Guilty By Gucci!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

Re: Guilty By Gucci!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:30

Bedankt voor jullie reacties, erg interressant om te lezen!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:33

nijnthju schreef:
Bedankt voor jullie reacties, erg interressant om te lezen!

Het kan soms hard overkomen, helemaal omdat het geschreven word en niet met nuance uitgelegd word face to face!

Ik vind het in ieder geval dapper dat je een topic in HAW aanmaakt en zoekt naar tips.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:41

Voorwaarts neerwaarts is vriendelijk, ontspannend en zeker een goede training voor een paard dat VERDER in de africhting is. Dan is het super om als losrijmethode te gebruiken. Een jong paard loopt op de voorhand. Ja...dat is nu eenmaal zo. Een jong paard stuwt, leer er maar mee leven voor het eerste jaar, ze hebben simpelweg de kracht nog niet voor dragen. Ga je zo'n dier lang en laag rijden, krijg je hem nooit van zijn lang zal zijn leven op de achterhand. Het is simpelweg onmogelijk voor een paard dat lang en laag gereden wordt, dat op de voorhand loopt (en dat doen jonkies) en stuwt, om die in die lange lage lijn om te laten kantelen. Een paard moet eerst onder het zadel zijn balans vinden, horizontaal evenwicht vinden. Dan pas ga je voorwaarts neerwaarts oefenen. In het begin is voorwaarts neerwaarts juist een hele zware oefening voor een jong paard. Voor het jonge lichaam is het ongelooflijk moeilijk om op de achterhand te lopen, de hals te laten zakken de schoft omhoog te houden en op de achterhand te blijven. Dat houden ze maar hele korte stukjes vol, daarna donderen ze op de voorhand. De enige manier om ze dan weer op de achterhand te krijgen is oppakken, achterhand onderbrengen en opnieuw uitschuiven. Aan het begin van de opleiding van een paard is dit hooguit het einddoel van een training, het hoogtepunt, de zwaarste oefening. Pas als het horizontale evenwicht bevestigd is, het paard het makkelijk kan volhouden om op die achterhand te blijven, pas dan, wordt het een ontspannende en losmakende oefening. Voorwaarts neerwaarts beginnen met een jong paard, is de wereld op zijn kop. Leidt tot niets, behalve paarden met hele slechte voorbenen, slappe achterhand en waar om de haverklap de osteo op de stoep staat.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:15

oji schreef:
Voorwaarts neerwaarts beginnen met een jong paard, is de wereld op zijn kop. Leidt tot niets, behalve paarden met hele slechte voorbenen, slappe achterhand en waar om de haverklap de osteo op de stoep staat.

Nee een holle rug, stuwende achterhand, valse knik en op de voorhand lopen.
Dat is gezond voor een jong dier?

Zoals jij het uitlegt is het paard nog helemaal niet toe om bereden te worden, en zal je hem eerst sterker moeten maken aan de grond!

Ik heb nooit beweert dat je het paard compleet los moet laten, je mag hem best steun geven.
Maar hoe dit jonge paard gereden word slaat nergens op, het dier loopt compleet uit elkaar en word van voren in elkaar getrokken. Dat heeft niks meer te maken met steun geven en balans leren aan een jong paard.

Als je zo nog een paar jaar door rijd heb je kans op kissing spines
Iets wat ik helaas jaarlijks voorbij zie komen.

Als hij zonder ruiter al niet sterk genoeg is om voorwaarts neerwaarts (al dan niet met steun) te lopen, hoor je er gewoon nog niet op te zitten.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:34

Sonador schreef:
oji schreef:
Voorwaarts neerwaarts beginnen met een jong paard, is de wereld op zijn kop. Leidt tot niets, behalve paarden met hele slechte voorbenen, slappe achterhand en waar om de haverklap de osteo op de stoep staat.

Nee een holle rug, stuwende achterhand, valse knik en op de voorhand lopen.
Dat is gezond voor een jong dier?

Zoals jij het uitlegt is het paard nog helemaal niet toe om bereden te worden, en zal je hem eerst sterker moeten maken aan de grond!

Ik heb nooit beweert dat je het paard compleet los moet laten, je mag hem best steun geven.
Maar hoe dit jonge paard gereden word slaat nergens op, het dier loopt compleet uit elkaar en word van voren in elkaar getrokken. Dat heeft niks meer te maken met steun geven en balans leren aan een jong paard.

Als je zo nog een paar jaar door rijd heb je kans op kissing spines
Iets wat ik helaas jaarlijks voorbij zie komen.

