Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:58

Wat een vervelend probleem :) . Het is altijd zo jammer als dravers niet goed omgeschoold de wereld in gaan, zeker omdat bij een draver de 'normale' oplossingen niet altijd werken.
Hoe heet het paard als ik vragen mag?

Ik zal eerst even ingaan op je openingspost:
Ik snap niet waarom je springt als je geen controle heb en ook niet waarom je aan de galop werkt als de draf nog niet in orde is. Je bent eigenlijk 7 stappen te ver :) . Hoe jij omschrijft dat ze gaat lopen is een uiting van stress, ik geloof niet zo in paarden die ruiters 'pesten' , ik geloof er eerder in dat ze wat proberen aan te geven en gezien ze niet kunnen praten zijn de manieren waarop soms wat beperkt.

Wat voor krachtvoer en ruwvoer krijgt ze? Hoe oud is ze?
Is ze klinisch gekeurd? Want dan zegt het helemaal niet dat ze gezond is. Eerst je paard laten nakijken dus.

Dan de aangedragen opties: Overgangen is bij sommige paarden een optie, maar kijk goed uit of ze er niet alleen maar drukker van worden, ook dat is zeker een optie bij dravers.

Rennerig gedrag komt absoluut niet bij een paard vandaan wat op de drafbaan liep, wij moeten ook gewoon ons paard controleren in de koers en van te voren én in die training. Ik zou dus niet zoeken naar excuses uit het verleden, of het nu koersen is, of slecht beleerd zijn, maar gewoon opnieuw starten en je paard als groen paard behandelen.
Teugels los gooien gaat geen pretje worden ga ik jou vertellen :D . Sluit een goede levensverzekering af :+ , terugrijden op je zit gaat iets lastig met 50 km per uur( want ja, dat halen ze binnen 3 seconden...) . Ik zou dus absoluut niet het paard een hard tempo laten aangaan, ook niet op jouw commando. Dit mag ze met losgooien, niet onder het zadel. Ze moet onder het zadel gaan koppelen aan rust. Later, als je controle heb kun je natuurlijk wel het tempo verhogen, maar hoe moet het voor haar duidelijk worden als ze de ene keer wel harder mag en de andere keer niet?

Stijgeren en bokken is een absolute no go, dan heb je enorm veel signalen vooraf gemist, hoe rij jij je voltes? Inkomen met been is een raar iets bij dravers, als ze slecht zijn omgeschoold kennen ze namelijk geen been, iets wat bijna niet opvalt omdat het stuur er wel goed op zit. Het laatste wat je wil, is een paard wat gespannen raakt van been( wat volgens mij al aan het gebeuren is )

Ik kan helemaal meegaan met Evelijn en zoek daarnaast iemand die ervaring heeft met dravers of desnoods groene paarden, zonder hulp word dit lastig denk ik :) . Daarnaast vergissen mensen zich vaak in dravers, koudbloeden vergeven makkelijker. Een sensibele draver heb je na 1 keer oneerlijk corrigeren al meteen in de stress, ik zou de TS dus niet zonder hulp willen adviseren hard af te straffen bij het stijgeren en bokken. Eerder om er eens iemand anders op te zetten en te kijken wat het paard dan doet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:01

Een keer goed duidelijk inkomen is genoeg om een Draver compleet over de zeik te helpen en de rest van de dag niets meer te kunnen beginnen -O-

TS: het klink alsof je paard alleen zadelmak is en er verder he-le-maal niets van snapt en het gewoon moeilijk heeft. Het rennen is vluchten daarvoor en onbalans.

Ik zou je echt aanraden om samen met een instructeur aan de slag te gaan, en dan beginnen in stap en vanuit ontspanning. Longeren om de energie kwijt te raken moet je maar vergeten, daar kweek je alleen maar meer conditie mee. Je kan dan beter beginnen met bijzetten (niet meteen te strak) om zo wel te leren de rug te gebruiken. Galop moet je echt nog niet gaan vragen onder het zadel.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:03

ruitje schreef:
Wat een vervelend probleem :) . Het is altijd zo jammer als dravers niet goed omgeschoold de wereld in gaan, zeker omdat bij een draver de 'normale' oplossingen niet altijd werken.
Hoe heet het paard als ik vragen mag?

