Van je paard afstappen onder het rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:05

Inderdaad is er geen "goed" of "fout" in mijn ogen.

En wie bepaalt of iets "mag" ... Wat anderen zeggen maakt niet zoveel uit. Jijzelf bepaalt ...
Ik vind dat iedere ruiter voor zichzelf moet bepalen wat in haar/zijn ogen het veiligst is, daarbij rekening houdend met de situatie en het paard en de eigen voorkeur.

Dat je "verloren" zou hebben als je afstapt zoals men wel eens zegt vind ik onzin. Paardrijden zou nooit een gevecht mogen zijn ....

Uniek90210

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:25

Ik ben buiten eigenlijk alleen nog maar afgestapt als er gekken in het verkeer aankomen. Als hij dan gaat klooien met mij op zijn rug ben ik hem kwijt. Aan de hand vertrouwt hij mij toch een stukje beter. Of ik vertrouw mezelf meer op de grond, dat kan ook. Overlaatst waren we met twee een stukje door de polder aan het rijden toen het andere paard vervelend werd door een langskomende colonne vespa's. Toen ben ik afgestapt omdat hij de neiging heeft het gedrag van andere paarden te gaan nabootsen.

Ik stap eigenlijk veel af als ik gefrustreerd/nerveus/geërgerd raak in de bak, hup rondje of twee rond stappen en weer verder.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:31

Mijn paard gaat volledig uit zijn dak om honden. Laten we nou altijd buiten rijden en meestal keurig opgevoeden honden tegenkomen, maar de enkele keer dat er wel een blaffende hond aankomt sta ik er meteen naast. Met mij erop gaat hij namelijk niet alleen bokken maar er ook daadwerkelijk vandoor. Aan de hand is dit stukken beter, wel een bokje als de hond bij zijn achterbenen komt maar minder extreem en hij gaat niet rennen.

Verder in enge situaties blijf ik er eigenlijk altijd opzitten, tenzij het bomenhakselaars zijn of groot bouwverkeer met veel herrie. Auto's en vrachtwagens gaat eigenlijk altijd goed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:40

Bij mijn paard heb ik veel meer controle als ik erop zit. Dus ik stap nooit af. Als ie steigert of weg rent terwijl ik erop zit, dan blijf ik erop zitten. Maar gebeurt dat aan de hand, ben ik hem kwijt.

Behalve als hij heel braaf is en ik hem bijvoorbeeld door een plasje water wil laten lopen en hij dat niet durft.. Dan stap ik wel even af :D

broelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:47

precies ik heb eigenlijk hetzelfde als Greyon, ik stap zelden af, tenzij hij echt niet durft, dan neem ik m even aan de hand mee

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:57

Ik stap zelden af. Vind dat ik meer controle heb op het paard dan ernaast.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 02:34

het is moeilijk... er zijn paarden die echt misbruik maken van het afstappen... neem een paard dat niet over een brug "durft" ... iedereen kent het wel.. of een spoorweg overgang.. het paard gaat draaien, bokken, naar links en rechts dribbelen over de weg, 6 passen naar achter en weer draaien. dit gevecht kan een uur duren. enerzijds heel irritant, anderzijds als je afstapt "durven" de daarna ook niet meer over een putje, tussen 2 smalle paaltjes door, over de streepjes op de weg en ga zo maar door. omdat ze gewoon weten dat als ze lang genoeg door zeuren je wel af stapt. en het irritante is dat sommige paarden de situatie zo gevaarlijk maken dat je wel af moet stappen aangezien je op openbare weg zit.

wat het inhalen van groot verkeer betreft, in TS der voorbeeld is ze nogal laat afgestapt/gesprongen en helemaal vreemd dat je eerst geen risico wil lopen en daarna in volle galop er achter aan gaat? in ieder geval met groot verkeer kan je idd beter (zeker als ze het zo veel gewend zijn) je paard vanaf de grond ondersteunen. maar dan wel op tijd dus als jij dat grote ding al aan ziet komen vanaf een afstand en je paard nog met zen hoofd ergens anders zit. doe je dit op een later moment dan leer je eigenlijk dat dat grote ding wel degelijk een reden is om je druk over te maken want als er zoiets aan komt stapt de ruiter af, dus de volgende keer als ze dan blijft zitten zal het wel niet goed zijn. en met die gedachte gaat je paard (grote kans iig) klieren de volgende keer. dus afstappen is niet erg, maar kies er wel het goeie moment voor.

