welke longeerhulp denken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica24

Re: welke longeerhulp denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:59

Ik werk het liefst met dubbele longe.
Nu met mijn jonge paard ben ik begonnen met bijzet, daarna touwtjes.
De Pessoa vind ik absoluut niet fijn.
Mijn vorige merrie wist altijd net zo lang te vogelen totdat ze in haar eigen fijne houding liep.
Maar niet hetgeen was wat ik wilde.
Dus voorkeur gaat uit naar de dubbele longe.
Heb eerst een keer hulp gehad en ben daarna veel gaan oefenen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:07

longeer hulp vind ik echt een onding, omdat het een beetje rukt door de bewegingen van de benen. Zelf gebruik ik net als Giolli altijd een slofteugel, geeft je paard veel meer ruimte en vraagt toch om vwnw te gaan, maar ondervind geen invloed van de benen omdat het tussen de benen rechtstreeks aan de singel vast zit.
Ook wissel ik af met dubbele lijnen, maar daar ben ik zelf nog niet erg kundig in, zit te snel in de knoop dus stap er lekker mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:10

JoellaLoves schreef:
als ik die pessoa longeerhulp al zie zit ik al in de knoop :? maar daar is wel mee te werken natuurlijk. maar is dit niet teveel tieralantijn om zich heen? of werkt dit nou echt goed door al die touwtjes alle kanten op :o

plaatje hierboven (weet niet hoe deze hulpteugel heet)
heb ik vaker voorbij zien komen en ziet er inderdaad simpel uit. is wel goed dat hij zijn rug lekker los laat maar zoek eigenlijk wel iets voor de stelling en buiging aangezien hij daar vaak moeite mee heeft en dat dan een goed trainings punt zou kunnen zijn.

voorderest heb ik ook wat gehoord over de elastische hulpteugel weet iemand hier ook wat over ?

Deze hulpteugel op het plaatje heet nu LONGEERHULP ;-)

Als je echt met stelling en buiging aan de slag wilt, dan zou je met dubbele teugels/lounge kunnen werken, maar het is wel handig om daar een paar keer hulp bij te krijgen van iemand die er al bekend en handig mee is anders kom je met je zelf, de teugels en de zweep in de knoop meestal ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:20

Ilse_123 schreef:
longeer hulp vind ik echt een onding, omdat het een beetje rukt door de bewegingen van de benen. Zelf gebruik ik net als Giolli altijd een slofteugel, geeft je paard veel meer ruimte en vraagt toch om vwnw te gaan, maar ondervind geen invloed van de benen omdat het tussen de benen rechtstreeks aan de singel vast zit.
Ook wissel ik af met dubbele lijnen, maar daar ben ik zelf nog niet erg kundig in, zit te snel in de knoop dus stap er lekker mee.

Een longeerhulp wordt vaak door paardenfysio's en dergelijke aangeraden ook in revalidatietrajecten omdat het paard zijn rug echt los laat en er niets met druk vast gezet wordt. Het is wel belangrijk dat het niet te kort wordt ingesteld, het moet eigenlijk niet dwingend zijn, al doende zakt het paard naar beneden en laat rug los.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:39

Jasmijn159 schreef:
Ik vind die van het plaatje echt vreselijk. Fijn om de basis: voorwaarts, neerwaarts en over de rug te bevestigen. Maar meer niet! Je wilt uiteindelijk dat je paard van achter gaan dragen en dat de schoft dus omhoog komt en het paard van de voorhand af komt. Deze hulp geeft precies druk op de plek waar je wilt dat het paard 'omhoog' gaat komen. Ik heb hem nog nooit gebruikt, maar staat me vanaf t plaatje al tegen.

Deze is super belangrijk voor paarden die hun lendenen en bekken vast hebben zitten**, of gewoon om een paard lekker door zijn lijf te laten lopen en loslaten. Want door de longeerhulp laten ze rug en lendenen los en komen heel goed door lijf met ondertredend achterbeen.
** Dit soort paarden moeten eerst door deze fase én door hun lijf komen voordat ze van voren omhoog kunnen komen en gaan dragen... First things first ;-)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:47

De longeerhulp zoals op het plaatje vind ik echt een onding. Hoewel ik hem bij andere paarden wel goed heb zien werken, is hij zeker niet geschikt voor elk paard. Bij mijn pony resulteerde het in grof gezaag en een zeer onaangenaam beeld. Ding ligt ongebruikt in de kast.
Zelf zou ik eerder de voorkeur geven aan een dubbele longe, daarbij heb je zelf de touwtjes in handen en kun je makkelijk variëren. Wel is het net wat lastiger, dus wat longeerlessen zijn geen overbodige luxe.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:08

ik heb gisteren een longeersingel gekocht voor hem. de rest komt later vanwegen ik nu eventjes wat moet bewaren. ik neem jullie advies aan om de dubbele longe te doen en daarbij ook hulp te zoeken. bedankt voor het advies ! :D

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:14

ik vind een logeerhulp heel fijn.. *\o/*