Ik zal eerst even ingaan op je openingspost:
Ik snap niet waarom je springt als je geen controle heb en ook niet waarom je aan de galop werkt als de draf nog niet in orde is. Je bent eigenlijk 7 stappen te ver :) . Hoe jij omschrijft dat ze gaat lopen is een uiting van stress, ik geloof niet zo in paarden die ruiters 'pesten' , ik geloof er eerder in dat ze wat proberen aan te geven en gezien ze niet kunnen praten zijn de manieren waarop soms wat beperkt.

Wat voor krachtvoer en ruwvoer krijgt ze? Hoe oud is ze?
Is ze klinisch gekeurd? Want dan zegt het helemaal niet dat ze gezond is. Eerst je paard laten nakijken dus.

Dan de aangedragen opties: Overgangen is bij sommige paarden een optie, maar kijk goed uit of ze er niet alleen maar drukker van worden, ook dat is zeker een optie bij dravers.

Rennerig gedrag komt absoluut niet bij een paard vandaan wat op de drafbaan liep, wij moeten ook gewoon ons paard controleren in de koers en van te voren én in die training. Ik zou dus niet zoeken naar excuses uit het verleden, of het nu koersen is, of slecht beleerd zijn, maar gewoon opnieuw starten en je paard als groen paard behandelen.
Teugels los gooien gaat geen pretje worden ga ik jou vertellen :D . Sluit een goede levensverzekering af :+ , terugrijden op je zit gaat iets lastig met 50 km per uur( want ja, dat halen ze binnen 3 seconden...) . Ik zou dus absoluut niet het paard een hard tempo laten aangaan, ook niet op jouw commando. Dit mag ze met losgooien, niet onder het zadel. Ze moet onder het zadel gaan koppelen aan rust. Later, als je controle heb kun je natuurlijk wel het tempo verhogen, maar hoe moet het voor haar duidelijk worden als ze de ene keer wel harder mag en de andere keer niet?

Stijgeren en bokken is een absolute no go, dan heb je enorm veel signalen vooraf gemist, hoe rij jij je voltes? Inkomen met been is een raar iets bij dravers, als ze slecht zijn omgeschoold kennen ze namelijk geen been, iets wat bijna niet opvalt omdat het stuur er wel goed op zit. Het laatste wat je wil, is een paard wat gespannen raakt van been( wat volgens mij al aan het gebeuren is )

Ik kan helemaal meegaan met Evelijn en zoek daarnaast iemand die ervaring heeft met dravers of desnoods groene paarden, zonder hulp word dit lastig denk ik :) . Daarnaast vergissen mensen zich vaak in dravers, koudbloeden vergeven makkelijker. Een sensibele draver heb je na 1 keer oneerlijk corrigeren al meteen in de stress, ik zou de TS dus niet zonder hulp willen adviseren hard af te straffen bij het stijgeren en bokken. Eerder om er eens iemand anders op te zetten en te kijken wat het paard dan doet.

Ik werk niet zo zeer aan de galop hoor, ik laat haar af en toe galopperen als beloning zodat ze ook even haar energie kwijt kan. Met springen heb ik een ander paard onder me en heb ik geen problemen.

Ze krijgt twee keer per dag kuil en drie keer per dag een derde aan krachtvoer. Ze is 6 en inderdaad klinisch gekeurd.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:04

WendyBZ schreef:
Een keer goed duidelijk inkomen is genoeg om een Draver compleet over de zeik te helpen en de rest van de dag niets meer te kunnen beginnen -O-

TS: het klink alsof je paard alleen zadelmak is en er verder he-le-maal niets van snapt en het gewoon moeilijk heeft. Het rennen is vluchten daarvoor en onbalans.

Ik zou je echt aanraden om samen met een instructeur aan de slag te gaan, en dan beginnen in stap en vanuit ontspanning. Longeren om de energie kwijt te raken moet je maar vergeten, daar kweek je alleen maar meer conditie mee. Je kan dan beter beginnen met bijzetten (niet meteen te strak) om zo wel te leren de rug te gebruiken. Galop moet je echt nog niet gaan vragen onder het zadel.