Als hij zonder ruiter al niet sterk genoeg is om voorwaarts neerwaarts (al dan niet met steun) te lopen, hoor je er gewoon nog niet op te zitten.

ik ben het hier mee eens. in het stadium die Oji omschrijft is het stadium dat je vooral op de grond nog verder moet werken en moet wachten met rijden. ik snap niet dat zelfs na het zien van zon filmpje (neem aan dat die bekeken is) er nog over gediscussieerd kan worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:46

Stuwende achterhand, vraagt training. Dat doen jonge paarden ja. Valse knik??? Het paard loopt wat te diep, maar niet in een valse knik. Als jij die ziet, weet je niet wat het is. Iets diep lopen is bij jonge paarden ook vaak gewoon gebrek aan kracht, is niet hetzelfde als een valse knik. Weggetrokken rug. Nee, het paard bolt zijn rug nog niet, zoals je dat graag bij een verder doorgereden paard zou zien. Dat kan gewoon nog niet. Nee, je krijgt een paard niet klaar met alleen trainen vanaf de grond. Het paard moet zijn evenwicht vinden, ONDER de ruiter. Dat is wat het moeilijk maakt, dat is een nieuw evenwicht voor hem. Om te komen waar je wezen wilt, moet je jaren voor uit trekken. Er is geen 123 truckendoos vanaf de grond die het allemaal voor je fixed dat het opstappen en wegrijden is zoals je wilt, met de achterhand eronder, recht, los, in balans zichzelf dragen. Als je dat denkt, heb je een totaal verkeerd beeld van de opleiding van een jong paard, en de impact die bepaalde oefeningen op het jonge lichaam hebben.
Nee, het paard van TS loopt nog niet zoals het zou moeten. Dat kan ook helemaal nog niet. Dat paard loopt zoals een paard van die leeftijd en africhting aankan. Wordt niet zoals jij probeert te suggeren in een krul gedwongen, het loopt gewoon aan contact in een houding die voor dit paard een makkelijke houding is. Voor elk paard kan die makkelijke hoofdhals houding waarin ze hun balans vinden anders zijn, het is in ieder geval niet lang en laag, want dan train je niets, dan slijt je alleen maar. Dat kan een jong paard niet correct aan.
Wat een onzin en onkunde om aan de hand van de foto's van TS te roepen dat ze over een paar jaar kans heeft op kissing spines. Daarvoor heb je een weggetrokken rug nodig, en aanleg. Er is 1 foto met weggetrokken rug, dat is de wat woeste eerste galop foto. Duidelijk niet in control...ook dat gebeurt met een jong paard. Verder is het gewoon een vriendelijk en helemaal niet afgedwongen beeld. Als ie over 10 jaar nog zo loopt, ja dan is het geen goed beeld. Dat het niet helemaal de manier is waarop jij het graag zou zien, dat mag, maar omdat het beeld anders is als dat jij het graag ziet te gaan lopen dreigen met allerlei ellendige blessures, is in mijn ogen gewoon vals.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:03

Ik weet heel goed wat een valse knik is, jij volgens mij niet?

Volgens mij lees je mijn argumenten ook niet goed, of misschien leg ik het niet goed uit ...

Zoals het paard nu word gereden geef je hem gewoon letterlijk geen ruimte om sterker te worden.
Ik zeg ook niet dat hij direct nu op de achterhand moet lopen, ik zeg ook niet dat hij nu met zijn neus over de grond moet lopen, het enigste wat ik zeg is geef hem RUIMTE.
Letterlijk gewoon ruimte geven om zo sterker te worden, en je doel na te streven!

En op bijna elke foto kan je zien dat hij vreselijk slap is, ik had het dier nog minstens 6maanden rustig gelongeerd en sterker gemaakt alvorens in hem doorrij.

Ik heb heel wat paarden ingereden en ook doorgereden, ik doe dat altijd met methodes die zijn omschreven in de klassieke dressuur. En ik heb nog nooit een paard met blessures gehad zoals jij die omschrijft. Ik krijg altijd lof om het sterke voorbeen en achterhand gebruik wat er op mijn paarden zit!

