Bitloos rijden slecht voor de rug?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:25

Als ik naar de foto's op FB kijk, dan is het enige dat slecht is voor de rug dat zadel :j en niet het wel of niet gebruiken van een bit. Daarbij zie ik heel veel foto's met bit. Dus voor de afwisseling lijkt het me al helemaal geen probleem..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:42

Manou_xxx schreef:
Blijheid schreef:
Punt is alleen dat de meeste mensen die met neckrope rijden hier hun paard niet mee kunnen trainen en (kort door de bocht) wat rondhobbelen voor de gezelligheid. Daar gaat je paard, naar mijn idee, wel onder lijden. Voor af en toe kan het echt geen kwaad, maar ik zou dat wel afwisselen met wat meer dressuurmatige training om je paard in vorm te houden :)

Ik rij met mijn paard regelmatig dressuur op neckrope. Ophoudingen, galop, draf, wijken, etc. Mijn paard loopt niet als een stofzuiger met zijn neus over de grond, mooi omhoog en opgericht. Zijn er dan nogsteeds dingen die schadelijk kunnen zijn aan rijden op neckrope?

Volgens mij staat er 'de meeste mensen'. Dat jij toevallig bij het kleine deel hoort dat het paard wel over de rug krijgt met een neckrope is fijn voor jou paard. Maar zeer realistisch gezien is het deel dat gewoon een beetje rondhobbelt met een neckrope groter dan diegenen die het wel op een goede manier doen. Niet dat dat laatste erg is, aangezien ik me niet kan voorstellen dat iemand alleen maar met neckrope rijd.

Verder snap ik niet waarom iedereen nu persoonlijk word tov de TS. Is het dan zo moeilijk ontopic te blijven en op de bal te spelen? :wow:

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:45

Wat heeft bitloos rijden te maken met de rug van het paard? Toch helemaal niets?
Zonder zadel rijden, dat is wel slechter voor de rug van het paard dan wanneer je er een zadel op hebt.

Ik neem aan dat je niet bitloos gaat rijden als je je paard nog niet onder controle hebt met bit. En dan bedoel ik dat je paard over zijn gehele rug loopt en de achterhand eronder, als die dit met bit doet, gebeurt dat ook zonder bit.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:07

Heimdallr schreef:
Ik neem aan dat je niet bitloos gaat rijden als je je paard nog niet onder controle hebt met bit. En dan bedoel ik dat je paard over zijn gehele rug loopt en de achterhand eronder, als die dit met bit doet, gebeurt dat ook zonder bit.

Niet helemaal waar. Sommige paarden doen het veel beter bitloos dan dat ze ooit met bit gedaan hebben (:
Maar verder is goed rijden gewoon goed rijden en daar verandert je optoming niks aan.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:07

Ja maar het gaat er dus over dat veel mensen het paard zonder bit(loos) hoofdstel niet dressuurmatig voor elkaar krijgen dus de rug verpesten (sterrenkijken, rug weg drukken).

Maar aan de andere kant, die mensen die een paard met neckrope niet voor elkaar krijgen, krijgen dat vaak met bit ook niet.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:28

Precies, ik rij mijn paard met bit en bitloos, reageert op beide super goed.
Maar bij alles is, je paard moet de basis kennen en pas dan kan je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:52

Manou_xxx schreef:
Blijheid schreef:
Punt is alleen dat de meeste mensen die met neckrope rijden hier hun paard niet mee kunnen trainen en (kort door de bocht) wat rondhobbelen voor de gezelligheid. Daar gaat je paard, naar mijn idee, wel onder lijden. Voor af en toe kan het echt geen kwaad, maar ik zou dat wel afwisselen met wat meer dressuurmatige training om je paard in vorm te houden :)

Ik rij met mijn paard regelmatig dressuur op neckrope. Ophoudingen, galop, draf, wijken, etc. Mijn paard loopt niet als een stofzuiger met zijn neus over de grond, mooi omhoog en opgericht. Zijn er dan nogsteeds dingen die schadelijk kunnen zijn aan rijden op neckrope?

Zoals in mijn reactie al staat 'de MEESTE mensen' kunnen met een neckrope niet gericht trainen.
Als jij dat wel kan, prima toch :) Het gaat, in mijn ogen, om het correct kunnen trainen van je paard en hoe je dat doet (bit/bitloos/neckrope) zal me worst wezen.

Zelf rijd ik ook wel eens met neckrope, ik ben er dus ook helemaal niet tegen, maar vind mijn eigen rijkunst niet goed genoeg om er standaard mee te rijden. Ik mis net dat beetje finetuning.

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 23:14

SFC schreef:
Nee zeker niet maar krijg door ts haar reacties niet het gevoel dat ze een "paardentrainer" kan zijn. Een zitter ja, maar geen trainer.

en een te klein zadel

Nee die van mij lopen lang niet allemaal perfect en die lopen ook regelmatig te sterrenkijken maar daarom zeg ik ook niet dat ik wel goed bezig ben

Maar die foto's zijn dan weer een tijdje geleden.
Na die reacties ben ik beginnen nadenken en ik was inderdaad een 'pennymeisje' zoals ze bij jullie zeggen.
Ik ben meer beginnen op zoeken in boeken ect. en ondertussen weet ik ook dat het zadel niet te klein is, maar de boom. We zijn opzoek naar een boomlooszadel.
Ik rijd nu ook weer wat meer met bit en ben hem nu echt aan het trainen. Zowel dressuur als springen.
Ondertussen loopt hij al vele soepeler en luisterd hij nog beter op been- en zithulpen en zijn mijn teugels maar om te corrigeren.
Ik ga binnekort ook naar een stage waar ik ga leren hoe een paard trainen &co echt moet.
Lessen zijn bij ons weer elke week te vinden.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:18

Dat ligt echt helemaal aan de omstandigheden. Ook aan de hoeveelheid van de spieren. (Dus hoe sterk die zijn)
En met of zonder zadel lijkt me belangrijker dan met of zonder bit.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:06

Heimdallr schreef:
Wat heeft bitloos rijden te maken met de rug van het paard? Toch helemaal niets?
Zonder zadel rijden, dat is wel slechter voor de rug van het paard dan wanneer je er een zadel op hebt.

Mee eens. Ik snap ook niet helemaal wat het bit te maken zou moeten hebben met wel of geen rugklachten? Ik kan er naast zitten hoor, maar ik leg de link niet. :Y)