Hoeveel u per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:31

Orchidee14 schreef:
En hoe had je dat dan gedaan als je de pony aan de andere kant van het land had gekocht? Dan had je hem toch ook verhuisd zonder dat jullie aan elkaar waren gewend? Hoe lang denk je dit zelf vol te houden? Nu is het nog leuk maar als het straks winter is en je moet in de kou twee uur wachten voor je iets kan doen is de lol er gauw af en komt de pony helemaal niet meer buiten. Of als je ziek wordt of zo? Ik zo heel snel een andere stal zoeken, dit is echt niet goed voor je pony.

Ik heb bewust in de manege zelf jaren gewacht tot ik er eentje vond. Ik durf niet zomaar op kapaza of weet ik veel welke site gaan zoeken naar een pony, want het is mijn eerste dus ik kende er niks van. Je wordt in die wereld snel bedrogen. Ik heb nu duizenden euro's moeten afleggen voor de aanschaf, maar ik heb die daar wel 2 jaar zien meedraaien.

Anoniem

Re: Hoeveel u per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:34

Dat is ook heel goed maar de omstandigheden waarin deze pony leeft zijn niet goed. Ik neem aan dat je ook nog heel lang plezier van je pony wil hebben en dat gaat hier niet gebeuren want dit is vragen om medische problemen. Ik kan het weten, ik heb vroeger ook op zo een stal gestaan, ik wist niet beter, reed daar ook al jaren. Maar als ik toen wist wat ik nu weet en het over kon doen had dat me een hoop verdriet bespaart.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:35

Ik vind vrije beweging met soortgenoten het aller belangrijkste. Ik zou zo snel mogelijk een andere stal of wei voor hem zoeken, zodat hij lekker kan zelf bewegen.

Je hoeft hem niet eerst een paar maanden daar te houden zodat je hem leert kennen. Ik heb een paard vanuit Portugal laten komen nadat ik hem 2 uurtjes heb gezien daar. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:36

Ik vind dat op zich goed van je bedacht, alleen nadeel is dat als je twee jaar ergens meedraait je dan dus alleen weet hoe het daar gaat, en als ik dat zo hoor is dat in jouw geval helaas niet zo best... Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar ga het liefste zo snel mogelijk op zoek naar een stal waar de pony wat meer buiten komt, ook op een andere stal zijn stalgenootjes die je willen helpen, en anders kan je een fijne instructrice of bijrijder zoeken als je niet zeker weet of je het alleen af kan. Zoals nu is in ieder geval niet goed!

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:36

Orchidee14 schreef:
Dat is ook heel goed maar de omstandigheden waarin deze pony leeft zijn niet goed. Ik neem aan dat je ook nog heel lang plezier van je pony wil hebben en dat gaat hier niet gebeuren want dit is vragen om medische problemen. Ik kan het weten, ik heb vroeger ook op zo een stal gestaan, ik wist niet beter, reed daar ook al jaren. Maar als ik toen wist wat ik nu weet en het over kon doen had dat me een hoop verdriet bespaart.

dan is nog de vraag: waar is het wel goed? Ik zou liefst ook een binnenbak vinden en een plaats waar ik zeker ben dat ze de goede zorgen krijgen om altijd gevoerd te worden zoals ze beloven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:37

Waar in het land woon je?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:37

Caily schreef:
Ik vind dat op zich goed van je bedacht, alleen nadeel is dat als je twee jaar ergens meedraait je dan dus alleen weet hoe het daar gaat, en als ik dat zo hoor is dat in jouw geval helaas niet zo best... Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar ga het liefste zo snel mogelijk op zoek naar een stal waar de pony wat meer buiten komt, ook op een andere stal zijn stalgenootjes die je willen helpen, en anders kan je een fijne instructrice of bijrijder zoeken als je niet zeker weet of je het alleen af kan. Zoals nu is in ieder geval niet goed!

alleen kan ik het zeker niet aan, hij profiteert nog vaak en ik heb voordien altijd maar 1x per week gereden in de manege waardoor ik onvoldoende ervaring heb.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:39

Je kan gaan rondkijken in je buurt en die mensen opbellen of je eens kan komen kijken.
Ik ben 100% zeker dat je mag komen kijken en ook wel vaker dan 1 keer.
Je zou kunnen praten met mensen die al op die stal staan en hoe ze het daar vinden.
Je kan bijvoorbeeld ook iemand meenemen die al langer dan jij een paard bezit en er meer ervaring in heeft :)