Ik denk dat juist jij een totaal verkeerd beeld hebt van de opleiding van een jong paard.
Geef zo'n dier letterlijk de ruimte om te ontwikkelen en ga niet lopen klooien met hoofd hals houding als ze niet eens sterk genoeg zijn om zichzelf te dragen, laat staan een ruiter!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:25

oji schreef:
Nee, je krijgt een paard niet klaar met alleen trainen vanaf de grond. Het paard moet zijn evenwicht vinden, ONDER de ruiter. Dat is wat het moeilijk maakt, dat is een nieuw evenwicht voor hem. Om te komen waar je wezen wilt, moet je jaren voor uit trekken. Er is geen 123 truckendoos vanaf de grond die het allemaal voor je fixed dat het opstappen en wegrijden is zoals je wilt, met de achterhand eronder, recht, los, in balans zichzelf dragen. Als je dat denkt, heb je een totaal verkeerd beeld van de opleiding van een jong paard, en de impact die bepaalde oefeningen op het jonge lichaam hebben.

dit zegt ook niemand. maar je kan wel degelijk ontzettend veel vanaf de grond. er bestaan meer dingen dan longeren om spieren te trainen alhoewel je daar ook erg ver mee kan komen wat bespiering betreft maar zeker als je eens wat verder kijkt waar je je paard aan de hand mee naar toe kan nemen kan je voldoende trainen.

verder snap ik ook prima hoe het werkt met het evenwicht van een paard onder het zadel. ik werk dagelijks met jonge paarden. misschien neem je alles wat er gezegd word iets te letterlijk. en ik heb ook een prima beeld van hoe het verder werkt. zowel in nederland als het buitenland ben ik bij verschillende workshops aanwezig geweest. en ook men school heb ik netjes afgemaakt. dus dat het niet 123 een trukendoos is die het allemaal fikst begrijp ik echt wel en zegt ook niemand eigenlijk zelfs Sonador zegt dit niet. het gaat er om dat dit paard niet genoeg ruimte krijgt en het paard loopt idd op dit moment nog niet in een complete valse knik maar het begin is er wel degelijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:29

Je eigen woorden zijn dat dit paard alleen lang en laag gereden mag worden. Dat is iets anders dan je nu zegt. Ik reageerde op dat lang en laag en later op de valse aantijgingen richting TS. Ja ik weet heel goed wat een valse knik is en wat niet. Maar denk niet dat wij het eens gaan worden. Niet over de manier van omgaan met jonge paarden en niet over de manier van omgaan met jonge enthousiaste amazones, die weten dat ze nog geen perfect plaatje hebben, maar wel het lef hebben dat te delen op bokt. Ik ga daar ook niet verder het topic van TS mee 'bevuilen'. Ik ben een erge aanhanger van de wijze van opleiden van jonge paarden van Carl Hester voor dressuur en Pippa Funnel voor springen en cross. Die methode is mijn leidraad bij het opleiden van de jonge paarden die ik onder mijn hoede heb gehad. Ik heb fijne instructeurs die daarbij aansluiten. Jij volgt een andere leidraad, jouw goed recht. En ja, ook ik heb veel ervaring met jonge paarden. Maar net zoals ik dat van jou maar op je woord moet aannemen, zal je dat van mij ook moeten aangezien we allebei een leeg profiel hebben.
TS ik wens je heel veel succes en plezier met je leuke jonge paard! Komt vast goed!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:40

Ik ben ook grote fan van Carl Hester, vooral om hoe hij zijn paarden houd en verzorgt.
Maar ook Carl doet veel vanuit een klassiek onderbouwt systeem!
Hier nog een leuk filmpje over hem en zijn "pupil"

Over de manier met omgaan naar jonge amazones:
Zoals altijd, als je iets schrijft dan verdwijnt er enige nuance.

Het is niet de bedoeling om negatief te doen naar een amazone toe.
En al helemaal niet om iemands enthousiasme te ontnemen/ontmoedigen.
Ik wil haar alleen aan het denken krijgen van wat ze aan het doen is ...

Ik vermoed dat jij fel reageert op mijn kritiek, en dingen recht "probeert te breien" in dit topic om voor haar op te komen?
Of zit ik er nu heel erg naast?

