JorisDy schreef:Ik ben een bange poeperd en dat vindt Appie soms maar al te leuk.
Meestal hoor of zie ik wat en dan kukel ik naar voren en pak mijn teugels angstvallig beet, stop met ademen en ga uit van het allerergste. Mijn paard gaat dan spannen en dan is bij mij de paniek compleet.. Terwijl ik weet dat mijn paard alleen zijn hoofd omhoog doet en wat 'rennerig' wordt.
Wat voor mij heel goed helpt is de angst situatie voor zijn. Voel ik spanning bijmezelf en/of paard zet ik hem stil. Laat mijn teugels lang en concentreer mij op mijn ademhaling. Zodra ik voel dat ik ontspan ontspant Appie zich ook. Dan stap ik rustig verder en als het goed blijft voelen draaf ik aan. Komt de spanning terug? Herhaal ik mijn stappenplan.
Het gevolg? Appie zag vandaag iets spannends en ik heb door kunnen rijden zonder allemaal doem scenarios in mijn hoofd en zonder stil te staan de ontspanning terug kunnen vinden.
Dat zou ik ook willen kunnen met m'n paard. Maar als hij bang wordt of iets dreigend vind dan kan hij helemaal niet stil staan. Zou hij net nerveuzer van worden op die momenten wil hij graag de bovenhand nemen. In de piste kan ik wel doen wat jij doet en dat helpt inderdaad prima. Wou dat ik zoiets had voor buiten
.
.
maar algauw durfde ik op mijn paardje weer in de bak te rijden.
volgende week gaan we weer eens een wedstrijdje rijden!