Otello @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:30

koetjeboe schreef:
Jasmijn159 schreef:

Hij loopt op bijna alle foto's achter de loodlijn, in stap inderdaad extreem, maar ik zie bijna geen foto's waarop hij met de neus er wat meer uit loopt. Iets wat zeker in het begin erg belangrijk is voor ontspanning en correct van achter naar voor lopen.

Ik vind het een knap paard en hij ziet er braaf uit! Is de galop aan de longe wel bevestigd en ontspannen? Dan zou ik hem onder het zadel nog even laten, want dat ziet er niet echt fijn uit. Jijzelf valt helemaal voorover en je handen zet je wijd op je been, paard komt er tegenin en is niet ontspannen. Wellicht gaat het buiten op een lang recht stuk beter?

Weet niet of je mijn begin post hebt geleden. Maar ik val niet naar voren ik zit bewust naar voren. Me kont is bont en blauw door de val van een ander paard.

verder laat ik heb bewust niet te veel met de neus er uitlopen omdat hij de nijging heeft zich op de krullen. Dan heb ik liever dat hij wat te diep loopt.

Verder galopeerd hij prima hoor alleen doordat ik niet kon zitten. Wilde die galop helemaal niet.

verder zet ik me handen niet vast. Alleen me teugels zijn veel te lang steeds. En om contact te houden hou me handen steeds dichter bij me lijf.

Ik heb je post gelezen :) Ik moet echter iets zeggen aan de hand van deze foto's, kan moeilijk zien hoe je anders rijdt.. Dan had je misschien beter die foto's kunnen plaatsen :)

Als je paard al de neiging heeft zich op te krullen is het júist slim om zijn neus er wat uit te rijden, toch?

Zolang je niet goed kunt zitten zou ik de galop dan even achterwege laten, het geeft nu een gespannen beeld, niet over de rug en wat tegen de hand.

Heel veel succes verder.

koetjeboe

Re: Otello @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 14:37

Ik zei had net al tegen eeb andere bokker denk dat ik iets anders bedoel met opkrullen. Hij ging lopen als een zee paard. Een soort van valse nageeflijkheid. Met de rug deed hij niks. Wat je ook wel eens bij friezen ziet.

verder heb ik me vorige topic hier ook staan. Daar zie je dat ik wel wat voorover zit. Die neiging heb ik normaal ook. Word aan gewerkt. Maar daar zit ik wel op me kont. Zal over paar weekjes nog eens fotos plaatsen als ik geen pijn meer hebt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:36

Ik vind het een heel erg mooi paard.

Gezien het feit dat je paard af en toe zijn rug verdrukt in plaats van hem te gebruiken (jij noemt het opkrullen of lopen als een zeepaard) zou ik er toch voor kiezen om veel voorwaarts neerwaarts te laten lopen met de neus eruit en het oprichten laten voor wat het is (dit komt later wel :) ). Bij voorwaarts neerwaarts moet hij zijn buikspieren meer gaan gebruiken waardoor hij zijn rug als het ware gaat dragen. Je zul merken dat je dan een stuk lekkerder en ontspannener zult gaan zitten.

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:15

Mooi paard! Je lijkt wel veel naar voren te komen steeds, maar ik las dat je dat deed vanwege een zeer achterste, haha. Verder je handen inderdaad, ziet er nogal sterk uit in zijn mond, maar daar zijn al hele goed tips over gegeven. Echt een prachtig paard hoor!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:20

Ja sterk is hij juist absoluut niet, het lijkt idd wel zo maar hij is op je pinken te rijden

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:20

Heel leuk paard en dat blauw staat hem super! Je zou wat trotser mogen zitten dan zou het plaatjes helemaal mooi worden

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:47

Volgens mij staat alles hem mooi. mm wat trotser, ik ben al zo trots op ons. nu alleen nog uitstralen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:56

Wat een leuke combinatie!
Wat mij wel opvalt ( ja ik heb je auw gelezen, maar je eerdere topic gecheckt) is dat je je bekken en onderrug vast lijkt te zetten waardoor je onderbeen automatisch naar achteren gaan.
Oefen bv met een zitbal om je onderrug losser te maken zoek maar eens op ruiterfitness
Daar heb je veel aan. Ik wel tenminste.

Probeer je bekken te kantelen en boven je paard te zitten.
Daar mag je meer controlle in aan zoeken.
Maar niets is zo moeilijk als een stabiele zit, vind ik, ik blijf ook oefenen.

Succes met je wedstrijden. Komt vast goed!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:09

Ja mij zit is sowieso niet mijn beste kant, mijn romp balans is heel slecht volgens mijn fysio dus denk dat het daar mee te maken heeft. Heb ook oefening voor op zo'n bal. kom er alleen niet echt aan toe. probeer er altijd wel op te letten. maar valt niet mee, ook met lopen loop ik beetje voor over. dus is voor mij een hele verandering om in eens echt recht op te zitten

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:24

Je paard komt af en toe ver achter de loodlijn en dat zie je ook wel aan het paard zijn achterbeengebruik. Zie ook het bit veel 'terugwerkend' gebruikt worden. Zo krijg je nooit verzameling, en ik neem aan dat dat wel je doel is om ooit te bereiken. Minder constante druk dus, meer halve ophoudingen zodat het achterbeen eronder komt. Denk eraan om met je teugels te duwen ipv te trekken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:46

Hoe bedoel je duwen ipv trekken

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:39

Waar je handen heen gaan. Gaan ze voornl. naar voren of naar achteren in de beweging?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:06

Geen idee vanavond eens op letten. Volgens mij blijven ze redelijk op een plek en ga ik me de beweging mee

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:11

Het is vooral het gevoel wat jij erbij hebt ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:21

