Ruiters overgevoelig of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:42

freeride schreef:
Wil nu eindelijk eens weten waarom niemand vriendelijk gebracht commentaar meer kan verdragen.

freeride schreef:
Nette proef hoor, ik vind wel dat het zeer storend (overdrijven) is dat hij continu (overdrijven) zijn mond open heeft, pas zijn bit en hoofdstel aan (gebiedende wijs), riemen losser (gebiedende wijs) en train (gebiedende wijs) hen thuis af en toe zonder neusriemen, ziet eruit alsof hij niet voldoende lucht krijgt (gebasseerd op ??), sperriem en neusriem dus een heel stuk losser.

freeride schreef:
Michelle 77, ik blijf erbij (werd er net niet gezegd dat je je mening 'moet' kunnen aanpassen op de informatie die je krijgt?): nette proef, mooi paard en je rijdt ook mooi, en het zou echt nog veel mooier zijn als ie 'kalmer' in zijn mond wordt (er is toch net uitgelegd dat ze weten waar het vandaan komt én dat het in de gaten gehouden wordt?), de tip over een myler2 zal denk ik ook niet kunnen, daar mag je niet mee rijden in veel disciplines. het was hoe dan ook niet aanvallend bedoelt, of eiserig, ik vind het gewoon echt zonde dat dit basisprobleempje het volledige beeld net iets minder mooi maakt(hoe denk je dat dit aankomt bij de eigenaar? Je wéét nu dat ze er niets meer aan kan doen, en toch geef je haar nog even het gevoel dat ze nooit 100% perfect zullen zijn), je rijdt echt netjes/mooi, en je paard loopt ook echt lekker verder.

Deze reactie is ook niet aanvallend bedoeld, maar ik durf te wedden dat je t wel zo opvat ..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:46

Het gaat over hun hobby en passie, daar raken ze snel gekwetst op.

Ik plaats nooit foto's, omdat mijn merrie in mijn ogen perfect is, met alle nukken en kuren die ze heeft. Tips krijg ik van mijn instructrice en mijn paard showen doe ik aan vriendinnen.

Maar tere zieltjes zijn het wel. Net als mensen met paarden ook fikse betweters kunnen zijn :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 11:41

Claudxx schreef:
freeride schreef:
Wil nu eindelijk eens weten waarom niemand vriendelijk gebracht commentaar meer kan verdragen.

freeride schreef:
Nette proef hoor, ik vind wel dat het zeer storend (overdrijven) is dat hij continu (overdrijven) zijn mond open heeft, pas zijn bit en hoofdstel aan (gebiedende wijs), riemen losser (gebiedende wijs) en train (gebiedende wijs) hen thuis af en toe zonder neusriemen, ziet eruit alsof hij niet voldoende lucht krijgt (gebasseerd op ??), sperriem en neusriem dus een heel stuk losser.

freeride schreef:
Michelle 77, ik blijf erbij (werd er net niet gezegd dat je je mening 'moet' kunnen aanpassen op de informatie die je krijgt?): nette proef, mooi paard en je rijdt ook mooi, en het zou echt nog veel mooier zijn als ie 'kalmer' in zijn mond wordt (er is toch net uitgelegd dat ze weten waar het vandaan komt én dat het in de gaten gehouden wordt?), de tip over een myler2 zal denk ik ook niet kunnen, daar mag je niet mee rijden in veel disciplines. het was hoe dan ook niet aanvallend bedoelt, of eiserig, ik vind het gewoon echt zonde dat dit basisprobleempje het volledige beeld net iets minder mooi maakt(hoe denk je dat dit aankomt bij de eigenaar? Je wéét nu dat ze er niets meer aan kan doen, en toch geef je haar nog even het gevoel dat ze nooit 100% perfect zullen zijn), je rijdt echt netjes/mooi, en je paard loopt ook echt lekker verder.