Dankjewel, ben ik toch niet de enige die dat geen goede oplossing vond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:06

Galop is voor een paard met weinig balans en stress geen beloning... dat is alleen nog maar meer stress en angst. Paarden in de natuur galopperen ook niet voor hun lol die doen dat alleen als er gevaar dreigt. Door te galopperen gaat hun hartslag omhoog en krijgen ze nog een stoot adrenaline... totaal geen beloning voor een jong onervaren paard.

Zorg echt dat je les krijgt van een goede instructeur... en misschien zelfs wel eerst even zelf er niet op maar een meer ervaren ruiter vragen om paard wat verder door te rijden.

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:07

Evelijn schreef:
Galop is voor een paard met weinig balans en stress geen beloning... dat is alleen nog maar meer stress en angst. Paarden in de natuur galopperen ook niet voor hun lol die doen dat alleen als er gevaar dreigt. Door te galopperen gaat hun hartslag omhoog en krijgen ze nog een stoot adrenaline... totaal geen beloning voor een jong onervaren paard.

Zorg echt dat je les krijgt van een goede instructeur... en misschien zelfs wel eerst even zelf er niet op maar een meer ervaren ruiter vragen om paard wat verder door te rijden.

Ik ben het niet helemaal met je eens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:08

Hoe heet je paard? Wendy en ik kunnen soms nog wel eens wat achterhalen uit het verleden. Twee keer per dag kuil zegt mij niks, is het onbeperkt? Wat voor krachtvoer krijgt ze? Sport, basis o.i.d. ?

Met springen heb je totale controle? Kan je dan voltes rijden? Draven en in galop?

Belonen dat ze haar energie kwijt kan is niet mijn manier onder het zadel, volgens mij ziet een paard dat namelijk niet echt als beloning? Je leert dat eigenlijk alleen maar aan dat ze harder mag?

Dat stuk met de galop pak je gewoon verkeerd aan, dat mag je oneens zijn met mensen of niet, je bent daar het probleem aan het bevestigen :o .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:11

Shabacca schreef:
M_D_H schreef:
Aller eerst een paar vragen:
Ze staat minimaal 8 uur op de wei?
Staat ze in een groep of staat ze alleen?
Als ze in een groep staat, hoe groot is dan de groep en wat is de gemiddelde leeftijd?

Je logeert haar, wat doe je tijdens het longeren?
Ben je echt alleen met een enkele longe bezig om haar rondjes te laten lopen?
Of is het echt een training waarin je haar bijzet en overgangen laat maken etc?

Tijdens het rijden, wat is de opbouw van je training?
Hoe rij je in en hoe rij je uit?

Je zegt dat ze steigert en bokt als je haar op de volte zet wanneer je draaft en galoppeert. Met haar rug en zadel is niks aan de hand. Dat betekend dus dat ze op zo'n moment zwaar ongehoorzaam is.
Je vind hard in komen geen oplossing, maar wat is dan wel de oplossing volgens jou?
Mijn inziens, kun je beter 1 keer goed duidelijk inkomen waardoor je het nooit meer hoeft te doen... Als dat je elke keer weer opnieuw er mee bezig bent waardoor het rijden voor jullie beide niet leuk is.
Staken is altijd ongehoorzaam en steigeren dient altijd afgestraft te worden!
Ook al zou het dier hier een gegronde reden voor hebben, steigeren is levensgevaarlijk voor jou als ruiter...

Verder ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, ik heb zelf een tinker die exact hetzelfde gedrag had. Een echte doodloper.

Ze staat in een groep. Zij is de jongste van 6, de andere paarden zijn vanaf die leeftijd tot een jaar of 16.

Ik longeer haar zodat ze haar energie kwijt kan en daarnaast om het maken van overgangen te oefenen. Ik longeer haar niet bijgezet, omdat ze nog jong is en geen goed evenwicht heeft.

Ongeveer 5 tot 10 minuten in- en uitstappen. Ik rijd vooral veel figuren. Ik rijd meestal 40-50 minuten. Qua draven rijd ik maximaal zo'n 5 minuten achter elkaar in draf. Galopperen is maximaal 5 rondes om elke zijde.