Een verhuizing is niet zo zwaar als je denkt..
Een plekje zoeken is gewoon even goed bekijken en uitzoeken, daar kun je de tijd voor nemen.
Dan kun je hem/haar verhuizen met behulp van een transportbedrijf of vrienden ofzo
Als hij daar dan staat kun je rustig met hem aan de gang :)

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:41

sadekeshia schreef:
Je kan gaan rondkijken in je buurt en die mensen opbellen of je eens kan komen kijken.
Ik ben 100% zeker dat je mag komen kijken en ook wel vaker dan 1 keer.
Je zou kunnen praten met mensen die al op die stal staan en hoe ze het daar vinden.
Je kan bijvoorbeeld ook iemand meenemen die al langer dan jij een paard bezit en er meer ervaring in heeft :)

Een verhuizing is niet zo zwaar als je denkt..
Een plekje zoeken is gewoon even goed bekijken en uitzoeken, daar kun je de tijd voor nemen.
Dan kun je hem/haar verhuizen met behulp van een transportbedrijf of vrienden ofzo
Als hij daar dan staat kun je rustig met hem aan de gang :)

Ja das waar en mss op bokt wat tips vragen of suggesties :)

Sommigen kochten bij ons echter een trailer en halen hun paard die twee dagen weg om die op weide te plaatsen. Zou dat een optie zijn als overgang?
Laatst bijgewerkt door kippetje2007 op 06-10-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:41

Ga gewoon eens een paar keer kijken op andere stallen. Proef de sfeer, praat met de mensen die er staan.En ga dan ook op verschillende tijdstippen kijken, ook naar de lessen die gegeven worden. Maar veel slechter dan dit kan bijna niet dus het is meer een kwestie van durven. Best moeilijk, dat weet ik. Maar als je hier een tijdje staat is de lol er misschien vanaf of je paardje raakt geblesseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:42

Lees je eigen onderschrift en houd je daar aan vast :)) Welke omgeving woon je?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:44

Orchidee14 schreef:
Ga gewoon eens een paar keer kijken op andere stallen. Proef de sfeer, praat met de mensen die er staan.En ga dan ook op verschillende tijdstippen kijken, ook naar de lessen die gegeven worden. Maar veel slechter dan dit kan bijna niet dus het is meer een kwestie van durven. Best moeilijk, dat weet ik. Maar als je hier een tijdje staat is de lol er misschien vanaf of je paardje raakt geblesseerd.

Klopt idd, want opvallend is dat vele eigenaarspaarden daar voortdurend last hebben van blessures. Ze spreken daar dan van de "vloek over de gekochte paarden" aangezien ze in de manege niks hadden en ineens daarna vanalles krijgen..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:45

kippetje2007 schreef:
Caily schreef:

alleen kan ik het zeker niet aan, hij profiteert nog vaak en ik heb voordien altijd maar 1x per week gereden in de manege waardoor ik onvoldoende ervaring heb.

Wanneer hij minimaal 8 uur, liever nog 12 uur naar buiten kan raakt hij ook de overtollige energie kwijt en wordt dan vanzelf wat rustiger. En inderdaad willen stalgenootjes ook vaak helpen en anders is een instructrice ook een goede optie!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:45

Jeetje heb nu echt de neiging om morgen naar die stal te gaan en de mensen die hun paard daar hebben staan en niks veranderen uit te leggen hoe het nou eigenlijk echt zit met een paard verzorgen. en TS dan bedoel ik het niet naar jou ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:46

Nee joh stel je niet zo aan je paard is niet van glas.
Het is juist moeilijker om je paard steeds maar even te laten wennen aan een nieuwe kudde en dan weer eruit om 2 dagen later er weer bij.
Dan krijg je steeds opnieuw de rangorde bepaling.En ja dan vallen er soms klappen maar dan is niet erg.
Je paard staat echt op een beroerde plek nu.
Een paard hoort in de wei, hoort te kunnen bewegen, hoort fysiek contact te kunnen hebben met andere paarden.