Deze reactie is ook niet aanvallend bedoeld, maar ik durf te wedden dat je t wel zo opvat ..

haha, nee hoor, voel me niet aangevallen, als ik me daar al zorgen over zou moeten maken?! dan kreeg ik het heel druk.
Jij mag vinden wat je wilt van mijn opmerkingen, net als ik mag vinden dat je wel heel beschermend en betuttelend bent over de 'gekwetste eigenaar', ik denk dat die voldoende zelfvertrouwen heeft om haar eigen manier de goede te vinden :) Edit,m.b.t. je laatste opmerking op mijn tekst: de eigenaar WIL(niet KAN) er niks aan doen, ze vindt 't prima zo, dat kan en mag, ik vind het zonde, lijkt me duidelijk toch?

freeride

Re: Ruiters overgevoelig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 11:51

Even getwijfeld, maar wil toch nog een stapje verder gaan:Ik ben voorstander van harmonie,rust en tijd in de omgang en training van paarden, ongeacht de richting.
En ja, daardoor fel gekant tegen de slof,martingaal,etc. Ik vind nl. dat je ALTIJD blijft zien dat een paard met slof gereden is (geweest), de valse knik, de ruiter die achterover zit, het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof er verruimd wordt, gewrongen kaak, trieste ogen die een gebroken paardenziel tonen, allemaal dingen die ik eigenlijk niet meer KAN zien, moet ik me dan terugtrekken uit de paardenwereld van nu, of kan ik blijven proberen om hier en daar een lichtje te doen branden? elke ruiter/amazone die misschien eens denkt: hmm, zal ik het eens proberen, mijn binnenhand naar voren brengen op een volte, is er 1 gewonnen, of zal ik er geen meer tegenkomen die dat ooit zal proberen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:00

freeride schreef:
Even getwijfeld, maar wil toch nog een stapje verder gaan:Ik ben voorstander van harmonie,rust en tijd in de omgang en training van paarden, ongeacht de richting.
En ja, daardoor fel gekant tegen de slof,martingaal,etc. Ik vind nl. dat je ALTIJD blijft zien dat een paard met slof gereden is (geweest), de valse knik, de ruiter die achterover zit, het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof er verruimd wordt, gewrongen kaak, trieste ogen die een gebroken paardenziel tonen, allemaal dingen die ik eigenlijk niet meer KAN zien, moet ik me dan terugtrekken uit de paardenwereld van nu, of kan ik blijven proberen om hier en daar een lichtje te doen branden? elke ruiter/amazone die misschien eens denkt: hmm, zal ik het eens proberen, mijn binnenhand naar voren brengen op een volte, is er 1 gewonnen, of zal ik er geen meer tegenkomen die dat ooit zal proberen?

Blijven proberen! Verschillende meningen zijn altijd goed. Maar helaas staan weinig mensen er open voor.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:42

Zoooo freeride, overdrijven is ook een vak!

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:31

Blijven proberen Freeride. Ik vind dat, op het moment dat iemand zijn paard op het internet zet, hij of zij ook vraagt om kritiek of complimenten. Als je er niet tegen kunt om bekritiseerd te worden, zet dan niet iets op bokt waarbij je inderdaad vraagt of iemand je tips kunt geven.. Maar goed, dat is mijn mening

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:53

Maartss schreef:
Blijven proberen Freeride. Ik vind dat, op het moment dat iemand zijn paard op het internet zet, hij of zij ook vraagt om kritiek of complimenten. Als je er niet tegen kunt om bekritiseerd te worden, zet dan niet iets op bokt waarbij je inderdaad vraagt of iemand je tips kunt geven.. Maar goed, dat is mijn mening

Kan wel zijn maar het geval waarom TS dit topic speciaal heeft geopend, is een topic waarbij IK in dit geval gewoon wat wilde laten zien. Ik heb hier NIET om tips gevraagd. Wel heb ik keurig haar Bedankt voor haar (ongevraagde) tip, aangegeven dat ik het er niet mee eens was en meer niet. Hoe ben ik dan in hemelsnaam een overgevoelige ruiter die niet tegen kritiek kan??