Ze staat dus in een groep met oudere paarden terwijl zij nog heel erg speels is. Dat is al een reden dat ze haar energie niet goed kwijt kan.
Is het mogelijk om een skippybal oid bij ze in de wei te leggen?
Als je haar tijdens training leert om te spelen met de skippybal zal ze er ook in de wei mee gaan spelen. Oudere paarden zijn niet zo speels als dat zij nu nodig heeft :o

Over het longeren.
Probeer haar heel losjes ben te zetten met een bijzet of touwtjes.
Aan de longe heeft ze namelijk geen ruiter op zich waardoor ze haar balans makkelijker kan bewaren als ze nagevenlijk loopt.
Aan de longe kun je het makkelijkste aanleren Hoe ze hun rug moeten gebruiken terwijl ze in balans lopen omdat ze geen ruiter gewicht op een rug hebben en daardoor makkelijker balans bewaren.
Als je de bijzet of de touwtjes heel los vast zet zal je haar vragen en zal ze het al uitzicht zelf gaan oppakken.

Probeer van het longeren ook een training te maken. Als je er een training van maakt. Dus met bijzet en veel overgangen zal ze daar ook al veel energie aan kwijt raken.
Omdat je het iets lastiger voor haar maakt en ze daardoor meer moet gaan nadenken.

Rijden:
Probeer het inrijden iet te beschouwen als het instappen. Met alleen instappen is je paard nog niet warm :)
Begin in stap en pak maar meteen de teugels in contact. Dat is niet erg als het jou helpt haar rustiger te houden. Je neemt namelijk de tijd om in te stappen. Ga vervolgens eerst 2 rondjes op de ene hand en 2 rondjes op de andere hand stappen.
Daarna ga je haar iets meer loswerken. Draai wat voltes, als je voelt dat ze dit makkelijk doet, dan ga je ze eens verkleinen en weer vergroten. Probeer als je voelt dat ze warm is op de kleine volte ook wat gebroken lijnen en een S te sturen. Slangenvoltes. Hou haar bezig en maak haar warm maar behoud vooral de rust.
Let er op dat ze haar lichaam goed gebruikt, Nagevenlijkheid is nog niet van belang, ze heeft nog te weinig balans en moet eerst leren op eigen benen te lopen.
echter kun je wel kijken hoe ze reageert op stelling en buiging.
Daarnaast leer je haar op deze manier om haar lichaam te gebruiken op een manier waarop zowel jij als zij voordeel van heeft.
Het maakt niet uit dat je lag bezig bent met instappen, je neemt de tijd voor haar lichaam, je geeft haar wat te doen waardoor ze op jou moet Letten en moet gaan nadenken.
Je zet haar geest aan het werk en niet alleen haar lichaam.
Daarnaast, door lang te stappen zal je merken dat zowel jij als zij veel rustiger gaan worden. Probeer dan ook niet ongeduldig naar de draf te werken. De stap is de basis van alles en de makkelijkste gang om je paard op te bewerken en los te rijden.

Als je merkt dat dit lekker gaat draaf je eens aan.
Je hanteert nu hetzelfde principe en opbouw als tijdens de draf.
Lekker loswerken dat dier, geef haar wat te doen voor haar kopie maar behoud de opbouw van de stap zodat haar lichaam het nog aan kan.
Let op je lichtrijden en tel hardop mee.
1 voor staan 2 voor zit. Hierdoor leer jij hoe jou ritme is en als ze harder gaat merk je dit door het tellen eerder op.
Draaf geen lange stukjes achter elkaar.
Zodra je merkt dat ze onder je uit probeert te lopen vertraag je je eigen lichtrijden incl het tellen... en ga je terug naar stap.
In stap maak je haar eerst weer rustig met de bovenstaande oefeningen en daarna draaf je weer rustig aan.

5 rondjes galopperen is nog veels te veel voor haar. Ze heeft het er moeilijk mee. Laat die galop eerst zitten tot de draf beter bevestigd is in jou tempo en ze beter geleerd heeft haar rug te gebruiken.
Daarna kan je gaan galopperen, maar start eerst met 1 rondje. As je voelt dat ze onder je uit loopt adem je diep uit en maak je een overgang naar draf en desnoods naar stap om haar weer rustig te krijgen.

