Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jamiejoyce schreef:Ik vind het trouwens ook al best snel dat je erop gaat maar dat is mijn mening ik zou hem even laten wennen aan de nieuwe omgeving hij is ook nog jong kan ik erop uit maken ( mijn paard was de eerste 2 weken een draak wilde haar al bijna weer terug brengen maar ze had even tijd nodig)
zo had hij toch ook even een positieve ervaring met mij, met de piste en met het nieuwe zadel max66 schreef:ik denke eerlijk gezegd ook dat je paard tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuw baasje.
Voor het ene paard heeft zo'n verhuizing meer impact dan voor het andere paard. Ik zou elkaar eerst vanaf de grond wat beter leren kennen, voordat je gaat rijden.
Zijn gedrag heeft met verzet te maken.
Toen je 4 x bent wezen "proefrijden" had ie dit gedrag toch ook niet?
bigone schreef:Hoe is het voerbeleid waar het paard nu staat, dat kan nogal een verschil maken.
ElineCeltic schreef:max66 schreef:ik denke eerlijk gezegd ook dat je paard tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuw baasje.
Voor het ene paard heeft zo'n verhuizing meer impact dan voor het andere paard. Ik zou elkaar eerst vanaf de grond wat beter leren kennen, voordat je gaat rijden.
Zijn gedrag heeft met verzet te maken.
Toen je 4 x bent wezen "proefrijden" had ie dit gedrag toch ook niet?
Nee, bij het proefrijden had hij inderdaad geen enkel probleem hier mee. Enkel aansingelen vond hij wat vervelend, maar in de mate dat hij gewoon 1 stapje opzij deed. Niet zoals nu dat hij steigert en trapt! Ben bij de vorige eigenaars zelfs telkens opgestegen met een voetje, waarbij je toch iets harder in het zadel terecht komt ook?
max66 schreef:Joh, je moest eens weten hoe mijn paard veranderde toen ik haar net had. Na drie maanden wilde ik haar weer verkopen, ik kon er helemaal niks mee en werd steeds onzekerder!
Ook steigeren bij aansingelen (toen ik bij de vorige eigenaar was en ze gingen opzadelen viel het me al op dat ze haar afleidde met en paardenkoek!), maar ook omhoog komen als ik erop wilde. Erg schrikachtig met rijden (waardoor ik er afgevallen ben), geen voetjes willen geven, mij proberen te pletten tegen de muur met poetsen, mij omver lopen.
Achteraf gezien moest ze gewoon erg wennen aan al het nieuwe, en mij uitproberen natuurlijk!
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen gelukkig, maar ik denk dat veel gedrag van jouw paard ook voortkomt uit het wennen aan alles, vergis je niet!
nb: je kunt natuurlijk ook opstappen met een opstapje (doe ik ook altijd) is beter voor je paard en je zadel. Ik kom echt niet hard in het zadel hoor.
hij is hier ook nog maar van maandag, dus nieuwe omgeving lijkt me hier ook het grootste probleem, samen met de combinatie van een nieuw zadel. Probleem is nu dat ik gisteren echt goed geschrokken ben. Ik was zo in de waan dat ik een super braaf paard had gekocht waar niets mis mee kon gaan, en dan opeens zoiets. Ik zat nog geen seconde in het zadel en begon hij het rodeo-paard uit te hangen. Ik kan nu wel een bokje of 2 uitzitten, daar ligt het probleem niet. Maar ik ben al zo'n klungel met opstijgen en als hij dan nog eens begint te bokken vanaf ik er op zit (met nog half losse teugels en slechts 1 voet in de beugels) dan vlieg ik door de lucht. Heb nu door deze situatie best wel wat schrik gekregen om terug op te stijgen! manonutjuh schreef:Even iemand vragen om je paard vast te houden bij het opstappen de eerste paar keer. Desnoods even touwtje eraan en even aan de hand stappen voordat je los gaat.
max66 schreef:Eline, dit gedrag komt mij zoooo bekend voor. Mijn paard deed in het begin ook zo, waardoor ik dus ook angstiger werd (zelfs nu heb ik nog kriebels als ik op stijg, omdat ze toen een paar keer met opstijgen omhoog kwam, ook hield iemand haar vast toen).
Ik heb in het begin zelfs veel aan de longe gereden, vooral om mezelf veiliger te voelen.
Ik zou echt vanaf de grond eerst aan jullie band werken. Ze moet je als (nieuwe) leider gaan zien. Het zou jammer zijn als jij (net als ik toen) zo onzeker wordt van het gedrag.
Ik gebruik trouwens ook niet alleen een opstapje omdat het beter is voor het paard en het zadel hoor![]()
Ik heb destijds ook een topic gemaakt, ik zal het even opzoeken. Ging ook over de gedragsverandering van mijn paard in het begin
Hier is ie: [OPG] gedragsverandering bij mijn nieuwe paard
Ik ga m zelf ook nog even doorlezen, leuk om te lezen waar ik toen tegenaan liep...
deze middag trouwens een uurtje fijn wat aan de longe gewerkt en wat vertrouwen opgebouwd! Ik lees je topic zeker even door ! max66 schreef:komt echt goed hoor, maar heb geduld!
ik hou zoals iedereen niet van door de lucht vliegen en met een klap neerkomen en ben nu wel wat angstig geworden! Ben ook al beetje schrik aan het krijgen dat hij gewoon te sterk is voor mij! Mijn vorige merrie was 14 toen ik haar kocht, maar ook wel echt geen mak ding (alleen was dit bij haar met poetsen en niet met rijden). Deze is nu 7 jaar en toch ook een stuk groter! (Kan je al niet opstijgen op een paardje van 1m55 en koop ik er een van 1m70
)
werkte prima deze avond! Dan is zij er ook even eerst opgekropen, geen enkel probleem gehad en super braaf geweest
daarna heb ik er eventjes een kwartiertje mee gereden en mn vertrouwen is nu toch al voor de helft terug!
hebben we weer iets bijgeleerd! ElineCeltic schreef:Misschien heb je toch ergens gelijk dat ik wat te snel ben gegaan. Ik ben vandaag even een uurtje met hem bezig geweest. Heb hem gewoon even vastgebonden op de plaats waar opgezadeld word en hem even geborsteld en verzorgd.
Daarna wilde ik hem even los laten in de piste, om hem de omgeving te laten verkennen. Niet zo'n goed idee: hij heeft weer heel erg gebokt en rondjes geraced. Ik dacht op een gegeven moment dat hij over het hek ging springen. Gelukkig heb ik hem kunnen op tijd vangen en heb hem dan even aan de longe gelegd, simpel aan de halster. Na twee rondjes terug zeer kalm en ontspannen. Heb hem dan uiteindelijk aan een lange en losse longe een half uurtje alles laten bekijken en besnuffelen.