Een half jaar verder: langzaam richting L1 niveau. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Een half jaar verder: langzaam richting L1 niveau. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:32

Ze loopt voor erg kort en je ziet haar hoofd ook onrustig zijn bij het aandraven. En dit heeft echt niks met het niet goed aan het been zijn te maken.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:52

FriesWytske schreef:
Ze loopt voor erg kort en je ziet haar hoofd ook onrustig zijn bij het aandraven. En dit heeft echt niks met het niet goed aan het been zijn te maken.

Ik baal ervan, maar mijn kennis houdt hier op (kort lopen, bedoel je dan kleine pasjes?). Het hoofdschudden is in natuurlijk wel duidelijk, mocht ze dat nog eens doen dan zal ik navragen hoe dat zit :) Bedankt wel voor de oplettendheid en dat je het meldt, want dit zijn dingen waar ik echt niks vanaf weet en wel graag wil leren zien voor een volgende keer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:52

Doordat ze last heeft van 1 of beide voorbenen gaat ze onrustig worden met haar hoofd.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 02:43

FriesWytske schreef:
Doordat ze last heeft van 1 of beide voorbenen gaat ze onrustig worden met haar hoofd.
Dat moet dan toch eerst opgelost worden? Of is dat te simpel bedacht van mij?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:43

Cleo schreef:
FriesWytske schreef:
Dat moet dan toch eerst opgelost worden? Of is dat te simpel bedacht van mij?

Niet te simpel gedacht, maar wel gebaseerd op een aanname die FriesWytske doet op basis van een filmpje.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super fijn dat jullie zo meedenken :) Maar ik heb zelf totaal geen kijk op deze situatie en vertrouw dan ook volledig op de inschatting van mijn instructrice. Het is haar paard en zij kent haar door en door, dus ik ga er vanuit dat zij de beste oplossing voor het onregelmatig lopen weet.

Ik ga het alsnog wel voorleggen, maar voor nu kan ik niet veel meer dan dat doen. Als jullie (rijtechnische) tips hebben hiervoor, of voor iets anders, dan hoor ik het graag!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:02

Paard is volgens volgens mij niet onregelmatig. Heeft gewoon nog teveel last van de amazone die niet altijd even stabiel zit. Voor het aanspringen in galop zou ik juist niet zo naar voren gaan zitten. Je brengt het paard daardoor uit balans. Netjesrechtop en leer goed doorzitten. Verder zie ik hem trappen naar jou buitenbeen. Ik denk dat je te hard doorkomt met je galophulp waardoor ze in verzet komt. Lekker blijven werken aan je houding en communicatie. Komt vast goed want er zijn ook hele mooie stukken waar die lekker ontspannen gaat.

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:53

Hallo! Mooi paard, en vind het fijn om te lezen hoe je met de tips/kritiek om gaat. In vergelijking met vorige topic ben je inderdaad vooruit gegaan.
Het lijkt er een beetje op alsof ze tegengewerkt wordt in galop, zowel door veel teugeldruk op de volte als door (onbedoeld) overmatig spoorgebruik. Het lijkt net alsof ze boos naar jouw been schopt, maar ik kan dat fout zien. Waarom rijd je met sporen, kan/wil je dat uitleggen? Ik sluit me verder aan bij wat hierboven door Piezze gezegd is, klussen aan die houding ;)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:48

Melayka schreef:
Hallo! Mooi paard, en vind het fijn om te lezen hoe je met de tips/kritiek om gaat. In vergelijking met vorige topic ben je inderdaad vooruit gegaan.
Het lijkt er een beetje op alsof ze tegengewerkt wordt in galop, zowel door veel teugeldruk op de volte als door (onbedoeld) overmatig spoorgebruik. Het lijkt net alsof ze boos naar jouw been schopt, maar ik kan dat fout zien. Waarom rijd je met sporen, kan/wil je dat uitleggen? Ik sluit me verder aan bij wat hierboven door Piezze gezegd is, klussen aan die houding ;)

Natuurlijk wil ik dat uitleggen :) Barilla is tot 3/4 jaar geleden altijd alleen gereden door mijn instructrice, waardoor ze super gevoelig is op de kleinste hulpen. Hierdoor ben ik (als onkundige ruiter) soms te onduidelijk voor haar. Ze begrijpt dan niet wat ik wil en gaat apathisch stilstaan (dit heeft weer een andere oorzaak), en om dit te voorkomen heb ik een spoortje nodig. Mocht mijn beenhulp niet duidelijk genoeg zijn, dan kan ik op die manier haar iets duidelijker maken wat ik wil. Dit is in overleg besloten, met in het achterhoofd dat ik normaal gesproken mijn benen stil genoeg heb :=

Bij het overmatig spoorgebruik, bedoelen jullie dan alleen bij het aanspringen of ook tijdens de galop? Het zou goed kunnen dat ze richting mijn been trapt… Ik denk echter dat ze dit ook zou doen als ik geen spoortje om had, want de galophulp is bij haar je been ver naar achter leggen, en niet zozeer flink doordrukken. Maar dat ik te onduidelijke hulpen geef (zowel voor als tijdens de galop) en veel te gespannen ben is natuurlijk duidelijk, daar wil ik zo snel mogelijk verandering in brengen!