In ieder geval is het niet de bedoeling geweest om iemand aan te vallen.
Verder als iemand problemen heet, of opmerkingen >>> PB maar

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:05

Ik doe niet aan PB's. Ik sta voor wat ik schrijf en dat mag iedereen lezen.
Nee ik probeer niets recht te breien en nee ik kom niet voor haar op. Ik ken TS helemaal niet, alles wat ik van haar weet zijn de foto's die ze hier geplaatst heeft.
Ik reageerde omdat ik het leuk vind om een leuke combinatie enthousiast met een jong paard aan het werk te zien. Ik reageerde omdat er in mijn ogen een totaal verkeerd advies werd gegeven, en gaf daarbij aan waarom ik het een verkeerd advies vind en wat mijn advies zou zijn. Aan TS de keuze welk advies het beste bij haar opvattingen over het opleiden van een jong paard past.
Waar ik moeite mee heb, is zodra TS jouw advies niet opvolgt omdat zij voor een andere trainingsrichting kiest, wordt er overgegaan op vuilspuiterij. Ineens trekt ze haar paard in een valse knik, rijdt ze haar paard kapot en weet niet meer wat. Dat heeft niets meer met het beoordelen van de foto's te maken, dat is de kift omdat TS het niet met je eens is en een ander pad kiest. Geen van de foto's toont een paard dat in een getrokken krul loopt, dat een paard geforceerd wordt in een houding waar rug of nekklachten uit voortkomen. Deze houding past gewoon bij een jong, naar balans en nog kracht ontberend jong paard. Dat het niet jouw voorkeursaanpak is, prima. Dat je daar een initieel advies over wilt geven, hoe jij het zou doen, ook prima. Maar wordt niet vuil als TS bewust een andere keuze maakt. Je daarin verschuilen achter het missen van de nuance in de geschreven taal vind ik te makkelijk.
Wat betreft Carl Hester. Als je je daadwerkelijk verdiept in zijn wijze van het africhten van een jong paard, had je het lang laag advies zeker niet gegeven. Ik zou zeggen, pak het boek De africhting van het jonge paard van Carl Hester er een bij. Fijn boek, staat veel duidelijker in omschreven wat ik bedoel dan dat ik het zelf kan. De leeftijden die hij noemt bij de africhtingsgraden, ach daar tel ik gewoon een paar jaar bij op. A rijdt hij veel getalenteerdere paarden dan ik doe en B hij is veel getalenteerder dan dat ik ben. Maar zijn principes zijn een fijne leidraad en heel logisch voor mij. De manier om een paard zich optimaal lichamelijk en geestelijk te laten ontwikkelen en uitgaan van waar een paard aan toe is.
Wat betreft het filmje. Je zal mij nooit horen zeggen dat je niet moet willen dat de schoft omhoog gebracht moet worden, dat je de rug los en relatief bol wilt krijgen. Tuurlijk, dat zijn randvoorwaarden om een paard fijn, op de achterhand en in een correcte aanleuning te laten lopen. Maar mijn punt is...daar ben je niet van vandaag op morgen. Dat je dat gewoonweg nog niet kunt verwachten van een paard dat net onder het zadel is. Zou fijn zijn, maar helaas. Ik vind de voorbeelden die in het filmpje getoond worden zelf niet fijn. Ik zie veel onrustige handen en los vast contact. Dat is in mijn ogen niet klassiek. Klassiek gaat uit van een constante lichte verbinding met de paardenmond. In mijn ogen is dit ook niet de wijze die in het klassieke 'reiken naar de hand' bedoeld wordt. Hier worden paarden letterlijk losgegooid aan de voorkant. Reiken naar de hand is in mijn beleving, controleren of het paard de hand wil volgen. Stukje bij beetje uitschuiven en de hals uitleggen, maar altijd met behoud van het horizontale evenwicht en de voorwaartse drang. Zodra dat verloren gaat, ga je weer een paar stappen terug in het uitschuiven en begin je opnieuw. Dan maak je een paard sterk en los. Hoever je een paard kan laten reiken naar die hand, is weer afhankelijk van de africhtingsgraad en kracht die het paard op dat moment heeft (paard kan ook ver in de africhting zijn, maar door een ziekte of lange tijd uit training terug in kracht zijn, daar gelden voor mij dezelfde principes voor). Laten reiken naar de hand is in mijn ogen dus niet per definitie al lang en laag, is zeker niet losvast en/of geen contact aan de voorkant.

En voor TS, volg gewoon het pad waar jij je het beste bij voelt. Pik uit dit topic op wat je aanspreekt en doe daar je voordeel mee. Volgens mij lees ik dat je instructie hebt die aansluit bij je gevoel, houdt je daar aan vast. Uiteindelijk ken jij je paard het beste en meer dan wie dan ook op bokt, heb jij de meeste feeling met het dier en kan het beste beoordelen wat goed voelt en wat niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:01

