Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FriesWytske schreef:Ze loopt voor erg kort en je ziet haar hoofd ook onrustig zijn bij het aandraven. En dit heeft echt niks met het niet goed aan het been zijn te maken.
Bedankt wel voor de oplettendheid en dat je het meldt, want dit zijn dingen waar ik echt niks vanaf weet en wel graag wil leren zien voor een volgende keer. Cleo schreef:FriesWytske schreef:Dat moet dan toch eerst opgelost worden? Of is dat te simpel bedacht van mij?Doordat ze last heeft van 1 of beide voorbenen gaat ze onrustig worden met haar hoofd.
Maar ik heb zelf totaal geen kijk op deze situatie en vertrouw dan ook volledig op de inschatting van mijn instructrice. Het is haar paard en zij kent haar door en door, dus ik ga er vanuit dat zij de beste oplossing voor het onregelmatig lopen weet.
Melayka schreef:Hallo! Mooi paard, en vind het fijn om te lezen hoe je met de tips/kritiek om gaat. In vergelijking met vorige topic ben je inderdaad vooruit gegaan.
Het lijkt er een beetje op alsof ze tegengewerkt wordt in galop, zowel door veel teugeldruk op de volte als door (onbedoeld) overmatig spoorgebruik. Het lijkt net alsof ze boos naar jouw been schopt, maar ik kan dat fout zien. Waarom rijd je met sporen, kan/wil je dat uitleggen? Ik sluit me verder aan bij wat hierboven door Piezze gezegd is, klussen aan die houding
Barilla is tot 3/4 jaar geleden altijd alleen gereden door mijn instructrice, waardoor ze super gevoelig is op de kleinste hulpen. Hierdoor ben ik (als onkundige ruiter) soms te onduidelijk voor haar. Ze begrijpt dan niet wat ik wil en gaat apathisch stilstaan (dit heeft weer een andere oorzaak), en om dit te voorkomen heb ik een spoortje nodig. Mocht mijn beenhulp niet duidelijk genoeg zijn, dan kan ik op die manier haar iets duidelijker maken wat ik wil. Dit is in overleg besloten, met in het achterhoofd dat ik normaal gesproken mijn benen stil genoeg heb 

Dubai_x3 schreef:Er is toch iets dat mij dwars zit… Een Z-niveau opgeleid dressuurpaard dat niet normaal kan aanspringen in galop?
En als ze zo erg vast zit dat ze dat als Z-niveau opgeleid paard niet meer kan, moet je ofwel een osteopaat laten komen, ofwel je hele trainingsmethode aanpassen. Want dit klopt gewoon niet.
De draf vind ik er best oké uitzien, ze kan ook goed haar rug omhoog brengen en ontspannen, dus ik snap niet waarom dat zo'n immens groot probleem zou zijn in galop…
Ik heb op het grote plaatje zoals een trainingsmethode niks te zeggen (ik zou ook niet weten hoe of wat), maar doe mijn best het zelf in ieder geval niet erger te maken. 
uiteraard moet je de goede hulpen blijven geven maar in mijn ogen lijkt het zo geen paard wat je er steeds bij moet houden en de hele tijd moet vertellen wat het moet doen. Iljaa1 schreef:Leuk paard,
maar voor een B of L proef, moet het paard echt stabieler en gecontroleerder. Vooral in de galop, het paard (en ruiter) moet in ieder geval zonder verzet en op de hulp aan galopperen.
En wat de onregelmatigheid betreft, ik zie het niet. Het kan zeker zo lijken, het paard verliest ritme omdat het niet actief is. Hou hem actiever en plaats nog een een filmpje, ik denk dat het dan veeeeel minder is!
succes !

Het is inderdaad makkelijk om te zeggen, en het gaat ook zeker tijd en moeite kosten. Maar dit waren punten die me zo op het eerste zicht opvielen. Bovendien moet het paard ook aan jou wennen, omdat het weer op een andere manier gereden wordt. Fijn dat je er wat aan hebt en veel succes er mee
Nikki_Tazz schreef:Leuk dat je het vraagt! Ik zou graag vertellen dat we flink vooruit zijn gegaan, maar helaas gaat het alleen niet helemaal zoals ik had gepland… Door drukte heb ik een paar weken niet kunnen rijden, waardoor we er achter kwamen dat een ander lesgenootje haar toch wel érg lekker aan het lopen kreeg. Zodoende heb ik twee maanden op andere paarden gereden, waardoor ik het rijden op haar simpelweg ben verleerdHeb je nog een update? Ben benieuwd hoe het nu gaat.
Nu ik weer op haar rij komt het gevoel langzaam terug gelukkig, en ik krijg ook de kans om het opnieuw te leren wat heel fijn is. Maar helaas hebben we nog wel even te gaan voor we weer op ons oude niveau of hoger zitten, want het is nu echt basiswerk als tempocontrole vinden en de regie in handen houden. Mochten er weer foto's worden genomen zal ik die zeker plaatsen om een beter beeld te schetsen!