Op mijn bedankje en reactie dat ik het niet eens was is TS vrij bot op terug gekomen (en ook tegenover andere posters in mijn topic die het ook niet eens met haar waren) en hierna heeft TS dit
topic geopend over ruiters die overgevoelig zijn en niet tegen kritiek kunnen.

Ik krijg meer het gevoel dat het een gevalletje de pot verwijt de ketel is...

Ik had me voorgenomen niet meer te reageren maar wilde dit toch even kwijt.

@freeride, kun je me dan ook vertellen of Bogan met slof, martingaal of weet ik het gereden is geweest?
En je noemt dat ik iets niet WIL veranderen in wat JIJ anders wil zien. Net als dat MIJN mening niet heilig is, is ook JOUW mening dat niet. JIJ kan 100% erachter staan, (wat ik respecteer en waarop ik je in je waarde laat/heb gelaten) maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens goed te zijn, ieder zijn eigen mening en manier van denken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 08:19

Michelle 77, er werd geschreven dat het mosterd na de maaltijd was dat ik iets zei over de open mond, omdat jij er niks meer aan kan veranderen als de wedstrijd al voorbij is, ik heb daarop gezegd dat jij het prima vind zo, dat maak ik op uit jouw reactie in jouw topic, er is niks mis met zijn mond. Ik heb dit topic overigens niet door jouw topic geopend hoor, in ieder topic waarin ik eerst benoem wat ik mooi/goed vind, en dan als er iets niet okee is in mijn ogen, dat ook benoem, word aangevallen gereageerd,positieve kritiek wordt altijd enthousiast ontvangen, negatieve kritiek of tips meestal veel minder.

Wat is er BOT aan mijn reactie op een opmerking dat paarden door de mond ademen, dat is fysiek gewoon onmogelijk voor een paard, niks bots aan, gewoon kennis. En simpel gezegd, Bogan heeft de hele tijd zijn mond open, waar of niet?( op deze foto's bedoel ik, ik heb je nooit irl zien rijden natuurlijk).

Het gaat niet om iets op een andere manier zien, het is iets wat mij opvalt, en waar ik me aan zou storen als het mijn paard was, jij ziet zelf toch ook dat hij de mond open heeft, ik verzin dat niet hoor ;). Ik wil ook helemaal niet dat iedereen het met mij eens is, ik hoop alleen maar dat zoiets als een open mond niet als iets kleins wordt gezien, maar dat het genoeg aandacht krijgt om het op te lossen,ik weet nl.zeker dat je dan nog lekkerder gaat rijden, en dat jouw paard ook een nog mooiere bovenlijn gaat laten zien als hij meer ontspanning in mond, kaak, en hals kan verkrijgen.
Begrijp me niet verkeerd he, je rijdt hem echt al heel mooi, en je hebt een prachtig paard.

En ja ik kan zien dat jouw paard met slof werd of wordt gereden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:58

ik ben het gedeeltelijk met TS eens, en dan niet speciaal aangaande de discussie over het topic van Michelle 77.
maar veel ruiters schieten snel in de verdediging wanneer iets wordt aangehaald wat eventueel nog een verbeter punt is.

dat ITP alleen showen is en HAW echt bedoel voor tips en commentaar wist ik niet, weer wat geleerd :o , maar reageer niet zo vaak gelukkig. ;)

ik ben het ermee eens dat af en toe de ruiters te heftig reageren, maar soms is het commentaar ook niet zo tactvol.

daarbij komt wel dat alles op schrift te lezen is zoals je zelf wil, en zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. je kan als ruiter ook een post veel negatiever lezen dan zo bedoelt.
daarentegen kan je als commentator ook je tips wat tactvoller brengen dat het iets vriendelijker klinkt.