oji schreef:
Nee ik probeer niets recht te breien en nee ik kom niet voor haar op. Ik ken TS helemaal niet, alles wat ik van haar weet zijn de foto's die ze hier geplaatst heeft.
Ik reageerde omdat ik het leuk vind om een leuke combinatie enthousiast met een jong paard aan het werk te zien. Ik reageerde omdat er in mijn ogen een totaal verkeerd advies werd gegeven, en gaf daarbij aan waarom ik het een verkeerd advies vind en wat mijn advies zou zijn. Aan TS de keuze welk advies het beste bij haar opvattingen over het opleiden van een jong paard past.
Waar ik moeite mee heb, is zodra TS jouw advies niet opvolgt omdat zij voor een andere trainingsrichting kiest, wordt er overgegaan op vuilspuiterij. Ineens trekt ze haar paard in een valse knik, rijdt ze haar paard kapot en weet niet meer wat. Dat heeft niets meer met het beoordelen van de foto's te maken, dat is de kift omdat TS het niet met je eens is en een ander pad kiest. Geen van de foto's toont een paard dat in een getrokken krul loopt, dat een paard geforceerd wordt in een houding waar rug of nekklachten uit voortkomen. Deze houding past gewoon bij een jong, naar balans en nog kracht ontberend jong paard. Dat het niet jouw voorkeursaanpak is, prima. Dat je daar een initieel advies over wilt geven, hoe jij het zou doen, ook prima. Maar wordt niet vuil als TS bewust een andere keuze maakt. Je daarin verschuilen achter het missen van de nuance in de geschreven taal vind ik te makkelijk.
Wat betreft Carl Hester. Als je je daadwerkelijk verdiept in zijn wijze van het africhten van een jong paard, had je het lang laag advies zeker niet gegeven. Ik zou zeggen, pak het boek De africhting van het jonge paard van Carl Hester er een bij. Fijn boek, staat veel duidelijker in omschreven wat ik bedoel dan dat ik het zelf kan. De leeftijden die hij noemt bij de africhtingsgraden, ach daar tel ik gewoon een paar jaar bij op. A rijdt hij veel getalenteerdere paarden dan ik doe en B hij is veel getalenteerder dan dat ik ben. Maar zijn principes zijn een fijne leidraad en heel logisch voor mij. De manier om een paard zich optimaal lichamelijk en geestelijk te laten ontwikkelen en uitgaan van waar een paard aan toe is.
Wat betreft het filmje. Je zal mij nooit horen zeggen dat je niet moet willen dat de schoft omhoog gebracht moet worden, dat je de rug los en relatief bol wilt krijgen. Tuurlijk, dat zijn randvoorwaarden om een paard fijn, op de achterhand en in een correcte aanleuning te laten lopen. Maar mijn punt is...daar ben je niet van vandaag op morgen. Dat je dat gewoonweg nog niet kunt verwachten van een paard dat net onder het zadel is. Zou fijn zijn, maar helaas. Ik vind de voorbeelden die in het filmpje getoond worden zelf niet fijn. Ik zie veel onrustige handen en los vast contact. Dat is in mijn ogen niet klassiek. Klassiek gaat uit van een constante lichte verbinding met de paardenmond. In mijn ogen is dit ook niet de wijze die in het klassieke 'reiken naar de hand' bedoeld wordt. Hier worden paarden letterlijk losgegooid aan de voorkant. Reiken naar de hand is in mijn beleving, controleren of het paard de hand wil volgen. Stukje bij beetje uitschuiven en de hals uitleggen, maar altijd met behoud van het horizontale evenwicht en de voorwaartse drang. Zodra dat verloren gaat, ga je weer een paar stappen terug in het uitschuiven en begin je opnieuw. Dan maak je een paard sterk en los. Hoever je een paard kan laten reiken naar die hand, is weer afhankelijk van de africhtingsgraad en kracht die het paard op dat moment heeft (paard kan ook ver in de africhting zijn, maar door een ziekte of lange tijd uit training terug in kracht zijn, daar gelden voor mij dezelfde principes voor). Laten reiken naar de hand is in mijn ogen dus niet per definitie al lang en laag, is zeker niet losvast en/of geen contact aan de voorkant.

En voor TS, volg gewoon het pad waar jij je het beste bij voelt. Pik uit dit topic op wat je aanspreekt en doe daar je voordeel mee. Volgens mij lees ik dat je instructie hebt die aansluit bij je gevoel, houdt je daar aan vast. Uiteindelijk ken jij je paard het beste en meer dan wie dan ook op bokt, heb jij de meeste feeling met het dier en kan het beste beoordelen wat goed voelt en wat niet.

