorses schreef:
kun je het IK uitleggen? ik snap het volgens mij niet helemaal...

Een poging.
Als je kijkt dan kennen we het fysiek. Een steen of kei is puur fysiek.
Een plant bestaat uit fysiek lichaam, maar ook een levens- of groei lichaam.
Een dier kent het fysieke lichaam (overeen met de steen), levenslichaam (overeen met de plant) en een astraal of begeerte lichaam. Door de aanwezigheid van het begeerte lichaam voelt het dier emoties, kent het angst, voelt aantrekkingskracht of juist het tegenovergestelde.
De mens heeft het fysieke lichaam overeen met de steen, het levens- of groeilichaam met de plant, het astraal of begeerte lichaam met het dier en daarbij nog het IK.
Het IK is moeilijker uit te leggen. Door het IK heeft ieder mens zijn eigen BIOGRAFIE. Zelfs in een gezin met 8 kinderen zijn alle kinderen verschillend en absoluut uniek. Ondanks dat ze veel overeen hebben in het gezin als het gaat om jeugd geschiedenis zijn ze toch verschillend. Zelfs een tweeling of drieling zijn unieke wezens en absoluut verschillend. Dat verschil gaat verder dan de een is rustig, de ander driftig de derde zit in het midden (hebben dieren ook is namelijk een uiting van het astraal).
Jouw biografie is absoluut anders dan de mijne en ondanks dat wij beiden mens zijn, zijn we beiden mensen met een eigen geschiedenis die we ook nog kunnen benoemen. Zo ook bij tweelingen etc.
Je zou kunnen zeggen het dier leeft meer in de groep en conformeert zich aan de gewoonte van de groep, leeft meer vanuit zijn instinct. De mens is meer individu (zeker in deze tijd, meer en meer) en conformeert zich aan zijn eigen waarden en normen.
Ik denk dat het begrip waarden en normen dan ook niet toepasbaar is om dieren. Dat zit in anders in elkaar.

Belangrijke aanvulling. Dit heeft dus niets te maken dat het een meer of beter, of zoals eerder werd gesuggereerd superieurder zou zijn dan het ander. Het heeft puur te maken met objectief waarnemen en die verschillen durven te onderkennen. Het dier is dier zoals de mens is mens en plant is plant. Wel wat overeen maar ook zeer veel verschillend in hun diepste wezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:15

[pien_2010] schreef:
ikke schreef:
.

Jouw gevoelens: kudde hormonen; gevoelens van het paard (of ander dier): kudde hormonen. Wat is het verschil?

Definieer "biografie" in deze context.
Deel uitmaken van een groep maakt niet dat je persoonlijkheid wordt uitgeschakeld. Heel simpel voorbeeld: waarom willen merries liever door de ene dan door de andere hengst gedekt worden? Waarom heeft de hengst een voorkeur voor sommige paarden maar niet voor alle paarden in z'n kude?
Emoties en emotie zijn hormonen en hormonen zitten in elk wezen......[/quote]
Jezus mina,mag je misschien ook een andere mening hebben over iets zonder meteen weg te worden gezet als een op macht beluste supermens.doe even normaal.

Ik ben het eens [pien_2010] dat mensen en dieren in beginsel niet gelijk zijn. Dn vind dat haar laatste post dat heel netjes onderbouwt. Daar mag je een andere mening over hebben en dat is een leuke discussie, maar kan die kinderachterheid achterwege blijven.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:32

Ik wil niet flauw doen, maar het liefst wel een beetje OT blijven :)

Het liefst dus alleen neerzetten of je denkt dat paarden het wel of niet leuk vinden en waarom :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:42

IsaCalixa schreef:
Ik wil niet flauw doen, maar het liefst wel een beetje OT blijven :)

Het liefst dus alleen neerzetten of je denkt dat paarden het wel of niet leuk vinden en waarom :)

Is goed TS.

Ik denk wel dat indirect mijn posten wel degelijk interessant zijn voor het beantwoorden van jouw vraag of meer begrip hebben daarvan :) . En ach af en toe een beetje diepgang op BOKT is toch leuk, tenminste dat vind ik!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:49

Ja, je mag er ook best wat dieper op in gaan hoor :) Als het maar wel een beetje duidelijk blijft waar het nou eigenlijk over gaat, dat de hoofdvraag centraal blijft :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:50

Die van mij in ieder geval niet.
Hij is ongelooflijk moeilijk onder het zadel en met pijn en moeite krijg je het voorelkaar om hem mee te laten werken (hij is wel beter op buitenrit). Maar in het tuig is het lang leve de lol.
Dus nee, ik denk niet dat hij het echt leuk vindt :').