En ook jij hebt nog een hoop te leren en zo te lezen gaat dat niet gebeuren op deze manege.
Zijn er niet meer maneges in jou omgeving? Ga daar eens kijken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:48

Ja maar toen ze in de manege liepen kwamen ze er meer uren uit dus waren ze lichamelijk iets beter eraan toe.

Vergeet niet dat alleen voor je paardje zorgen je maar op een manier leert, en dat is door te doen! Als je hier blijft staan zal je het nooit leren. Geloof me, als jij jouw paardje verplaatst dan gaat er een wereld voor je open, het zal anders zijn, maar ik denk voor jullie allebei alleen maar beter!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:48

kippetje2007 schreef:
Ja das waar en mss op bokt wat tips vragen of suggesties :)

Sommigen kochten bij ons echter een trailer en halen hun paard die twee dagen weg om die op weide te plaatsen. Zou dat een optie zijn als overgang?

2 dagen de weide op en vervolgens weer 20 uur op stal lijkt mij ook niets.
Gewoon in een keer verplaatsen naar een stalling waar hij naar overdag naar buiten kan en contact heeft met andere paarden.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:49

Maureen95 schreef:
Jeetje heb nu echt de neiging om morgen naar die stal te gaan en de mensen die hun paard daar hebben staan en niks veranderen uit te leggen hoe het nou eigenlijk echt zit met een paard verzorgen. en TS dan bedoel ik het niet naar jou ;)

Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die het allemaal verdacht vindt :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:51

kippetje2007 schreef:
Maureen95 schreef:

Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die het allemaal verdacht vindt :)

Waar woon je in de buurt? Misschien weet iemand wel een fijne plek voor je!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:54

niet op de wei vind ik niet kunnen. Daar krijgen ze ook beweging, een paard loopt in het wilt door de hele dag zo'n 40 km meen ik.

Hoeveel uur je kunt rijden ligt eraan hoe intensief. een half uur intensief in de bak kan hetzelfde zijn als 3 uur rustig buiten.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 23:00

AlexandraM schreef:
niet op de wei vind ik niet kunnen. Daar krijgen ze ook beweging, een paard loopt in het wilt door de hele dag zo'n 40 km meen ik.

Hoeveel uur je kunt rijden ligt eraan hoe intensief. een half uur intensief in de bak kan hetzelfde zijn als 3 uur rustig buiten.

staat er hier ergens op bokt een algemeen forum met informatie over stalplaatsen in België (Vlaams-Brabant, Limburg of Antwerpen) van eigenaars met faciliteiten, prijzen en beoordelingen?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:01

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je pony :) .

Ik las net een stukje over de vloek van gekochte paarden die van jouw manege afkomen? Waar dit naar mijn idee mee te maken heeft is omdat de pony's veel te veel op stal staan. Je zegt zelf al dat jouw pony voorheen al 11 uur p/w gereden werd, dan kwam hij in zijn manege periode dus vaker uit stal als nu..
Paarden zijn loop dieren, ze zijn gemaakt om km te maken op een dag.
Zoveel op stal werkt echt hersendodend voor een pony.

Ik ga toch echt met de rest van de reacties mee, ga zo snel mogelijk op zoek naar een stal waar ze wel dagelijks minimaal 5 uur weidegang/paddock aanbieden en zij de pony's buiten zetten, je zult merken dat je een compleet andere (levendigere en vooral gelukkiger) paard hiervoor terug krijgt.
Zoek naar stallen waar ze ervaring hebben en geef aan dat jij je nog niet ervaren voelt. Zijn zat mensen die je graag de kneepjes van het vak willen leren!

Welke omgeving woon je?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:02

plaats een oproepje zou ik zeggen.Dan zijn er vast genoeg reactie's met een leuke gezellige leerzame stalling

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:03

kippetje2007 schreef:
AlexandraM schreef:

staat er hier ergens op bokt een algemeen forum met informatie over stalplaatsen in België (Vlaams-Brabant, Limburg of Antwerpen) van eigenaars met faciliteiten, prijzen en beoordelingen?

Kijk eens op de bokt markt, is even een kwestie van je postcode invoeren en je maximale reistijd (bv 15km) er zullen vast een aantal stallen naar voren komen

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 23:13

Monster schreef:
Kijk eens op de bokt markt, is even een kwestie van je postcode invoeren en je maximale reistijd (bv 15km) er zullen vast een aantal stallen naar voren komen

Dankje! :D