_/-\o_

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 10:03

Nogmaals bedankt voor jullie reacties/discussie. Ik heb er veel aan en voor beide partijen is wel iets te zeggen. Ik heb veel nuttige tips gehad van jullie en zal er ook zeker wat mee doen. Ik zoek een tussenweg en doordat ik aan de tip "rollen met je schouders" veel heb qua eigen ontspanning merk ik dat gucci ook verl fijner gaat lopen en beter loslaat.
Ik vind het jammer dat hier gezegd wordt dat als ik zo doorrij mijn paard kapot rijd en hij kissing spines zal krijgen. Waarom zou ik zo jaren doorrijden? Het doel van dressuur is om je paard te verbeteren. Dat lukt niet als je altijd op dezelfde manier rondhobbelt.
Bedankt voor de complimenten en alle tips. Ik heb er erg veel aan.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:57

oji schreef:

Ik vind dat je erg naiëf bent, op elke foto word hij van voren tegen gehouden en heeft hij nu eenmaal een beginnende valse knik, holle rug, stuwende achterhand.

Mijn reactie doelt ook op dat hij meer ruimte krijgt!
Niets meer niets minder ...
Dat is het enigste stukje advies wat ik geef, de rest zijn slechts observaties.

En als jij een paard jaren lang met een holle rug laat lopen, dan is het idd een kwestie van tijd dat er kissing spines optreed. Dat heb ik meerdere keren zien gebeuren, en ik waarschuw daarvoor inderdaad.

Jou hele argumentatie is berust op dat je het paard steun moet geven.
Want als je dat niet doet dan gaan zijn voorbenen kapot en blijft zijn achterhand slap.
En met andere woorden dan rijd je het paard kapot!
Dus dan doe JIJ hetzelfde als ik doe, in jou ogen.
Dit vind ik echt een vreemde manier van beredeneren!

Mijn argumentatie is dat je hem letterlijk RUIMTE geeft om sterker te worden.
En als hij zichzelf al niet goed kan dragen dat je er nog niet op moet gaan zitten!

Je leert hem nu juist dat hij zijn rug hol moet maken, omdat hij van voren teveel steun krijgt.
Denk er eens logisch over na, verder vind ik niet dat ik aan vuilspuiterij doe.
Ik doe ook netjes mijn mening onderbouwen, en dat is het ook alleen maar een mening.
Verder sla ik dacht ik ook geen dreigende taal uit!

Dat jij daar niet mee kan omgaan, of je er niet in kan vinden weten we nu wel.
Neem dingen niet zo letterlijk en persoonlijk op is mijn advies aan jou.

Hoe dan ook ik wens Nijnthju veel succes en plezier!
Laatst bijgewerkt door Sonador op 16-10-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:01

Oja wat betreft het filmpje van Artoride, ben ik het met je eens.
Maar het geeft wel goede informatie van waar je naartoe wilt!

Interpreteer het hoe je het wil interpreteren ....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:44

Petje af voor TS haar reacties! Ik zie geen paard waarbij het "heel erg mis is" kwa houding van het paard zelf. Ja, het paard wordt van voren te vast gehouden, maar niet in een mate waarbij het paard met de kin op de borst getrokken wordt of er als een giraffe bij loopt. Al met al denk ik dat er al veel verschil komt als TS (zoals ze aangeeft daar al mee bezig te zijn) haar eigen schouders losser kan laten. Ontspanning in het bovenlijf van de ruiter zal waarschijnlijk ook net die ontspanning geven die het paard nodig heeft om zelf ook te gaan ontspannen. En vanuit dat punt kan TS gaan werken aan een beter evenwicht van het paard, waardoor het paard kracht zal gaan opbouwen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:30

Ben benieuwd naar het vervolg, TS! Hopelijk volgt er snel een update als je met een aantal tips aan de slag gaat.

Ik ben het trouwens helemaal eens met Sonador.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 19:54

Angela schreef:
Petje af voor TS haar reacties! Ik zie geen paard waarbij het "heel erg mis is" kwa houding van het paard zelf. Ja, het paard wordt van voren te vast gehouden, maar niet in een mate waarbij het paard met de kin op de borst getrokken wordt of er als een giraffe bij loopt. Al met al denk ik dat er al veel verschil komt als TS (zoals ze aangeeft daar al mee bezig te zijn) haar eigen schouders losser kan laten. Ontspanning in het bovenlijf van de ruiter zal waarschijnlijk ook net die ontspanning geven die het paard nodig heeft om zelf ook te gaan ontspannen. En vanuit dat punt kan TS gaan werken aan een beter evenwicht van het paard, waardoor het paard kracht zal gaan opbouwen.