Dankjewel verder voor de tips! Ik ga zeker hard werken aan mijn houding :D

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:12

In de draf was er ook een bepaalde periode waarin je een beetje naar voren klapte.. Voor de rest heel netjes gereden en wat is het een leuk beessie om te zien! :j

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:01

Er is toch iets dat mij dwars zit... Een Z-niveau opgeleid dressuurpaard dat niet normaal kan aanspringen in galop?
En als ze zo erg vast zit dat ze dat als Z-niveau opgeleid paard niet meer kan, moet je ofwel een osteopaat laten komen, ofwel je hele trainingsmethode aanpassen. Want dit klopt gewoon niet.

De draf vind ik er best oké uitzien, ze kan ook goed haar rug omhoog brengen en ontspannen, dus ik snap niet waarom dat zo'n immens groot probleem zou zijn in galop...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:49

Dankjewel EsmeeArrow! Ik weet dat ik soms voorover ga zitten als ik gespannen ben, daar probeer ik op te letten :)

Dubai_x3 schreef:
Er is toch iets dat mij dwars zit… Een Z-niveau opgeleid dressuurpaard dat niet normaal kan aanspringen in galop?
En als ze zo erg vast zit dat ze dat als Z-niveau opgeleid paard niet meer kan, moet je ofwel een osteopaat laten komen, ofwel je hele trainingsmethode aanpassen. Want dit klopt gewoon niet.

De draf vind ik er best oké uitzien, ze kan ook goed haar rug omhoog brengen en ontspannen, dus ik snap niet waarom dat zo'n immens groot probleem zou zijn in galop…

Als ik het wel wist zou ik het meteen vertellen… Helaas heb ik geen idee wat er nu precies mis is en wat die spanning in de galop veroorzaakt :( Ik heb op het grote plaatje zoals een trainingsmethode niks te zeggen (ik zou ook niet weten hoe of wat), maar doe mijn best het zelf in ieder geval niet erger te maken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:27

Wat een mooi paard, loopt ook leuk ;)

Het lijkt alsof het paard zo goed aan de hulpen is dat het zich stoort aan tegenstrijdige signalen van een ruiter. Een soort miscommunicatie.

Ik heb altijd geleerd: loopt het paard ontspannen, dan is van zijn mond af blijven de beloning. Dan is het klaar. Je vraagt in een filmpje om het paard zijn hals te strekken, dat doet ze ook, ze loopt lekker soepel en is mijn ogen ook vrij ontspannen. Toch blijf je steeds een beetje met je teugels klieren. Als je paard zo loopt controleer je zijn tempo met je zit, als hij te hard gaat corrigeer hem dan niet met je handen maar met je zit en benen door iets langzamer te gaan licht rijden en haar zo op te vangen. Een Z opgeleid paard weet heus wel hoe dat truucje in elkaar zit.

Want hij strekt dan zijn hals en jij friemelt weer wat waardoor ze onrustig doet met het hoofd als reactie erop en trekt je een beetje uit onbalans waardoor jij weer een manier zoekt om het te corrigeren en waarschijnlijk iets te scherp met het been waardoor het paard denkt; Ok ? Galop ? of ? Een miscommunicatie.

Probeer niet teveel je best te doen. Wees bewust van je eigen zit als ruiter en wat je zelf allemaal op je paard uitspookt, het is lastig maar ik vind dat het halve werk. Blijf relaxed ik weet zeker dat het goed komt ;)

Denk maar zo, als je t moet geloven kent het paard het allemaal al wel. Mooi! Dan kun jij aan jezelf werken ;) uiteraard moet je de goede hulpen blijven geven maar in mijn ogen lijkt het zo geen paard wat je er steeds bij moet houden en de hele tijd moet vertellen wat het moet doen.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:03

Leuk paard!
Wat ik zou proberen is eerst de basis echt goed voor elkaar te krijgen, dus van je hand af, goed op je been naar voren en laat haar jou handen opzoeken. Ik zou je teugels iets korter pakken, zorgen voor een goede verbinding en vanuit daar weer laten zakken en het neusje eruit. Nummer 1 is tempocontrole daarna komt het nageeflijk rijden, zorg dat ze goed voor je been is, dan kan jij zelf ook makkelijker zitten en wordt ze makkelijker in de hand.
Ik heb net even je andere filmpje bekeken en je bent zeker goed op weg! Ik hoop dat je er iets mee kan. Succes !

