Veel struikelen, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: Veel struikelen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:58

Bekend probleem, heb het bij mijn eigen Tinker gehad en andere paarden. Deze hadden vaak moeite de achterhand onder de massa te plaatsen. Dus moeite met het bekken te kantelen.
Dit kan je trainen door overgangen te rijden en achterwaarts. En dan vooral te letten op de gewichtsverplaatsing van voor naar achter. Bekijk het ook eens aan de longe.
Balkjes lopen helpt het paard om alert te zijn. Strooi ze door de bak en rij ze hier en daar. Dus niet de standaard vier achter elkaar en dat steeds herhalen. Hoewel dat ook en prima oefening is, voegt het qua concentratie minder toe dan hier en daar en onverwachte balk.

Veel succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:18

Suzanne F. schreef:
Ik heb er eentje gekent die veel struikelde als een gevolg van een herseninfarct.
Hij had een licht infarct gehad en is nooit meer helemaal de oude geworden, met name het struikelen bleef. Ook had hij moeite met de tact in het uitstrekken.

Ik bedoelde gekend met een -d natuurlijk. Stom...

Bij dit paard betrof het de voorbenen. Hij struikelde echt heel veel.
Het kan ook met slapte te maken hebben.
Ik zou hem even na laten kijken bij een kliniek voor de zekerheid.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:24

Heb je ook foto's laten maken?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:57

ikke schreef:
Punt is dat equilibium en break-over ijzers alleen maar nut hebben bij onkundige smeden. Een goede smid die weet hoe ie een goede opzet moet smeden op een ijzer dat onder een correct bekapte voet gaat, die heeft al die "moderne ontwikkelingen" helemaal niet nodig.

Iets met symptoombestrijding, oorzaken en gevolgen en zo........

Een ijzer met een goede opzet, of terug geplaatst ijzer geeft inderdaad dezelfde, betere afrolling. Of de smid dan met kant en klare equilibriums doet, of zelf aan de gang gaat met smeden, maakt mij niet heel veel uit. Om nou het hele equilibrium ijzer af te doen als onzin vind ik daarom een beetje gek. Uiteindelijk willen we allemaal betere afrolling, minder tractie op de buigpezen en een makkelijk lopend paard.

Blabla1980

Re: Veel struikelen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:06

alert houden, niet over zijn tempo laten lopen en ondersteuning bieden
daarnaast ook een kwestie van juiste spieropbouw denk ik