dus ik denk dat er voor beide kanten zeker wel wat te zeggen is.

ik weet van mijzelf dat ik ook nogal onhandig en alles behalve tactvol uit de hoek kan komen, terwijl dat absoluut niet zo bedoelt is en ik echt alleen probeer te helpen.
dus ik lees ook eigenlijk altijd mijn posts een aantal keren door voordat ik hem plaats. puur om extra te checken of ik niet te pittig reageer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:01

elenaMM77 schreef:
sommigen willen met hun topic echt wat leren over hun rijstijl en proef..

sommigen noemen het 'mijn proef/pony/les wat vinden jullie/jullie mening'
maar bedoelen eigenlijk dat ze een schouderklopje en applaus willen.

je zult ze altijd tegenkomen en helaas de tweede groep minstens net zovaak als de eerste.
Daarnaast zijn er ook velen die het moeilijk vinden om opbouwende kritiek te geven, of met zinnen die ze elders hebben gelezen binnen komen zeilen.. sommige mensen zie je opvallend vaak als oplossing 'medische laten nakijken' als het paard gewoon een keer protesteert.

er zijn mensen van allerlei pluimage.. persoonlijk heb ik weinig op met de mensen die applaus zoeken terwijl ze hulp of mening vragen (dan moet je eerlijk zijn in je openingspost en niet een hulpvraag neerzetten). Meestal herken je ze al binnen enkele posts.. Die draadjes laat ik gewoon links liggen.

helemaal mee eens +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:25

Supervixen schreef:
Zoooo freeride, overdrijven is ook een vak!

amen!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:42

here we go again

ik ben ondertussen op het punt gekomen dat iedereen het maar lekker uitzoekt en ik m'n eigen ding doe,,

word er gevraagd om tips en heb je die geef ze ..
word er niet gevraagd om tips maar heb je die geef ze ( zoals je deed )
ze heeft je bedankt en laat het daar bij iedereen mag z'n eigen ding doen en als jij het er niet mee eens bent ofzo kan je er niets aan veranderen sorry maar zo gaat t gewoon

daarbij ja aanvallend reageren kan vaak zo overkomen maar dat moet je dan maar met een kilo zout nemen

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:06

freeride schreef:
Claudxx schreef:

[.quote="freeride"]
[./quote]

[.quote="freeride"]
[./quote]

[.quote="freeride"]
[./quote]

haha, nee hoor, voel me niet aangevallen, als ik me daar al zorgen over zou moeten maken?! dan kreeg ik het heel druk.
Jij mag vinden wat je wilt van mijn opmerkingen, net als ik mag vinden dat je wel heel beschermend en betuttelend bent over de 'gekwetste eigenaar', ik denk dat die voldoende zelfvertrouwen heeft om haar eigen manier de goede te vinden :) Edit,m.b.t. je laatste opmerking op mijn tekst: de eigenaar WIL(niet KAN) er niks aan doen, ze vindt 't prima zo, dat kan en mag, ik vind het zonde, lijkt me duidelijk toch?

Ik mag vinden wat ik wil van jouw opmerkingen .. volgens mij heb ik helemaal geen mening gegeven, alleen feiten erbij gezet.
freeride schreef:
Hallooohooow, iets wat iedereen kan zien is geen mening, dat is een feit.

Ik had gehoopt dat je nog even goed naar je reactie zou kijken, en tot de conclusie zou komen dat het ook wel anders geformuleerd kon worden. Uiteraard is het wel wat overdreven, maar op internet is het altijd handig om er rekening mee te houden dat er mensen zijn die het echt zo opvatten.

Verder vind ik de beschuldiging van dat ik beschermend en betuttelend ben wel apart .. volgens mij ging het daar niet over ?

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:18

Geryon schreef:
freeride schreef:

Blijven proberen! Verschillende meningen zijn altijd goed. Maar helaas staan weinig mensen er open voor.

