Waar zou jij je het best bij voelen? Let wel op dat ze wel op je hulpen reageert en niet alleen op je teugels. Een paard heeft maar 1 neus. dus evt. eerst op je hulpen werken en daarna overstappen.
Oke bedankt allemaal ! Ik blijf nog even zo rijden en oefen erop dat ik de teugels niet of weinig meer hoef te gebruiken!
marleen_a_a
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-14 14:31
Ik heb flink geoefend en ben nu een stuk minder afhankelijk van mijn teugels. Ik heb geoefend om zonder zadel ( vind ze leuk haha ) en zonder mijn teugels vast te houden/ gebruiken te rijden. Dit wel met een halstertouw om de hals en hiermee sturen. Dit gaat eigenlijk best wel heel erg goed, behalve als er weer eens spoken zijn of een of ander hoopje zand dat erg boos kijkt, je weet maar nooit of dat bijt. hahaha . Ik moet haar soms nog wel een beetje bijsturen maar ze begint het gelukkig wel te snappen. Mij leek dit een goede oefening waarbij ik meer op mijn zit moet rijden
marleen_a_a
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-14 16:52
De laatste paar keer na het rijden (en afzadelen) ben ik nog even met halster en halstertouw met haar in de binnenbak gaan lopen ( gewoon omdat ze nog warm was) . Laatst was ik zo moe na het rijden dat ik dacht ; wat zou het ook ik probeer het gewoon . Dus ik ben op haar rug geklommen en ze vond het helemaal prima. Ze vond het eerst maar wat raar maar ze maakt er geen profijt van dat ze geen bit heeft en alleen maar een halster met een touw. Ik was super trots ! de keer daarop ook een klein drafje gedaan en dat vond mevrouw ook prima. Ze draait wel steeds van de hoefslag af en dan draai ik haar de volte maar op ( domme ik vergeet steeds een 2e halstertouw mee te nemen hihi ) .
Maar nu wil ik het graag een keer proberen zonder daarvoor gereden te hebben (met bit) . Kan dat met een gewoon stalhalster of kan ik beter een touwhalster pakken ( die heb ik wel maar gebruik ik nooit , gewoon omdat een stalhalster makkelijker werkt vind ik ) ?
Waarom zou je overstappen naar bitloos als het nu ook goed gaat? Doordat een pony bij mij op de manege wonden had gekregen in zijn mondhoeken werd hij een tijdje bitloos gereden, en alhoewel het een heel lief beestje is was het voor hem en voor mij een heel stuk moeilijker. Hij moest nog wennen aan het bitloos rijden en daarom was het lastiger voor hem en hij begreep niet alles heel goed, en zo ben je dus lang bezig voordat je pony precies begrijpt wat je bedoelt. Als het zo goed gaat zou ik gewoon met bit blijven rijden, en zeker als je nog niet zo heel veel ervaring hebt. Maar als je genoeg vertrouwen hebt in je paard en je zeker weet dat je het aankunt kan je het wel doen. Je moet er wel geduld mee hebben en er rekening mee houden dat het nieuw is voor het paard en het dus best een tijdje kan duren voordat het helemaal goed gaat
marleen_a_a
Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-14 12:56
De reden dat ik graag bitloos wil rijden is om te kijken hoe ze hier op reageerd / gewoon voor de afwisseling en mischien vinden we het wel heel erg leuk . Als we zonder zadel gaan rijden loopt ze ook heel anders, mischien pakt dit bitloos wel erg goed uit .
Voor zover ik nu merk vind ze het in elk geval geen probleem en ze is aan het proberen wat er wel - niet wil en dat ze dus wel moet luisteren naar het sturen. Ze snapt het idee nu wel maar het is gewoon nog niet bevestigt. Op stem comando staat ze wel stil, ook vanuit draf.