Neem je tijd voor haar, ze is jong en moet nog veel leren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:15

Shabacca schreef:
dresjoepie schreef:
Uiteraard jou paard jou keus dat respecteer ik maar als je het niet afstraft op welke manier dan ook wordt dit alleen maar erger en moeilijker om het af te leren Je hoeft het absoluut niet op "mijn" manier te doen maar leer het wel af Voordat er over 2 mnd een topic komt help mijn paard staakt

Ik ga niet met zo iemand in discussie. :')

Sorry hoor maar kan hier alleen om lachen" zulke mensen" als je paard niet eens meer duidelijk been kan geven En wegsturen Wanneer deze niet luistert gaat wel ver hoor Altijd naar voren oplossen en dat doe je nu eenmaal met je benen !!!!! heb nooit gezegd verrot schoppen of trekken Duidelijk been en wegsturen is imo iets heel anders Maar goed ik wacht je volgende topic gwn af
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 07-10-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:15

Ik zou het paard helemaal opnieuw gaan beleren met de juiste hulp. Even het voermanagement goed bekijken, zo min mogelijk krachtvoer. Desnoods een rustgever dat je haar iets beter kunt helpen.

En idd een keer hard inkomen met je been gaat in dit geval niet werken, paard snapt de ballen wat je bedoeld dus dat is niet heel aardig idd.
Wel zou ik het staken even in de gaten houden, dat kan duiden op lichamelijke problemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:19

Neem contact op met diegene die haar zogenaamd heeft ingereden. En zorg voor een zeer goede instructie. En verder, je kunt het er niet mee eens zijn om een paard consequent te belonen of te bestraffen, echter, bedenk wel dat een paard gebaat is bij zeer veel duidelijkheid. Daarmee bedoel ik niet dat je handen vol met snoepjes of sporen van 10 cm moet gebruiken maar zorg(indien lichamelijk of met tuigage niets aan de hand is) absolute duidelijkheid. En is haar gebit/rug ook nagekeken.

ruitje

Re: Paard gooit het hoofd omhoog tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:30

Paard heeft nooit gekoerst, heb ik net gechecked. De laatste post van MDH is super!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:31

ruitje schreef:
Paard heeft nooit gekoerst, heb ik net gechecked. De laatste post van MDH is super!!

Thanks!
Dat vind ik echt een groot compliment van je :o

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:03

bigone schreef:
Neem contact op met diegene die haar zogenaamd heeft ingereden. En zorg voor een zeer goede instructie. En verder, je kunt het er niet mee eens zijn om een paard consequent te belonen of te bestraffen, echter, bedenk wel dat een paard gebaat is bij zeer veel duidelijkheid. Daarmee bedoel ik niet dat je handen vol met snoepjes of sporen van 10 cm moet gebruiken maar zorg(indien lichamelijk of met tuigage niets aan de hand is) absolute duidelijkheid. En is haar gebit/rug ook nagekeken.

Al gedaan. Die negeert me nadat ik mijn problemen voor legde.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:10

Oh dat is wel erg vervelend dat ze je negeert, niet echt netjes. Maar je kan er nu wel vanuit gaan dat je dus bijna groen paard hebt... en dat je dus heel rustig aan de slag moet. Kleine stapjes en alleen maar werken vanuit rust en ontspanning. (zou echt voorlopig niet galopperen of springen en maar hele kleine stukjes draven). Ga er maar vanuit dat je behoorlijk wat tijd kwijt gaat zijn in goed doorrijden van dit paard.

Heb je een instructrice die ervaring heeft met dravers/jonge paarden?

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:48

Evelijn schreef:
Oh dat is wel erg vervelend dat ze je negeert, niet echt netjes. Maar je kan er nu wel vanuit gaan dat je dus bijna groen paard hebt... en dat je dus heel rustig aan de slag moet. Kleine stapjes en alleen maar werken vanuit rust en ontspanning. (zou echt voorlopig niet galopperen of springen en maar hele kleine stukjes draven). Ga er maar vanuit dat je behoorlijk wat tijd kwijt gaat zijn in goed doorrijden van dit paard.