Het ligt denk ik heel erg aan de formulering of iemand er open voor staat of niet. Zelf sta jij (freeride) ook niet open voor mensen die wel met hulpteugels willen rijden, je laat duidelijk merken dat je het dierenmishandeling vindt. Waarom zou iemand open staan voor jouw mening als jij zo duidelijk niet open staat voor een ander?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:08

freeride schreef:
Ik vind nl. dat je ALTIJD blijft zien dat een paard met slof gereden is (geweest), de valse knik, de ruiter die achterover zit, het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof er verruimd wordt, gewrongen kaak, trieste ogen die een gebroken paardenziel tonen

Een valse knik nog tot daaraan toe, maar ik zie niet in hoe een achterover zittende ruiter of het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof verruimd wordt te maken hebben met een slof..
Overigens, ook zonder gebruik van een slof kun je een paard in een valse knik rijden.
En - neem me niet kwalijk hoor - maar ik heb de indruk (uit alle topics waar ik je zo ongeveer tegenkom) je overal "gebroken paardenzielen" tegenkomt, vooral bij de GP paarden. Dat - moet ik dan weer zeggen - vind ik eigenlijk wel wat overdreven.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:17

tineke8889 schreef:
Geryon schreef:

Freeride schreef:

Het ligt denk ik heel erg aan de formulering of iemand er open voor staat of niet. Zelf sta jij (freeride) ook niet open voor mensen die wel met hulpteugels willen rijden, je laat duidelijk merken dat je het dierenmishandeling vindt. Waarom zou iemand open staan voor jouw mening als jij zo duidelijk niet open staat voor een ander?[/quote]

Ik sta open voor een heleboel dingen en meningen, maar ben inderdaad TEGEN hulpteugels, dus als iemand de slof of martingaal een goed hulpmiddel vindt, sta ik daar niet voor open nee. Ik zeg niet dat dat per definitie dierenmishandeling is,het heeft gewoon geen enkel nut en je gaat er niet beter door rijden.Ik begrijp overigens wel waarom mensen er een martingaal of slof aanhangen hoor, ik snap best dat zo'n hulpteugel bijv. op buitenrit met een heftig paard een groter gevoel van controle geeft. LDR en RK is overigens wel mishandeling imo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:24

@LDR en RK vind jij mishandeling, al prestenteer je het als een feit. Ik denk dat het mishandeling KAN zijn afhankelijk van degene die het toepast en of het op de juiste manier wordt toegepast. Ook is door geen enkel onderzoek daadwerkelijk aangetoond dat LDR mits op de juiste wijze toegepast leidt tot stress of schade bij het paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:27

Babootje schreef:
freeride schreef:
Ik vind nl. dat je ALTIJD blijft zien dat een paard met slof gereden is (geweest), de valse knik, de ruiter die achterover zit, het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof er verruimd wordt, gewrongen kaak, trieste ogen die een gebroken paardenziel tonen

Een valse knik nog tot daaraan toe, maar ik zie niet in hoe een achterover zittende ruiter of het overdreven meebewegen in stap om te doen alsof verruimd wordt te maken hebben met een slof..
Overigens, ook zonder gebruik van een slof kun je een paard in een valse knik rijden.
En - neem me niet kwalijk hoor - maar ik heb de indruk (uit alle topics waar ik je zo ongeveer tegenkom) je overal "gebroken paardenzielen" tegenkomt, vooral bij de GP paarden. Dat - moet ik dan weer zeggen - vind ik eigenlijk wel wat overdreven.