Wat een lekker robuust en machtig dier om te zien! Ikzelf zou graag zien dat hij zijn hals vanuit zijn schoft wat meer wil laten vallen zonder zo diep te komen. Als je zegt dat hij op je pinken te rijden is dan zie ik dat op dit moment eigenlijk niet als een positief iets omdat het erop lijkt dat hij de druk ontwijkt. Een ontspannen aanspanning van staart tot neus ontbreekt en gezien zijn leeftijd is dat ook niet onbegrijpelijk: dat kost best veel energie voor zo'n jonkie. De aanspanning stopt nu halverwege de hals. Toch zou ik daar wel actief naar opzoek gaan, zodat hij de druk naar voren wat gaat opzoeken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:39

Ik heb wel het gevoel gewoon de verbinding te hebben. Ik kan hem ook gewoon meer met de neus er uit laten lopen. Alleen wat jij zegt. Dat hij meer vanuit de schoft moet zakken. Is ook beetje onze bedoeling alleen dat lukt nog niet helemaal. Maar kom vast wel een keer goed

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:49

Wat daarbij vaak helpt is dat je hem in de bochten en figuren ook echt de ruimte geeft, met je binnenhand, om die lengte naar beneden op te zoeken. Begrenzen met je buitenteugel en met je binnenhand echt de ruimte geven om te zakken, licht contact - als hij zichzelf begrenst in het willen inbuigen iets doorvragen - en daarin actief houden. Niet (!) je binnenhand terug/vast houden. Ter afwisseling stukjes contra stelling en op de binnenhoefslag zodat je hem tussen je benen en tussen je teugels rijdt. Als je dat laatste op orde hebt, heb je veel meer vrijheid in het gebruik van je binnenteugel en komt de noodzaak van de binnenteugel voor het rijden van je figuren grotendeels te vervallen en kan je hem ook die vrijheid bieden zonder dat hij bijvoorbeeld naar binnenvalt.

Het lijkt me een heerlijk dier om mee te werken en voor zijn leeftijd ziet hij er al heel volwassen uit, hij zit lekker in de spieren en zo te zien ook goed in zijn vel :)
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 11-09-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:54

Ga het vanavond eens proberen. Denk dat hij er zo goed uit ziet omdat ik heel veel buitenrij met hem. Rij maar een of twee keer per week in de bak en verder maak ik km. Gewoon lekker rechtuit lopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:22

Zou ook graag iets willen opmerken, maar ten eerste wil ik kwijt dat ik dit een ontzettend fraai, mooi gebouwd, krachtig paard vind. Hij heeft ook een echt aanwezige karakter-uitstraling. Zo zie ik ze graag, zo compleet.
Ik vermoed behoorlijk wat potentieel bij deze knaap, mag je idd. wel heel trots op zijn, zo'n stoerling!

Ook samen met jou vind ik het een passende combinatie, maar..... doordat hij duidelijk heel wat power heeft, duikelt hij wat naar voren. dat hij hier en daar achter de LL loopt zie ik voor zo'n vierjarig powerhouse nog niet zo als een groot punt, maar je handhouding werkt dit eh... in de hand.
Te laag, te breed, te veel "naar je toe". Hiermee "haal je het paard naar je toe"en loopt hij niet goed op eigen benen, wat hij, gezien zijn bespiering, volgens mij echt wel kan.
Als je je handen hoger en meer boven zijn schoft houdt, help je hem in zijn zelfhouding.
Dragende handen "dragen" het paard. Daarbij hoeft er helemaal geen zwaarte te ontstaan in de mond of aanleuning.

Verder is er niet veel objectiefs van te zeggen, want je geeft aan dat je al niet lekker zit door een pijnlijke stuit. Daardoor is je houding ook niet optimaal, dat snap ik.
Graag zie ik in de toekomst dan eens wat meer exemplarische foto's, hoewel vermoed dat je zonder pijnlijke stuit ook geen slechte houding hebt.

Hier horen we in de toekomst mogelijk nog mooie dingen van!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 14:28

Bedankt voor het compiment. Ja die handen zijn een ramp. Zie maar eenz af te leren. Ja over een tijdje maak ik nog eens fotos

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:30

Prachtig dier, je geeft aan veel voltes te rijden, let er dan wel goed op dat je dat op je buitenteugel en binnenbeen doet. Ik zie toch een aantal keren dat de buitenteugel niets doet en de binnenteugel als stuur word gebruikt. Je geeft aan dat je paard een ernstig gebitsprobleem heeft, als dat zo is zou je dan niet eens een andere optie proberen, bvb bitloos tot het opgelost is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 14:36

Het is een probleem wat zich nooit zal oplossen. En het bit is geen probleem voor hem. Moet alleen goed na denken wat ik doe. En als het c wel een probleem wat dan is het meestal ook weer tijd voor de tandarts

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:09

Als je door de pijn aan je stuitje naar voren gaat zitten, betekent dat automatisch dat je benen naar achter willen. En dan prik je hem dus constant met je sporen. Lijkt me niet zo fijn. Paard kijkt er ook niet zo blij bij... En verder zou ik de teugels zeker niet korter nemen, eerder wat langer.

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:11

En toch knap dat je weet wat voor het paard wel of geen probleem is (het bit in dit geval volgens jou).
Kijk eens naar z'n oortjes, dat zegt een hele hoop.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:32

Toch altijd weer knap dat er mensen zijn die alles vanaf een foto kunnen zien.
Otje is gewoon heel geconcentreerd en heeft veel plezier in het rijden.
Bitloos is geen optie bij hem omdat dat niet gaat met zijn scheve schedel.
Dan laat hij heel duidelijk merken dat dat niet fijn is. Om die reden rij ik ook met een lage neusriem. een hoge reageerd hij helemaal verkeerd op.