zelf schat ik het ook op basis van dit een beetje in. als ik met de jonge paarden naar buiten ga stap ik af voordat hun het grote verkeer ontdekt hebben en stap ik ook niet gelijk daarna op maar stap gerust nog 10 minuten door zodat de link ook niet gelegd word. met paarden waarvan ik weet dat ze groot verkeer al eerder gezien hebben blijf ik zitten ongeacht wat de reactie ook is. als ze omhoog komen moeten ze dat vooral doen. ik hou ze onder het zadel beter bij me dan aan de hand als ze omhoog komen. daarbij als ze het al een aantal keer gezien/meegemaakt hebben dan hebben ze de ondersteuning vanaf de grond niet meer nodig en is het een kwestie van even doorbijten voor beide.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:09

Ik denk dat het goed is. Van nature gaat het dappere paard voorop. Als een paard schrikt of raar gaat doen, breng je niet alleen jezelf in veiligheid door eraf te gaan, maar ook het paard kun je op een natuurlijke manier leiden. Als je erop blijft zitten, dwing je je paard eigenlijk om ergens helemaal alleen heen te gaan waar hij bang voor is. Door voorop te lopen kun je een paard laten zien dat het helemaal niet eng is. Hij zal sneller volgen dan bij dwang. (Hier versterk je ook jouw leiderschap in de ogen van het paard mee!)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:02

Ik stap Nooit af. Dan denk mijn paard datie gewonnen heeft. Anders loopt een van mijm ouders ernaast.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:21

Heb 1 keer gehad dat paard lief met geen mogelijkheid langs een aanhanger te krijgen was. Steeds omdraaien/vluchten als we er bijna langs waren. Was al een kwartier bezig en ben toen uiteindelijk af gestapt en er aan de hand langs gegaan. Daarna weer terug, erop en weer er langs. Ik dacht toen dat ik het zo goed opgelost had, echter heeft ze me daarna een maand lang lopen uitproberen bij ieder klein obstakel (bijv. ook als ik het linkerpaadje in wilde terwijl het rechterpaadje naar huis ging) dat we tegen kwamen :\ Steeds om willen draaien en hard richting huis.. gelukkig kwam ik er snel achter hoe ik haar moest blokkeren, maar heeft wel effe geduurd voor dat gedrag er weer uit was. Ik snap nog steeds niet helemaal wat ik precies heb gedaan waardoor ze me zo ging uit proberen, maar ik denk nu wel effe 2 keer na voor ik af stap.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:17

Cas123 schreef:
Ik stap Nooit af. Dan denk mijn paard datie gewonnen heeft. Anders loopt een van mijm ouders ernaast.

'Gewonnen' en 'verloren', wat een rare termen. Alsof het een wedstrijd is. Lijkt het misschien soms, maar rijden is nog altijd iets wat je samen doet met je paard. Je strijdt toch niet tegen je paard? Natuurlijk moet hij naar je luisteren, maar je doet het niet om van je paard te 'winnen', lijkt mij. Als mijn paard na vaak proberen luistert, noem ik hem 'gehoorzaam', en zeg ik niet dat hij heeft 'verloren', en ik 'gewonnen'. Als mijn paard steeds maar niet luistert, zeg ik gewoon dat hij zijn dag niet heeft. En wanneer ik mijn paard even zijn zin geef, wil dat toch nog niet zeggen dat hij 'gewonnen' heeft, en ik 'verloren'? Paarden zijn ook wezens met gevoel en een eigen wil. En het is wel zo dat hij naar mij moet luisteren. Maar ik vind dat we niet mogen verwachten van paarden dat zij altijd precies doen wat wij willen. Het zijn geen robots! Als hij echt bang is mogen we hem niet dwingen helemaal alleen (want zo voelt hij zich als je erop zit en je dwingt hem ergens toe!) langs datgene te gaan wat zo eng is. We moeten hem altijd blijven 'leiden'. En als het nodig is, niet vanaf de rug maar ernaast.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:38

nina_HORSE schreef:
Cas123 schreef:

Als mijn paard steeds maar niet luistert, zeg ik gewoon dat hij zijn dag niet heeft.

Ik denk dat jou paard juist wel zijn dag heeft als hij steeds niet luistert, daarintegen lijkt het me voor de hand liggender dat jij je dag niet hebt als je paard niet luistert.
:+

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor, maar het meisje is 14 voor haar is alles waarschijnlijk nog een wedstrijd!