@Babootje, je hebt helemaal gelijk,een heleboel paarden lopen in een valse knik zonder slof of martingaal, en je hebt me helemaal door:Ik zie zelden de echte happy athlete waar de GP toch om zou moeten gaan, jij kunt het overdreven vinden, dat vind ik prima, maar ik zie ze echt, wellicht omdat ik dwang bij een dier dat van nature zo graag samenwerkt met een mens of ander paard echt onacceptabel vind, zeker als het gebeurd omdat er een paar ruiters en juryleden zijn die een 'nieuw beeld' willen zien. Er zijn er overigens wel een paar waar ik met open mond naar zit te kijken hoor,omdat ik zo onder de indruk ben van de gekozen samenwerking, wat niet betekend dat ik vind dat alles met een hoop getrut en getuttel moet gebeuren hoor, duidelijkheid en consequent zijn is voor mij belangrijker, maar dan wel op een eerlijke manier,krijg je het gewenste antwoord op je vraag, de druk eraf halen, als beloning en bevestiging dat dat het goede antwoord was.En graag zonder dat het het paard onmogelijk wordt gemaakt om te zien waar hij loopt( het is een vluchtdier, hoever kun je gaan in je dominantie??), of om fysiek te tonen dat het niet gaat wat er van hem/haar geeist wordt. ( staartzwiepen en open monden zijn blijkbaar voor velen geen teken van frustratie/pijn/paniek)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:31

Het valt mij altijd op hoeveel mensen blind vertrouwen op de instructeur..goede instructeurs zijn zeldzaam in dit landje..de meeste zijn helemaal gericht op een dom modepraatje uit de dressuur wat ze ook wel 'aan de teugel' noemen. Als ik zie wat op mijn stal mensen aan instructeurs hebben rondlopen krijg ik grijze haren.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:38

Babootje schreef:
@LDR en RK vind jij mishandeling, al prestenteer je het als een feit. Ik denk dat het mishandeling KAN zijn afhankelijk van degene die het toepast en of het op de juiste manier wordt toegepast. Ook is door geen enkel onderzoek daadwerkelijk aangetoond dat LDR mits op de juiste wijze toegepast leidt tot stress of schade bij het paard.

Ik presenteer dit niet als feit, het is voor mij wel een feit: Als je een paard zijn zicht ontneemt is dat dierenmishandeling, een paard in de LDR of RK ziet niet waar hij loopt, hij MOET zich volledig overgeven aan de ruiter, voor een vluchtdier is dit heel frustrerend.
Dan het fysieke deel van de mishandeling, de wervels en de schoft zijn niet geschikt om LDR of RK te rijden, de luchtpijp al helemaal niet, het is al lastig voor een paard om met S&T of enkel een bitje te functioneren, nee, ik ben niet tegen bitten:een paard zit zo in elkaar dat wanneer er iets in zijn mond zit, hij erop zal proberen te kauwen, en extra speeksel aanmaakt voor de vertering ervan, dit moet een paard dus extra wegslikken, bedenk er dan bij dat een paard in LDR of RK een (bijna) dichtgedrukte luchtpijp heeft ter hoogte van het strottenhoofd.

Dat is wel al vele malen aangetoond, maar je moet het willen lezen, neem de schijf van 5 als voorbeeld, of de slogan: melk is goed voor elk, blijken toch ook achterhaald te zijn, maar je moet het willen lezen/begrijpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:51

De laatste tekst van jouw, freeride zegt al genoeg over jouw. Jij staat gewoon niet open voor andere meningen. Wat jij zegt is volgens jouw de enige waarheid. Zou je oogkleppen eens afdoen. Dan zul je zien en merken dat er ook andere meningen waar zijn.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:21

Sommige die posten wat, omdat ze willen opvallen om hoe goed zij/hij wat kan of hoe goed een paard kan. Prima niks mis mee. Maar inderdaad als iemand dat niet vind, dan mag diegene gewoon commentaar daarop geven. Je moet diegene ook niet gaan afkraken ofzo, maar gewoon wat zij/hij eventueel beter kan doen.