Bedankt!
Ik ben inderdaad heel erg met de tips bezig die ik gekregen heb!
Ik merk nu ik zelf losser ben ik hem meer naar mijn hand toe kan rijden en hij veel losser loopt. Hij begint het nu ook zelf op te zoeken. Ik zal hem niet lang en laag gaan rijden omdat dat niet onze manier van trainen is op dit moment. Als we verder zijn vind ik dat zeker een goede manier om hem los te rijden maar op dit moment nog niet. Ik merk dat hij goed groeit, mooi glimt en met sprongen vooruit gaat.

hwn schreef:
Ben benieuwd naar het vervolg, TS! Hopelijk volgt er snel een update als je met een aantal tips aan de slag gaat.

Ik ben het trouwens helemaal eens met Sonador.

Jij ook bedankt!ik zat zelf ook al te denken aan een vervolg haha omdat hij zo ontzettend snel vooruit gaat, ben heel benieuwd wat jullie er straks van vinden!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:54

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:57

oji schreef:
Stuwende achterhand, vraagt training. Dat doen jonge paarden ja. Valse knik??? Het paard loopt wat te diep, maar niet in een valse knik. Als jij die ziet, weet je niet wat het is. Iets diep lopen is bij jonge paarden ook vaak gewoon gebrek aan kracht, is niet hetzelfde als een valse knik. Weggetrokken rug. Nee, het paard bolt zijn rug nog niet, zoals je dat graag bij een verder doorgereden paard zou zien. Dat kan gewoon nog niet. Nee, je krijgt een paard niet klaar met alleen trainen vanaf de grond. Het paard moet zijn evenwicht vinden, ONDER de ruiter. Dat is wat het moeilijk maakt, dat is een nieuw evenwicht voor hem. Om te komen waar je wezen wilt, moet je jaren voor uit trekken. Er is geen 123 truckendoos vanaf de grond die het allemaal voor je fixed dat het opstappen en wegrijden is zoals je wilt, met de achterhand eronder, recht, los, in balans zichzelf dragen. Als je dat denkt, heb je een totaal verkeerd beeld van de opleiding van een jong paard, en de impact die bepaalde oefeningen op het jonge lichaam hebben.
Nee, het paard van TS loopt nog niet zoals het zou moeten. Dat kan ook helemaal nog niet. Dat paard loopt zoals een paard van die leeftijd en africhting aankan. Wordt niet zoals jij probeert te suggeren in een krul gedwongen, het loopt gewoon aan contact in een houding die voor dit paard een makkelijke houding is. Voor elk paard kan die makkelijke hoofdhals houding waarin ze hun balans vinden anders zijn, het is in ieder geval niet lang en laag, want dan train je niets, dan slijt je alleen maar. Dat kan een jong paard niet correct aan.
Wat een onzin en onkunde om aan de hand van de foto's van TS te roepen dat ze over een paar jaar kans heeft op kissing spines. Daarvoor heb je een weggetrokken rug nodig, en aanleg. Er is 1 foto met weggetrokken rug, dat is de wat woeste eerste galop foto. Duidelijk niet in control...ook dat gebeurt met een jong paard. Verder is het gewoon een vriendelijk en helemaal niet afgedwongen beeld. Als ie over 10 jaar nog zo loopt, ja dan is het geen goed beeld. Dat het niet helemaal de manier is waarop jij het graag zou zien, dat mag, maar omdat het beeld anders is als dat jij het graag ziet te gaan lopen dreigen met allerlei ellendige blessures, is in mijn ogen gewoon vals.

Ik ben het VOLLEDIG met jou eens.

wat zitten er hier weer een HOOP mensen achter hun laptopje/tabletje whatever te vertellen hoe het allemaal wel niet moet die er werkelijk 0 verstand van hebben mijn god.
een jong paard wat op de foto's nog zo op de voorhand en uit balans loopt lang laag rijden ?!
Oke leuk dat jullie je in een of ander methodetje hebben verdiept en het daar mee eens zijn.. maar ooit gehoord van elk paard is anders?? Dit paard is nog lang niet klaar voor dat werk. voor zo'n jong dier is dat een uitgangspunt waar hij ooit als hij de kracht heeft naartoe moet ja inderdaad... alsjeblieft zeg. ik vind wel dat het paard meet ruimte moet krijgen aan de voorkant maar daarmee bedoel ik gewoon een lichte contactteugel. nageeflijkheid komt vanuit de ontspanning maar daar is dit paard nog helemaal niet aan toe.

en inderdaad het paard is schraal en nog wat baby maar daar is het ook geen tinker voor hè ;)
Paard wat net uit de opfok komt moet door middel van training en voeding meer paard worden. ik ken geen enkel paard wat van enkel op de wei staat een ronde achterhand krijgt... ( KWPNer dan he....)