Heb je een instructrice die ervaring heeft met dravers/jonge paarden?

Nee, ik krijg geen les.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:51

Dan zou ik dat toch wel zo snel mogelijk gaan regelen...

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:02

Evelijn schreef:
Dan zou ik dat toch wel zo snel mogelijk gaan regelen...

Geen geld voor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:05

Je hebt geen geld voor les maar hebt wel een paard? Hoe doe je het dan als er straks iets erg gebeurd met het paard?

Les is heel belangrijk in een situatie als deze, misschien kun je werken om toch de lessen te kunnen betalen?
Of misschien kunnen je ouders je helpen? Het behoud van hun dochter zal ze vast wel waard zijn :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:06

Dat is niet een klein beetje onhandig... waarom heb je een paard gekocht terwijl je niet geld hebt voor les?.. Regelmatig les is gewoon nodig zeker als je net een nieuw paard hebt gekocht... een beetje professionele begeleiding is echt gewoon iets wat hoort bij het houden van een paard. Net als dat je de hoefsmid moet laten komen, stalling moet betalen en de DA.

Les hoeft ook geen godsvermogen te kosten... voor €15,- per half uur kan je soms wel een goede instructeur vinden.

Maar de problemen die je nu ondervindt krijg je niet opgelost door maar een beetje antwoorden van een forum te volgen. Weet niet in welke omgeving je zit... maar echt zorg voor iets van begeleiding...

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:07

M_D_H schreef:
Je hebt geen geld voor les maar hebt wel een paard? Hoe doe je het dan als er straks iets erg gebeurd met het paard?

Les is heel belangrijk in een situatie als deze, misschien kun je werken om toch de lessen te kunnen betalen?
Of misschien kunnen je ouders je helpen? Het behoud van hun dochter zal ze vast wel waard zijn :)

Nee, me ma geeft niks om paarden. Ik heb d'r gekregen en toen was het zoek het uit lol. Ik ben momenteel niet in staat om te werken, anders had ik dat gedaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:41

Mag ik vragen waarom je niet in staat bent te werken?
Want als het om school gaat, dan zou je een krantenwijk kunnen nemen?
Dat verdient wel goed.
Een vriendin van mij heeft op die manier haar paard volledig kunnen onderhouden :o

En je moeder hoeft niks om paarden te geven... Als ze maar om jou veiligheid geeft ;)
Je kunt ook klusjes thuis doen waardoor je kunt sparen voor les.

En les hoeft idd niet duur te zijn. Ik ken goede instructeurs die het voor 10 euro per half uur doen.
Ik weet niet precies waar je woont?

Want echt meis, we bedoelen het allemaal goed, maar je hebt een probleem met je paard en je zegt zelf dat het rijden zo niet leuk is voor jullie beide. Les is heel belangrijk als je net begint met een paard, zeker als het dier zich zo gedraagt. Voor je het weet gaat het fout en dat moet je echt niet willen :n

Shabacca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:20

M_D_H schreef:
Mag ik vragen waarom je niet in staat bent te werken?
Want als het om school gaat, dan zou je een krantenwijk kunnen nemen?
Dat verdient wel goed.
Een vriendin van mij heeft op die manier haar paard volledig kunnen onderhouden :o

En je moeder hoeft niks om paarden te geven... Als ze maar om jou veiligheid geeft ;)
Je kunt ook klusjes thuis doen waardoor je kunt sparen voor les.

En les hoeft idd niet duur te zijn. Ik ken goede instructeurs die het voor 10 euro per half uur doen.
Ik weet niet precies waar je woont?

Want echt meis, we bedoelen het allemaal goed, maar je hebt een probleem met je paard en je zegt zelf dat het rijden zo niet leuk is voor jullie beide. Les is heel belangrijk als je net begint met een paard, zeker als het dier zich zo gedraagt. Voor je het weet gaat het fout en dat moet je echt niet willen :n

Dat weet ik, maar is er gewoon weg geen geld voor les en mijn moeder boeit het allemaal niet.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:01

Dit topic is geopend met een schaduwaccount, ik plaats daarom een slotje.