Als je daar dan eventueel niet goed tegen kan, dan moet je eigenlijk ook niet zelf wat gaan posten. Het is ook een beetje vervelend voor mede bokkers dat iemand daar niet mee om kan gaan lijkt mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:54

Helaas doet de link naar het artikel uit de Hoefslag het niet meer maar LDR is uitdentreure hier op bokt al aan de orde geweest.
Gerenommeerde internationale wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat LDR training niet negatief is voor het paard. Mits goed toegepast. Naast het bekijken van rontgenfoto's van LDR getrainde paarden waren meen ik mij te herinneren ook hartslagmetingen onderdeel van het onderzoek om te meten of een paard stress ondervond van de methode. Ook dat was niet aan de orde.

Al wat aan de orde is bij LDR training is uit en te na bekeken door mensen die er verstand van hebben.

Als jij het geen diervriendelijke methode vindt Freeride, mag je dat best beweren. Alleen jouw onderbouwing klopt niet.

Zie topic
[VN] 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2301
dehoefslag.nl

Geen van de wetenschappers aanwezig op de FEI-workshop van dinsdag 31 januari in Lausanne heeft bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden (LDR) negatieve gevolgen heeft voor het paard. Dat is de voornaamste conclusie van de bijeenkomst waar de internationale dressuurwereld met spanning op heeft gewacht na eerdere aantijgingen in de Duitse media aan het adres van de Nederlandse dressuurwereld, die met LDR zoveel internationale successen behaalt. In Lausanne waren gerenommeerde internationale wetenschappers aanwezig.

Citaat:
Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden (31/01/2006)
Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat vandaag in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’. Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek dat positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

Bron: KWPN website (Claartje van Andel)

Maar goed, terug on topic.
Ik denk dat als je onterecht commentaar krijgt je daar best wat van mag zeggen. Is dat overgevoeligheid. Ik vind van niet.
Ik heb natuurlijk ook even naar het topic van Michelle77 gekeken (want ik werd ook wel nieuwsgierig). Heb zowel naar de foto's en het filmpje gekeken. Ik zie geen paard dat constant de mond open heeft. Ik zie een paard dat schuimt maar toch over het overgrote deel van de proef zijn mond dicht heeft. Af en toe knabbelt op het bit (dat zijn dan misschien de open mond foto's). Foto's zijn ook altijd maar een moment opname. Is altijd gevaarlijk om daar wat van te zeggen. Ik zie liever een filmpje.
Het filmpje vond ik er wel fijn uitzien. Michelle heeft hem fijn aan het lopen. Mag nog iets actiever. Het "open mond" commentaar was dan ook niet terecht.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:28

@Babootje, en hoe oud is dat 'onderzoek'? 2006???? dat is bijna 9 jaar oud....Maar wat ik nog griezeliger vind van dat onderzoek is dat de sponsors en initiatoren ervan (toevallig of niet) voorstanders zijn van LDR en RK, een onderzoek kun je uitvoeren zoals je zelf wilt, en de resultaten kun je ook beinvloeden, waarom wordt er eigenlijk niet gesproken over de veel voorkomende 'schoftblessures', zogezegd allemaal veroorzaakt door het zich vastrollen in de stal, voor mij overigens onzin, een paard rolt zich vast met de benen of hoeven tegen een wand, dan moet de stal wel heel klein zijn wil hij daarbij zijn schoft blesseren.... Ik bedoel maar: er zijn een heel klein aantal mensen in de dressuurwereld in NL die invloed hebben, een enorme invloed, daaronder bevinden zich toevallig Jef Janssen en zijn vrouw, geloof het of niet, maar zij zijn degenen die uiteindelijk bepalen wie op welke positie zitten binnen de dressuurwereld en het KWPN, niemand anders, je kunt het vergelijken met de hele grote bedrijven, als er mensen zijn die in opstand komen, dan moeten die vertrekken zo simpel zit het echt in elkaar.

Verder ben ik verbaasd dat je de open mond niet ziet, mensenogen werken toch allemaal ongeveer hetzelfde? maar goed, dit topic heb ik niet geopend om Michelle77 aan te vallen, maar omdat ik me iets afvraag in het algemene.