TS : goed bezig hoor, 2x per week 20 minuutjes is NIKS mis mee.. ik rijd de jonge allemaal zelf 4x in de week een half uur. oeioei vreselijk

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:08

Anoukk_ schreef:
oji schreef:

wat zitten er hier weer een HOOP mensen achter hun laptopje/tabletje whatever te vertellen hoe het allemaal wel niet moet die er werkelijk 0 verstand van hebben mijn god.
een jong paard wat op de foto's nog zo op de voorhand en uit balans loopt lang laag rijden ?!
Oke leuk dat jullie je in een of ander methodetje hebben verdiept en het daar mee eens zijn.. maar ooit gehoord van elk paard is anders?? Dit paard is nog lang niet klaar voor dat werk. voor zo'n jong dier is dat een uitgangspunt waar hij ooit als hij de kracht heeft naartoe moet ja inderdaad... alsjeblieft zeg. ik vind wel dat het paard meet ruimte moet krijgen aan de voorkant maar daarmee bedoel ik gewoon een lichte contactteugel. nageeflijkheid komt vanuit de ontspanning maar daar is dit paard nog helemaal niet aan toe.

en inderdaad het paard is schraal en nog wat baby maar daar is het ook geen tinker voor hè ;)
Paard wat net uit de opfok komt moet door middel van training en voeding meer paard worden. ik ken geen enkel paard wat van enkel op de wei staat een ronde achterhand krijgt... ( KWPNer dan he....)

TS : goed bezig hoor, 2x per week 20 minuutjes is NIKS mis mee.. ik rijd de jonge allemaal zelf 4x in de week een half uur. oeioei vreselijk

Bedankt voor je positieve reactie! Ik werk idd al aan veel meer ruimte dus dat moet goed komen :)

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:22

Ik vind foto 8 echt mooi! <3

Denken om:
- Je schouders naar achter
- Handen rechtop

Voor de rest toppie! *\o/*
Veel plezier met elkaar :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:41

Paardegekjex schreef:

Denken om:
- Handen rechtop

Dankje!
Sinds vorige week heb ik weer een dressuur zadel en ik merk dat ik nu weer veel beter zit. Op mijn springzadel heb ik namelijk het gevoel dat ik voorover duikel..
Over mijn handen, tsja mn nieuwe instructrice hamert er al enorm op want ik moet ze gewoon rechtop zetten, maar hoe?! Ik doe dit al zo lang en ze kukelen elke keer weer om

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:46

Anoukk_ schreef:

Wat een vreselijk goed onderbouwde mening zeg .... |(

De 1 of ander "Methodetje" waar jij op doelt is klassieke dressuur, nooit van gehoord?
Nageefelijkheid komt niet alleen van ontspanning, dat komt van een dragende achterhand en een sterke rug en dat moet je trainen, dit doe je echter niet door het paard nu al van voren te blokkeren.

Iets waar heel veel mensen te weinig aandacht aan besteden!
Of nog erger dat hele concept niet snappen.

Wat ik dan ontzettend "grappig" vind, is dat iemand een topic opent in HAW.
Omdat hij zij denkt enorm goed bezig te zijn om een jong paard door te rijden, maar dat de werkelijkheid anders is. En als daar op in word gegaan, dat gelijk word afgekapt, onder het mom dat mensen achter een keyboard het zogenaamd beter weten ....
Laatst bijgewerkt door Sonador op 22-10-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:48

nijnthju schreef:
Paardegekjex schreef:

Denken om:
- Handen rechtop

Dankje!
Sinds vorige week heb ik weer een dressuur zadel en ik merk dat ik nu weer veel beter zit. Op mijn springzadel heb ik namelijk het gevoel dat ik voorover duikel..
Over mijn handen, tsja mn nieuwe instructrice hamert er al enorm op want ik moet ze gewoon rechtop zetten, maar hoe?! Ik doe dit al zo lang en ze kukelen elke keer weer om

Als je voorover kukelt kan dat als gevolg zijn van het zadel zelf.
Of natuurlijk het onbalans wat er in je paard nog zit!

Gewoon relaxed rijden, en niet al te druk maken om je houding.
Liever ontspannen, dan gefixeerd netjes zitten ;)