Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Simpelman schreef:Voor L niveau loopt hij prima.
Moet wel meer voorwaarts.
Neem de jury's met een korreltje zout....
Als je gezien hebt hoe je jury kunt worden begrijp je wat ik bedoel.
. Met enige vertedering zie ik het....ik zie een gevoelvolle ruiter.Simpelman schreef:Je moet niet het achterbeen eronder plaatsen maar de kracht van de afzet met het achterbeen ontwikkelen.
Het verder naar voren plaatsen van het achterbeen heeft geen enkele waarde, het is hetzelfde als wanneer jijzelf loopt en je benen verder naar voren zet.
Het gaat om het stuwende been, hiermee kun je kracht zetten.
Dat heet voorwaarts rijden.
Voorwaarts is de pas verlengen, dat wil zeggen binnen hetzelfde tempo een grotere pas maken dan dat het paard van zichzelf doet wanneer je niets vraagt.
Dit ontwikkel je vooral met een gebogen paard op gebogen lijnen, 4 passen uitstrekken en terug naar arbeidsdraf.
Na verloop van een jaar wordt je paard zo achter sterker en zal zich beter beginnen te dragen, het past zijn evenwicht aan.
Wanneer het zich gaat dragen dan komt de hals vanzelf omhoog.
De hals omhoog halen met de hand heeft een tegenovergesteld effect, welliswaar ziet het er spectaculairder uit maar je paard zal zich nu tegelijkertijd vast gaan zetten in het ruggedeelte onder het zadel en in tweeën gaan lopen. Zo een paard kan zich nooit meer oprichten, het loopt in de krul.
Waneer je wilt zien hoe dat er uit ziet, kijk om je heen, 90% van de paarden loopt in de krul in een geforceerde schijnoprichting, ze zullen zich nooit meer gaan dragen.
Een zich dragend paard is als een rubberen balletje, licht, soepel, wendbaar, buigbaar.
Het neerwaarts rijden is de eesrte fase naar de oprichting.
Een paard dat hals strekt neem nauwelijks meer gewicht op de voorhand dan een paard dat de hals hoog draagt, het is het voorwaarts, de Schwung, de impuls die het gewicht overneemt van de voorhand.
Dat is dus jouw probleem, je paard is niet voldoende voorwaarts ontwikkeld, dat kost (veel) tijd.
Geduld en volharding....