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:17

Een late reactie, maar bedankt Gerritt voor je duidelijke en uitgebreide feedback! Ik snap wat je bedoelt en ben daar ook zeker mee bezig. Bedankt voor alle tips! En Iljaa1, ook jij bedankt voor de feedback. Wat je noemt komt ook terug in de les, dus daar werken we zeker aan :)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:17

Leuk paard,
maar voor een B of L proef, moet het paard echt stabieler en gecontroleerder. Vooral in de galop, het paard (en ruiter) moet in ieder geval zonder verzet en op de hulp aan galopperen.
En wat de onregelmatigheid betreft, ik zie het niet. Het kan zeker zo lijken, het paard verliest ritme omdat het niet actief is. Hou hem actiever en plaats nog een een filmpje, ik denk dat het dan veeeeel minder is!
succes !

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 17:43

Iljaa1 schreef:
Leuk paard,
maar voor een B of L proef, moet het paard echt stabieler en gecontroleerder. Vooral in de galop, het paard (en ruiter) moet in ieder geval zonder verzet en op de hulp aan galopperen.
En wat de onregelmatigheid betreft, ik zie het niet. Het kan zeker zo lijken, het paard verliest ritme omdat het niet actief is. Hou hem actiever en plaats nog een een filmpje, ik denk dat het dan veeeeel minder is!
succes !

Heb je helemaal gelijk in hoor, zoals ik in het filmpje rij is ook zeker niet B waardig te noemen. Maar we hebben gelukkig ook goede momenten die langzaam worden uitgebreid. Dus hopelijk kan ik over een poosje weer een filmpje plaatsen waar die vooruitgang op te zien is en een stabiel en actief paard :D

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:53

Leuk paard, en ik vind jullie ook een erg leuke combinatie!
Lekker verder oefenen met je instructrice en dan moet dat helemaal goed komen. Qua tips, misschien je teugels iets korter pakken, dan zit je met je handen ook minder ' bij je benen'. En op het moment dat ze loopt te schudden en te doen met d'r hoofd, proberen om niet mee te geven met je handen. Maar juist op dezelfde plek te houden/eventueel een hele lichte ophouding te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar heeft bij mijn paard erg geholpen. Succes verder! :) :)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:48

Probeer zelf ontspannen te gaan zitten en neem tijd om je overgangen voor te bereiden zodat deze soepeler verlopen. Ik wil je meegeven om voornamelijk op je handhouding te letten, zodat je je handen niet te wijd zet.

Dit is een paard waar je veel van gaat leren, veel succes!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:30

Bedankt Nicksel en SoleroLove :) Goede en duidelijke tips (al is het inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan soms :P), ik ga ermee aan de slag!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:01

Alsjeblieft ;) Het is inderdaad makkelijk om te zeggen, en het gaat ook zeker tijd en moeite kosten. Maar dit waren punten die me zo op het eerste zicht opvielen. Bovendien moet het paard ook aan jou wennen, omdat het weer op een andere manier gereden wordt. Fijn dat je er wat aan hebt en veel succes er mee ;)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:25

Nikki_Tazz schreef:
Heb je nog een update? Ben benieuwd hoe het nu gaat.
Leuk dat je het vraagt! Ik zou graag vertellen dat we flink vooruit zijn gegaan, maar helaas gaat het alleen niet helemaal zoals ik had gepland… Door drukte heb ik een paar weken niet kunnen rijden, waardoor we er achter kwamen dat een ander lesgenootje haar toch wel érg lekker aan het lopen kreeg. Zodoende heb ik twee maanden op andere paarden gereden, waardoor ik het rijden op haar simpelweg ben verleerd -O- Nu ik weer op haar rij komt het gevoel langzaam terug gelukkig, en ik krijg ook de kans om het opnieuw te leren wat heel fijn is. Maar helaas hebben we nog wel even te gaan voor we weer op ons oude niveau of hoger zitten, want het is nu echt basiswerk als tempocontrole vinden en de regie in handen houden. Mochten er weer foto's worden genomen zal ik die zeker plaatsen om een beter beeld te schetsen!

Met Barilla zelf gaat het overigens erg goed! Ze lijkt minder vast te zitten en als er een goede ruiter op zit loopt ze echt geweldig :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:27

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.